Agenta in prive tijd/voertuig

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Splash
Infopolitie Gast

Agenta in prive tijd/voertuig

Bericht door Splash » 31 jan 2020, 11:37

Beste lezers,
Ik heb een vraag,
Regio Schiphol een agent die in prive tijd (ik ga hiervan uit omdat de ford mondeo station redelijk een oud "bakkie" was) met eigen auto signalen maakt en met zijn badge loopt te zwaaien, wat kun je verwachten?

Situatie:
Randweg Schiphol, een cementwagen rijdt voor je 50 km/h waar 70 is toegestaan. Ik schakel naar de linkerbaan, geef wat gas bij en schuif mijn auto weer naar de rechterbaan.Toen merkte ik dat er wat auto's daarvoor ook langzaam reden. Ook hier besluit ik te gaan inhalen. Het leek weliswaar een zigzaggend, wat niet de schoonheidsprijs verdient. Maar soms heb je situaties in het verkeer dat niet anders kan of zo hebt moeten dealen. Niet veel later merk ik dat een auto constant links van mij op de linkerbaan dezelfde snelheid blijft rijden.
Ik keek hem niet aan omdat ik op de weg wilde letten. 1e stoplicht: gaat voor mij staan, hij kijkt in zijn achteruitkijk spiegel, vervolgens gaat het licht op groen. Hij blijft rustig rijden, vervolgens gaat hij naar de linkerbaan en wacht tot ik nabij kom. Dan ineens gaat hij achter mij rijden en zwaait hij met zijn zwarte badge waar het zilveren politie logo voorop staat. Opzich leuk dat je gaat zwaaien, alleen voor mijn gevoel heb ik niks verkeerd gedaan. Toen maakt hij een gebaar met zijn handen (op en neer) van FF rustiger aan. Ik heb dit vanuit mijn ooghoeken gezien in de achteruitkijk spiegel.
Ik reageerde hier niet op, liet hem ook niet weten dat ik dit gezien had. Zag geen politie volgen of iets. Vervolgens 2e stoplicht, slaat hij rechtsaf, en keert om vervolgens een achtere richting te gaan rijden.
Aangezien de meeste "oom agentjes" genoeg tijd hebben en altijd kijken hoe ze hun tijd kunnen vermaken, maakte ik mij toch een beetje zorgen. Aangezien de prive auto en prive tijd, mag een agent dan een boete uitschrijven? Wat kan ik verwachten?

Nu ben ik zelf een beetje op onderzoek uit gegaan. Een agent in prive tijd blijft zo gezegd BOA, maar voor snelheid moet je toch staande worden gehouden? Voor het inhalen van een cementwagen die traag...
Nu weet ik dat oom agent altijd de weg zoekt waar ze aan je kunnen verdienen. Kan een agent een artikel 5 zomaar uitschrijven zonder dat je staande bent gehouden of camera werk? Kan een agent een boete opleggen voor eventuele snelheid die te hard gereden is zonder meetapperatuur? (ik ben van mening dat ik niet harder dan 85 heb gereden). Ook las ik dat er een aantekening gemaakt kan worden op het kenteken, wat houdt dit precies in? Kortom, wat kan ik beetje verwachten?
De leaseauto heb ik overigens nog maar voor een paar daagjes in, wat kan ik verwachten?

Kvandalen
Lid
Lid
Agent
Roepnaam: Kevin
Geslacht:
Leeftijd: 45
Contacteer:

Re: Agenta in prive tijd/voertuig

Bericht door Kvandalen » 31 jan 2020, 12:31

Dus nu vraagt u aan dezelfde 'oom agentjes' die 'altijd kijken hoe ze hun tijd kunnen vermaken' en 'altijd de weg zoekt waar ze aan je kunnen verdienen' wat u kunt verwachten? Op basis van uw verhaal heb ik werkelijk geen idee. Een agent kan inderdaad prive een bekeuring uitschrijven maar of dit ook gedaan is en waarvoor zou ik u niet kunnen vertellen. Kennelijk vond deze agent dat uw rijstijl wat te wensen overliet. Afwachten wat er wel of niet in uw brievenbus valt dus.
Fatetur facinus is, qui iuduim fugit.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 31 jan 2020, 15:23

De agent kan ook de leasemaatschappij een formeel verzoek sturen om de bestuurder kenbaar te maken als het gedrag een misdrijf is. Zie artikel 165 wegenverkeerswet.

Artikel 5 WVW is geen misdrijf maar een overtreding.

Een agent in prive tijd blijft zo gezegd BOA,
Een agent wordt buiten diensttijd geen BOA.

maar voor snelheid moet je toch staande worden gehouden?
Dat heeft de voorkeur maar moet niet. Ooit staandegehouden door een flitspaal?
Lijkt mij wel onwaarschijnlijk als de agent in zijn vrije tijd is en rijd in zijn eigen voertuig en geen geijkte teller zal hebben dat u voor snelheid bekeurd zult worden.

Nu weet ik dat oom agent altijd de weg zoekt waar ze aan je kunnen verdienen.
Een agent verdient er niks méér aan, of hij nu 1 of 100 boetes of artikel 5 verhalen verwerkt.

Kan een agent een artikel 5 zomaar uitschrijven zonder dat je staande bent gehouden of camera werk?
Hij kan misschien nog contact opnemen maar dat denk ik niet.

(ik ben van mening dat ik niet harder dan 85 heb gereden)
Uw mening doet niet ter zake. Helaas voor u.

Ook las ik dat er een aantekening gemaakt kan worden op het kenteken, wat houdt dit precies in?
Dat dus. Bij bevragen van het kenteken leest en politieagent dat dit voorval heeft plaatsgevonden. En er kan een omschrijving/ signalement van de bestuurder bij staan wanneer u toen niet werd staande gehouden.

Wanneer u het voertuig niet lang meer berijdt zal de volgende berijder er de meeste laat van ondervinden.
Tenzij de agent wel een boete heeft uitgeschreven, op kenteken, dan merkt u dat vanzelf nog via een brief van de leasemaatschappij. En een inhouding op uw salaris doe uw werkgever. Iets in die richting.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 31 jan 2020, 16:58

Moderatoropmerking van Hilde
Omdat we hier in privé tijd zitten, het antwoord gegeven is en we hier niet meer van onze tijd gaan insteken zet deze tante agent er een slotje op.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 31 jan 2020, 17:02

8)
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 31 jan 2020, 17:48

Hilde schreef:
31 jan 2020, 16:58
Moderatoropmerking van Hilde
Omdat we hier in privé tijd zitten, het antwoord gegeven is en we hier niet meer van onze tijd gaan insteken zet deze tante agent er een slotje op.
En maar beloven tante.... :D

:slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Gesloten