Scooter WoK status onduidelijkheid

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Meneer_gast
Infopolitie Gast

Scooter WoK status onduidelijkheid

Bericht door Meneer_gast » 11 jan 2019, 13:12

Beste,

Vervoersmiddel: snorfiets

Ik werd aangehouden voor een controle op een rollerband bij een actie van de politie. Ok prima, blijkt dat mijn constructie snelheid te hoog was (35 km). Ik kreeg een boete en een wok status. Geen probleem, dag erna afspraak gemaakt met de RDW om alles fijn in orde te maken. Wat blijkt, er is geen officiële WOK status bekent bij de RDW (na telefonisch contact) en ook via de website van de rdw om te checken op wok status staat dat er geen wok status aanwezig is. Zolang er geen officiële wok status is , kan het keuringsstation mijn scooter niet keuren...(werd mij verteld via de RDW die contact had met het keuringsstation) Ook hebben ze mij verteld dat ik gewoon mag rijden met de scooter zolang er geen officiële wokstatus op de scooter staat. (met officieel bedoel ik dat het RDW kennis heeft van de WoK. Klopt dit?

Ik wil namelijk zo snel mogelijk alles in orde hebben, zodat ik weer verder kan werken op mijn scooter. Ik heb nu een RDW afspraak afgezegd, omdat ze niet kunnen keuren omdat er geen sprake is van een wok status (voorlopig?). De scooter is terug gebracht in originele staat. (dus snelheid 25 - 28)

Ik overweeg om gewoon weer te gaan werken op mijn scooter, elke dag de RDW website checken tot ik een wok status zie. De dag erna naar de RDW gaan en de wok status eraf halen. Kan dit?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Scooter WoK status onduidelijkheid

Bericht door zijlvaart67 » 11 jan 2019, 16:01

Ja hoor, geen probleem..

Als de politie een wok oplegt, wordt deze (zeer snel) digitaal verwerkt.. Kennelijk heeft men deze maatregel u wel aangezegd, maar is het eea niet uitgevoerd.

Dat betekent gewoon opstappen en doorrijden..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Bericht door Pim » 12 jan 2019, 07:25

U krijgt ook een brief toegezonden op het adres van uw RDW-registratie, van de RDW, zodra uw kenteken een WOK signaal krijgt.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Bericht door Tommy » 12 jan 2019, 10:41

Is het niet zo dat de collega de WOK aan zegt en dan er gelijk bij zegt dat de betrokkene pas weer mag rijden na reparatie en keuring.

Dat is namelijk ook aangegeven bij het in te vullen formulier in het politiesysteem.

Dus als je gaat rijden terwijl het voertuig niet gekeurd is heb je dan theoretisch niet voldoen aan bevel/vordering.

Dat de collega het formulier nog niet opgemaakt heeft danwel verstuurd doet volgens mij niets af aan het aangezegde bevel.

Ben even hardop aan het denken.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 12 jan 2019, 10:46

Vind die aanzegging te ver gaan om dat als een bevel/vordering ex 184 te laten gelden hoor @Tommy
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Tommy » 12 jan 2019, 11:04

@Frans Dat vind ik aan de ene kant ook wel. Het betreft inderdaad een maatregel die aangezegd wordt. Tevens is de handhaving erop ook niet te doen want het staat in het systeem.

Daarom denk ik even hardop. Heeft de WOK juridisch dezelfde status als de collega hem aanzegt en als de WOK erop staat door de RDW.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 12 jan 2019, 11:27

Nee, want stel dat er wel wordt aangezegd maar door reden niet uitgevoerd, zou je niet meer mogen rijden maar je kan ook niet laten keuren want er is geen WOK.
Wat nu in principe dus de vraag ook van TS is.

Een 184 is het trouwens ook zéker niet.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Tommy » 12 jan 2019, 11:37

Dus theoretisch gezien kan een betrokkene na de aanzegging gewoon naar huis rijden. En kan dan niet vervolgd worden voor het rijden met een voertuig die de status WOK heeft.

Natuurlijk wel wederom voor het technisch gebrek.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 12 jan 2019, 11:43

Nee, rijden mag ie er nog steeds niet mee, de gebreken blijven namelijk maar zolang de WOK niet in de systemen staat en TS laat zijn scooter gewoon repareren, zoals hij al heeft aangegeven, zodat deze weer "wegwaardig" is, kan hij weer gewoon gaan rijden en zal hij bnij een eerstvolgende controle geen probleem krijgen. Als ie zelf even die WOK in de gaten blijft houden want dat lijkt me alsnog een goed ding maar dat hoeft ook niet eindeloos...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Bericht door Pim » 12 jan 2019, 14:10

Tommy schreef:
12 jan 2019, 11:37
Dus theoretisch gezien kan een betrokkene na de aanzegging gewoon naar huis rijden. En kan dan niet vervolgd worden voor het rijden met een voertuig die de status WOK heeft.

