Brommerrijbewijs inbeslag bij rijden auto?

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Snelle1
Infopolitie Gast

Brommerrijbewijs inbeslag bij rijden auto?

Bericht door Snelle1 » 16 apr 2019, 19:31

Beste,

Ik heb een waarschuwing gekregen voor roekeloos rijden, artikel 5. Mocht dit nog een keer gebeuren zou mijn rijbewijs worden ingevorderd. Nu is mijn vraag: Wordt mijn rijbewijs inbeslag genomen als ik staande wordt gehouden in een auto waar ik de bestuurder ben? Ik heb momenteel een brommerrijbewijs.

Alvast bedankt en groeten.

:thanks:

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Brommerrijbewijs inbeslag bij rijden auto?

Bericht door zijlvaart67 » 16 apr 2019, 19:50

Het is zeker geen standaard regel dat je rijbewijs wordt ingevorderd als je nog een keer een dergelijke grove verkeersovertreding zou plegen. Daar zit ook geen logica in; een rijbewijs wordt niet ingevorderd omdat je in het verleden al meerdere overtredingen heb gepleegd. Een rijbewijs wordt ingevorderd omdat men de huidige overtreding dermate ernstig vindt dat je meteen niet meer verder mag rijden (en zelfs daar zijn strenge eisen voor).

Staat tegenover dat het wel een feit is dat de OvJ, als die eenmaal jouw ingevorderde rijbewijs toegezonden heeft gekregen, recidive een goede reden kan vinden om je rijbewijs voorlopig niet terug te geven, ongeacht of je op een brommer of in een auto zit. Daar maakt men geen enkel onderscheid in.

Vergeet ook de EMG niet; staat genoeg over op internet.. Misschien doelde de agent daar op, al heet dat anders..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Tommy » 16 apr 2019, 19:57

Lees ik nou een beetje tussen de regels door dat je alleen in het bezit bent van AM. En je af vraagt dat als je gepakt wordt in een auto het geen gevolgen heeft voor je rijbewijs?

Als uw rijbewijs wordt ingevorderd mag u geen voertuig meer besturen waar een rijbewijs voor nodig is.

Artikel 164 Wegenverkeerswet 1994
Wettekst
1. Op de eerste vordering van de in artikel 159, onderdelen a en b, bedoelde personen is de bestuurder van een motorrijtuig, tegen wie door een van die personen proces-verbaal wordt opgemaakt ter zake van overtreding van een bij of krachtens deze wet vastgesteld voorschrift, verplicht tot overgifte van het hem afgegeven rijbewijs dan wel het hem door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland afgegeven rijbewijs en, indien hem daar een internationaal rijbewijs is afgegeven, dat bewijs.

3. De in het eerste lid bedoelde vordering kan worden gedaan indien door de overtreding de veiligheid op de weg ernstig in gevaar is gebracht.
Helaas dus.

En dan nog een extra proces-verbaal voor rijden zonder rijbewijs van de juiste categorie.

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 16 apr 2019, 22:04

Ik denk dat TS hoopt dat, wanneer hij rijdt in een auto, zonder rijbewijs categorie B, zijn rijbewijs met alleen categorie AM niet kan worden afgenomen.

Een rijbewijs is je hele pasje.
Een inname van het rijbewijs gaat om het pasje.
Een OvJ beslist daarna wat er gebeurd.

Het kan zijn wanneer je categorie B en AM bezit, en je rijbewijs (pasje) wordt ingenomen, dat je categorie B verliest dat je wel AM behoudt om mobiel te blijven.

Hoe een OvJ beslist wanneer je alleen AM hebt en je je (bij herhaling) misdraagt in een auto, is aan de OvJ. Ik zou zeggen dat er voor jou geen plek is in het gemotoriseerde verkeer. Maar ik ben gelukkig geen OvJ.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Snelle1
Infopolitie Gast

Bericht door Snelle1 » 16 apr 2019, 22:43

Sorry, ik heb mijn situatie niet goed uitgelegd. Ik zal het opnieuw proberen uit te leggen.

Ik ben momenteel 16 jaar oud en in bezit van een AM rijbewijs. Nu is mijn vraag: Wordt mijn rijbewijs AM inbeslag genomen als ik in een auto rijdt zonder rijbewijs B en maakt de kans dat groter op inbeslagname omdat ik al een grove verkeersovertreding heb gepleegd?

Bedankt alvast.

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 16 apr 2019, 23:18

Je krijgt dan een boete voor rijden zonder geldig rijbewijs. Het rijbewijs is niet geldig omdat de categorie B ontbreekt.

Als je die overtreding die je noemt NIET de aanleiding is van de staandehouding dan is de kans NIET groter. Anders wel.

Je invordering vind plaats na ontdekking van een daarvoor in aanmerking komende overtreding.

Eenmaal ingevorderd zal de OvJ wel kijken naar je verkeersverleden. Dus dan kunnen geregistreerde overtredingen wel invloed hebben op de beslissing van de OvJ.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Plaats reactie