Radeloos door politie

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Vraag 1
Infopolitie Gast

Radeloos door politie

Bericht door Vraag 1 » 13 aug 2019, 14:51

Hallo,

Bijna 2 maanden geleden is rijbewijs van mijn man ingevorderd.
Politie heeft zijn dossier niet doorgestuurd naar Officier van justitie omdat ze eerst proces verbaal moesten opnemen. Alleen daar hadden ze geen tijd voor. Ze hebben vorige week woensdag eindelijk het proces verbaal opgenomen.

Ik krijg net email van onze advocaat dat dossier nog steeds niet bij Officier van Justitie ligt... hij probeert al dagen korpschef te bereiken maar degene drukt hem doodleuk weg. We zijn radeloos en vreselijk teleurgesteld in de politie.

Ze hebben na het ongeluk van mijn man ook bericht op facebook gezet waar veel dingen niet in klopte. Bericht is opgepakt door de kranten en toen ik 1 van de kranten heb gebeld werd ik binnen 1 uur gebeld door korpschef, vandaar dat we mobile nummer van degene hebben.

Er komt sowieso nog een klacht tegen agent die heel graag likes wilde scoren en ons zwart heeft gemaakt op facebook. Toen ik krant belde en mij verhaal deed wilde ze heel graag hier langs komen maar korpschef heeft ons gevraagd het niet te doen. Daar hebben we ons netjes aan gehouden maar mijn geduld is nu op. We gaan zometeen onze advocaat bellen en daarna willen wij graag toch de krant bellen en anders kan ik mijn verhaal overal op facebook zetten en zal vragen het zo veel mogelijk te delen.

Heeft iemand tips hoe we in vredesnaam er voor kunnen zorgen dat politie hun werk doet en stukken doorstuurt naar Officier van Justitie?
Heeft er iemand ook ervaring met klacht indienen tegen een agent?

Heeft het zin? Ik hoor het graag en alvast bedankt.
Moderatoropmerking van Hilde
Aantal keer op enter gedrukt om de tekst wat leesbaarder te maken

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contacteer:

Re: Radeloos door politie

Bericht door thijeleo » 13 aug 2019, 17:06

Ik kan op dit moment maar 1 antwoord geven en dat is:

Welkom in de wereld van zware onderbezetting bij de politie.

Een zo zware onderbezetting dat er zelfs geroepen is dat agenten terug moeten komen van vakantie omdat anders de noodzakelijke diensten niet gedraaid kunnen worden.

Dus komt de administratieve afhandeling van incidenten danig in de knel, er is gewoonweg geen tijd voor.
LJB ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

Vraag 1
Infopolitie Gast

Bericht door Vraag 1 » 13 aug 2019, 17:28

Bedankt voor de reactie. Goed bedoeld maar helaas trap ik er niet in. Mijn man kwam na het ongeluk er achter dat hij zijn rijbewijs kwijt is. Dit telefonisch doorgegeven, vervolgens weer gebeld wanneer hij afspraak had bij de gemeente om die als vermist op te geven.

Dag nadat hij zijn tijbewijs als vermist heeft opgegeven staan er 2 agenten aan de deur. Helaas heeft hij ze binnen gelaten, had ik zeker niey gedaan. Komen ze op een toontje vragen of hij zijn rijbewijs al heeft gevonden. Echt kansloos , en dan weer moesten wij aanhoren , echt een hele preek over wat er gaat gebeuren als hij toch gaat rijden zonder rijbewijs. Dit terwijl mijn dochter thuis was.

Maar geen tijd om proces verbaal op te nemen. En maken ze uiteindelijk tijd dan sturen ze het niet door. Voor jouw informatie ben ik doodziek en moet ik telkens naar ziekenhuis, dus we willen graag weten waar we aan toe zijn.

Ze hadden ook tijd om hier met 2 man weer aan de deur re staan om brief te geven met de afspraak voor proces verbaal ,terwijl het telefonisch was doorgegeven. Kwestie van prioriteiten stellen meneer.

Echt politie denk toch eens na. Mijn dochter is doodsbang voor de politie. Ik ben mijn respect voor jullie door dit ook al lang verloren. Om maar niet te spreken over brutale toon van de agent aan de telefoon, wanneer men afspraak niet aangekomen is. Zie ook mijn bericht over facebook.

Gelukkig hebben wij alles opgenomen, dit laten wij niet zo. Omdat jullie uniformpje aan hebben wil niet zeggen dat jullie ongestraft jullie gang kunnen gaan ten koste van een burger.

