Tachograaf regelgeving

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
appie83
Infopolitie Gast

Tachograaf regelgeving

Bericht door appie83 » 08 apr 2019, 15:33

Goedendag,

Ik probeer voor een privé verhuizing een BE combinatie te huren met een BE rijbewijs gehaald voor 2013 met een toegestaan maximaal massa van 9700kg. Nu kom ik op een verhuursite tegen dat je een bestuurderskaart moet hebben voor de tachograaf.
En dit lijkt op de site van de Inspectie Leefomgeving en Transport te worden bevestigd omdat tussen de internationale vrijstellingen staat, dat er een vrijstelling is voor voertuigen of een combinatie van voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel goederenvervoer en waarvan de toegestane maximummassa niet meer dan 7,5 ton bedraagt. Dit lijkt mij vreemd omdat de bestuurderskaart is bedoeld om te kijken of het beroepsvervoer zich houdt aan de rijtijdenwet.
Hopelijk kan iemand mij vertellen dat ik zonder bestuurderskaart een dergelijke BE combinatie zonder problemen kan huren.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Re: Tachograaf regelgeving

Bericht door Skipperje » 08 apr 2019, 17:50

Ik lees bij het ILENT het volgende:
Vrijstellingen voor Code 95
F Als uw voertuig wordt gebruikt voor niet-commercieel vervoer van personen of goederen voor privédoeleinden.
Bron: KLIK
Dus, zoals ik het lees, geen vakbekwaamheid voor deze werkzaamheden.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 09 apr 2019, 02:32

Een vrijstelling voor code 95 is iets anders dan een vrijstelling voor een bestuurderskaart/tachograaf. Zoals Piet al aangeeft heeft u idd een vrijstelling voor code 95, maar niet voor het rijden met een bestuurderskaart. De verhuurder heeft gelijk..

Dergelijke kwesties zijn allemaal geregeld in EU-richtlijnen. Voor de bestuurderskaart bestaan er nationale en internationale vrijstellingen. De nationale vrijstellingen doen al helemaal niet mee en uw casus valt ook niet onder de internationale vrijstellingen:

Wettekst
VERORDENING (EG) nr. 561/2006 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
Artikel 3

Deze verordening is niet van toepassing op wegvervoer door:
a) voertuigen die gebruikt worden voor geregelde diensten van personenvervoer over een traject van niet meer dan 50 km;
b) voertuigen waarvan de toegestane maximumsnelheid niet meer dan 40 km per uur bedraagt;
c) voertuigen van, of zonder bestuurder gehuurd door, de strijdkrachten, civiele bescherming, brandweer en korpsen voor de handhaving van de openbare orde voorzover het vervoer plaatsvindt in het kader van de taak waarmee deze organen zijn belast en onder hun controle valt;
d) voertuigen, met inbegrip van voertuigen gebruikt bij niet-commerciële vervoersoperaties met betrekking tot humanitaire hulp, die gebruikt worden in noodsituaties of voor reddingsoperaties;
e) speciaal voor medische doeleinden gebruikte voertuigen;
f) voertuigen die speciaal zijn uitgerust voor reparaties en wegslepen, binnen een straal van 100 km rond hun standplaats;
g) voertuigen die op de weg worden beproefd met het oog op de technische ontwikkeling, reparatie of onderhoud, en nieuwe of vernieuwde voertuigen die nog niet in gebruik zijn genomen;
h) voertuigen of een combinatie van voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel goederenvervoer en waarvan de toegestane maximummassa niet meer dan 7,5 ton bedraagt;
i) commerciële voertuigen die krachtens de wetgeving van de lidstaat waar ermee wordt gereden een historisch statuut hebben, en die voor niet-commercieel vervoer van personen of goederen worden gebruikt.

Kennelijk vindt men bij dergelijke grote combinaties controle op de rijtijden evengoed gewenst..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 09 apr 2019, 09:10

Oh, niet goed gelezen. Bedankt voor de aanvulling.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Gesloten