smaad/laster

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

manda
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: manda
Geslacht:
Contacteer:

smaad/laster

Bericht door manda » 14 jan 2020, 21:39

Ik heb een vraagje, onlangs had ik ruzie en deze persoon begon mensen uit mijn omgeving te benaderen, middels telefoontjes en app berichten. Doordat ik vanuit alle hoeken dit te horen kregen heb ik
uit alle woede op een openbare pagina van FB geschreven hoe zij seks heeft gehad met een ander persoon bij haar thuis. in de bericht heb ik zijn en haar naam genoemd. Op de pagina zitten allemaal bekende van haar en hem. Ik ben hier ontzettend fout geweest en had meteen spijt van
wat ik had gedaan, de post is wel binnen enkele minuten verwijderd. Ben ik nu strafbaar geweest? ik heb gelezen dat laster een beschuldiging is die onwaar is, nu is wat ik heb gezegd niet onwaar. Wat ik heb gezegd kan zeker
gevolgen hebben voor de man waarmee ze seks heeft gehad, gezien hij niet single is.

Mijn vraag is dus nu, kan hij en of zij aangifte doen van smaad en zo ja hoe groot is de kans dat dit een vervolg krijgt?

maestro
Superlid
Superlid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Re: smaad/laster

Bericht door maestro » 15 jan 2020, 12:44

Bij latser gaat het om een onware bewering. Voor smaad is niet doorslaggevend of iets waar of niet is, het gaat om de aantasting van de naam of goede eer. Je bedoelingen waren fout en je bent mogelijk strafbaar. Of het echt tot een strafzaak komt is een ander verhaal. In de eerste plaats moet er aangifte gedaan worden en moet een officier van justitie brood in de zaak zien. Dat zal onder andere afhangen van de gevolgen die je post veroorzaakt heeft.
Maar niemand kan in een glazen bol kijken en de toekomst voor je voorspellen.

Edit: zie ook het artikel hier: https://www.amsadvocaten.nl/de-rechtsge ... en-laster/
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Plaats reactie