2e rijbewijs ingevorderd

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

voetbal123
Infopolitie Gast

2e rijbewijs ingevorderd

Bericht door voetbal123 » 23 mar 2020, 13:42

Beste,

afgelopen week heb ik voor de 2e keer een stomme fout gemaakt door op de scooter te gaan zitten onder invloed van alcohol. Ik moet blazen en ik blies 370ugl. Hierbij werd mijn rijbewijs ingevorderd en opgestuurd naar de ovj. Iets meer dan een jaar geleden werd ik ook op de scooter gepakt met iets meer (381) ugl dan afgelopen week. Hiervoor werd ik gestraft en moest ik bij een zitting komen. Ik kreeg een boete van 125euro en 29 dagen rijontzegging.

Ik ben 19 jaar en heb alleen een AM rijbewijs, ik reed op een scooter met blauw kenteken.
Mijn vraag is; wat kan ik verwachten? Bij de orientatiepunten en afspraken LOVS staat dat ik een boete zou moeten krijgen van 120 euro en 4 maanden vw obm.
Tevens staat bij wetten.overheid.nl - richtlijnen - beginnend bestuurder - scooter - schaal 0.81%.tot 1.00%. (ik had 0.85%.) - dat ik bij recidive (herhaling van een strafbaar feit, zoals dit) - een boete moet krijgen van 225 euro en 4 maanden ov obm.

Echter lees ik op verschillende sites dat het CBR niet snel een cursus zou geven voor bestuurders met alleen een AM rijbewijs. Kom ik hier wel in aanraking voor? Aangezien ik geen auto rijbewijs heb.

Kortom het is een stupide keuze geweest. Alleen zou ik graag willen weten wat ik kan verwachten.

Mvg.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Re: 2e rijbewijs ingevorderd

Bericht door Hilde » 23 mar 2020, 14:35

[bitch mode on] Sorry hoor.. ik ben normaal niet van het reageren, maar het moet me toch even van het hart...

Nee.. je hebt niet voor de 2e keer een stomme fout gemaakt... Je bent voor de tweede keer gepakt.
Je hebt dus zeker 10x zoveel gereden.. (gezien de pakkans, en dan ben ik nog voorzichtig in de schatting).
Het is dus geen stomme fout, maar je bent opzettelijk weer op dat ding gaan zitten terwijl je bezopen was.[bitch mode off]
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

voetbal123
Infopolitie Gast

Bericht door voetbal123 » 23 mar 2020, 14:40

Ik ontken niet dat het niet goed was. Echter vraag ik wat ik verwachten kan.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 23 mar 2020, 15:28

Vooropgesteld, wat knap van je dat je deze vraag durft te stellen! Ik ken maar weinig mensen die zo stompzinnig zijn en dan ook nog durven te informeren naar de gevolgen.

Maar inhoudelijk: Alleen het CBR kan je vertellen wat de gevolgen zijn bij dit soort herhaaldelijk onverantwoorde acties. Bel even met het CBR en vraag of ze je al iets kunnen vertellen. Hou rekening met een EMA (en de bijkomende kosten) en dan kan het altijd meevallen.

Verder hoeven we hier weinig woorden aan vuil te maken, zoals Hilde terecht opmerkt zal het niet je tweede keer zijn. Dat je spijt betuigd is leuk, maar dat werkt alleen bij naïeve rechters. Kom je waarschijnlijk snel genoeg achter, als je zo doorgaat.
PDC | DICT

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 23 mar 2020, 16:58

hou rekening met de vertraging als gevolg van Corona.
CBR onderbezetting.
Rechtbanken draaien op minimale bezetting.
Dus voordat je duidelijkheid hebt over je straf en deze ingaat....

Zit er dan toch nog iets goed aan deze ellende?
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Martijngamer
Lid
Lid
Roepnaam: Martijn
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Martijngamer » 23 mar 2020, 21:08

Wat er deze keer gaat gebeuren is afwachten, maar als je nu al 2 keer gepakt bent en met zulke percentages, moet je je misschien in de nabije toekomst gaan voorbereiden op een andere vraag.

De vraag die gesteld gaat worden, en die ik mezelf ook zou stellen als ik jou was, is: ben jij te vertrouwen met een rijbewijs? Dat je op zo'n jonge leeftijd twee keer gepakt bent (wat serieuze vragen opbrengt over hoe vaak je het echt doet) betekent dat het niet meer enkel gaat om het straffen van een overtreding, maar ook om het beschermen van de samenleving. Jij zult de rechter niet uit moeten leggen waarom je wel of niet een bepaalde straf verdient, maar je zult de rechter uit moeten leggen of de samenleving jou met een rijbewijs kan vertrouwen.

Plaats reactie