Tieners en ID

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
lienD
Infopolitie Gast

Tieners en ID

Bericht door lienD » 11 jan 2020, 11:21

Tieners en belangrijke spullen bewaren, dat is toch een slechte combinatie. Dit geldt in ieder geval voor mijn 14 jarige dochter. Ik zie het daarom niet zitten om haar met haar ID kaart rond te laten fietsen. Het is een heel braaf kind, laatst bij school was er een massale controle op fietsverlichting, die had ze dus. Mocht ze toch een keer aangehouden worden en haar ID moeten laten zien, ze heeft een kopie op haar mobiel, krijgt ze dan toch een boete voor het niet bij haar hebben van het originele? Ze kan ons ter plekke bellen en dan komen we gewoon direct met haar ID.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Re: Tieners en ID

Bericht door zijlvaart67 » 11 jan 2020, 12:13

lienD schreef:
11 jan 2020, 11:21
Ze kan ons ter plekke bellen en dan komen we gewoon direct met haar ID.

In de basis kan en mag dit. Om het eea uit te leggen; het betreft een zogenaamde toonplicht. Het prinsesje moet haar id kunnen tonen en ze hoeft deze niet bij zich te dragen. Dat tonen gaat wel om het origineel en niet een ingescande foto op een gsm oid. Photoshop heeft de wetgever wijzer gemaakt dan dat.

Het is dus prima dat papa of mama aan komt vliegen met een legitimatie, maar er moet wel snel aan een vordering worden voldaan. Een politieagent die in Haarlem uw dochter om legitimatie vraagt wacht niet totdat papa vanuit z'n werk in Hoorn gearriveerd is. Dan zit dochterlief namelijk allang in 't celletje te wachten.

Ik zou 't anders aanpakken:
Als ze zuinig is op haar gsm (en welke tiener is dat niet), dan kan ze ook zuinig zijn op andere goederen; 'lieverd, raak je je id kwijt dan regel je (en betaal je) zelf je nieuwe. Inclusief de bekeuringen als je 'm liever in je kamertje achterlaat'..

Geef ze maar verantwoordelijkheid en laat ze zelf maar keuzes maken..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67
Contacteer:

Bericht door r0n. » 11 jan 2020, 12:27

zijlvaart67 schreef:
11 jan 2020, 12:13
Als ze zuinig is op haar gsm (en welke tiener is dat niet), dan
Dan het ID in het mapje van de GSM bewaren :D
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Stefan
Superlid
Superlid
Agent
Contacteer:

Bericht door Stefan » 11 jan 2020, 12:28

zijlvaart67 schreef:
11 jan 2020, 12:13
Dan zit dochterlief namelijk allang in 't celletje te wachten.
Dan moet er natuurlijk wel wat meer aan de hand zijn dan het simpelweg niet kunnen tonen van een ID.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 11 jan 2020, 12:44

Dan moet er natuurlijk wel wat meer aan de hand zijn dan het simpelweg niet kunnen tonen van een ID.
Waarom moet dat?
Als 'we' bij een controle afspreken dat iedereen die geen id kan tonen wordt aangehouden (en collega's op bureau wachten tot iemand met een ID komt) dan geldt dat ook voor prinsesjes en prinsjes. Ik zie niet in waarom ik geen uitzondering op de wet moet maken voor iemand van 18, 28 of 88 en wel voor14 jarigen, waar de wet die beslissing al heeft genomen.

En aan u als ouder wil ik zeggen:
Als uw prinsesje (onvrijwillig natuurlijk) onder de tram komt, of onder een vuilniswagen, en zij haar telefoon niet meer kan ontgrendelen om haar kopie van haar id te tonen, zou u dan ook niet snel gewaarschuwd willen worden? Hou zou de politie dan moeten weten wie zij is en dus wie haar ouders zijn etc.?
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 11 jan 2020, 13:02

Laat haar hetzelfde doen wat alle andere 14 jarigen doen:
ID in het hoesje van de telefoon.

(zo hebben de ID's van mijn 14 jarigen het ook overleefd)
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Stefan
Superlid
Superlid
Agent
Contacteer:

Bericht door Stefan » 11 jan 2020, 14:59

Pim schreef:
11 jan 2020, 12:44
Waarom moet dat?
Als 'we' bij een controle afspreken dat iedereen die geen id kan tonen wordt aangehouden (en collega's op bureau wachten tot iemand met een ID komt) dan geldt dat ook voor prinsesjes en prinsjes. Ik zie niet in waarom ik geen uitzondering op de wet moet maken voor iemand van 18, 28 of 88 en wel voor14 jarigen, waar de wet die beslissing al heeft genomen.

