Procedure staande houding (niet politie-auto)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Frans
Beheerder
Beheerder
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Procedure staande houding (niet politie-auto)

Bericht door Frans » 23 jan 2019, 22:26

Moderatoropmerking van Frans
Op verzoek van TS is het filmpje intussen naar mij gestuurd en in een besloten forum, enkel toegankelijk voor uniformleden. geplaatst
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 23 jan 2019, 23:27

Ik heb ’t filmpje ook bekeken, maar mijn mening verandert niet. Ik ben blij dat het geen gevaarlijke actie is (om toch maar iets positiefs te noemen), maar verder zie ik niets dat tot een compliment kan leiden..

Overigens, al gebruik ik de ‘techniek’ nooit, kan ik me wel vinden in de mening die gegeven wordt over het ‘aantikken’ van de rem; het vestigt de aandacht op de voorligger, maar het feit blijft dat er totaal geen juridische onderbouwing bestaat voor dit gedrag.

Verder is de discussie over wel of geen ‘onopvallende dienstauto’ hier totaal niet relevant; je hoeft niet te stoppen voor ‘een niet geüniformeerde' die gebaren maakt in een of andere ‘burgerauto’.

Tenslotte blijf ik hopen dat deze collega het dringende en dwingende advies (lees: opdracht) krijgt om dit soort ‘cowboygedrag' nooit meer te vertonen..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Motorboot
Infopolitie Gast

Bericht door Motorboot » 23 jan 2019, 23:53

De agent was wel geüniformeerd maar dit is door mij niet gezien. Ik had een zonnebril op en ik ga niet uitgebreid zitten kijken wie of wat er in de auto naast mij zit. Zeker niet met 120kmh op de middenbaan met aan 1 zijde vrachtwagens. Ik houd mij ogen liever op de weg. Verder vind ik zijn timing ook gevaarlijk, je ziet dat ik net een colonne vrachtauto's heb ingehaald die op het moment van zijn actie dus achter mij rijden. Een schrikreactie van mij kant had desastreus kunnen aflopen.

Frans
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Frans » 24 jan 2019, 00:15

Ik heb het filmpje nu een paar keer bekeken, ik kan geen uniform ontdekken (al is dat op de beelden sowieso moeilijker te zien dan "live") maar dat maakt niet uit. Ik ben het met zijlvaart eens, ik had op exact dezelfde manier gereageerd en er ook gewoon omheen gereden (ben wel benieuwd waar je uiteindelijk bent staande gehouden want minutenlang heeft dat filmpie nog gelopen, is die kerel je gevolgd of...?) Daarnaast, als hij in uniform was (en dus in dienst) blijft het een vreemde zaak dat hij niet zelf het pv opmaakt voor bellen, hij is degene die de constatering deed enz. enz. Ik heb zo het idee dat ik nog steeds iets mis aan het verhaal, er zit geen enkele logica in OF er rijdt inderdaad een cowboy rond.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Motorboot
Infopolitie Gast

Bericht door Motorboot » 24 jan 2019, 00:41

Het filmpje stopt zo'n 100 meter voor de staande houding. Net in die 100 meter komt een opvallende politieauto tussen ons in rijden. Al die tijd werd ik dus achtervolgt. De reden dat de betreffende agent niet zelf het pv opmaakte weet ik ook niet. Vond het ook raar maar ik weet ook niet wat op dit gebied normaal is. Ik ben maar een burger.

Moderatoropmerking van zijlvaart67
Vele overbodige quotes verwijderd. Gelieve topics leesbaar te houden en niet continu de vorige spreker volledig te quoten.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 24 jan 2019, 00:46

Motorboot schreef:
23 jan 2019, 23:53
Ik houd mij ogen liever op de weg.
Ja, want iemand die met 120 km/u een mobiele telefoon vasthoudt, heeft verkeersveiligheid bovenaan het lijstje staan... :roll:

Overigens ben ik na het zien van het filmpje van mening dat u wel degelijk aan het slingeren was. Als je de belijning in de gaten houdt, is dat vrij duidelijk.

En die de actie met het tonen van de remlichten? Het is echt niet zo dat hij vol in de remmen trapt. Nu kan de remvertraging aan de hand van een rekensommetje worden bepaald, maar daar hou ik me niet mee bezig.

Hoe dan ook, wat mij betreft is er weinig echt gevaarlijk, anders dan het vasthouden van een telefoon tijdens het rijden. Maar dat is slechts een mening...

