Rijbewijs ingevorderd (alcohol)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Hippo24
Infopolitie Gast

Rijbewijs ingevorderd (alcohol)

Bericht door Hippo24 » 30 okt 2019, 10:41

Goeden Dag,

Ik heb 2 x binnen 2 jaar met alcohol op gereden met 2x een onderzoek. Ik ben het waarschijnlijk kwijt met opnieuw examen doen. Natuurlijk terecht. Maar dat is even niet mijn vraag. Mijn vraag is kan ik wel brommer blijven rijden of moet ik daarvoor ook examen doen? CBR geeft aan dat het wel mogelijk is om am aantevragen. Maar geld dit voor het cvom ook?

Groetjes

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Rijbewijs ingevorderd (alcohol)

Bericht door Pim » 30 okt 2019, 14:27

Als het goed is gaat je RB van het CVOM naar het CBR. En vanaf dan is het aan het CBR wat zij van je willen.

Correct me of ik wrong
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Hippo24
Infopolitie Gast

Bericht door Hippo24 » 30 okt 2019, 15:13

Ah oké man ik heb gebelt. En ze zeiden je rijbewijs is nog ingevorderd en niet ongeldig verklaard. Dus ze konden pas am op groen zetten. Als dat het geval was. Maar goed dan nog blijft het erg onduidelijk

Hippo24
Infopolitie Gast

Bericht door Hippo24 » 30 okt 2019, 17:02

Correctie. Bedoelde geen hee man! Beetje slordig excuus

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 30 okt 2019, 17:41

Er bestaan 2 gescheiden trajecten die na elkaar kunnen gaan lopen.

1. Strafrecht, via CVOM.
2. Bestuursrecht via CBR.
Het CVOM kan het rijbewijs opsturen aan het CBR die onafhankelijk van uw straf van het CVOM, ook iets vindt van het gedrag als lid van de club van rijbewijsbezitters.
Afhankelijk van uw overtreding en verleden kan het CBR u 'royeren' als lid van die club.
Het "kan" hangt af van uw promillage en recidive.

Maar het CBR krijgt uw rijbewijs en dossier van uw laatste overtreding wanneer u bij het CVOM bovenaan de stapel bent gekomen. Er zijn op dit moment nog wat wachtenden vóór u.

Daarom spreekt men nu van een ingenomen rijbewijs. Ingenomen door de politie en opgestuurd aan het CVOM.

Nadat uw zaak door de OvJ en mogelijk een rechter is behandeld is er een oordeel: invordering, ontzegging rijbevoegdheid of boete of cursus EMA.

Als CVOM k l aar is en de straf een feit komt het CBR in beeld en ligt uw rijbewijs, voorzien van definitieve straf, daar op de stapel. Op enig moment ligt uw dossier daar bovenop en neemt het CBR contact met u op over hoe zij verder gaan met u. Of zonder u, als lid van de club van rijbewijsbezitters.

Time will tell.
U komt vanzelf aan de beurt.
Bij de politie bent u al aan de beurt geweest.

Hippo24
Infopolitie Gast

Bericht door Hippo24 » 30 okt 2019, 17:47

Bedankt voor uw reactie. Jah ik heb al een punt en het word waarschijnlijk weer een punt er bij. Dat is volgens Google dus einde verhaal. En opnieuw rijexamen. Maar betekent dat ik dan ook opnieuw brommer examen moet doen? Als ik brommer wil gaan rijden?

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 30 okt 2019, 20:15

Neem daarvoor contact op met het CBR.
Ik vermoed van niet.
Maar hangt wellicht ook af van de strafrechtelijke afdoening.

Hippo24
Infopolitie Gast

Bericht door Hippo24 » 30 okt 2019, 21:34

:thanks:

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 30 okt 2019, 21:38

Zolang het nog is ingevorderd mag u niet op een bromfiets rijden. Het maakt daarbij niet uit of het is ingevorderd voor artikel 130 of artikel 164 van de Wegenverkeerswet 1994.
Wettekst
Artikel 9, lid 4: Het is degene van wie ingevolge artikel 130, tweede lid, de overgifte van een op zijn naam gesteld rijbewijs is gevorderd, dan wel wiens rijbewijs is ingevorderd en aan wie dat bewijs niet is teruggegeven, verboden op de weg een motorrijtuig van de categorie of categorieën waarvoor dat bewijs was afgegeven, te besturen of als bestuurder te doen besturen.

Artikel 9, lid 7: Het is degene van wie ingevolge artikel 164 de overgifte van een op zijn naam gesteld rijbewijs, een hem door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland afgegeven rijbewijs of een internationaal rijbewijs is gevorderd, dan wel van wie zodanig bewijs is ingevorderd en aan wie dat bewijs niet is teruggegeven, verboden op de weg een motorrijtuig van de categorie of categorieën waarvoor dat bewijs was afgegeven, te besturen of als bestuurder te doen besturen.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

MarcH
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Bericht door MarcH » 31 okt 2019, 09:07

Pim schreef:
30 okt 2019, 17:41
Er bestaan 2 gescheiden trajecten die na elkaar kunnen gaan lopen.