En aan u als ouder wil ik zeggen:
Als uw prinsesje (onvrijwillig natuurlijk) onder de tram komt, of onder een vuilniswagen, en zij haar telefoon niet meer kan ontgrendelen om haar kopie van haar id te tonen, zou u dan ook niet snel gewaarschuwd willen worden? Hou zou de politie dan moeten weten wie zij is en dus wie haar ouders zijn etc.?
Je hebt gelijk, dat moet niet. Ik probeerde hier vooral de angel er even uit te halen omdat het op mij over kwam alsof je hiermee zegt dat iedereen, per definitie wordt aangehouden bij het niet kunnen tonen van een geldige ID. Dat is onjuist.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 11 jan 2020, 16:51

Het ligt idd genuanceerder.

Maar voor de koninginnen (moeders van prinsesjes 8) ) onder ons: het zou zomaar kunnen dat bij een fietslampjescontrole* de afspraak is gemaakte dat iedereen zonder ID naar het bureau gaat opdat daar 1 agent de afhandeling kan doen (lees: op papa's en mama's of andere brengers van ID's wachten) en de controle door kan gaan op volle sterkte zonder op straat te moeten toezien dat het kroost er niet vandoor gaat.

Want behalve prinsjes en prinsesjes zijn er anno 2020 ook nog kindjes van Ali Baba (de beruchte 40 rovertjes) die niet blijven wachten op pappa of mamma.

* of elke andere zaak, omdat op 1e vordering daartoe het tonen van een identiteitsbewijs bij wet verplicht is vanaf 14 jaar.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

lienD
Infopolitie Gast

Bericht door lienD » 11 jan 2020, 17:33

Bedankt voor jullie reacties, ik vind de toonzetting over dat mijn dochter een prinsesje zou zijn nogal sarcastisch en onvriendelijk overkomen. Het is voor ons makkelijk om even heen en weer te gaan mocht het nodig zijn omdat we in hetzelfde dorp wonen en werken waar mijn dochter naar school gaat. Mijn dochter is geen prinsesje, wordt ook niet als een prinsesje behandeld en heeft ook allerminst prinsessengedrag. Ze is wel heel erg verstrooit en ja, ook heeft ze eens een mobieltje op de kermis verloren toen ze die naast haar legde in de botsautootjes maar ik zal er nu wel voor zorgen dat ze een ID bij zich draagt want ik denk dat ze compleet overstuur zal zijn als ze met de politie meemoet en in een cel zou worden gezet. Wat betreft bij een ongeluk: ze draagt een SOS ketting vanwege een medische reden. Ze is ook al 2 keer haar schoolpas kwijt geraakt met als resultaat dat ze haar kluisje niet kon openen. Ik heb toen express lang gewacht om een nieuwe aan te schaffen om haar te leren wat de consequenties zijn.

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door Mitch » 11 jan 2020, 18:40

De toonzetting lijkt sarcastisch of onvriendelijk maar zo las ik het dus niet, maar goed de ontvanger bepaald...

Ik zou voor de aanpak van Zijlvaart kiezen, scheelt iedereen een hoop tijd en gedoe.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 11 jan 2020, 19:51

lienD schreef:
11 jan 2020, 17:33
Bedankt voor jullie reacties, ik vind de toonzetting over dat mijn dochter een prinsesje zou zijn nogal sarcastisch en onvriendelijk overkomen.
Geloof me, zo wordt het niet bedoeld :wink:
Ik heb ook zo'n prinses, van net 15, dus ik weet het.

Als ze haar ID in haar mobiel doet, heeft ze hem altijd bij de hand.
Ja, een mobieltje kan ook kwijtraken, maar u weet zelf.. de kans dat ze die ergens laat liggen is toch echt stukken kleiner dan dat ze iets anders vergeet.
Mijn kinderen, en vrienden, hebben het ook zo. Samen overigens met pinpas en kluispasje 😉
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 12 jan 2020, 10:09

SOS Talisman en ongeluk.
EHBO-ers mogen er niet aankomen, poltitieagenten volgens mij ook niet in verband met het Medisch Geheim.
Heb je toevallig iemand die als eerste aankomt en de SOS talisman opent, erop kijkt en het papiertje in zijn zak stopt om straks over te dragen aan de hulpdienst maar het vergeet, is het weg (geloof me het gebeurt)
Nog erger een goedbedoelende omstander die erop kijkt en meteen ouders gaat bellen met mogelijk geheel verkeerde informatie: uw kind ligt hier dood te bloeden, terwijl het om een hoofdwond gaat die nogal bloed terwijl dit met een paar hechtingen opgelost is.

Gesloten