Belofte niet nagekomen door agenten

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gert
Infopolitie Gast

Belofte niet nagekomen door agenten

Bericht door Gert » 17 jan 2019, 23:49

Onlangs werd ik staande gehouden in Amsterdam. Dit vanwege het gebruik van een mobiele telefoon tijdens het wachten voor een stoplicht en ik moest een alcoholtest doen. De agenten in kwestie zijn ivm een inbraak vertrokken en ik werd aan 2 andere agenten "over gedragen" die de alcoholtest bij zich hadden want die was niet bij de eerst genoemde agenten aanwezig. Nadat ik de test goed was doorgekomen (ik was namelijk de BOB) werd mij een prettige voortzetting toegewenst van de avond. Omdat de eerste agenten waren verdwenen vroeg ik hoe zit het nu met dat telefoneren? Hierop werd mij tot beloofd dat ik mij daar niet druk over hoefde te maken en dat zij dit zouden regelen met de agenten die naar de inbraak waren gegaan. Mij werd de hand gedrukt en nogmaals beloofd dat ik mij geen zorgen hoefde te maken omdat zij hoger in functie waren. Vervolgens ontvang ik 2 weken later een boete van 269 euro. Via de site van het CIJB kon ik een klacht indienen bij het poltiebureau in Amsterdam waarbij de desbetreffende agenten werkzaam zijn. Nadat ik dit had gedaan werd ik gebeld door de afdeling klachten van het bureau met de vraag wat ik wilde dat zij met de klacht gingen doen
Men begreep mijn frustratie maar ik moest contact opnemen met de officier van justitie om een bezwaar in te dienen. Dit heb ik gedaan en kreeg een reactie plus afwijzing omdat ik geschreven had dat ik een waarschuwing had gehad. Dit komt totaal niet voor in mijn bezwaar. Waar ben ik aan toe als beloftes niet worden uitgevoerd en een officier van justitie onjuist reageerd op mijn bezwaar.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Belofte niet nagekomen door agenten

Bericht door zijlvaart67 » 18 jan 2019, 00:46

Ik begrijp dat een andere agent dan de verbalisant u heeft beloofd dat er geen bekeuring volgt, oid..

Nu is het zo dat als de verbalisant aanzeggingen/beloften doet, de rechtspraak daar rekening mee houdt (en ook moet houden), maar een toezegging gedaan door een ander?!?!

Nou, het staat u vrij om een rechtszaak aan te vragen maar een sterke zaak is ’t absoluut niet. Sterker nog; ik zou ’t zonde van mijn tijd vinden..

Overigens heeft de rang niets te maken met het wel of niet door kunnen laten gaan van een bekeuring; nogal juridisch verhaal, maar een meerdere gaat daar simpelweg niet over..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

maestro
Toplid
Toplid
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 18 jan 2019, 03:25

Men mag in principe op een dergelijke belofte vertrouwen mits de persoon die de belofte deed daartoe bevoegd was en de belofte ondubbelzinnig was. Probleem is wel dat u dit zult moeten bewijzen.

Het was simpler geweest als de klachtenfunctionaris u in contact had gebracht met de desbetreffende agenten die de belofte hebben gedaan en de zaak op die manier uit de weg had proberen te ruimen. De officier van Justitie zal niet voor u gaan controleren of er inderdaad een belofte is gedaan. Ik zou dan ook alsnog proberen de agenten te benaderen, in de hoop dat zij zich het voorval en de belofte nog kunnen herinneren.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

vraagteken
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Dennis
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door vraagteken » 18 jan 2019, 08:33

Ik kan een boete van 269,- niet rijmen met het vasthouden van de telefoon. Dit was 230 en nu 240, beide + 9 voor de administratiekosten?
Hoofdbaan: Digitaal rechercheur
Bijbaan: Politievrijwilliger

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 54
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 18 jan 2019, 08:54

Bovendien is het vasthouden bij stilstand voor een verkeerslicht toegestaan

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 18 jan 2019, 08:57

Gert schreef:
17 jan 2019, 23:49
Dit vanwege het gebruik van een mobiele telefoon tijdens het wachten voor een stoplicht
Als je echt de telefoon pas in de hand hebt genomen toen je stil stond en daarmee niet hebt gereden, dan zou ik gewoon opnieuw in beroep gaan en het verhaal uit gaan leggen bij de kantonrechter. Het is namelijk toegestaan om stilstaand de telefoon in je hand te hebben, dus ook voor het verkeerslicht. Je moet wel eerst betalen, want anders wordt het beroep niet in behandeling genomen. Win je, krijg je het geld terug.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Gesloten