Speed pedelec helm op fiets met hulpmotor

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Loco
Infopolitie Gast

Speed pedelec helm op fiets met hulpmotor

Bericht door Loco » 07 apr 2019, 17:46

Sinds kort krijgen verschillende e-bike's een geel kenteken als zij een snelheid kunnen halen tot 45 km/h. Nu heb ik een Locomotief simplex B6 een fiets met hulpmotor (verbrandingsmotor) de brommer heeft een max snelheid van 30 km/h (1pk geen 1kW wat wel op het kenteken staat) maar heeft toch een geel kenteken gekregen, onlangs dat bij het keuren toch werd aangemerkt als snorfiets helaas wilt de RDW de fout niet toegeven en zeg dat de fout bij mij ligt :( maar goed ik wil hem niet nog eens laten keur 1 keer is duur genoeg.

Nu vraag ik mij af kan ik een speed pedelec helm opdoen op mijn brommer? op verschillende website staat dat "Abus Pedelec+" voldoet aan de norm NTA 8776 en deze een aanvulling is op de NEN voor brommers. aangezien de speed pedelec fietsen ook worden gezien als brommer lijkt mij dat ik gewoon een helm op mag doen die voldoet aan NTA 8776??

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Re: Speed pedelec helm op fiets met hulpmotor

Bericht door Dusty » 07 apr 2019, 19:44

Als een medewerker/deskundige van de RDW heeft bepaald dat uw gekeurde voertuig valt onder het begrip "bromfiets", tenminste dat maak ik op uit het feit dat u met een gele kentekenplaat moet rijden...., dan dient u tijdens het rijden een goedgekeurde bromfietshelm te dragen en dus niet eentje die speciaal is gemaakt voor de speed-pedelec.

Simpeler kan ik het niet maken!
Enne, als u het daar niet mee eens bent, mag u natuurlijk altijd het voertuig op eigen kosten nogmaals laten keuren...... 8)
Al is natuurlijk de vraag of er dan iets heel anders uit komt.

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 07 apr 2019, 20:45

Deze werden oorspronkelijk ook verkocht als bromfiets.
Toch zie ik meer overeenkomsten met een snorfiets, en het lijkt me niet fijn om op zo'n fiets met een helm rond te rijden. Maar misschien weer wel verstandig, brommers mogen toch niet op het fietspad ?
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Loco
Infopolitie Gast

Bericht door Loco » 07 apr 2019, 22:30

Ik heb dat ding al 2 jaar. het excuse van het RDW was dat ik hem had laten keuren als brommer terwijl zij mij aan de telefoon vertelde dat je hem moest opgeven als brommer en dat ze ter plekken zullen bepalen wat het nou is. de locomotief werd zowel als brommer verkocht als bromfiets de mijne heeft een oranje plaatje op het voorwiel, maar goed het dragen van een helm is niet z'n grote ramp echter is het niet fijn en lees nu veel dat de snelle e-bike's allemaal een geel kenteken krijgen dus ook als brommer worden gezien dus dan wekt bij mij de vraag op is de nieuwe norm ook van toepassing op mijn fiets? het is immers ook gewoon een fiets met trap ondersteuning?? nouja zolang je niet heuvel op ga kan je vooruit komen zonder te trappen.

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 08 apr 2019, 04:00

Als u het niet eens bent met het RDW kunt u eventueel in bezwaar gaan. Kost niets, moet wel binnen 6 weken.

https://www.rdw.nl/over-rdw/dienstverle ... aantekenen
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 08 apr 2019, 14:04

Er rijden ook Solex brommers rond als snorfiets.Dus geen helmplicht etc.
Ik denk dat het lullige in dit geval is dat de maximum snelheid van deze fiets met hulpmotor 30 km/uur is en dat dat nou net de doorslag heeft gegeven om hem toch als bromfiets te kwalificeren. Hij rijdt immers te hard voor een snorfiets.

Maar om even ontopic te blijven, ik denk niet dat de helm die je aandraagt voldoet voor een "bromfiets". Bromfietshelmen zouden moeten voldoen aan de ECE 22.05 keuringseisen, zie ook dit topic . viewtopic.php?f=70&t=41524
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 08 apr 2019, 15:46

Loco schreef:
07 apr 2019, 17:46
aangezien de speed pedelec fietsen ook worden gezien als brommer lijkt mij ..../knip
Iedere speed-pedelec wordt gekentekend als bromfiets (gele plaat), maar niet iedere bromfiets is een speed-pedelec.

Loco schreef:
07 apr 2019, 22:30
het is immers ook gewoon een fiets met trap ondersteuning?? nouja zolang je niet heuvel op ga kan je vooruit komen zonder te trappen.
Het ding komt vooruit zonder te trappen? Dan denk ik dat de RDW zijn werk goed gedaan heeft. Het is dan m.i. geen fiets met trapondersteuning, maar een gewone bromfiets.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 08 apr 2019, 15:58

Jan schreef:
08 apr 2019, 14:04
Er rijden ook Solex brommers rond als snorfiets.Dus geen helmplicht etc.
Daze vergelijking gaat volledig mank, een solex is voorzien van een blauwe kentekenplaat en is dus een ander soort voertuig. Maak het niet moeilijker dan het Is.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 08 apr 2019, 17:18

De vergelijking met een Solex gaat m.i niet helemaal mank, er zijn ook solexen die als bromfiets door het leven gaan...

Hoe dan ook, het is in ieder geval geen speed pedelec (Een speed pedelec kenmerkt zich volgens het RVV door een electrische aandrijving)
En het is ook geen fiets met trapondersteuning (want volgens de wegenverkeerswet moet de aandrijfkracht onderbroken worden wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen)
En het is ook geen snorfiets (want hij rijdt harder dan de toegestane 25 km/uur)

Ik weet niet wat de mogelijkheden zijn voor het laten begrenzen tot 25 km/uur, en daarna een herkeuring als snorfiets door het RDW, maar ik zou dat zeker overwegen als de mogelijkheid er is.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 08 apr 2019, 17:42

Loco schreef:
07 apr 2019, 17:46
Nu vraag ik mij af kan ik een speed pedelec helm opdoen op mijn brommer?
Er is een regeling aanduiding motor- en bromfietshelmen. Daar staat in:
Wettekst
Artikel 2
1 Helmen die op grond van artikel 60 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 worden gedragen, zijn voorzien van een goedkeuringsmerk:
a. overeenkomstig het merk dat in bijlage I behorende bij deze regeling als model 1 is weergegeven en dat op de helm is aangebracht naar aanleiding van goedkeuring op grond van de bepalingen van reglement 22, of
b. overeenkomstig voorschriften of normen die door de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zijn gelijkgesteld met het veiligheidsniveau van reglement 22.
2 In afwijking van het eerste lid kan de helm van de bestuurder van een speed-pedelec zijn voorzien van een markering overeenkomstig NTA 8776:2016.
Jij hebt een bromfiets die voldoet aan lid 1 en niet aan lid 2. Dus mag je niet afwijken van lid 1.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 08 apr 2019, 18:38