Kogeldruk trekhaak

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
fgb
Infopolitie Gast

Kogeldruk trekhaak

Bericht door fgb » 11 mei 2019, 14:45

Mijn vraag is, mag ik twee E-bikes vervoeren op een B segment auto met een maximale kogeldruk van 50 kg?
Gewicht incl. fietsendrager is 65 tot 70 kg.

B segment auto's worden meestal standaard af fabriek geleverd met een trekhaak met een maximale kogeldruk van 50 kg. Er zijn echter wel goedgekeurde trekhaken te koop met een verhoogde kogeldruk tot 75 kg, voor B segment auto's.

Volgens de ANWB mag de maximale toegestane kogeldruk die door de fabrikant van de auto opgegeven is niet worden overschreden.
En wanneer er sprake is van twee opgegeven kogeldrukken, dus van de trekhaak fabrikant én van de autofabrikant, is de laagste waarde bepalend.
Dat je de kogeldruk van de trekhaak fabrikant niet mag overschrijden is mij duidelijk.

Autoverkopers zeggen dat je bij een goedgekeurde trekhaak, de kogeldruk (die aangegeven staat) op de trekhaak bepalend is.

RDW zegt het volgende:
g. indien de lastdrager is bevestigd op een trekhaak aan de achterzijde van een personenauto, bedrijfsauto met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg, driewielig motorrijtuig:
1°. mag de door de fabrikant van de trekhaak vastgestelde maximale verticale last onder de koppeling niet worden overschreden; indien de trekhaak hieromtrent geen gegevens vermeldt, mag de verticale last niet meer dan 75 kg bedragen

Wanneer de fabrikant aangeeft op de typeplaat van de trekhaak dat een maximale kogeldruk van 75kg van toepassing is, mag u 2 E-Bike's vervoeren welke een kogeldruk geven van 65kg tot 70kg.
U blijft hiermee onder de last die door de fabrikant is opgegeven. Wel moet u er rekening mee houden dat de technisch maximale massa van uw voertuig niet wordt overschreden door het vervoer van de fietsen.

Hieronder de link waar e.e.a. staat beschreven.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/ ... Paragraaf0

Volgens de ANWB is het zo dat als de autofabrikant aangeeft dat je niet meer dan 50 kg gewicht op de kogel mag zetten, dat je dat gewicht dus volgens de letter van de wet niet mag overschrijden.

Dit lees ik niet in bovengenoemd wetsartikel, wat ik van de RDW heb gekregen.
Natuurlijk zal niet elke B segment auto geschikt zijn om twee E-bikes te vervoeren, maar ik denk dat er wel B segment auto's zijn die dit wel aankunnen maar waarvan de door de fabrikant opgegeven kogeldruk maximaal 50 kg bedraagt.

Wie weet het enige juiste antwoord op deze vraag?

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Re: Kogeldruk trekhaak

Bericht door Botje » 12 mei 2019, 10:50

Volgens mij is het verhaal redelijk duidelijk. Wanneer de autofabrikant aangeeft dat de maximale kogeldruk 50 kilo mag zijn, mag het niet meer zijn. Dat zal te maken hebben met de constructie van de auto op dat punt waar de trekhaak bevestigd wordt en de bestuurbaarheid van het voertuig. De maximale kogeldruk van de fabrikant van de trekhaak heeft te maken met de constructie van de trekhaak. Dat de laagste kogeldruk leidend is mag duidelijk zijn.

Daarnaast zegt artikel 5.1b.4 van diezelfde regeling voertuigen:
Indien in het kentekenregister of op het kentekenbewijs deel 1A dan wel deel I onder ‘bijzonderheden’ uitzonderingen op de eisen zijn vermeld, moeten deze in acht worden genomen.

Et voilá, de laagste kogeldruk is leidend.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Re: Kogeldruk trekhaak

Bericht door Skipperje » 13 mei 2019, 19:11

Maar is dit er niet specifiek voor?
Wettekst
Artikel 5.18.17h Regeling voertuigen
1 Personenauto’s mogen niet zodanig zijn beladen dat de toegestane maximumlast van enige as of asstel, de maximumlast onder de koppeling, of de toegestane maximummassa van het voertuig wordt overschreden dan wel de som van de aslasten meer bedraagt dan de toegestane maximummassa.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Gesloten