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Bericht door DiNozzo » 13 aug 2019, 18:06

Indien een rijbewijs is ingevorderd moet de officier van justitie daar binnen 10 dagen een beslissing op nemen. Dat doet hij in het algemeen alleen als er een dossier ligt of dit nog gemaakt wordt (in geval van een complexe aanrijding). Beslist de officier dat het rijbewijs niet teruggegeven wordt kunt u daarover een klaagschrift indienen bij de rechtbank. Indien er geen beslissing is genomen krijgt u bijna altijd het rijbewijs terug. Zie daarvoor https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/ ... -rijbewijs. Dit zal uw advocaat ook wel weten.

De aanleiding van de invordering is nogal onduidelijk. Bij een complexe aanrijding kan het best wel eens weken of maanden duren voordat het dossier af is. Zeker met de huidige werkdruk waarbij het schriftelijk werk tussen de meldingen nog ergens gedaan moet worden.

Een klacht indienen kan altijd maar of dit de agent persoonlijk aan te rekenen is betwijfel ik.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 13 aug 2019, 18:11

Vraag 1 schreef:
13 aug 2019, 14:51
Ze hebben na het ongeluk van mijn man ook bericht op facebook gezet waar veel dingen niet in klopte.
[...]
Er komt sowieso nog een klacht tegen agent die heel graag likes wilde scoren en ons zwart heeft gemaakt op facebook.
U bent door de politie zwartgemaakt op Facebook? Dat vraagt toch om enige uitleg.

Ik lees dat het rijbewijs is ingenomen, dus dan is er spake geweest van een strafbaar feit. Heeft de politie een bericht geplaatst waarin uw man met naam werd genoemd? Was dit bericht anderszins herleidbaar naar uw man?

Zeker als , zoals u stelt, veel dingen niet kloppen aan een bericht, lijkt me dat vrij relevant voor een eventuele klacht...
PDC | DICT

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 13 aug 2019, 19:11

Als het een invordering betreft op grond van artikel 130 Wegenverkeerswet 1994 gelden de genoemde termijnen niet. Zo'n 130 vordering is niet ongebruikelijk bij een zwaar ongeval.
Ik begrijp de aangifte vermissing niet. Is dat een aangifte vermissing omdat u het rijbewijs niet kunt vinden en het dus niet aan de politie kunt geven of doet u aangifte van vermissing omdat de politie het heeft ingevorderd? In dat laatste geval loopt uw man grote risico's, want dat is een onjuiste aangifte, op grond waarvan een nieuw afgegeven rijbewijs ongeldig zal worden verklaard. Het oude is dan al ongeldig, omdat er een nieuw was afgegeven en dus heeft uw man geen rijbewijs meer.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Stefan
Toplid
Toplid
Aspirant
Contacteer:

Bericht door Stefan » 13 aug 2019, 19:15

Vraag 1 schreef:
13 aug 2019, 17:28
Bedankt voor de reactie. Goed bedoeld maar helaas trap ik er niet in
[...]
Helaas heeft hij ze binnen gelaten, had ik zeker niey gedaan. Komen ze op een toontje vragen of hij zijn rijbewijs al heeft gevonden. Echt kansloos , en dan weer moesten wij aanhoren , echt een hele preek over wat er gaat gebeuren als hij toch gaat rijden zonder rijbewijs.
[...]
Echt politie denk toch eens na. Mijn dochter is doodsbang voor de politie. Ik ben mijn respect voor jullie door dit ook al lang verloren. Om maar niet te spreken over brutale toon van de agent aan de telefoon, wanneer men afspraak niet aangekomen is. Zie ook mijn bericht over facebook. Gelukkig hebben wij alles opgenomen, dit laten wij niet zo. Omdat jullie uniformpje aan hebben wil niet zeggen dat jullie ongestraft jullie gang kunnen gaan ten koste van een burger.
Ik wens u veel succes met zo`n instelling. Ik neem hier toch aardig aanstoot aan.

r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67
Contacteer:

Bericht door r0n. » 13 aug 2019, 19:16

Vraag 1 schreef:
Omdat jullie uniformpje aan hebben wil niet zeggen dat jullie ongestraft jullie gang kunnen gaan ten koste van een burger.
Sorry, maar ik ben geen ambtenaar, en zoals ik zijn er velen hier!
Dit forum is niet van de politie, of een andere overheid, het wordt allemaal gedaan door mensen in hun vrije tijd, die proberen anderen te helpen.
En neem het maar van mij aan, dat kost een aantal mensen een hoop tijd en moeite.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Vraag 1
Infopolitie Gast

Bericht door Vraag 1 » 13 aug 2019, 19:17

Hallo, nee zeke geen complexe aanrijding. Kort samengevat zijn we na lang sukkelen met mijn gezondheid er achtet gekomen dat ik al jaren voor verkeerde ziekte ben behandeld .

Het is nu zo erg dat het niet zeker is hoe lang ik nog te leven heb en wat de kwaliteit van leven zal zijn. Mijn man had er heel zwaar mee, we hebben nog een kleine meid van 6 rond lopen. Hij is met depressie thuis komen te zitten. Medicijnen die hij van de huisarts kreeg hielpen niet. Na 3 slapeloze nachten zag hij er nog slechter uit dan ik ,hij was helemaal op.

