Invordering rijbewijs

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Florisloos
Infopolitie Gast

Invordering rijbewijs

Bericht door Florisloos » 14 feb 2020, 19:01

Beste iedereen

Ik ben 4 maanden terug ben ik aangehouden onder invloed van een joint. Me rijbewijs was niet gelijk afgepakt. nou heb ik 3 maanden later de brief van het cbr gekregen dat ik mijn rijbewijs moet opsturen NAAR HET CBR en een cursus moet volgen. Nou word een vriend van mij gisteren staande gehouden met de auto en ik moest mij ook legitimeren, dat deed ik met mijn rijbewijs. maar nu heeft de politie dus mijn rijbewijs ingevorderd gisteren en nu word hij opeens NAAR HET OM gestuurd ipv naar het cbr.

Iemand enig idee of dit de rechtmatige procedure is?
Groet floris :thanks:

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Re: Invordering rijbewijs

Bericht door zijlvaart67 » 14 feb 2020, 19:21

Ja, dat kan zomaar kloppen..

Het kan namelijk zijn dat het OM ook nog een appeltje met u heeft te schillen; nadat zij met het rijbewijs 'klaar is', zorgt het OM ervoor dat het daarna doorgestuurd wordt naar het CBR.

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Qoenn
Lid
Lid
Aspirant
Contacteer:

Bericht door Qoenn » 14 feb 2020, 20:16

Wat ik mij zo ook kan bedenken is dat er bij u een bloedproef is uitgevoerd. Hier is niet direct een uitslag van aangezien dit bloed naar het laboratorium gestuurd moet worden. Na een tijdje komt er uitslag vanuit het laboratorium en kan uw rijbewijs op grond van deze uitslag alsnog worden ingevorderd (omdat dan pas bekend is óf en h, ondanks dat u dus uw rijbewijs ten tijde van de bloedproef weer mee naar huis mocht nemen. Bij het CBR wordt altijd een melding gedaan bij een positieve uitslag.

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door Mitch » 15 feb 2020, 00:16

Je krijgt bij de invordering een kennisgeving van ontvangst oid mee. Wat staat daar op?

Als het alleen voor de joint is gaat het rijbewijs naar het cbr, misschien heeft men je het verkeerde formulier meegegeven?
Je hebt een maand lang je rijbewijs bij je gehouden zonder deze op te sturen aan het CBR, Heb je daar ook en boete voor gehad?

florisloos1
Infopolitie Gast

Bericht door florisloos1 » 15 feb 2020, 08:45

Beste Mitch,

Ik heb geen formulier of iets dergelijks gekregen. Maand was ruim geschat, het gaat om ongeveer 1,5 week tot 2 weken ivm mijn werktijden i.c.m geen vervoer dat het rijbewijs nog niet was opgestuurd. Ik heb daar geen boete voor ontvangen.

Beste zijlvaart,

Maar indien dat het geval zou zijn dat het OM nog ''een appeltje met mij heeft te schillen'', waarom word mij dan een brief toegestuurd dat ik het rijbewijs naar het CBR moet sturen en niet naar het OM? Dan gaat daar volgensmij dan wat fout.

Graag reactie.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 15 feb 2020, 09:16

Het OM heeft een traject omtrent de invordering van rijbewijzen en het CBR net zo.

Het kan zijn dat het CBR de snelste was met het sturen van de brief, maar dat het OM dit ook van plan was. Met andere woorden; dat zowel het OM als het CBR uw rijbewijs wilden hebben.

Nu werkt een agent voor het OM en de afspraak is daarbij ook nog eens dat het OM altijd voor gaat. Of de agent heeft een fout gemaakt en het OM wil niets invorderen. Ook geen punt, het rijbewijs wordt dan vanzelf doorgestuurd naar het CBR.

Resultaat is hetzelfde..

Hoe dan ook; wij kunnen blijven gokken wie wel en niet geïnteresseerd is in uw rijbewijs, maar u bent de enige die hierover uitsluitsel kan krijgen door het eea na te vragen bij het OM cq het CBR..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door Mitch » 15 feb 2020, 09:19

Het kan in sommige gevallen zo zijn dat zo samen het OM en het CBR het rijbewijs willen hen en. Dan krijgt eerst het OM het rijbewijs en stuurt het daarna door naar het CBR

Voor rijden onder invloed van drugs waarbij de rechter nog geen uitspraak heeft gedaan stuurt de politie het rijbewijs normaal gesproken op naar het CBR. De brief van het CBR zegt dat je het rijbewijs moet inleveren en dat de geldigheid wordt geschorst.

Verder is het gissen waar het fout gaat zo via een forum. Als je zekerheid wil dan ga je langs een politiebureau om het na te vragen.

florisloos1
Infopolitie Gast

Bericht door florisloos1 » 15 feb 2020, 09:32

Dank voor de snelle reacties.

Heb ik nog 1 laatste vraag.

Enig idee hoelang zo'n traject kan duren?
Ik weet dat dat puur aan het CBR ligt en zij hetgeen zolang kunnen houden als zij willen, maar als u kijkt naar andere vorderingen?

Sinds de aanhouding gelijk gestopt met het roken van een joint.

Groet Floris

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 15 feb 2020, 12:13

Zo'n traject kan lang duren. De Wegenverkeerswet noemt oa een paar belangrijke termijnen:
Wettekst
Art 133 WvW
6 Het onderzoek vangt zo spoedig mogelijk aan.

7 De bevindingen van het onderzoek worden door de deskundige of de deskundigen zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk acht weken na aanvang van het onderzoek, dan wel van het eerste gedeelte daarvan, schriftelijk meegedeeld aan het CBR.

8 Het CBR kan in bijzondere gevallen toestaan dat door de deskundige of de deskundigen van de in het zesde lid bedoelde termijn wordt afgeweken.

Artikel 134
1 Het CBR stelt zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van de bevindingen van de deskundige of deskundigen, de uitslag van het onderzoek vast. Van deze uitslag doet het CBR mededeling aan betrokkene. Indien een of meer deskundigen bij hun bevindingen hebben aangetekend dat inzage daarvan naar hun oordeel kennelijk ernstig nadeel voor betrokkene zou opleveren, deelt het CBR de bevindingen schriftelijk mede aan de door betrokkene aangewezen vertrouwensarts.

Zoals u kunt lezen zijn er ronduit 'open termijnen' bij. Moeilijk om hier iets van te vinden, maar reken gerust op een aantal maanden.. Voorzover ik weet heeft zich hier nog nooit iemand gemeld waarbij het eea binnen 2 maanden afgehandeld was..tenzij het vrijspraak betrof..

Gesloten