Agenten die onnodig in politiedossier neuzen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Evafa
Infopolitie Gast

Agenten die onnodig in politiedossier neuzen

Bericht door Evafa » 05 jun 2019, 09:22

Mijn oudste dochter is ooit eens een avondje uit geweest met een jongen die leerling politie-agent was. De volgende dag vertelde mijn dochter dat deze jongen een aantal zaken over haar wist te vertellen waarvoor zij ooit bij de politie was geweest en hij wist zelfs te vertellen dat ze op 15 jarige leeftijd was aangehouden tijdens nieuwjaarsnacht. Ze is heel kort met die jongen omgegaan omdat hij nogal meer vreemd gedrag had. Het komt er dus op neer dat mijn dochter door die jongen is nagetrokken. Iets soortgelijks heeft een andere dochter van mij ook ooit een aantal jaren geleden meegemaakt. Ik weet dat dit niet mag maar blijkbaar gebeurt dat toch. Ik vind dit een heel akelig gevoel en heb hierdoor ook het gevoel dat onze overburen, die allebei werkzaam zijn bij de politie, ons misschien ook wel hebben "nagetrokken", nu is er niets schokkends over ons te vinden, ik heb zelfs van mijn hele leven maar 1 bekeuring gehad maar er zijn wel wat zaken waarvoor ik zelf naar de politie ben geweest en wat echt in de privésfeer ligt.

Het idee dat iemand die bij de politie werkzaam is zomaar toch in het politiedossier kan neuzen geeft mij een heel onvrij gevoel. Hoe is dit politiedossier eigenlijk beveiligd en hoe komt het dat dit blijkbaar niet veilig genoeg is? Hoe lang blijven er meldingen die iemand heeft gedaan in het systeem staan en hoelang blijven er meldingen die iemand over jou heeft gedaan in het systeem staan?

Mitch
Superlid
Superlid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Re: Agenten die onnodig in politiedossier neuzen

Bericht door Mitch » 05 jun 2019, 09:49

Onnodig neuzen mag inderdaad niet, alleen als het nodig is voor het werk. Er zijn verschillende systemen binnen de politie en verschillende soorten autorisaties. Gegevens zijn zeer goed beveiligd. De bewaartermijn verschilt een beetje per geval, meestal rond de 5 jaar. Een en ander is terug te vinden in de wet politie gegevens.

Wanneer speelde het avondje uit met je oudste dochter? Want dit soort gevallen kunnen kwalijk zijn.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 05 jun 2019, 14:50

Vrijwel iedere executieve agent heeft toegang tot het politiesysteem van zijn/haar eenheid. Bevragingen moeten altijd relevant zijn voor de politietaak en mogen niet worden gedaan "omdat het kan".

Daarnaast worden alle handelingen op de politiesystemen gelogd, zodat men achteraf altijd kan terughalen welke agent wanneer toegang had tot welke gegevens.

In het geval van uw dochters kunt u hiervoor een klacht indienen via de website van de politie. Ik wil zelfs aanraden om dit te doen, aangezien dit mogelijk schending van integriteit kan zijn.
PDC | DICT

venco
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Bericht door venco » 09 jun 2019, 11:58

Ik zou dit melden. Wordt een beetje ziek van dit soort dingen. Dit kan gewoon echt niet.
Met veel groeten,
Venco.

Gesloten