Betreft: Legaliteit nieuw soort luchtdruk pistool

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Pieter2000
Infopolitie Gast

Betreft: Legaliteit nieuw soort luchtdruk pistool

Bericht door Pieter2000 » 09 jul 2019, 02:59

Beste Infopolitie,

Ik wilde graag wat meer duidelijkheid omtrent de legaliteit van dit luchtdrukpistool.
Afbeelding

Dit is een nieuw soort luchtdrukpistool waarbij de luchtdruk zit in de catridges (soort van pijlen) die in het pistool worden geladen. De luchtdruk ligt echter een stuk hoger (250 - 300 bar) dan de luchtdruk van normale luchtdruk pistolen (rond de 60 bar).

Volgens de verkopende website https://gogun.de/product/two-shot-bolt- ... -handpump/ is het wapen echter legaal in Duitsland en zijn ze zelf van mening dat het wapen niet teveel lijkt op een 'echt' pistool en dus niet in strijd is met Duitse reguleringen die (net als Nederlandse wetten) verbieden dat een legaal wapen teveel lijkt op een illegaal wapen.

Voor zover ik kan nagaan uit de omschrijving van deze website en de Nederlandse wetgeving zou dit pistool dus legaal zijn in Nederland omdat het een luchtdrukpistool is wat niet al te veel gelijkend is op een vuurwapen. Ik snap uiteraard dat je met dit soort materiaal alsnog niet moet gaan rondzwaaien. Maar ik vroeg me af, als ik dit ongeladen met de munitie (pijlen) apart gehouden in een koffer bij me heb, wat is dan de mening/visie van de politie in deze? Zou het wapen als legaal worden bestempeld of zou er toch onderzoek/beslaglegging dreigen?

marcootje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: marco
Geslacht:
Contacteer:

Re: Betreft: Legaliteit nieuw soort luchtdruk pistool

Bericht door marcootje » 09 jul 2019, 08:57

Het is een dartpistool voor zelfverdediging. Het is in Duitsland verboden om hem in het openbaar bij je te hebben. In Duitsland staat in de wetboek van strafrecht en het burgelijk wetboek geregeld over zelfverdediging. Het is een laatste redmiddel ter zelfverdediging. Dit dartpistool valt ook niet onder de Duitse WWM omdat hij niet op een vuurwapen lijkt en in de constructie van het verschieten van de pijlen,startbuis ipv een loop.
De testen op een ballistische gelatine drong de pijl tot 5 cm binnen.
Ze zijn niet beschikbaar in Nederland.
Dus Duitse wetgeving is net even anders dan Nederlandse.
In Nederland zou dit dartpistool eerst onderzocht moeten worden op illegaliteit dan wel legaliteit.
Maar ik ben van mening dat dit dartpistool niet toegestaan wordt.
Het is niet verkeerd om je boerenverstand te blijven gebruiken

racefiets
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Leeftijd: 45
Contacteer:

Bericht door racefiets » 09 jul 2019, 09:48

Ik ben wel even nieuwsgierig op basis waarvan je dat denkt Marcootje?

maestro
Toplid
Toplid
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 09 jul 2019, 10:25

Een gewoon luchtdruk pistool kan nog voor sport gebruikt worden, dit hier is echter speciaal voor zelfverdediging en je kunt er dodelijk geweld mee toepassen. 5 cm in het lichaam is meer dan genoeg om het vitale delen als hart, longen, hersenen te raken met de dood tot gevolg. Dat is niet wat de Nederlandse wetgever wenst. De Duitse wetgever is wat liberaler, daar is pepperspray bijvoorbeeld vrij verkrijgbaar.
Zolang de rechter er zich niet over uitspreekt blijft het gissen, maar ik ben het geheel met Marcootje eens. De rechter zal zijn best doen het onder een verbod te scharen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door Botje » 09 jul 2019, 10:27

Ik denk dat je voorzichtig mag stellen dat dit pistool in combinatie met de pijlen voor geen enkel ander doel bestemd is dan het toebrengen van letsel. Hij wordt door de fabrikant geadverteerd als middel ter zelfverdediging. Dat gaat in Nederland alleen daarom al nooit legaal worden.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

marcootje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: marco
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door marcootje » 09 jul 2019, 11:24

Dit is de tekst die de fabrikant er bij heeft gezet. Gezien de gevaarzetting, wetgeving en het wapen voor andere doeleinden gebruikt kan worden, denk ik dat.
Het is niet verkeerd om je boerenverstand te blijven gebruiken

Pieter2000
Infopolitie Gast

Bericht door Pieter2000 » 09 jul 2019, 16:57

Beste Leden/Agenten,

Dank voor uw reacties. Ik begrijp uit de reacties dat men van mening is dat dit wapen niet toegestaan zou zijn/mogen zijn omdat volgens de aanbieder het voornaamste doel zelfverdediging is. Ik kan mij niet helemaal vinden in deze stelling. Als ik een webshop open en ik biedt honkbalknuppels aan met als voornaamste doel zelfverdediging, betekend dat toch ook niet automatisch dat alle honkbalknuppels worden gebruikt voor zelfverdediging?

