Van wie wil je een boete krijgen? Van de tuinman?
Mijn autofabrikant zegt dat ik geen blonde vrouwen in mijn auto mag vervoeren.. Klein detail; hij gaat er niet over.. Met andere woorden; sla hem met wetgeving om de oren..
De Nederlandse wetgeving geeft overduidelijk aan dat de trekhaakfabrikant bepaalt en niet de autofabrikant. Aan de hand van wat de trekhaakfabrikant opgeeft wordt er gehandhaafd en anders niet. Kan een autofabrikant (uit angst voor z’n product) andere waarden aangeven? Ja, dat kan. Hij kan bijv aangeven dat een auto niet harder dan 95 km/h mag rijden omdat het dan onveilig wordt, maar dat heeft niets met Nederlandse wetgeving (en handhaving) te maken.
* Garantie vervalt bij meer dan 50 kg? Daar durf ik als VW bezitter wel ruzie over te maken.
* Boete? Onzin, zie boven.
* Verzekering? De verzekering geeft dekking zolang aan de wettelijke eisen is voldaan en vaak zelfs daar voorbij (eigen gebrek ed).
Tenslotte; de ANWB heeft verstand van pechhulp..
Ik lees een hoop bangmakerij en iets met een ‘klok en klepel’..
Zelfgemaakte kist op fietsendrager auto
Moderator: Moderatorteam
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Re: Zelfgemaakte kist op fietsendrager auto
'Er zal altijd gekozen moeten worden tussen vrede en rechtvaardigheid..'
Ik vind het nogal verwarrend worden. Op de website van caravantrekker.nl staat voor mij nieuwe informatie wat ik nog nergens anders heb gelezen. Voor fietsendrager geldt andere kogeldruk dan wat autofabrikant opgeeft wanneer er geen typeplaatje op de trekhaak zit. Op mijn trekhaak zit geen typeplaatje. Is een door VW dealer gemonteerder trekhaak. Als het klopt kan ik gewoon toch 2 ebikes op mijn fietsendrager plaatsen. Gewicht drager en 2 fietsen is 66 kg. Dit was volgens mijn autodealer een overschrijding van 16 kg.
copie van bericht caravantrekker.nl
Geen typeplaatje op de trekhaak?
Niet altijd is het typeplaatje van de trekhaak goed zichtbaar. Soms zit er een sticker op een balk van de trekhaak onder de auto of achter de bumper, of is een losse sticker meegeleverd bij de trekhaak. Is er geen typeplaatje dan is het maximaal trekgewicht beperkt tot 750 kg en de maximale kogeldruk tot 50 kg (75 kg bij gebruik van een fietsendrager). Zorg dus dat een typeplaatje aanwezig is. https://caravantrekker.nl/info/kogeldruk.php
Wel staat ook op deze website hetzelfde wat de dealer en anwb vertelde. kogeldruk 75 kg volgens instructieboek auto, kogeldruk 100 kg volgens typeplaatje trekhaak. Dan geldt toch de 75 kg volgens voorschrift auto. Echter bekeuring pas boven de 100 kg wat op typeplaatje trekhaak staat.
copie van bericht caravantrekker.nl
Geen typeplaatje op de trekhaak?
Niet altijd is het typeplaatje van de trekhaak goed zichtbaar. Soms zit er een sticker op een balk van de trekhaak onder de auto of achter de bumper, of is een losse sticker meegeleverd bij de trekhaak. Is er geen typeplaatje dan is het maximaal trekgewicht beperkt tot 750 kg en de maximale kogeldruk tot 50 kg (75 kg bij gebruik van een fietsendrager). Zorg dus dat een typeplaatje aanwezig is. https://caravantrekker.nl/info/kogeldruk.php
Wel staat ook op deze website hetzelfde wat de dealer en anwb vertelde. kogeldruk 75 kg volgens instructieboek auto, kogeldruk 100 kg volgens typeplaatje trekhaak. Dan geldt toch de 75 kg volgens voorschrift auto. Echter bekeuring pas boven de 100 kg wat op typeplaatje trekhaak staat.
De trekhaak is getest op veilig gebruik tot 75 kg.
De auto stuurt en remt (vanwege de druk op de voorwielen) en veert achter voldoende bij 50 kg.
Een trekhaakfabrikant kan dat nooit overbieden.
Een auto gaat niet beter presteren van een trekhaak waar je 100 kg. op kan laten rusten.
Ik zou mijn juridische informatie alleen van actueel bijgewerkte sites halen zoals wetten.overheid.nl
Op veel sites is niet te zien wanneer informatie geplaatst is en of dat daarna ooit nog is gecontroleerd is.
De auto stuurt en remt (vanwege de druk op de voorwielen) en veert achter voldoende bij 50 kg.
Een trekhaakfabrikant kan dat nooit overbieden.
Een auto gaat niet beter presteren van een trekhaak waar je 100 kg. op kan laten rusten.
Ik zou mijn juridische informatie alleen van actueel bijgewerkte sites halen zoals wetten.overheid.nl
Op veel sites is niet te zien wanneer informatie geplaatst is en of dat daarna ooit nog is gecontroleerd is.
Ik heb nu weer de bevestiging van expert van de ANWB. Verhaal van website caravantrekker klopt niet. De maximale kogeldruk van fabrikant auto is bepalend. Niet die van de fabrikant trekhaak.
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Ik denk ’t ook… Wetgeving is bijzaak..
Instructieboekjes gaan altijd voor..
Wat denk je er nou zelf van?
Instructieboekjes gaan altijd voor..
Wat denk je er nou zelf van?
'Er zal altijd gekozen moeten worden tussen vrede en rechtvaardigheid..'
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Laten we voorop stellen dat Zijlvaart volkomen gelijk heeft. Dat is ook niet moeilijk te schrijven, want zijn mening is namelijk ook vastgelegd in de wet. Maar wat ook een feit is, is dat de fabrikant van trekhaken een trekhaak ontwikkelt voor een bepaald type auto. Bij de ontwikkeling is er vanzelfsprekend overleg met de fabrikant van de auto, welke krachten er uitgevoerd mogen worden op een trekhaak. Want te veel druk op de trekhaak heeft invloed op de druk onder de vooras. Dus indirect heeft ook de fabrikant van de auto invloed. Maar als de fabrikant van de trekhaak besluit een trekhaak te maken die 25cm achter een bumper uitsteekt of een trekhaak die 20 cm uitsteekt, maakt verschil in de krachten die worden uitgevoerd op de auto. Dus kan ook alleen de fabrikant van de trekhaak uiteindelijk bepalen wat de maximale koppelingsdruk kan en dus ook mag zijn.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit