Rijverbod Duitsland 2019 inleveren rijbewijs?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
DennyS
Infopolitie Gast

Rijverbod Duitsland 2019 inleveren rijbewijs?

Bericht door DennyS » 14 aug 2019, 16:14

Hallo, ik heb een boete opgelegd gekregen van Duitse politie RheinPfalz voor te hard rijden en een rijverbod van 1 maand. De boete bedraagt voor 45 km te hard (145) 188,50 euro. Echter wenst men ook dat ik mijn rijbewijs opstuur of afgeef en deze zou vast gehouden worden, totdat de het rijverbod over is? Wat kan ik nu doen, aangezien als ik deze opstuur ook geen rijbewijs heb om in Nederland te rijden. Kan ik een Internationaal rijbewijs opsturen of anders? Hoop dat u mij hierbij kan helpen.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Rijverbod Duitsland 2019 inleveren rijbewijs?

Bericht door Pim » 14 aug 2019, 18:53

Je kan van alles opsturen maar ze willen je rijbewijs. Een internationaal rijbewijs is een vertaling van je gewone rijbewijs voor zover ik weet, en heeft los geen waarde.
Daar zullen ze in Duitsland geen genoegen mee nemen.

Dat je dan niet kunt en mag rijden is duidelijk.
Het is niet voor niets een rijverbod.

Of je in Nederland niet màg rijden, daar zijn de meningen nog steeds over verdeeld.

Ik zeg je mag niet rijden want je kunt geen rijbewijs overleggen.
Anderen zeggen dat je in Nederland wel zou mogen rijden want a) je hebt hier geen rijverbod en b ) je kunt geen rijbewijs overleggen want Duitsland heeft het voor een zaak die daar speelt.

Je kunt hieer in geval va optie B dan wel een boete krijgen voor het niet op eerste vordering tonen van je rijbewijs. De Nederlandse politie kan in de systemen van het CBR zien dat je een rijbewijs hebt/dat er één is afgegeven.

Als je niks aan Duitsland opstuurt heb je kans dat je bij de eerstvolgende confrontatie met de Duitse politie je rijbewijs alsnog kwijt raakt voor een maand.

Vraag ook niet eerst een nieuw Nederlands rijbewijs aan met het idee je huidige rijbewijs pas op te sturen als je dat nieuwe tweede rijbewijs hebt.

Je moet bij het aanvragen opgeven waar je oude rijbewijs is (verloren/gestolen).
Vóór je het nieuwe rijbewijs krijgt toegestuurd wordt je bestaande rijbewijs door het CBR ongeldig verklaard.

Na een maand stuurt Duitsland je rijbewijs naar het CBR om het aan jou toe te sturen. En dan weet het CBR dat je gelogen hebt (niet verloren of gestolen) en verklaren ze direct je nieuwe rijbewijs ook ongeldig. En dan heb je géén rijbewijs meer.

En dan kun je opnieuw examen gaan doen.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contacteer:

Bericht door thijeleo » 14 aug 2019, 19:57

Als ik het goed heb begrepen moet je het rijbewijs opsturen (of brengen), deze krijgt dan een Duitse sticker, waarna het rijbewijs wordt teruggestuurd.
LJB ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 14 aug 2019, 19:57

Volgens mij heeft Botje hier ooit uitgelegd dat je een rijbewijs niet meer hoeft op te sturen en dat je zelf een periode van ontzegging kon bepalen.

Ik zal eens zoeken..

Gevonden:
viewtopic.php?f=70&t=33261&hilit=rijbewijs+duitsland

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Tommy » 15 aug 2019, 10:33

Je krijgt inderdaad een sticker op je rijbewijs waar de duur van de ontzegging op staat. Heb met regelmaat burgers aan de kant die deze sticker erop hebben. Wel vervelend want zo kunnen wij de barcode/qr code niet scannen. Ze houden het rijbewijs niet achter. Je kunt volgens mij zelfs naar een groter politiebureau rijden in Duitsland en de sticker in ontvangst nemen. Ik zou voor de zekerheid je dan wel laten rijden voor het geval je niet alles goed hebt begrepen.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 15 aug 2019, 11:04

Een sticker.. Maar waarom zou je die sticker laten zitten als je toch niet in Duitsland rondrijdt? Daar heb je immers een ontzegging?!?!

