Ruiter vs voertuig

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

johncorinna
Infopolitie Gast

Ruiter vs voertuig

Bericht door johncorinna » 14 jan 2019, 20:07

Goedendag,

Nu reed ik vandaag met mijn paard in de polder op een weg die maar net breed genoeg is dat twee auto´s elkaar kunnen passeren en aan weerskanten een berm. Achter mij kwam een vrij grote mobiele kraan op volle snelheid aangereden, ik maande hem om zachter te gaan rijden omdat ik door het natte weer niet naar de berm kon uitwijken, mijn paard werd onrustig van het geluid die de kraan maakte dus was genoodzaakt om wat verder van de berm te gaan rijden. Nu had de machinist geen geduld hij ging vlak achter mij rijden en als ik iets meer tempo maakte gaf hij ook meer gas, hij gaf mij niet de kans om mijn paard te kalmeren door mij min of meer op te jagen.Uit eindelijk is hij vlak langs mij voorbij gegaan met een vrij snelle gang.
Nu de vraag kan ik hiervoor een melding maken bij de politie bellen tenslotte ben ik toch ook een medeweggebruiker of kan ik iets anders doen graag advies want het is niet de eerst keer dat zoiets gebeurt maar ook met trekkers en combines.

Groeten John.

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Re: Ruiter vs voertuig

Bericht door Dusty » 15 jan 2019, 08:18

Dit is wat de wetgever heeft bepaald ten aanzien van ruiters:
Wettekst
RVV artikel 8:

1 Ruiters gebruiken het ruiterpad.

2 Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.
Verder denk ik, dat melding maken bij de politie weinig tot geen zin heeft......
Niemand van de politie heeft dit immers zélf geconstateerd en dat is noodzakelijk om er echt tegen op te treden.

Als u een kenteken heeft genoteerd, is er wellicht een agent bereid om eens met de betreffende bestuurder/kraanbedrijf te gaan bellen.
Dat zou u trouwens ook zelf kúnnen doen; mogelijk kan men de betreffende medewerker er op aan spreken.......
Strafrechtelijk gezien, denk ik, dat men er op dit moment niet veel mee kan. :|

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door ThunderSTreak » 15 jan 2019, 10:11

Je begeeft je met een vluchtdier in het verkeer. Dat kan alleen als je paard echt 100% bombproof is. Zelfs het meest betrouwbare paard schrikt wel eens ergens van. De situatie die je schetst zou voor mij als ruiter betekenen dat ik ergens in de polder een plekje zou zoeken om even van de weg te gaan. Een akker of weiland in, even iets verder in de berm of desnoods het paard met de borst tegen een hek zetten. Een mobiele kraan van tig ton kan namelijk niet de berm in; een paard van 700 kg met vier been aandrijving kan dat wel.

Dat het voor jou als ruiter en bestuurder ongemakkelijk was wil ik best geloven, anderzijds is het voor de bestuurder van de kraan lastig om jullie fatsoenlijk te passeren waar er zo weinig ruimte is. Daar dan een hele tijd achter moeten rijden is ook niet handig. Voor beide partijen is het zinvol de pijn zo kort mogelijk te laten zijn. Even samenwerken dus.

Dit is geen politietaak, hooguit iets dat ik zou bespreken met de bestuurder van de kraan of met diens leiding. Even bellen lijkt mij het best. Vaak weet men niet eens waarom bepaalde situaties voor een ruiter ongemakkelijk zijn.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

DeGrensbewaker
Infopolitie Gast

Bericht door DeGrensbewaker » 15 jan 2019, 21:10

Wat ik niet begrijp is: waarom kan je met een paard niet in de berm lopen? Heb zelf 10 jaar op een knol gereden maar enige reden die ik kan bedenken is het niet willen schoonmaken.

Plaats reactie