Slepen van brommobiel door personenauto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Ed Raket
Infopolitie Gast

Slepen van brommobiel door personenauto

Bericht door Ed Raket » 17 nov 2018, 19:57

Ik heb een vraag over het autonoom slepen van een BROMMOBIEL door een personenauto met een triangel. Met autonoom bedoel ik dat de gesleepte brommobiel zelf stuurt en dat er niemand inzit.
Het slepen van personenauto's onderling met een triangel is mij bekend: dat mag in Nederland en valt voor wat betreft de motorvoertuigeisen onder "slepen": de getrokken auto moet een eigen kenteken hebben. Voor wat de gedragsregels betreft valt het onder het trekken van een aanhanger.
Maar wat als het getrokken voertuig een BROMMOBIEL is? Mag je uberhaupt wel met een motorvoertuig een motorrijtuig slepen? Moet dan de brommobiel ook zijn eigen kenteken hebben? Mag ik voor wat betreft de gedrageisen mij gedragen alsof ik met de auto een aanhanger trek (dus mag ik met de brommobiel als aanhanger ineens op de snelweg én 90 km/u rijden)? Verandert het feit dat alle brommobielen standaard een gewicht hebben van < 750 kg hier nog iets aan (bijvoorbeeld dat de brommobiel wordt beschouwd als zelfgebouwde niet geregistreerde aanhanger en de witte plaat van het trekkend voertuig mag/moet voeren)?
Of het technisch valt aan te raden om een brommobiel te slepen (met zo'n hoge snelheid) moet ik nog even uitzoeken, het is natuurlijk een automaat, maar dat is een andere discussie.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Slepen van brommobiel door personenauto

Bericht door zijlvaart67 » 17 nov 2018, 21:33

Hoe ziet u de invulling van navolgend artikel voor u:

Wettekst
Artikel 22
Voor zover niet ingevolge andere artikelen van dit besluit een lagere maximumsnelheid geldt, gelden voor de volgende voertuigen de volgende bijzondere maximumsnelheden:
d. voor brommobielen 45 km per uur;

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 18 nov 2018, 08:50

Ed Raket schreef:
17 nov 2018, 19:57
Mag je uberhaupt wel met een motorvoertuig een motorrijtuig slepen?
Gezien deze, naar ik aanneem, bewust gekozen tekst. Op grond van welke wetgeving vraag je dit?

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 18 nov 2018, 17:14

Kan de glasvezel/polyester body op pb-staal onderframe wel een triangel sleepconstructie aan?

Kan het lagerspul, de vering, de motor, etc. het wel aan om met 50, 80, + gesleept te worden?
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door ThunderSTreak » 18 nov 2018, 18:09

En niet te vergeten de bandjes!
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 66
Contacteer:

Bericht door r0n. » 18 nov 2018, 19:21

Een brommobiel is altijd een CVT automaat.
Deze mag toch niet gesleept worden, of hooguit stapvoets?
Dat staat in het instructie boekje van een Aixam..........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Ed Raket
Infopolitie Gast

Bericht door Ed Raket » 18 nov 2018, 21:42

Allen: bedankt voor jullie reaktie.
Niettemin zijn er reaktie's die mij enigzins verbazen.

@ zijlvaart67: hoe ik dingen zie is irrelevant. Het gaat erom hoe de wettekst moet worden uitgelegd en hoe dat deze wordt uitgelegd door een wetshandhaver. Als ik zelf het antwoord erop wist had ik het nooit op dit forum gepost. Uit Uw reaktie maak ik op dat u het zelf ook niet weet.

@ Skipperje: nee, er is geen specifieke wettekst waar ik me op baseer wanneer ik de vraag stel of een motorvoertuig een motorrijtuig mag slepen. Het is een algemene vraag. Ik heb geen informatie dat het niet mag of dat het wel mag.

@ Pim: een triangel maak je vast aan de voorste ophang draagarmen, niet aan de carroserie. En al helemaal niet aan kunststof delen. Ik gebruik de universele trekstang van Vocor.

@ ThunderStreak: da's een goeie. Er staat natuurlijk een snelheidscode op de banden, dat ga ik checken. Bedankt voor de tip!