1. Strafrecht, via CVOM.
2. Bestuursrecht via CBR.
Als TS al onherroepelijk is veroordeeld voor de eerste keer rijden onder invloed, dan komt hier mogelijk nog wat bij nadat hij veroordeeld is voor de tweede keer, namelijk het van rechtswege ongeldig worden van het rijbewijs op grond van art. 123b lid 1 Wegenverkeerswet 1994:
Wettekst
Onverminderd de artikelen 123, eerste lid, en 123a verliest een rijbewijs zijn geldigheid voor alle categorieën waarvoor het is afgegeven en voor de resterende duur van de geldigheid, indien de houder bij onherroepelijke rechterlijke uitspraak als bestuurder van een motorrijtuig voor het besturen waarvan een rijbewijs is vereist, is veroordeeld wegens overtreding van:
a. artikel 6, voor zover de schuldige verkeerde in de toestand, bedoeld in:
1°. artikel 8, eerste lid, dan wel voor zover de schuldige na het feit niet heeft voldaan aan een bevel, gegeven krachtens artikel 163, tweede, zesde, zevende of negende lid;
2°. artikel 8, tweede, derde of vierde lid, en het alcoholgehalte van zijn adem bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan 570 microgram alcohol per liter uitgeademde lucht dan wel het alcoholgehalte van zijn bloed bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan 1,3 milligram alcohol per milliliter bloed, dan wel voor zover de schuldige na het feit niet heeft voldaan aan een bevel, gegeven krachtens artikel 163, tweede, zesde, zevende of negende lid;
3°. artikel 8, vijfde lid, dan wel voor zover de schuldige na het feit niet heeft voldaan aan een bevel, gegeven krachtens artikel 163, zesde, zevende of negende lid;
b. artikel 8, eerste lid;
c. artikel 8, tweede, derde of vierde lid, indien het alcoholgehalte van zijn adem bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan 570 microgram alcohol per liter uitgeademde lucht dan wel het alcoholgehalte van zijn bloed bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan 1,3 milligram alcohol per milliliter bloed;
d. artikel 8, vijfde lid, of
e. artikel 163, tweede, zesde, zevende of negende lid,
een en ander voor zover ten tijde van het begaan van het strafbare feit nog geen vijf jaren zijn verlopen sedert de houder als bestuurder van een motorrijtuig onherroepelijk is veroordeeld wegens overtreding van
1°. artikel 6, voor zover de schuldige verkeerde in de toestand, bedoeld in artikel 8, eerste, tweede, derde, vierde of vijfde lid, dan wel voor zover de schuldige na het feit niet heeft voldaan aan een bevel, gegeven krachtens artikel 163, tweede, zesde, zevende of negende lid,
2°. artikel 8, eerste, tweede, derde, vierde of vijfde lid,
3°. artikel 163, tweede, zesde, zevende of negende lid.
De strafrechter noch het CBR heeft hier iets over te zeggen: het is een automatisme (er zijn zelfs gevallen geweest waar het CBR geen aanleiding zag om het rijbewijs ongeldig te verklaren, maar het toch ongeldig werd). Als deze regeling van toepassing is, zal TS na zijn veroordeling opnieuw praktijkexamen moeten doen om zijn rijbewijs AM terug te krijgen.
Be yourself, no matter what they say ...

Hippo24
Infopolitie Gast

Bericht door Hippo24 » 31 okt 2019, 10:08

Waarom roept iedereen wat anders? Kortom niemand weet het?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 31 okt 2019, 11:12

Dat valt wel mee, maar de wetgeving is (redelijk recent) gewijzigd.

De categorie AM heeft een bijzondere status; het CBR verbiedt u nimmer om bromfiets te rijden, hoe vaak u al gepakt bent.
Het probleem is nu alleen dat het CBR verplicht wordt om een rijbewijs ongeldig te verklaren, maar dat doet aan de eerdere intentie niets af.

Al verbiedt een psycholoog het afgeven van een rijbewijs B, aan rijbewijs AM kan deze man niet tornen. Zo moet u het zien..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 31 okt 2019, 11:38

Hippo24 schreef:
31 okt 2019, 10:08
Ik weet pas zeker wat een officier doet en wat het CBR doet als het mij zelf overkomt. En dat gaat niet gebeuren.

Ook kennen wij uw verleden niet wat ook bepalend is.

Tenslotte is rechtspraak (helaas) niet altijd rigide.
Vaak is rechtspraak onderhevig aan polderen en pamperen. Het enige wat vaststaat is de 'bovengrens'. Méér straf dan die bovengrens zult u niet krijgen.

Hippo24
Infopolitie Gast

Bericht door Hippo24 » 31 okt 2019, 11:51

Zeg nooit nooit.. ook u kunt de fout in gaan.. En een klap krijgen in het leven. maar beetje agent zou het moeten weten. Ik weet niet wat ze bij die opleiding bij de politie doen dan alleen maar bonnen uitschrijven. Maar in ieder geval geen kennis van zaken zo te horen..

Mitch
Superlid
Superlid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door Mitch » 31 okt 2019, 12:40

Hippo24 schreef:
31 okt 2019, 10:08
Omdat dit een forum is waar mensen elkaar aanvullen.

Als de regeling waar MarcH op doelt van toepassing is (dus je bent eerder veroordeelt en deze veroordeling is onherroepelijk, dus geen bezwaar meer mogelijk) dan zul je ook je categorie AM verliezen.

Als die regeling niet van toepassing is dan kun je op termijn wel een AM aanvragen. Dan moet justitie wel 'klaar' zijn met het rijbewijs en is het CBR aan zet.

Gesloten