Aanhanger gestolen, dader bekend, politie kan niets doen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
dorpeling
Infopolitie Gast

Aanhanger gestolen, dader bekend, politie kan niets doen

Ongelezen bericht door dorpeling »

Goedendag,

Ik heb een vraag. Of meerdere ragen eigenlijk.
Mijn buurman heeft in zijn voortuin een aanhanger staan, welke hij regelmatig gebruikt, hij is hovenier.
Afgelopen maandag kwam hij thuis en was zijn aanhanger foetsie. Omdat ik camera's aan de ngevel heb hangen, vroeg hij mij of ik iets kon nakijken. De buurman tegenover ons heeft een verdachte auto zien stoppen, achteruit rijden, en langzaam weer verder rijden. Een uur later was de aanhanger gestolen.
Omdat mijn camera's naar rechts kijken, en de buurman links van mij woont, heb ik zijn voortuin er niet op staan.
Ik kan echter met de camera in mijn voortuin wel door de spijlen van mijn schutting aan de straatkant het wegdek voor zijn tuin zien. Om een lang verhaal kort te maken: de verdachte liep voorbij met zijn kinderen richting de school rechts, en na enkele minuten weer terugkomend naar links. hierbij beide keren zeer verdacht en overduidelijk in alle woningen kijkend of er iemand thuis was.
Vervolgens steekt hij voor mijn tuin over naar de buurman's tuin, en 8 seconden later zie ik de aanhanger door de schutting heen van eigenaar verwisselen.
De buurman is furieus, en gaat op zoek in het dorp maar kan hem niet vinden.
De volgende dag wil hij aangifte doen en krijgt te horen dat hij de 27e terechtkan voor aangifte. belt naar buro Alphen, daar kon het donderdag 20e. Dus hij besluit om maandag in den haag naar het hoofdburo te gaan. Hier belt hij om 8:50 aan, en krijgt door de intercom te horen dat ze op 09:00 open gaan. Hij legt uit waar het voor is, waarna er wordt verteld dat hij maandag pas aangifte kan doen (24e). Uiteindelijk donderdag de 20e maar gedaan dus. maarrr... Eenmaaal op buro had het weinig zin om aangifte tedoen werd er verteld, want als hij de aanhanger vrijdag terug zou brengen is er toch geen rechter die hem veroordeelt en zou aangifte zinloos zijn.

Allereerst: in de ogen van de burger een belachelijke situatie dat je niet simpelweg aangifte van diefstal kan doen met je camerabeelden op zak.

We hebben de foto van de beste man gedeeld in de groepsapp van de straat, waarna iemand weet te vertellen dat het hier de achterbuurman in de achterliggende straat betreft op nummer 20. Mijn buurman gaat daar verhaal halen, waar de man eerst ontkent, maar na de mededeling van camerabeelden en aangifte toegeeft, en toezegt deze vrijdag te zullen retourneren.
Gisteren natuurlijk geen aanhanger te zien, en zijn we samen (vond zijn vrouw verstandiger) naar de beste man gegaan om verhaal te halen. Het enige wat er uitkwam, was een wezeloze "tja, het is even niet gelukt".
na wat stevige praat waarbij de man verdacht rustig bleef, zijn we huiswaarts gegaan.

De beste man blijkt een bekende van de politie. Hij blijkt bekend in de straat. Bij de voetbal en bij het buurthuis zegt men dat het een rare kwibus is. Hij is gescheiden en zijn ex woont in Den Haag. Al met al geen doorsnee buurman.

Nu vind ik een en ander een ronduit be-la-che-lijke situatie, want nu moet er dus maandag a.s wederom aangifte gedaan worden. (mijn buurman werkt, dus dit kost hem een 2e vrije dag...)

Nu is mijn vraag: wat kunnen we hier zelf nu aan doen. Wat mag, en wat mag niet.
Kennelijk loont het dus om simpelweg de goederen van je dorpsgenoten achterover te drukken want de politie heeft geen tijd, kan niks doen, is overwerkt, en de rechters veroordelen kennelijk niet.