@ r0n: aha! als Aixam zelf al zegt dat het voertuig niet gesleept mag worden dan houdt het al snel op. Ik ga hier nog dieper op induiken. Op internet had ik al wel een paar hits gevonden waarin staat dat het technisch wel degelijk kan. Tijd dus om de importeur / reparateur te bellen. Bedankt vor de informatie!

Niettemin heb ik nog steeds geen antwoord op het feit of het nu juridisch mag of niet, en als het wel mag, of ik dan een snelheid mag aanhouden van > 45 km/u (en op de autoweg / autosnelweg mag rijden) of niet, en of de brommobiel zijn eigen kenteken mag/moet houden of dat de witte plaat van het trekkend voertuig gevoerd moet worden.

En waar gaat dit nou allemaal om: er is een kans dat mijn vader binnenkort zijn rijbewijs vanwege zijn leeftijd in moet leveren en over moet gaan op een brommobiel. En ik onderzoek de mogelijkheden om in dit geval zijn actieradius te vergroten door hem bijvoorbeeld naar zijn vakantieadres binnen Nederland te slepen en twee weken later weer op te halen. Die brommobiel moet nog worden gekocht.

In ieder geval bedankt allemaal voor het meedenken!

r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 66
Contacteer:

Bericht door r0n. » 18 nov 2018, 22:32

Ed Raket schreef:
18 nov 2018, 21:42
Die brommobiel moet nog worden gekocht.
Nu rijdt een brommobiel al redelijk goedkoop, maar er is voor (bijna) hetzelfde geld ook een elektrische te koop, misschien een optie?
Gezien het gewicht is een trailer geen optie, dan kan je 90 km/uur rijden.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 18 nov 2018, 22:35

Duidelijk verhaal; iets uitgebreider dan..

Voor de Wegenverkeerswet blijft het een (gesleept) motorrijtuig waarbij dezelfde eisen gelden als dat het ding in een parkeervak staat; verlichting, verzekering, kentekenplaat, ed. Daar verandert niets aan.

Voor de verkeersregels geldt dat het (mede) een aanhanger betreft; niet op de 1e rijstrook, (in eerste instantie) max 90 km/h achter een personenauto, etc..
En juist in dat laatste zie ik een groot probleem; in de wetgeving (art 22) staat overduidelijk de beperking dat een brommobiel niet harder dan 45 km/h mag. Ik lees nergens een uitzondering voor ‘gesleepte brommobielen’. Echte aanhangers kennen een ‘normale’ max van 90 cq 80 km/h, maar zoals al gezegd, brommobielen zijn ook met name genoemd en hun eigen snelheidsregime ligt nog veel lager.

Vergelijk het met een tractor, die kent een max van 25 km/h. Als ik die ga slepen achter een personenauto, mag ik dan met 90 km/h over de snelweg knallen omdat het trekkende voertuig dat mag? Vooralsnog houd ik ’t op een nee en de definitie van een aanhanger/brommobiel brengt mij niet op andere gedachten.. en als 45 de max is, dan geloof ik meteen niet meer in ’t slepen van een brommobiel, want met die snelheid kom je niet ver. Daarentegen heeft zo’n ding maar een kleine aanhanger nodig, probleem opgelost. Mits je over een trekhaak beschikt..

Ik moet zeggen; ik heb de casus nog nooit eerder gehoord, maar ik zie geen heil in uw geesteskind en wel hierom:

Wettekst
aanhangwagens: voertuigen die door een voertuig worden voortbewogen of kennelijk bestemd zijn om aldus te worden voortbewogen, alsmede opleggers;

Artikel 22
Voor zover niet ingevolge andere artikelen van dit besluit een lagere maximumsnelheid geldt, gelden voor de volgende voertuigen de volgende bijzondere maximumsnelheden:
d. voor brommobielen 45 km per uur;

En voor wat het buitenland betreft (geleend van NKC.nl):

In Duitsland is in de Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung (StVZO) artikel §33 aangegeven dat motorvoertuigen niet als aanhanger mogen worden vervoerd.
In België is gebruik van een triangel verboden. Een voertuig mag alleen gesleept worden als het gesleepte voertuig niet op eigen kracht kan rijden. De Belgische wegcode geeft dit aan in artikel 49.5.
In Frankrijk is het slepen van een personenauto op autosnelwegen alleen toegestaan aan een speciale sleepdienst.
In Spanje mag een motorvoertuig geen ander motorvoertuig slepen. Alleen in noodgevallen is het toegestaan een voertuig naar de eerste veilige plek te slepen.
In Portugal mogen alleen speciaal uitgeruste sleepwagens slepen.