Hij heeft op mijn aanraden 2 flessen sterke drank gekocht,hij moest hoe dan ook een nacht slapen. We gingen naar bed ik ging alvast naar boven( vergeet te vermelden dat mijn linker hand en been uitval verschijnselen vertoonde). Ik zak door mij benen en val van boven de trap weer naar beneden. De laatste wat hij zich kan herinneren is dat ik onder de trap lag in een plas bloed, spetters bloed op de muur. Hij is toen dronken in de auto gestapt naar verwachting om hulp te zoeken. Het was al rond de middernacht. Hij reed tegen een hek van een bedrijf 900 m verderop. Hun hebben politie gebeld. Zijn airbag is niet eens uitgeklapt. Hun dochter had meteen in de gaten dat er iets niet klopte, maar politie wilde niet luisteren daarom heeft ze geluidsopnames van mij man gemaakt. Je hoort hem over mij ziekte praten..

Ik wil ff voorop stellen dat we samen fel tegen rijden onder de invloed zijn en zijn het mee eens dat zijn rijbewijs ingevorderd was.

Omdat hij geen rijbewijs bij had zijn ze mee naar ons huis gereden,hebben mij aangeftroffen en hebben voor mij ambulanse gebeld.

Maar op facebook heeft agentje geschreven dat hij mij in laveloze toestand omringd door drank heeft aangetroffen. Bah bah vieze leugenaar. Als ik in staat zou zijn en zijn naam zou hebben zou ik hem opzoeken en hem flinke klap tegen zijn leugenachtige kop verkopen,ik heb toch niks meer te verliezen.

Hij schreef ook dat mijn dochtertje wakker was en hij bij haar ging kijken. Nope weer gelogen ons dochter vertelde dag erop dat ze zich kapot heeft geschrokken omdat er ineens licht aan ging op haar kamer en er politie agent in de deuropening stond haar te vragen of papa en mama ruzie hadden...

Maar hallo hij kreeg zij likes op facebook en wij zijn met de grond gemaakt door mensen die onder bericht reageerden,bijna alle neiuws bladen hebben dit bericht opgepakt.

Ons advocaat heeft al meerdere keren met Officier van Justitie gebeld,maar ze kunnen niks want politie heeft ze niks doorgestuurd.

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 13 aug 2019, 19:24

Ik begrijp uit het hele (verre van complete) verhaal het volgende.
De man van TS is betrokken geraakt bij een kennelijk (het haalde immers een FB bericht) zwaar ongeval. Kennelijk is de man als verdachte aangemerkt en is zijn rijbewijs ingevorderd (onduidelijk is of hij wellicht onder invloed was of wellicht anderzijds niet meer in staat om een voertuig te besturen).

Het rijbewijs van de man is echter zoek en dat bleek toevallig net op het moment dat hij het moest afgeven omdat het ingevorderd werd.

Bij een verdenking van rijden onder invloed wordt dan de invordering omgezet in een vordering tot overgifte van het rijbewijs. Zowel na invordering als na een vordering overgifte ben je niet meer bevoegd een motorvoertuig te besturen.

Ik kan mij voorstellen dat collega's nog een keer langs zijn gekomen om te kijken of de man het rijbewijs inmiddels weer gevonden had om het dan alsnog feitelijk in te kunnen nemen.

Als er inderdaad sprake was van een zwaar ongeval betekent dit dat voor het opstellen van een proces verbaal van meerdere onderdelen van de politie stukken ontvangen moeten worden.

Bij een zwaar ongeval moet er bijvoorbeeld ook technisch onderzoek op de plaats van het ongeval geschieden en onderzoek aan de betrokken voertuigen. Dit kost (veel) tijd. Ook worden er wellicht nog getuigen gehoord die zich direct of later hebben gemeld bij de politie. Ook dit kost (veel) tijd. Het samen stellen van het eind pv kost de nodige tijd en dat laatste is helaas door de personeelskrapte een schaars goed.

Het is niet eventjes wat op papier zetten en opsturen naar de officier van justitie. Twee maanden is dan nog niet eens zo lang.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Vraag 1
Infopolitie Gast

Bericht door Vraag 1 » 13 aug 2019, 19:31

Hij heeft al zijn pasjes in de hoesje van zijn telefoon, moet het ergens met betalen kwijt geraakt zijn. Alle winkels in ons dorp afgebeld,maar zijn rijbewijs was niet gevonden. Hij heeft het als vermist opgegeven zodat politie verder kon.

Vergeef me mijn toon en er zullen zeker goede agenten zijn die met een reden voor dit beroep hebben gekozen. Maar geloof me als ik jullie zeg dat wanneer er politie op televisie te zien is ik meteen doe zeppen.

