advies gevraagd bij benaderen gemeente

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
TIDNAP
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Tipnap
Contacteer:

advies gevraagd bij benaderen gemeente

Bericht door TIDNAP » 26 jan 2019, 16:30

Hallo allemaal

Ik ben nieuw hier en hoop dat ik mijn vraag op de juiste plek stel:

In 2003 heb ik een nieuw huis gekocht in een Vinex wijk, op een eiland waar 158 woningen staan en 4 grote parkeerplaatsen met ruimte voor 195 auto’s. (parkeerfactor 1.2). mijn hoekhuis kijkt over het water en een gedeelte van 1 van de parkeerplaatsen, die pas in de avonduren vol begonnen te lopen. Altijd hebben we hier kunnen parkeren, sporadisch op een andere parkeerplaats op het eiland, Nah. Ondanks de lage parkeerfactor was er dus altijd een plek te vinden. Ik spreek in de verleden tijd omdat we in 2014 een bizarre circulaire ontvingen van de gemeente…..

Een aangrenzende wijk met 41 woningen en 62 parkeerplaatsen, incl. carports (parkeerfactor 1.5) scheen met parkeerproblemen te kampen. 1 van de bewoners van deze wijk kwam met het idee om een voetgangersbrug te maken naar ons eiland om zo bij ons te parkeren. En heeft de gemeente blijkbaar kunnen overtuigen :-x .

Vol onbegrip en woede had ik hier kennis van gekregen. Ik zag meteen een hoop aanvullende nadelen, niet in de eerste plaats omdat deze brug voor mijn neus werd gebouwd. Weg mooi uitzicht. Ik heb meerdere gedetailleerde bezwaarschriften ingediend, mijn argumenten waren:

(1) Parkeerproblemen moet je in de wijk oplossen waar ze ontstaan. Ik heb ook advies gegeven waar 10 tot 20 extra parkeerplaatsen gesitueerd konden worden zonder een aanslag te plegen op groen met waarschijnlijk een lager prijskaartje dan een brug.
(2) Verkeersdrukte zou toenemen op ons eiland.
(3) Fiets en scooter overlast
(4) Hondenpoep overlast
(5) Parkeer overlast,
(6) Handhaving op gebruik van carports in de betreffende wijk. De helft van de bewoners had/heeft deze bij de tuin getrokken.
(7) Brug staat niet in het bestemmingsplan.

Ik heb zelfs een pleidooi gehouden op het gemeentehuis. Helaas zonder resultaat, blijkbaar komt een gemeente niet snel terug op een besluit, al is deze slecht.
De afgelopen vier en een half jaar zijn als mijn genoemde punten waarheid geworden. Na 20:00 is geen parkeerplek meer te vinden, hondenpoep overal. Beschadigde auto’s, aanzienlijke verkeerstoename op ons eiland. Verder langparkeerders (>6 maanden), er staat bijv. een auto met een Roemeens kenteken al bijna een jaar een parkeerplek te gebruiken. Veel asoparkeerders die twee plekken gebruiken. Kortom woongenot is flink gedaald, Avond activiteiten hebben we tot een minimum beperkt omdat je in het slechtste geval 10 (tien) minuten moet lopen voor een parkeerplek..
Mijn buren en ik zijn er klaar mee. Liefst verhuis ik, maar wie wil mijn huis kopen?

Ik heb al een concept advies geschreven voor de gemeente om deze brede problematiek op te lossen maar schroom om hem te versturen, Ik ben bang dat ik weer in een molen kom waarbij de uitslag al vast staat.
Concrete vragen:
(1) Mocht de gemeente zo maar een brug bouwen? Als ik dat wist had ik mijn huis never nooit nimmer jamais gekocht.
(2) (gelukkig) geld er in Nederland geen maximale parkeertijd mits de papieren goed zijn. Hoe zit dat met buitenlandse auto’s. die bijna 1 jaar een parkeerplek gebruiken?
(3) Een grote bron van ergernis zijn de geparkeerde busjes die ca. 10% van de parkeerplekken gebruiken en gezien de breedte 1,5 parkeerplaats nodig hebben? Het lijkt hier vaak meer een bedrijven terrein dan een woonwijk. Zover ik heb kunnen nagaan zijn personenauto’s en busjes voor de wet gelijk. Klopt dat? Wel staat er in de APV van mijn gemeente richtlijnen rond busjes, maar die zijn erg ruim (max 6 meter land, 2,40 meter hoog), busjes zijn voornamelijk van de andere wijk.

Verdere algemene tips hoe je een gemeente kan benaderen waarbij ze in beweging komen. belerend.. onderdanig.. correct.. beleefd.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Re: advies gevraagd bij benaderen gemeente

Bericht door Hilde » 26 jan 2019, 17:23

Helaas mag alles wat je schrijft mbt de auto's. Politie heeft hier ook niets mee te maken. Is een gemeentelijk iets.
Alleen als er verkeerd geparkeerde auto's staan is het voor de politie.

En zo te zien heb je de gemeente al geprobeerd in beweging te komen.. meer kan je niet doen..

Misschien de media opzoeken??

Overigens.. wat betreft vraag 1: dat is ook aan de gemeente. En je bezwaarschriften hebben niet geholpen.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 66
Contacteer:

Bericht door r0n. » 26 jan 2019, 19:38

Het hoogste orgaan van de gemeente is de gemeenteraad.
Dus U zal het via de politiek moeten doen, waarbij mijn ervaring is, dat het via een lokale partij vaak beter gaat, omdat deze niet vast zitten aan landelijke afspraken maar zich in kunnen zetten voor de lokale burgers.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Twitter: Motoron_tw
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 30 jan 2019, 17:22

En daar zal je het mee moeten doen, dit is echt een zaak voor de politiek. Succes
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Gesloten