Op meerdere vlakken is dit een dusdanig onbevredigend verhaal, dat we erg geneigd zijn om eigen rechter te gaan spelen...
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Aanhanger gestolen, dader bekend, politie kan niets doen

Ongelezen bericht door Pim »

Allereerst heel vervelend voor uw buurman. Ik zou ook pislink zijn als mijn aanhanger gestolen zou worden.
Maar een verdachte mag liegen en bekennen en weer ontkennen.
Dus wat die man gezegd of bekend heeft tegen u in het bijzijn van uw buurman heeft geen enkele waarde.

Dat iemand langs een camera loopt, beeld in en weer uit, en enkele seconden later de aanhanger door het beeld rijdt maakt de persoon in kwestie nog niet de dader. Kortom, de beelden bewijzen niet de diefstal. Het kan nog zo verdacht zijn, maar (wettelijk en overtuigend) bewijs is het niet.

Dat iemand gescheiden is, in Den Haag woont maar toch in uw dorp in een huis zit en dat hele dorp hem een rare kwiebus vindt maakt hem niet meer verdacht dan u. Dat hij een bekende zou zijn van de politie.... wie zegt dat? De politie? Of de straat? Al zou hij Holleder zijn dan maakt hem dat niet meer of minder verdacht voor de diefstal van de aanhanger dan wanneer hij Von Lippe Biesterfeld zou heten.

Wat u mag doen? Niet zo veel. Zelfs terugstelen van de eigen aanhanger door de eigenaar mag (formeel) niet eens.
Als ik de aanhanger van uw buurman heb gekocht van 'de rare kwiebus' en daar een goede prijs voor betaald heb geeft dat u (of uw buurman) niet (meer) 1,2,3 het recht om de aanhanger van mij te stelen. Dat ligt ingewikkeld maar is wel waar.

De eigenaar van de gestolen aanhanger mag aangifte doen. Dat kan vaak niet op het moment dat het u uitkomt, dat is vervelend.
Maar dat is bij de huisarts en tandarts en ziekenhuis en garage niet anders. Daar werkt men allemaal al heel lang op afspraak en daar doet bijna niemand meer moeilijk over. Het is geen heterdaadzaak (meer), dus de politie neemt de aangifte op en deze gaat, als er 'muziek in zit' naar de recherche.
Echter alleen als er voldoende aanknopingspunten zijn (in de juridische ogen van de politie) en anders niet.

Maar als deze bekende van de politie voor verhoor over de diefstal al aan het bureau geroepen wordt,
en hij echt zo door de wol geverfd is dan zal hij zeggen "ik weet van niks". Dan blijft er, als ik uw verhaal lees, niet veel over.

Eigen rechter spelen kan ik alleen maar afraden. Straks zit u samen met uw buurman op het politiebureau voor bijvoorbeeld een mishandeling of openlijke geweldpleging of misschien wel diefstal van een (door)verkochte aanhanger. En dat zijn toch geen misselijke zaken. Hoe sneu het ook is en hoe begrijpelijk uw boosheid en die van uw buurman wellicht ook is.

Kortom: opnieuw een afspraak maken en niet weg laten sturen. De aanhanger is gestolen en dat moet op papier. Bovendien is vrijdag inmiddels voorbij dus geen aanhanger. Wanneer iemand, nadat de aangifte gedaan is, die aanhanger ziet staan/rijden kan men 112 bellen.
Dan zal bekeken worden wat er met de aanhanger en de huidige bezitter/eigenaar moet gaan gebeuren.

Maar zonder een aangifte kunt u niets wanneer u de aanhanger ziet rijden of staan. Want zoals gezegd: als de nieuwe eigenaar deze eerlijk heeft gekocht van een dief is de nieuwe eigenaar mogelijk gewoon "eigenaar". Dat is het vervelende met aanhangers zonder eigen kenteken. Die kunnen doorverkocht worden.
En tot op heden kan een nieuwe koper aan niets ontdekken dat de aanhanger gestolen is, want geen aangifte, dus geen chassisnummer waaruit bij navraag zal blijken dat de aanhanger als gestolen is opgegeven.