Jullie zouden eens moeten horen hoe onbeschoft agent tegen mij man aan de telefoon was,hij heeft op een gegeven moment hem van de.spieker gehaald omdat hij aan me zag dat ik steeds bleker werd.

Na weken radiostilte belt die man letterlijk 5x achter elkaar en geeft mij man daarna grote mond dat hij niet meteen opnam. Dat mij man mij aan het helpen was op het toilet had hij geen boodschap aan, ah ik merk dat ik me weer te veel opwind, dat is het niet waard.

Jullie kunnen me ook niet helpen. Ik heb hiervoor nog nooit een agent gesproken, dus ik dacht dat ze net zo vriendelijk/behulpzaam zijn als mannen van weggebruikers. Ik dacht dat politie hulpverleners zijn,die er zijn voor en niet tegen mensen.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 13 aug 2019, 19:31

Vraag 1 schreef:
Mijn dochter is doodsbang voor de politie. Ik ben mijn respect voor jullie door dit ook al lang verloren. Om maar niet te spreken over brutale toon van de agent aan de telefoon, wanneer men afspraak niet aangekomen is. Zie ook mijn bericht over facebook. Gelukkig hebben wij alles opgenomen, dit laten wij niet zo. Omdat jullie uniformpje aan hebben wil niet zeggen dat jullie ongestraft jullie gang kunnen gaan ten koste van een burger.
Uw man is betrokken geweest bij een ongeval waarbij zijn rijbewijs is ingevorderd. Dit terwijl hij weet dat u hier kennelijk afhankelijk van bent in verband met uw ziekte! En desondanks verwijt u de politie van alles?

Het zou u sieren de volledige schuld en verantwoording van deze situatie bij uw man neer te leggen.

Want zonder de situatie te kennen (hier schreef u niets over) rijden onder invloed of het veroorzaken van een ernstig ongeval is mogelijk de aanleiding. En die is uitsluitend de bestuurder van het voertuig, uw man dus, aan te rekenen.

Tot slot op persoonlijke titel als ouder van twee kinderen: Angst voor de politie ontstaan niet zomaar, ook hiervoor bent u persoonlijk verantwoordelijk. Door uw houding, gedrag en uitlatingen nemen kinderen uw opvattingen over.

Als uw kind daadwerkelijk angst heeft voor de politie, wat zal ze doen als u, bijvoorbeeld door uw ziekte, direct hulp nodig heeft? In vrijwel alle gevallen is de politie als eerste hulpverlener ter plaatse. Alle zorg zou dan naar u uit moeten gaan, in plaats van het omgaan met een kind dat een onterecht angst heeft voor "de mensen in een uniformpje" die u komen helpen.

Die laatste vraag hoeft u overigens niet te beantwoorden.
PDC | DICT

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 13 aug 2019, 19:44

Ik weet niet hoe de betreffende collega u of uw man te woord heeft gestaan. Ik behandel mensen zoals zij mij behandelen. Als het gedrag van die collega niet behoorlijk was dan kunt u daarover een klacht indienen. Nu u kennelijk die gesprekken opgenomen heeft moet makkelijk vastgesteld kunnen worden of het gedrag van die collega inderdaad behoorlijk was of niet.
Dit oordeel heeft echter geen enkel gevolg voor de zaak zelf.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 13 aug 2019, 20:23

Ik merk dat het goedkeuren van berichten zorgde voor een probleem in de chronologische weergave van antwoorden.

Toch lees ik nergens dat men uw man bij naam heeft genoemd. Een klacht indienen omdat de politie een bericht op Facebook niet volgens uw zienswijze heeft geplaatst is bij voorbaat een kansloze zaak, sorry.

En dat mensen op dat bericht (of überhaupt op sociale media) nogal emotioneel reageren op dergelijke berichten, is omdat de maatschappelijke verontwaardiging bij alcohol in het verkeer zo groot is.

En terecht.
PDC | DICT

Vraag 1
Infopolitie Gast

Bericht door Vraag 1 » 13 aug 2019, 21:47

KaaDee je bent geen echte agent hoop ik.Jij vind het terecht dat agent het nodig vond om mij op social media een zuiplap te noemen terwijl ik er zwaar gevond lag? Hij schreef letterlijk dat ik er past out lag omringd door flessen drank en omdat ik niet reageerde omdat ik zo dronken was hij ambulanse heeft gebeld. Dus nogmaals volgens jouw mag politie liegen en mensen zwart maken op facebook en dat is terecht? Wow wat een vergissing om hier iets te platsen. Ik heb zo juist voor mezelf print screens gemaakt, verwijder dit bericht maar . Ik wens jullie het allerbeste en bespaar je de moeite om te reageren ik zal hier nooit meer komen. In wat voor verknipte wereld leven wij Jesus!

Gesloten