Ik wens u desondanks veel succes met uw klacht.
PDC | DICT

Motorboot
Infopolitie Gast

Bericht door Motorboot » 24 jan 2019, 01:24

Als je +/- 10cm slingeren noemt terwijl je vrachtauto's met bijbehorende zuiging inhaalt en naast je een opgewonden standje rijd wel ja.
Na het bellen kun je ook wel zien dat het slingeren ongeveer gelijk blijft. Dit brengt gewoon het wegdek en de snelheid met zich mee. Het is nou eenmaal geen zelfrijdende Tesla of een trein op rails.
Moderatoropmerking van Thunderstreak
Onnodige quotes verwijderd omwille van leesbaarheid

Frans
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Frans » 24 jan 2019, 09:21

Motorboot schreef:
24 jan 2019, 00:41
Het filmpje stopt zo'n 100 meter voor de staande houding. Net in die 100 meter komt een opvallende politieauto tussen ons in rijden. Al die tijd werd ik dus achtervolgt.
Er is geen enkele indicatie dat je na die, niet handige maar nu ook weer niet levensgevaarlijke actie, achtervolgd wordt... ruim 7 minuten lang. Je hebt zelfs nog zitten fluiten onder het rijden... kortom, volledig relaxt. Dus als die "agent" er zo'n halszaak van maakte om midden op de snelweg deze remactie uit te halen, je vervolgens 7 (!!) minuten lang "achtervolgd" zoals je zelf zegt voordat er een opvallende auto bij komt maar wat je volledig niet in de gaten hebt, je zit onderweg zelfs te fluiten...

Waarom stop je dan het filmpje, wat overigens niet recent maar al 7 maanden oud is, NET voor het punt waarvan ik zeg: nu zouden we iets wijzer kunnen worden?

Lang verhaal kort: filmpje levert meer vragen dan antwoorden op wat mij betreft...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 24 jan 2019, 09:23

Gezien. Ik ben van mening dat, ongeacht of het in privétijd of diensttijd, dan wel in burger of in uniform op deze wijze een staandehouding creëren, niet kan. Daar zijn middelen voor, die een auto veilig naar een controleplaats kunnen brengen. Heb je die niet dan laat je het gaan, wat ik bijna dagelijks doe als ik woon-werk verkeer rijd.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Motorboot
Infopolitie Gast

Bericht door Motorboot » 24 jan 2019, 09:45

Het is inderdaad een oud filmpje. De hoorzitting van de klachtencommissie is op 7 feb. aanstaande. Dus ja, de ambtelijke molen is niet zo snel. Deze zitting is niet openbaar maar ik mag een adviseur meenemen. Dus als je je geroepen voelt? Dan kan je alle feiten zien en zal alle twijfel de kop ingedrukt ziin.

k2p
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door k2p » 24 jan 2019, 09:49

Ik laat me even niet uit over of TS verkeerd bezig was of niet. Daar is de boete uiteindelijk voor.

Maar de ambtenaar die de PV heeft opgemaakt heeft de overtreding zelf niet gezien? Is in de PV wel genoemd wie de overtreding heeft gezien?
Ik lees dat deze persoon volgens de video geen uniform aan had. Was het dan wel een agent?

Ik zou eigenlijk wel in beroep gaan tegen de boete. Niet omdat het kan, want ik vind eigenlijk dat je terecht een boete zou moeten krijgen...
Maar eigenlijk gewoon omdat ik wel graag wil zien dat het een agent (of ander bevoegde persoon) was die de overtreding heeft gezien.
Nu zou het dus ook een vriendje van kunnen zijn geweest, en dat moeten we niet willen hebben.
---
Geplaatst door een burger. Niet verbonden aan de politie.

Motorboot
Infopolitie Gast

Bericht door Motorboot » 24 jan 2019, 09:55

De agent droeg wel een uniform, maar ik zag dat pas na de daadwerkelijke staandehouding. Ik heb geen bezwaar tegen de boete gemaakt. Die is gewoon terecht. Het gaat mij alleen om de manier van in 1ste instantie van poging tot staandehouding die volgens mij en blijkbaar door meerdere agenten als onacceptabel gezien word.

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 24 jan 2019, 09:57

Ik lees dat het juist wel om een geuniformde agent bleek te gaan, dat was alleen niet zichtbaar tijdens het rijden.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Tommy » 24 jan 2019, 17:15

Slachtoffer schreef:
24 jan 2019, 09:49

Maar de ambtenaar die de PV heeft opgemaakt heeft de overtreding zelf niet gezien? Is in de PV wel genoemd wie de overtreding heeft gezien?
Dit is in praktijk totaal niet vreemd. Zo heb je een constaterende verbalisant en een verbalisant die het pv uitschrijft en de betrokkene hoort. Gebeurt dagelijks.

Gesloten