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 18 nov 2018, 23:33

@ Pim: een triangel maak je vast aan de voorste ophang draagarmen, niet aan de carroserie. En al helemaal niet aan kunststof delen. Ik gebruik de universele trekstang van Vocor.
Hoe een triangel werkt is mij bekend.
Maar een voertuig met een maximum snelheid van 45 km/u. onbelast met een dubbele snelheid gaan slepen lijkt mij op zijn minst gezegd onverstandig.

Het relatief smalle voertuig dat zonder inzittenden (lees: zonder extra gewicht) met een betrekkelijk smalle en betrekkelijk hogere carossie (hoger dan een bakaanhanger/trailer) met twee keer de snelheid dan waarvoor het gebouwd is..... need i say more?

Uw vraag is ongeveer hetzelfde als deze:
"Is het verstandig en zonder risico om mijn brommobiel om te bouwen tot mini-auto door hem meer dan twee keer zo snel (want er komt geen bestuurder in, die de verhouding: gewicht:pk verder negatief beïnvloedt) laten rijden en er mee de snelweg op te gaan.

Iedereen snap dan dat een brommobiel qua constructie en bouwwijze niet geschikt lijkt (let wel:lijkt, want ik weet het nog niet precies) voor de snelweg en de dubbele snelheid.

En wat nu als de snelwegrit onverwachte schade aan wiellagers, ophanging of motortje/bak veroorzaken en uw vader daar de gevolgen van gaat meemaken.

Afgezien van wat de wet ervan vindt.

Kan zo'n brommobiel niet op een kleine autoambulance of in een ruime bakaanhanger vervoerd worden?
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 19 nov 2018, 13:23

zijlvaart67 schreef:
18 nov 2018, 22:35
Ik lees nergens een uitzondering voor ‘gesleepte brommobielen’.
Voor het RVV 1990 is de brommobiel een aanhangwagen tijdens het slepen. Daarover bestaat geen discussie. In het RVV 1990 staat:
Wettekst
voor personenauto’s, bestelauto’s, motorfietsen, driewielige motorvoertuigen en T100-bussen, die een aanhangwagen met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3500 kg voortbewegen, 90 km per uur
Waarom zou de maximale snelheid dan 45 km/h zijn?

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Ed Raket
Infopolitie Gast

Bericht door Ed Raket » 19 nov 2018, 16:02

Allen: wederom bedank voor het medenken.

@ pim: het is natuurlijk geen gehandicaptenvoertuig maar een brommobiel, die qua maatvoering niet veel onderdoet voor een Citroen C1, en die stuitert ook met een snelheid van 130 km/u over de weg... Ik zou voor die twee keer per jaar een aanhangertje kunnen kopen, maar een trekstang (die ik toevallig al heb) neemt veel minder plaats in beslag.

@ zijlvaart67 & @ Skippertje: de vraag is nu of een voertuig GELIJKTIJDIG een "Aanhangwagen" (voertuigen die door een voertuig worden voortbewogen alsmede ...) en een "Brommobiel" (bromfiets op meer dan twee wielen, die is voorzien van een carrossserie) kan zijn. Als ik hem met een triangel achter een personenauto hang, is het OP DAT MOMENT een aanhangwagen (RVV1990). Volgens het bijbehorende kentekenbewijs is het echter OP DAT MOMENT nog steeds een brommobiel (WVW1994). Volgens artikel 42.1 RVV1990 mogen alleen bestuurders van een motorvoertuig, waarmee minimaal 60 km/u kan en mag worden gereden, op de autosnelweg rijden. Maar daar zouden aanhangwagens in het algemeen dan ook niet onder vallen, terwijl ik toch zat auto's met aanhangwagen op de snelweg zie rijden. Dus je moet dat sowieso ruimer interpreteren (blijkbaar). En alle snelheidslimieten voor rijden met een aanhanger in het algemeen zijn ook vastgelegd in de RVV1990. Voorlopig stel ik me op het standpunt dat de aangekoppelde brommobiel tijdens de aankoppeling gezien kan worden als AANHANGWAGEN voor wat betreft de gedragsregels: dus toegelaten op de autosnelweg + snelheid van 90 km/u toegestaan.

Gesloten