Aanhangwagen trekken

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
prohopper
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Aanhangwagen trekken

Bericht door prohopper » 15 mei 2019, 23:29

Wij hebben een personenauto met een ledig gewicht van 1951 kg. met een V8-motor met 345 pk. onder de kap, dus zou je verwachten dat je daarmee wel een beetje aanhangwagen kan trekken, maar op het kentekenbewijs staat echter dat we een ongeremde aanhangwagen mogen trekken met een TMM van 450 kg. of een geremde aanhangwagen met een TMM van 900 kg. Aangezien een doorsnee ongeremde aanhangwagen al snel een TMM heeft van 750 kg. en geremde aanhangwagen (meestal tandemassers) een TMM heeft van 2000+ kg., vraag ik me af wat we dan wel met de auto mogen trekken, want een doorsnee Astra of Golf mag al meer trekken.

Uiteraard heb ik even geGoogled en nu las ik ergens dat ik in mijn geval niet eens met een lege geremde aanhangwagen van zeg 500 kilo mag rijden, als het laadvermogen ervan 450 kilo is, omdat dan het TMM al 959 kg. is. Ook op de site van de Rijksoverheid word ik helaas geen steek wijzer, dus wie kan me het een en ander uitleggen.
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Mafkees
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Aanhangwagen trekken

Bericht door Mafkees » 15 mei 2019, 23:40

Wat er op het kentekenbewijs staat is wat de fabrikant adviseert.

Met een B rijbewijs mag u een aanhangwagen tot 750 kg trekken of meer dan 750 kg, maar in combinatie met het voertuig mag de totale TMM niet boven de 3500 kg uitkomen.

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Bericht door DiNozzo » 16 mei 2019, 02:03

Er zijn twee aparte situaties.

Rijbewijs
Voor het rijbewijs kijken we naar de totale toegestane massa van het trekkend voertuig en de aanhangwagen. Het maakt niet uit of er een kiezelsteentje in ligt of twee ton straattegels. Het gaat om de papieren massa. U mag met enkel een B rijbewijs een aanhangwagen trekken met een maximale toegestane massa van 1095 kilo. Dat is dus aanhangwagen inclusief laadvermogen. Wil u meer trekken dan moet u een E achter B op uw rijbewijs hebben staan.

Trekgewicht
Of uw auto de aanhangwagen mag trekken is door de fabrikant bepaald. Dat staat geheel los van het vermogen. De auto van mijn vrouw mag 150 kilo meer trekken dan mijn auto terwijl mijn auto bijna 80 pk meer heeft. Simpelweg omdat de constructie van het voertuig anders is. Om te bepalen of u hier een overtreding begaat kijken we naar de daadwerkelijke gewichten. U mag dus een tandemasser er achter hangen met van 500 kg, alleen mag u dan nog maar 400 kilo lading meenemen.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door ThunderSTreak » 16 mei 2019, 07:57

De trekgewichten van voertuigen geremd en ongeremd worden technisch bepaald door de bouw van het chassis van het voertuig en de uitvoering van het remsysteem. Een stevig ladder chassis levert vaak een hoger trekgewicht op dan een zelfdragende carrosserie. Heeft alles te maken met materiaalsterkte van de plaatsen waar de trekhaak gemonteerd is en de verdere krachtverdeling van het trekgewicht in het voertuig bij een gekoppelde aanhanger. Ook de beremming van het trekkend voertuig is bepalend. Grootte van de remschijven, remschijven rondom of remschijven voor en trommelremmen achter en de bouw van de remklauwen zijn medebepalend voor het te trekken gewicht. Hoe beter het remsysteem deste meer gewicht mag gekoppeld worden. Tot slot is er nog een derde factor die hier niet genoemd wordt en ook niet in de RDW-voertuiggevens staat, maar die wel bepalend is voor het veilig gebruik van de voertuigcombinatie en dat is de maximale kogeldruk die de trekhaak mag hebben. Een hogere kogeldruk dan toegestaan leidt tot overbelasting van de trekhaak en instabiliteit van het voertuig omdat de achteras overbelast wordt en de vooras te weinig druk krijgt. Dit laatste heeft vooral effect op de wijze waarop het voertuig stuurt; het stuur kan minder effectief worden omdat het wegcontact van de voorwielen beperkt wordt. De maximale kogeldruk wordt door de fabrikant van zowel het voertuig als die van de trekhaak bepaald en staat veelal in het instructieboekje of op het typeplaatje van de trekhaak.

Motor PK's spelen ook een rol in het bepalen van het maximaal te trekken gewicht, maar vaak komt dat juist door een wijziging in het remsysteem die daar mee gepaard gaat. Een motor met 350 PK vraagt in eenzelfde voertuig om een andere beremming dan een motor van 120 PK.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

prohopper
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door prohopper » 16 mei 2019, 10:30

Ik vind het een vrij ingewikkelde materie, vooral omdat de Rijksoverheid, de ANWB en de RDW ook niet op 1 lijn blijken te zitten, gezien de reacties onder dit bericht:
https://www.anwb.nl/experts/auto/92/max ... -aanhanger

Een soortgelijke auto op MP heeft volgens de gegevens op de site van het RDW ook weer afwijkende gegevens betreffende het max. trekgewicht van een geremde aanhangwagen, terwijl het max. te trekken gewicht van een ongeremde aanhangwagen wel gelijk is; het merk, model, bouwjaar en motorinhoud van deze auto is exact indentiek aan die van ons. Erg verwarrend allemaal.
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 17 mei 2019, 00:27

Kijk hier eens:
https://webapps.politieacademie.nl/rijbewijs

Ik vermoed dat de reacties op de ANWB site door verwarring komen die DiNozzo hierboven probeert uit te leggen: er zijn twee verschillende vragen mogelijk.

1a. Mag je, gelet op het rijbewijs dat je bezit, en bepaalde combinatie besturen. Die vraag beantwoorden gaat op basis van TMM (als zijnde: toegestane maximale massa, en niet: technisch massa).
Theoretische waarden dus, géén praktijkgewichten.

1b. Als antwoord op 1a "JA" is en je gaat met die combinatie mét een belading rijden dan wordt vervolgens in de praktijk, bij een evt. staandehouding, ook nog eens gekeken hoe het met de daadwerkelijke belading en gewichten gesteld is.

2. Mag een bepaalde aanhanger achter de auto gehangen worden, afhankelijk van wat de fabrikant van de auto/trekhaak opgeeft als maximaal trekgewicht en/of trekhaakgegevens.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Gesloten