Doorrijders

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Dennyo
Infopolitie Gast

Doorrijders

Bericht door Dennyo » 05 feb 2019, 13:08

Hoi, mijn vraag gaat over doorrijders bij aanrijdingen. Hoe gaat dat in zijn werk als iemand snachts een ander voertuig ramt, en er zijn geen getuigen. Hoe gaat politie dan te werk om de boef in de kraag te vatten?

En wat als er een getuige is, kan dan de doorrijder gelijk opgepakt worden voor verhoor?
Want bij aanrijding kan toch ook de schade bij veroorzaker al weggewerkt zijn na een paar dagen?

Vraag dit omdat mijn oog laatst viel op een artikel van oktober vorig jaar, waarin hierover werd gesproken dat doorrijders amper in de kraag worden gevat als het over materiele schade betreft

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Doorrijders

Bericht door zijlvaart67 » 05 feb 2019, 13:34

Je moet 2 dingen onderscheiden:
1) De doorrijders bij ‘simpele’ aanrijdingen en
2) De doorrijders bij ongevallen met doden cq gewonden.

Hoe dan ook; heel belangrijk is en blijft het optreden op basis van de ‘heterdaadsituatie’. Gewoon de boef vangen terwijl hij nog aan ’t vluchten is. Zodra er sprake is van een ‘heterdaadje’ gaat ’t vaak wel redelijk, zeker als er een kenteken bekend is.

Ad 1:
Is er sprake van een ‘constateringsschade’ (in de afgelopen 2 dagen heeft er kennelijk iemand tegen mijn auto aangezeten), dan is de pakkans idd bijzonder klein.

Ad 2:
Bij deze ongevallen wordt er meer mankracht (pardon: menskracht) en technische middelen uit de hoge hoed getoverd en daar liggen de opsporingscijfers dan ook hoger. Hoe hoog kan een ander lid hier je wel vertellen..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Dennyo
Infopolitie Gast

Bericht door Dennyo » 05 feb 2019, 15:04

Dat "heterdaadje", zoals beschreven.
Hoe handelt de politie dan? Wachten ze dan een week, of heeft de boef nog steeds kans de dans te ontspringen? Ik bedoel, je kan zelf super handig zihn en je sporen op je eigen auto wissen. Is er geen tijdsbestek om de bewijzen veilig te stellen? Want ik kan bij wijze van een kenteken doorgeven, maar na paar dagen bij verdachte aanhuppelen en geen sporen vinden, lijkt mij toch ook vreemd.
Vandaar de vraag in wat voor een tijdsbestek onderneemt politie actie om boef uit te nodigen voor verhoor of word die aangehouden?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 05 feb 2019, 16:14

Loop een politiebureau binnen, leg je legitimatie op de balie en stel daar dezelfde vragen..

Praat een stuk makkelijker, toch?

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Mitch
Toplid
Toplid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Mitch » 05 feb 2019, 17:34

Het is van zoveel factoren afhankelijk dat er eigenlijk geen zinnig antwoord op te geven is.

Dennyo
Infopolitie Gast

Bericht door Dennyo » 05 feb 2019, 18:43

Meneer zijlvaart, praat inderdaad makkelijker.
Had alleen gehoopt hier juist info te krijgen, omdat ik kuist weer door hallo bureau naar internet werd doorverwezen.( zonder ID te laten zien overigens).

Iig, sluit de thread maar, want ik denk dat Mitch gelijk heeft.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Mitch
Toplid
Toplid
Agent
Blauwe Parel
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Mitch » 06 feb 2019, 08:46

Als je een hele specifieke casus hebt kunnen we antwoord geven, anders blijft het te vaag.

Wat de media schrijven is trouwens vaak ongenuanceerd of gewoon niet waar. Als iemand bijvoorbeeld via internet aangifte doet en niemand heeft een idee welke andere auto betrokken is dan heeft het natuurlijk weinig zin om onderzoek te doen (bij alleen lichte schade). Zo lijkt het dat daders nooit worden gepakt.

Wordt er iemand dood gereden is de pakkans een stuk groter omdat er meer rechercheurs aan de zaak werken.

Kortom, 'doorrijders worden vaak gepakt als ze zwaar letsel of de dood van', had ook boven het krantenartikel kunnen staan. Maar die kop zou niet goed verkopen.

Lamine
Lid
Lid
Roepnaam: Lamine
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Lamine » 06 feb 2019, 22:36

Ik heb op een topic op dit forum gelezen dat je bij VPO(Verlaten plaats ongeval) waarbij slachtoffers met verwondingen zijn, gelijk aangehouden kunt worden. Bij een VPO zonder letsel, heb je zeven dagen(Niet zeker, corrigeer me maar als ik het fout heb! :wink: ) de tijd om jezelf te melden bij de politie, indien je dit niet doet kan de (Hulp)Officier van Justitie een bevel schrijven tot een aanhouding buiten heterdaad.

Mitch
Toplid
Toplid
Agent
Blauwe Parel
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Mitch » 06 feb 2019, 23:01

Je hebt het inderdaad fout.
Voor aanhouding buiten heterdaad moet er een behoorlijk aantal bijzonderheden zijn, zie artikel 175 lid 3 wvw en is dus ook sprake van andere strafbare feiten.

Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Tommy » 06 feb 2019, 23:33

En om dan even met de volledige artikelen te komen voor het VPO verhaal.

Artikel 7 Wegenverkeerswet 1994
Wettekst
Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedraging een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten indien:
a. bij dat ongeval, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander is gedood dan wel letsel of schade aan een ander is toegebracht;
b. daardoor, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander aan wie bij dat ongeval letsel is toegebracht, in hulpeloze toestand wordt achtergelaten.
2 Het eerste lid, aanhef en onderdeel a, is niet van toepassing op degene die op de plaats van het ongeval behoorlijk de gelegenheid heeft geboden tot vaststelling van zijn identiteit en, voor zover hij een motorrijtuig bestuurde, tevens van de identiteit van dat motorrijtuig.
En de uitsluitingsgrond waar Lamine het over heeft is:
Artikel 184 Wegenverkeerswet 1994
Wettekst
Bij overtreding van artikel 7, eerste lid, aanhef en onderdeel a, is strafvervolging tegen de in dat artikel bedoelde overtreder uitgesloten, indien deze binnen twaalf uren na het verkeersongeval en voordat hij als verdachte is aangehouden of verhoord, vrijwillig van het ongeval kennis geeft aan een van de in artikel 141 van het Wetboek van Strafvordering bedoelde personen en daarbij zijn identiteit en, voor zover hij een motorrijtuig bestuurde, tevens de identiteit van dat motorrijtuig bekend maakt.
Geen 7 dagen dus maar 12 uren. En dat geldt alleen maar voor het eerste lid onderdeel a. Als u iemand in hulpeloze toestand achterlaat is er geen weg terug als u de plaats van het ongeval verlaat.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 07 feb 2019, 09:23

Moderatoropmerking van Skipperje