Solliciteren bij politie met strafblad

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
robin2549
Infopolitie Gast

Solliciteren bij politie met strafblad

Bericht door robin2549 » 03 okt 2019, 20:47

Beste Forumleden,

In april 2019 heb ik op een (overzichtelijke) polderweg 42 km/h te hard gereden. Dit was een 60 weg. Juist dat ene moment stonden agenten mij te laseren. Hier heb ik een strafbeschikking voor gekregen (dus niet voor hoeven komen) en dit is met een bekeuring van iets meer dan 500 euro afgedaan. Dit houdt dus ook in dat ik voor deze overtreding een aantekening heb gekregen in mijn strafblad. Voor mij is dit de eerste keer (nu 19 jaar oud en 3,5 jaar rijbewijs, waarvan 2 jaar brommer en 1,5 jaar motor) dat ik een (verkeers)overtreding bega en ben verder nooit in aanraking geweest met de politie.

Lang verhaal kort: Ik ben enorm geïnteresseerd in een baan bij de politie. Momenteel ben ik ook burger hulp verlener en vind het fantastisch om voor mensen klaar te kunnen staan. Ik zit eraan te denken om in februari 2020 te solliciteren op de MBO-4 politieopleiding functie. Op dat moment is de strafbeschikking 3/4 jaar geleden. Naar mijn mening pas ik in het plaatje van een goede agent, echter het enige wat mij doet twijfelen is die overtreding.

Nu mijn vraag: Heb ik nog kans om aangenomen te worden? Of is zoiets dusdanig erg dat ik nooit door de screening heen ga komen? Uiteraard geef ik dit bij het eerste gesprek direct aan (integriteit staat voorop), maar wil graag weten in hoeverre mij dit gaat hinderen.

Ik kijk erg uit naar de reacties.

^Robin

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Re: Solliciteren bij politie met strafblad

Bericht door Hilde » 03 okt 2019, 22:17

Je weet niet vooraf in hoeverre dit invloed heeft.
Het is kort geleden op moment dat je gaat solliciteren.
Je weet ook niet hoeveel sollicitanten er zijn.
Zijn er 20 sollicitanten voor 50 functies, of zijn er 2000 sollicitanten...
Het kan zijn dat je er nu daarom dan niet doorheen komt, maar over een aantal jaar wel.
Je bent 19, er zijn meer agenten die jeugdzondes begaan hebben.

Laat het je niet tegenhouden, ook nu niet.
Solliciteer en wees eerlijk, dat is het belangrijkst.
(Laat dat "overzichtelijke" maar weg bij de uitleg... dit soort wegen heten niet voor niets dodenwegen en die 60 km is er niet voor niks.. 😉).
En lukt het deze keer niet, geef niet op!

SUCCES!
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Bericht door DiNozzo » 04 okt 2019, 00:03

Ik ben niet 100% thuis in alle eisen die in de BGO onderzocht worden. Ik weet wel dat er collega's zijn die vroeger meer gedaan hebben dan dit en ook gewoon bij de politie werken.

Wees er vanaf gesprek 1 eerlijk over als er naar gevraagd wordt, wees schuldbewust en verwacht enkele kritische vragen. Dan zie ik dit geen belemmering zijn voor een functie bij de politie.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

robin2549
Infopolitie Gast

Bericht door robin2549 » 07 okt 2019, 15:01

Dank voor de reacties beiden. Ik ga het in februari gewoon proberen. Ik ga er sowieso met enorm veel motivatie in en hoop dat het geen grote belemmeringen oplevert.

Nog tips wanneer ik het in het gesprek aan moet geven?

Groeten,
Robin

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 07 okt 2019, 15:10

Zo vroeg mogelijk.
Je voelt zelf wel aan wanneer.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Gesloten