kruisboog in verenigingsverband legaal?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Marten
Infopolitie Gast

kruisboog in verenigingsverband legaal?

Bericht door Marten » 02 jan 2019, 23:20

Goedendag!

Ik heb dit forum afgezocht en ook andere sites geraadpleegd. Het is mij duidelijk dat je onder de18 jaar geen kruisboog mag bezitten, dat het een zgn. categorie IV wapen is in de zin van de Wet Wapens en Munitie (WWM), dat je hem niet gebruiksklaar mag vervoeren, etc. etc.

Wat mij niet duidelijk is of voorgaande leeftijdsgrens en 'bezitsverbod' ook geldt wanneer je kruisboog wilt schieten in verenigingsverband.
Voorgaande vraag stel ik als vader ten behoeve van mijn (nog) minderjarige zoon.

Op de site van de Nederlandse Kruisboogbond (die - aan de site te oordelen - overigens niet actief lijkt te zijn) wordt gewag gemaakt van een minimum leeftijd van 12 jaar; ik meen ergens anders (op de site van een andere vereniging die ik niet zo snel kan reproduceren) een minimum leeftijd van 16 jaar te hebben gelezen.

Mijn vraag is dus: wat is rechtens? Wanneer in verenigingsverband andere eisen gelden en/of de WWM überhaupt niet van toepassing is, zou ik dat graag met vermelding van wetsartikelen toegelicht willen zien. Moet een kruisboogschietvereniging over een speciale vergunning beschikken om leden < 18 jaar met kruisboogwapens te mogen laten schieten? Gelden er speciale eisen ten aanzien van de vereniging en/of de kracht (poundage) van de kruisboog bij gebruik door leden < 18 jaar?

Ik wil het graag precies weten en niet ongeveer of 'van horen zeggen'.
Wanneer iemand mij op voorgaande vraag precies antwoord kan geven, ben ik hem/haar daarvoor op voorhand zeer erkentelijk. Wanneer iemand het ongeveer weet, heb ik liever dat hij/zij - met mij - de reactie afwacht van de persoon die ons wel 'van de hoed en de rand' kan vertellen hoe het juridisch precies in elkaar steekt.

Bij voorbaat dank voor de moeite!

M. vr. gr.

Marten van Eerten

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Re: kruisboog in verenigingsverband legaal?

Bericht door Hilde » 03 jan 2019, 09:35

Wat betreft de wetgeving: 1 regel onder het verbod staat de uitzondering:
Wettekst
Artikel 31 wwm
1 Het is verboden een wapen of munitie van de categorieën II en III over te dragen.
2 Het eerste lid is niet van toepassing op het overdragen aan personen die gerechtigd zijn het wapen of de munitie voorhanden te hebben.
3 Onverminderd het bepaalde in het eerste lid is het verboden een wapen van categorie III over te dragen zonder inontvangstneming van het in artikel 32 bedoelde verlof tot verkrijging.
4 Het is verboden een wapen van categorie IV over te dragen aan een persoon die de leeftijd van achttien jaren nog niet heeft bereikt.
5 Bij regeling van Onze Minister kan vrijstelling van het verbod van het vierde lid worden verleend in het kader van in verenigingsverband beoefende sporten.
De voorwaarden mbt de uitzondering staan in de betreffende regeling:
Wettekst
Artikel 27 RWM
1 Van het verbod van artikel 31, vierde lid, van de wet wordt vrijstelling verleend voor het overdragen aan personen die de leeftijd van 18 jaar nog niet hebben bereikt van degens, lucht-, gas-, en veerdrukwapens van categorie IV, en van kruisbogen, een en ander met het oog op in verenigingsverband beoefende sporten.
2 De vrijstelling ingevolge het eerste lid geldt voorzover het lucht-, gas-, of veerdrukwapens betreft uitsluitend indien:
a. de persoon aan wie de in het eerste lid bedoelde voorwerpen worden overgedragen een verklaring, die niet ouder is dan veertien dagen, van het bestuur van de vereniging overlegt, waaruit blijkt dat hij tenminste 3 maanden lid is van een schietvereniging, zoals bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder g, van deze regeling;
b. het betreft lucht-, gas- en veerdrukwapens die zijn toegelaten in het Schiet- en wedstrijdreglement van de Koninklijke Nederlandse Schutters Associatie; en
c. de onder a bedoelde verklaring door degene die het wapen overdraagt in ontvangst wordt genomen, welke verklaring, nadat de datum van overdracht daarop door hem is aangetekend, tenminste vijf jaar na de overdracht van het wapen wordt bewaard.
3 Buiten het geval bedoeld in het tweede lid geldt de vrijstelling in het eerste lid slechts indien:
a. de persoon aan wie de in het eerste lid bedoelde voorwerpen worden overdragen een verklaring, die niet ouder is dan veertien dagen, van het bestuur van de vereniging overlegt waaruit blijkt dat:
1º. die vereniging de serieuze sportbeoefening met een of meer van het over te dragen voorwerp tot doel heeft; en
2º. de in het eerste lid bedoelde persoon lid is van die vereniging; en
b. de onder a bedoelde verklaring door degene die het wapen overdraagt in ontvangst wordt genomen, welke verklaring, nadat de datum van overdracht daarop door hem is aangetekend, tenminste vijf jaar na de overdracht van het wapen wordt bewaard.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door Botje » 03 jan 2019, 11:42

Marten schreef:
02 jan 2019, 23:20
Op de site van de Nederlandse Kruisboogbond (die - aan de site te oordelen - overigens niet actief lijkt te zijn) wordt gewag gemaakt van een minimum leeftijd van 12 jaar; ik meen ergens anders (op de site van een andere vereniging die ik niet zo snel kan reproduceren) een minimum leeftijd van 16 jaar te hebben gelezen.\
Ik heb maar vluchtig gekeken maar de site ziet er volgens mij best aktief uit: http://www.nkbkruisboog.nl/
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

Marten van Eerten
Infopolitie Gast

Bericht door Marten van Eerten » 03 jan 2019, 13:20

Re: Bedankt voor uw reactie. Mijn indruk dat NKBKruisboog.nl niet meer zo actief is baseer ik op het feit dat anno 2018 er maar één activiteit op de agenda is geplaatst en voor 2019 geen. Daarnaast werkt het tapblad 'clubfinder' niet (op geen enkele browser).

M. vr. gr.

Marten van Eerten

africatwin
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Bericht door africatwin » 03 jan 2019, 14:51

je kan natuurlijk even mailen of bellen
Ooit was ik fanatiek sporter, tot ik er achter kwam dat je bekers en trofeeën gewoon kan kopen.... Nu ben ik overal de beste in!

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door Botje » 04 jan 2019, 10:56

De kalender van 2018 staat tussen de uitslagen van de 20-meter wedstrijden in 2018. Rare plek maar wellicht daar neergezet omdat 2018 een gepasseerd station is. Die kalender is in maart gepubliceerd. Wellicht komt in maart van dit jaar de kalender van 2019? Daarnaast lijkt het me vooral een Brabantse aangelegenheid.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

Gesloten