Ik zie bij dit apparaat los van de mogelijkheid tot zelfverdediging ook voldoende mogelijkheden voor recreatief/sportief gebruik. Zo kun je het apparaat zelf opladen met een fietspomp, wat kostbare munitie bespaart. Daarnaast zou het wapen potentieel legaal zijn wat gedoe rondom vergunningsaanvragen bespaart. Het wapen biedt als hobbymatig wapen meerwaarde omdat het krachtiger is en dus een meer spectaculaire ervaring biedt en meer mogelijkheden voor lange afstandsdoelen.

Ik heb wat gezocht op het internet op de wikipedia over categorie, https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_wapens_en_munitie, de site van de politie https://www.politie.nl/themas/wapens.html en de website van miniserie van justitie https://www.justis.nl/producten/wwm/wel ... index.aspx. Ik snap dat dit geen juridisch forum is, echter ik kan nergens iets vinden over de term 'dartpistool' of het beoogde gebruiksdoel van het product. De wet lijkt https://wetten.overheid.nl/BWBR0008800/2019-01-01 voor zover ik kan vinden geen enkel onderscheid te maken tussen een luchtdrukpistool 'bedoeld' voor zelfverdediging of bedoeld voor hobbymatige sportbeoefeningen.

Voor zover ik kan nagaan valt dit wapen onder de categorie IV van de wapenwet; waaronder lucht-, gas- en veerdrukwapens vallen, zonder nadere specificatie van het type of vermogen van het wapen. Volgens dit wetsartikel https://wetten.overheid.nl/BWBR0008804/ ... _Artikel26 is het bezitten van een wapen in deze categorie niet verboden. Wel is het strikt verboden deze wapens in het openbaar te dragen (uitzondering en ontheffingen daargelaten) en is het vervoer aan strenge regels verbonden.

Nogmaals, ik snap uiteraard dat de politie dergelijke wapens liever niet op grote schaal verkocht ziet worden. Echter ik hoor graag waarom dit wapen verboden zou zijn op basis van concrete regelgeving. Voor zover ik kan nagaan zijn er geen beperkingen gesteld aan beoogd gebruiksdoel of vermogen, maar wellicht mis ik iets. Ik wil mij graag goed informeren alvorens ik de aankoop doe.

maestro
Toplid
Toplid
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 10 jul 2019, 04:53

Ik zou het zelf ook onder categorie IV scharen en dan is het bij je thuis niet verboden, je mag het echter niet vervoeren (Tenzij je als lid van een vereniging verlof hebt, van en naar de vereniging). Maar er is een grote beperking waar je rekening mee moet houden. Ingevolge Artikel 2, sub 7 Wet Wapens en Munitie vallen onder categorie I ook:

"andere door Onze Minister aangewezen voorwerpen die een ernstige bedreiging van personen kunnen vormen of die zodanig op een wapen gelijken, dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn."

De huidige verboden voorwerpen krachtens artikel 2 lid 1 sub 7 staan in artikel 3 van de Regeling Wapens en Munitie.
Wat betreft 3a is al eerder gesteld dat het waarschijnlijk niet onder dat verbod valt. "In HR 6 februari 2018, ECLI:NL:HR:2018:153 is, onder verwijzing naar de wetsgeschiedenis alsmede naar art. 2, eerste lid, in verbinding met bijlage I, sub 2 aanhef en onder e, van Richtlijn 2009/48/EG, geoordeeld dat een met de bedoeling van de wetgever strokende uitleg van art. 3 RWM inhoudt dat onder een lucht-, gas- of veerdrukwapen dat wat betreft vorm en afmetingen "een sprekende gelijkenis" vertoont met een vuurwapen moet worden verstaan: een wapen als voormeld dat wat betreft vorm en afmetingen niet of nauwelijks van een echt vuurwapen te onderscheiden is." (https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2018:2153)

Onder sub 2 wordt verwezen naar twee lijsten, deze ken ik niet.

Is het op bezit op dit moment nog niet verboden dan is er alle kans dat de minister het zal aanwijzen als een voorwerp die een ernstige bedreiging kunnen vormen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

MarcH
Deskundige
Deskundige
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Bericht door MarcH » 10 jul 2019, 08:10

De lijsten bestaan niet meer maar de wetgever heeft verzuimd art. 3 RWM daarop aan te passen.
Be yourself, no matter what they say ...

Plaats reactie