Natuurlijk wel wederom voor het technisch gebrek.
Feitcode K048a/b voor rijden tijdens WOK.
Moet ie wel in het systeem staan of aangezegd zijn.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 12 jan 2019, 14:15

Ik vind ’t op zich wel een goede vraag, ik zie 2 afzonderlijke wegen:
* het aanzeggen/opleggen van de wok
* het administratief afhandelen (zoals signaleren, ed)

Met een wetboek in de hand, dat zeg ik er nadrukkelijk bij, kun je terecht bij art 38 Kentekenreglement (waar de wok uiteindelijk geregeld is) :

Wettekst
Artikel 38. Verbod rijden over de weg

1 De Dienst Wegverkeer kan bepalen dat met een te naam gesteld voertuig niet op de weg mag worden gereden indien naar het oordeel van deze dienst:
a. het voertuig niet ter beschikking wordt gesteld ten behoeve van de in artikel 45a, tweede lid, van de wet bedoelde inspectie, of
b. het voertuig niet voldoet aan een of meer van de in artikel 51a, derde lid, onderdelen b, c, of d, van de wet bedoelde eisen

2 Het verbod om met een voertuig op de weg te rijden als bedoeld in artikel 48, zevende lid, van de wet geldt vanaf het tijdstip waarop dit door een van de in artikel 159 van de wet bedoelde personen is aangezegd.

3 Indien een situatie als bedoeld in het eerste lid zich voordoet dan wordt daarvan een aantekening in het kentekenregister geplaatst.

4 In afwijking van het tweede lid mag op de dag waarop het voertuig waarvoor de kentekencard is afgegeven naar aanleiding van een aanvraag van een keuring als bedoeld in artikel 99 of artikel 106 van de wet aan een zodanige keuring wordt onderworpen, met dat voertuig via de kortste route naar en van de plaats van keuring worden gereden.

5 Onverminderd het in het eerste lid bepaalde mag een voertuig waarmee niet mag worden gereden op de weg staan.

Wij denken echter allemaal meteen 2 stappen verder; hoe handhaaf je iets dat niet geregistreerd staat? Hoe lang handhaaf je iets waarbij, conform bovenstaand artikel, de juiste procedure niet gevolgd is?

Het lijkt mij sterk dat een rechter van een bestuurder verwacht dat hij z’n brommer jarenlang laat wegroesten omdat de wok wel is aangezegd conform lid 2, maar de situatie in lid 1 zich nimmer voordoet omdat er ergens iets fout is gegaan?

Iemand is nu dus strafbaar voor het rijden na het ‘aanzeggen’, maar niet strafbaar voor het rijden tijdens de wok zelf (conform lid 1), want die is er niet en die komt er niet..

Deze casus doet me denken aan het vroegere ‘tonen aan het bureau’; je had een afspraak met 1 bepaalde diender en de rest van Nederland wist eigenlijk van niets..
Dat hebben we gelukkig achter ons gelaten, maar omdat velen puur praktisch denken (en we allemaal weten dat er nog weleens wat mis gaat in onze organisatie) wordt het al heel snel een oplossing van ‘voordeel schutter’ en daar sta ik nog steeds achter..mits de hele situatie zich niet zojuist heeft voorgedaan en het dus niet bijzonder is dat de wok nog volgt.

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 12 jan 2019, 15:30

Inderdaad interessant. Uit de beleidsregels voor wok-melding begrijp ik zelfs dat het aanzeggen van het verbod over de weg te rijden (volgens artikel 48-7) niet altijd verplicht is, maar alleen in specifieke gevallen (gebrek is een onder strafrecht , technisch hulpmiddel nodig van RDW, 3 'mulder gebreken').

Dat hulpmiddel is interessant want zoals ik het zie is het (hypothetisch) mogelijk om een eeuwig verbod te krijgen voor het enkele vermoeden dat het voertuig niet voldoet maar waarvoor de feitelijke vaststelling een hulpmiddel van de RDW nodig is.

Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Tommy » 13 jan 2019, 00:06

zijlvaart67 schreef:
12 jan 2019, 14:15
Ik vind ’t op zich wel een goede vraag, ik zie 2 afzonderlijke wegen:
* het aanzeggen/opleggen van de wok
* het administratief afhandelen (zoals signaleren, ed)

Met een wetboek in de hand, dat zeg ik er nadrukkelijk bij, kun je terecht bij art 38 Kentekenreglement (waar de wok uiteindelijk geregeld is) :

Wettekst
Artikel 38. Verbod rijden over de weg

1 De Dienst Wegverkeer kan bepalen dat met een te naam gesteld voertuig niet op de weg mag worden gereden indien naar het oordeel van deze dienst:
a. het voertuig niet ter beschikking wordt gesteld ten behoeve van de in artikel 45a, tweede lid, van de wet bedoelde inspectie, of
b. het voertuig niet voldoet aan een of meer van de in artikel 51a, derde lid, onderdelen b, c, of d, van de wet bedoelde eisen

2 Het verbod om met een voertuig op de weg te rijden als bedoeld in artikel 48, zevende lid, van de wet geldt vanaf het tijdstip waarop dit door een van de in artikel 159 van de wet bedoelde personen is aangezegd.

3 Indien een situatie als bedoeld in het eerste lid zich voordoet dan wordt daarvan een aantekening in het kentekenregister geplaatst.

4 In afwijking van het tweede lid mag op de dag waarop het voertuig waarvoor de kentekencard is afgegeven naar aanleiding van een aanvraag van een keuring als bedoeld in artikel 99 of artikel 106 van de wet aan een zodanige keuring wordt onderworpen, met dat voertuig via de kortste route naar en van de plaats van keuring worden gereden.

5 Onverminderd het in het eerste lid bepaalde mag een voertuig waarmee niet mag worden gereden op de weg staan.

Wij denken echter allemaal meteen 2 stappen verder; hoe handhaaf je iets dat niet geregistreerd staat? Hoe lang handhaaf je iets waarbij, conform bovenstaand artikel, de juiste procedure niet gevolgd is?

Het lijkt mij sterk dat een rechter van een bestuurder verwacht dat hij z’n brommer jarenlang laat wegroesten omdat de wok wel is aangezegd conform lid 2, maar de situatie in lid 1 zich nimmer voordoet omdat er ergens iets fout is gegaan?

Iemand is nu dus strafbaar voor het rijden na het ‘aanzeggen’, maar niet strafbaar voor het rijden tijdens de wok zelf (conform lid 1), want die is er niet en die komt er niet..

Deze casus doet me denken aan het vroegere ‘tonen aan het bureau’; je had een afspraak met 1 bepaalde diender en de rest van Nederland wist eigenlijk van niets..
Dat hebben we gelukkig achter ons gelaten, maar omdat velen puur praktisch denken (en we allemaal weten dat er nog weleens wat mis gaat in onze organisatie) wordt het al heel snel een oplossing van ‘voordeel schutter’ en daar sta ik nog steeds achter..mits de hele situatie zich niet zojuist heeft voorgedaan en het dus niet bijzonder is dat de wok nog volgt.
Dat artikel zocht ik dus. Maar kon het om een of andere reden niet zo snel vinden voor mijn late dienst.

Het aanzeggen heeft dus zeker wel een juridische status. En je bent dus al na aanzegging strafbaar als je gaat rijden.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 13 jan 2019, 08:22

Ja @Tommy , maar als je die niet registreert en ergens in de lade van je bureau legt...

...dan is het niet TS die daar tot St. Juttemis moet gaan zitten wachten tot die verbalisant een keer genegen is die WOK status door te zetten en is het dus gewoon voordeel schutter denk ik en heeft dat aanzeggen - ja een hele kleine juridische status - maar is die zeker niet onbeperkt houdbaar....
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

maestro
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 13 jan 2019, 10:31

Lijkt mij een bestuursrechtelijke kwestie. Dan geldt een redelijke termijn, nu de wet zelf zwijgt. Artikel 4:13 Algemene wet bestuursrecht. De redelijke termijn verloopt in ieder geval na 8 weken, maar zal in dit geval wellicht korter zijn.
Maar als het bestuursrecht van toepassing is heft het verstrijken van een redelijke termijn volgens mij de aanzegging niet op, daarvoor moet men in bezwaar en beroep gaan om alsnog een uitspraak te verkrijgen. Anderzijds, hoe weet men dat is aangezegd als niets is verwerkt. Moet een aanzegging niet achteraf schriftelijk worden bevestigt om rechtsgeldig te zijn? Vergelijk bijvoorbeeld het vorderen van camera beelden. Men kan het mondeling doen, maar moet het achteraf alsnog schriftelijk doen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Gesloten