Even een situatie schetsen:
U koopt een leuk aanhangertje en iemand trekt hem uit uw handen met het verhaal: hier daarmee en gauw, deze aanhanger is van mij.
Dan haalt u natuurlijk direct de politie er bij (heterdaad). Want u heeft de aanhanger net een paar dagen geleden eerlijk gekocht.
En nog wel voor een hele schappelijke prijs. En dan komt die politie (want heterdaad) en dan blijkt er van een aangifte ook nog eens niks bekend.
Dus staat de aanhanger niet als gestolen gemeld....
Dan zegt u natuurlijk: "Zie je wel. Niks gestolen. Ik heb hem eerlijk gekocht. Hier met mijn aanhanger."


Of niet? Of zou u die aanhanger afgeven aan die persoon die u vertelt dat het zijn aanhanger is?
Dus uw buurman moet snel aangifte doen. En de politie bellen als hij zijn aanhanger ziet staan/rijden.
En zeker geen eigen rechter gaan spelen of 'zijn' aanhanger terugstelen. Dat is het formele advies wat de politie dient te geven.
Het waarom heb ik u zojuist geschetst.
Gebruikersavatar
dorpeling
Infopolitie Gast

Re: Aanhanger gestolen, dader bekend, politie kan niets doen

Ongelezen bericht door dorpeling »

Okee, dank voor de reactie.
Hieruit maak ik dus op dat de overbuurman daadwerkelijk de ontnemende handeling met eigen ogen heeft gezien.


Uit uw verhaal maak ik op dat de handelswijze van de politie erg laakbaar is, want een potentiele koper kan dus niets verifieren omdat er tot op heden nog geen aangifte mogelijk is.
We zijn dus overgeleverd aan de lokale bakker tot deze door zijn donuts heen is, en de politie uitgepauzeerd is en tijd heeft om een aangifte op te nemen.

Voor uw informatie: Als ik verrek van de kiespijn, kan ik direct bij de tandarts terecht hoor, dan hoef ik echt geen 3 weken te wachten... Daarnaast heeft de tandarts ook wel eens vrij. Daarom hebben ze wisseldiensten en avondbezoeken etcetera. Misschien een idee voor de politie? communiceren met andere buro's en bijvoorbeeld elk 1 dag in de week beschikbaar zijn voor aangiften?

Dat de camerabeelden geen onomstotelijk bewijs zijn lijkt me duidelijk, daarom heb ik het ook beschreven hoe het is... Maar 99,9% aannemelijk is het absoluut en deze man heeft de schijn tegen.

Het biedt in elk geval zat mogelijkheden om financieel te compenseren voor zijn daden, want wat hij (kennelijk) kan en mee wegkomt, geldt voor ons uiteraard ook...


stuitend....


stuitend...

stuitend...
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Aanhanger gestolen, dader bekend, politie kan niets doen

Ongelezen bericht door Pim »

Als u verrekt van de kiespijn moet u zelfs op uw beurt wachten. Maar u vergelijkt een controle bij de mondhygiënist (aangifte doen) met kiespijn (heterdaad).

En voor de rest heeft u uw credits bij mij verspeeld. Succes ermee. Misschien dat een ander uw geblaf en onzin wil aanhoren. Ik niet in mijn vakantie. Want dit forum draait op agenten die (grotendeels) in hun vrije tijd mensen van informatie voorzien, om ze verder te helpen.

Ik neem nog even een donut bij de thee.
Een tip nog: ik zou niet zo'n grote waffel opzetten tegen uw tandarts als u kiespijn heeft. Kan pijnlijk worden.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11105
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Aanhanger gestolen, dader bekend, politie kan niets doen

Ongelezen bericht door Hilde »

Opmerking van moderator Hilde

Ik ben hier klaar mee.
Pim heeft al aangegeven waarom.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6123
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Aanhanger gestolen, dader bekend, politie kan niets doen

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Dan zou ook gewoon een slotje kunnen. 🔐
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gesloten