Overigens heeft de ANWB er ook een item over:
Rijverbod
Het aan u opgelegde rijverbod geldt alleen in Duitsland, dus niet in Nederland. Kunt u uw rijbewijs bij een controle in Nederland niet tonen dan kunt u hiervoor een boete krijgen.

U hebt doorgaans vier maanden de tijd om het rijverbod te laten aantekenen. Vaak wordt er een sticker op het rijbewijs geplakt of wordt het nummer van het rijbewijs genoteerd. Laat u dit niet doen, dan riskeert u een hogere boete en langere rijontzegging.

Aantekenen rijverbod
Er zijn een aantal mogelijkheden om het rijverbod (binnen 4 maanden) in Duitsland aan te laten tekenen:

Rijbewijs opsturen (per aangetekende post).
Sommige deelstaten volstaan met een scan van het rijbewijs.
Afreizen naar een Bussgeldstelle/ Bussgeldbehörde in de deelstaat waar de overtreding is begaan om een aantekening te laten maken. Voordeel is dat u het rijbewijs direct terug krijgt.
Sommige deelstaten in Duitsland leggen aan niet-ingezetenen (bijv. Nederlanders) in plaats van en rijverbod, een verdubbeling van de geldboete op. U zou hier desgewenst om kunnen verzoeken.
Het rijverbod wordt in veel gevallen pas de volgende dag (na aantekening op het rijbewijs) van kracht. In dat geval heeft u bij het afreizen naar Duitsland géén tweede persoon met een geldig rijbewijs nodig om terug te rijden (rijontzegging ging voorheen dezelfde dag in). Vraag voor de zekerheid na bij de betreffende instantie wanneer het verbod ingaat.
Met de eerste alinea ben ik ’t niet eens, maar daar heeft Pim ’t al over gehad..

Krav Maga

Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Tommy » 15 aug 2019, 11:17

Als je niet in Duitsland gaat rijden kun je inderdaad de sticker verwijderen. Maar je hebt zat mensen die toch nog over de grens willen. Weet niet hoe het zit als je als bijrijder staande wordt gehouden en de sticker is verwijderd. Maar dat is niet voor dit forum.

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door Botje » 15 aug 2019, 15:18

Een sticker... dan hebben ze geleerd van het verleden. Ik ben ze al tegengekomen met een perforatorgaatje in de hoek van het plastic rijbewijs, een touwtje door het gaatje en een met een verzegeling vastgemaakt briefje aan dat touwtje. Op dat briefje stond dan het rijverbod. Dat bergt zo lekker op in je portemonnee...

Overigens weet ik niet of de werkwijze zoals ik die in 2012 omschreef nog steeds de werkwijze is.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

Anon13m
Infopolitie Gast

Bericht door Anon13m » 15 aug 2019, 16:35

Op de vraag van TS,

Nee je hoeft niets op te sturen af te geven, een rijbewijs is volgens de Wet een officieel legitimatie-middel in Nederland en is derhalve eigendom van de Staat. Duitsland of welk land dan ook kan dus alleen een vordering op staatseigendommen doen bij de Nederlandse overheid. (Wat ze uiteraard nooit zullen of kunnen doen in een dergelijk geval). Je bent niet in overtreding zolang je, je maar houdt aan de duur van de rij-ontzegging in Duitsland. In Nederland mag je gewoon rijden!

Het aanbrengen van een sticker is wegens bovenstaande dus ook verboden en daar hoef je dus niet aan mee te werken, want het op welke wijze dan ook wijzigingen aanbrengen aan een legitimatie-document (id-kaart, paspoort, rijbewijs) is verboden.

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contacteer:

Bericht door thijeleo » 15 aug 2019, 18:31

Helaas voor Anon13m denkt de ANWB er zelfs anders over.
https://www.anwb.nl/experts/juridisch/22/strafbefehl

En nog een keer de ANWB over de gevolgen als je het rijbewijs NIET opstuurt.

https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op ... -duitsland
LJB ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 15 aug 2019, 19:36

Ben ik ’t idd ook niet mee eens; de Nederlandse politie vordert dagelijks ook buitenlandse rijbewijzen. Staat gewoon in de wetgeving beschreven..

Krav Maga

Gesloten