"Kopstoot"

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Joas
Infopolitie Gast

"Kopstoot"

Bericht door Joas » 09 aug 2019, 01:06

Hallo,

Laatst is er op een feest een klein accavietje geweest waarbij ik aan mijn trui ben getrokken en tegen de 2e persoon aan ben gekomen, alleen heb ik daarbij zijn neus geraakt . Hij zegt dat ik een kopstoot gaf, en een vriend van hem ook, nu wil hij aangifte doen voor mishandeling omdat hij er nogal last van had, er was niks blauw bont of gebroken. Word er hierdoor een straf opgelegd, mvg

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Re: "Kopstoot"

Bericht door maestro » 09 aug 2019, 08:31

Een straf wordt nooit zomaar opgelegd. Men zal eerst kijken naar wat er is gebeurd en wat de omstandigheden waren. Als het per ongeluk was wordt er natuurlijk geen straf opgelegd. Een getuige zegt dat het opzet was, dat is opzich wel strafbaar. Maar alles moet natuurlijk wel bewezen worden.

Doet hij aangifte dan zal de politie je mogelijk uitnodigen voor een verhoor, zodat je je eigen verhaal kunt vertellen. Of de politie er een zaak in zal zien is afhankelijk van wat er precies gebeurd is, wat voor letsel de ander heeft, welk bewijs er is, is het een eenmalig incident of bestaat er al langere tijd ruzie tussen jullie beiden en welke zaken er nog meer moeten worden afgehandeld.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Joas
Infopolitie Gast

Bericht door Joas » 09 aug 2019, 14:34

Hallo,

Dank voor uw antwoord.

Het kwam zo doordat ik tegen hem of hij tegen mij  aanliep op een festival, hij er daarna boos werd ik dacht dat hij er een grapje van maakte dus reageerde ik er niet sirrieus op, toen trok hij aan mijn capuchon, en kwam ik waarschijnlijk toen tegen hem aan (niet express uiteraard) daarna heeft een vriend van mij me weg gehaald en ben ik verder gaan feesten, we hebben nog nooit eerder ruzie gehad en hij zij dat hij 1 dag last had binnen in zijn neus ofzo. Dus het kan ook nooit een harde klap zijn geweest.

Kan de politie ook alle getuigen verhoren ( er waren er 2 waarvan 1 zegt het niet gezien te hebben)  en Laater zeggen dat het geen zaak waardig is en het niet opsturen naar het ministerie?

En kan je voor zulke dingen al een strafblad krijgen ? Omdat het toch op een feest is en iedereen wat losser is

Mvg

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 09 aug 2019, 15:05

Als de poltiie besluit er werk van te maken kunnen getuigen worden gehoord en uiteindelijk kan er besloten worden de zaak te sluiten. Bijvoorbeeld omdat het geen mishandeling blijkt te zijn of dat er geen of onvoldoende bewijs is. Het openbaar ministerie kan hetzlefde vinden of de zaak met een schikking proberen af te doen.

Pijn betekent, als de rechter opzet aanneemt, dat er sprake was van (eenvoudige) mishandeling. Normaal gesproken is de straf voor een eerste keer bij een enkele klap 400 Euro boete. Een veroordeling betekent een strafblad. Lastig mocht je een verklaring omtrent het gedrag nodig hebben, maar over het algemeen krijg je de kans om je zaak te bepleiten en toch een verklaring omtrent het gedrag te krijgen.

Maar er zal eerst aangifte moeten worden gedaan. Probeer de zaak via bemiddelinfg via vrienden uit te praten. Kan een hoop narigheid in de toekomst voorkomen als jullie elkaar weer op een feestje tegen komen.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 09 aug 2019, 15:12

toen trok hij aan mijn capuchon, en kwam ik waarschijnlijk toen tegen hem aan (niet express uiteraard)
Dus HIJ trok aan UW capuchon waardoor u tegen hem aanviel.

Als het exact zo is gegaan wens ik hem veel succes met zijn aangifte.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Joas
Infopolitie Gast

Bericht door Joas » 09 aug 2019, 20:13

Ik ben trouwens 17 jaar, en er zijn Dus 2 getuigen waarvan 1 zegt een kopstoot gezien te hebben En de ander zegt dat hij niet aan het opletten was en dus niet weet wat er gebeurt is, elders las ik dat 1 getuige geen getuige is ? Klopt dat ? En als het wel de andere kant op zou vallen dan kan dat niet afgedaan worden met een halt straf? Alleen met een boete en een strafblad

Mvg

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 10 aug 2019, 05:10

Voor minderjarigen gelden andere straffen en is een taakstraf eerder op zijn plaats.
Ook een haltstraf levert een strafblad op, dergelijke dingen worden nu eenmaal geregistreerd en meegenomen wanneer er een verklaring omtrent het gedrag wordt aangevraagd. Maar voor een minderjarige ligt dat allemaal minder zwaar.

1 getuige is geen getuige, maar hier is er het slachtoffer en een getuige. Maar ik denk dat je je energie beter kunt richten op het uit te praten met de ander zodat het niet verder uit de hand loopt dan je druk te maken over of je wel of niet vervolgd zult worden. Bovendien, mocht het tot een zaak komen dan zal het feit dat je je best doet het op te lossen ook worden meegewogen.

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 10 aug 2019, 11:58

Ter geruststelling wil ik nog toevoegen dat onder de 23 jaar, de terugkijktermijn voor een VOG voor dit soort delicten vaak slechts 2 jaar is. Een strafblad (aantekening) kan dus nadelig zijn, maar hoeft afhankelijk van je plannen helemaal niet zo rampzalig te zijn.

(meer info hier: https://www.justis.nl/producten/vog/vog ... ijnen.aspx)

5barkie
Infopolitie Gast

Bericht door 5barkie » 10 aug 2019, 19:08

Dus na 2 jaar heb je nog wel een strafblad alleen kan je na 2 jaar gewoon nog een een vog krijgen ?

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 11 aug 2019, 14:39

Ook binnen 2 jaar is het niet onmogelijk. Bij het afgeven van een VOG wordt gekeken naar de leeftijd, het feit zelf en waarvoor de VOG nu precies wordt aangevraagd. Bovendien kun je in bezwaar en beroep tegen de weigering van een VOG en je zaak bepleiten. Soms heeft dat als resultaat dat je hem alsnog krijgt.

De functie en de aard van het delict wegen zwaar. Gaat het om een zedendlict dan kan iemand werken met kinderen of in de zorg wel vergeten, ook na 2 jaar. Terwijl een mishandeling niet in de weg hoeft te staan voor een functie bij een gemeentelijk museum als magazijnmedewerker, die geen contact met het publiek heeft.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 11 aug 2019, 16:10

En bij de overheid wordt 10 jaar terug gekeken.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Adje
Infopolitie Gast

Bericht door Adje » 11 aug 2019, 18:15

Hoeveel uur taakstraf staat er op zoiets dan ? Als je onder de 18 bent dan ?

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 11 aug 2019, 22:25

Wacht nou maar eerst af wat er gaat gebeuren.
Mijn gevoel zegt dat er helemaal geen aangifte gedaan gaat worden.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Gesloten