Co2 Blowback 4.5 mm pellet / BB

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Sportschutter
Infopolitie Gast

Co2 Blowback 4.5 mm pellet / BB

Bericht door Sportschutter » 16 sep 2018 01:54

Hallo,

Ik ben een luchtdruk sportschutter en heb een vraag over Co2 Blowback 4.5 mm pellet / BB pistolen
Op mijn club schiet ik voornamelijk met single-shot Co2 of Veer luchtpistool.
Er is ook een 5 schots discipline. Hiervoor wil ik dus overstappen naar een ander pistool.
Nu zijn er C02 multi-schot "blowback" ( 4.5mm / .177 ) pistolen in de handel.
Je hebt er die alleen pellets schieten, alleen BB of beide.
In de winkel zitten ze in een andere categorie dan de Airsoft.
Maar ik krijg niet helder of deze nu legaal zijn of niet.
Voor de duidelijkheid ..niet voor in de achtertuin maar alleen op de baan bij de club.
Vervoer in een koffer en opslag in de kluis.

Alvast bedankt voor de info.

Daan_RR
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Co2 Blowback 4.5 mm pellet / BB

Bericht door Daan_RR » 19 sep 2018 12:48

Het is niet zo zeer het system (blowback) dat er toe doet in de vraag of het wapen legaal is. Klaarblijkelijk is het geen speelgoed, want speelgoed met CE keurmerk heeft niets te zoeken op de baan van een schietsportvereniging. Blowback doet mij vermoeden dat er een slede is welke bij ieder schot naar achter wordt gestuwd. Zonder een link naar het wapen in kwestie kan ik het nooit zeker weten maar ik denk dat je gaat richting een replica als een CP99 en ja die zijn illegaal gezien ze voor afdreiging geschikt zijn en niet vallen onder het speelgoed besluit.
Politie Rotterdam
Taakaccent Wet Wapens en Munitie

Flavius
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Flavius » 19 sep 2018 13:03

Illegaal? Daar denkt het NABV anders over.

Daan_RR
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Daan_RR » 19 sep 2018 13:33

Nee daar denkt de NABV in deze zaak niet anders over. Airsoft is specifiek 6mm BB, in dit geval gaat het om kaliber 4,5mm of .177, dat zijn stalen of loden kogeltjes om het simpel te zeggen. Dit is geen airsoft en valt dus ook niet onder de uitzondering van airsoft wat legaal is mits de eigenaar een NABV lidmaatschap heeft en voldoet aan de eisen gesteld door de NABV en het ministerie van justitie.
Laatst gewijzigd door Daan_RR op 19 sep 2018 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Politie Rotterdam

Flavius
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Flavius » 19 sep 2018 13:34

Ah oke, bedankt voor de verduidelijking!

Sportschutter
Infopolitie Gast

Bericht door Sportschutter » 23 sep 2018 18:28

Beide bedankt voor de reactie en info.
Ik heb inmiddels wat meer info gevonden op het net en kan zelfs mijn eigen vraag beantwoorden denk ik.
Voor zo ver ik gevonden heb is er een aanvulling op het "speelgoedbesluit"
"Airsoft speelgoed valt onder de speelgoedrichtlijn (2009/48/EG).
Deze richtlijn geld voor speelgoed met een CE keurmerk wat schiet met een maximale energie van 0,08 Joule.
Met deze speelgoedpistolen en geweren mag door kinderen tot 14 jaar in de publieke ruimte gespeeld worden.
Kinderen boven 14 jaar mogen met dit speelgoed uitsluitend op eigen terrein spelen.
Wanneer iemand boven 14 jaar met dit speelgoed op straat speelt is deze volgens de Wet Wapens en Munitie strafbaar volgens categorie 4, sub. 7. Dit komt omdat de speelgoed richtlijnen gelden tot 14 jaar.
Als volwassene ben je strafbaar als dit speelgoed op de openbare weg bij je wordt aangetroffen. Dit komt omdat het voor be- en afdreiging geschikt is."

Er is nog een extra regel in gebruik voor de "NABV" wapens.
Er is een tweedeling gemaakt voor 2 types lucht/co2 wapens.
De "echter dan echt" replica tot 3.5 Joule en de standaard luchtdruk ( herkenbaar als luchtdruk ) boven de 3.5 Joule.
https://www.fusil-calais.com/en/2524-si ... joule.html
Regeling Wapens en Munitie
Paragraaf 1, Artikel 1, lid 1 sub h en i
1. Begripsbepalingen
Artikel 1
1. In deze regeling wordt verstaan onder:
h. airsoftapparaat: lucht-, gas-, of veerdrukwapen met een maximum schotkracht van 3,5 joules, welk wapen voor wat betreft zijn vorm en afmetingen een sprekende gelijkenis toont met vuurwapens;
De replica is legaal om te bezitten/verzamelen of voor doelschieten op besloten terrein mits je een NABV lidmaatschap hebt.
https://www.nabv.nl/over-airsoft/wetgeving

Airsoft voor verzamelaars
Liefhebbers van (oude) wapens zijn als lid van de NABV in staat om uit een heel groot aanbod van airsoftapparaten te kiezen. Er zijn geen beperkingen of hele strenge voorwaarden aan het verzamelen anders dan vernoemd in de wet of NABV-reglementen. Een verzamelaar moet echter wel op enerlei wijze actief zijn in de airsoftsport. Dit kan zijn door bijvoorbeeld (thuis) te trainen, deel te nemen aan evenementen of kaartschieten bij een schietvereniging.

Ergo,
Voor 78 euri per jaar kan ik dus legaal aan de slag ^_^.

Daan_RR
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Daan_RR » 25 sep 2018 09:33

Helaas ben ik het niet met je eens,

De NABV is namelijk de enige door de minister goedgekeurde vereniging en heeft in samenwerking met het ministerie een aantal huisregels opgesteld, deze zijn uiteraard terug te vinden op de website van de NABV.
Omdat het lidmaatschap van de NABV in direct verband staat met de ontheffing heeft u zich hier aan te houden om op een legale manier airsoft apparaten in uw bezit te mogen hebben.
In deze huisregels wordt dan ook de definitie nader bepaald.

Afbeelding

Zoals u kunt zien in artikel 2 lid 2 en 3 spreekt men over het kaliber en type munitie. Respectievelijk 6 milimeter en biologisch afbreekbare BB's.
.177 is 4,5 milimeter en de munitie daar voor zijn er in alle soorten en maten maar over het algemeen lood, koper of messing. Echter bij het kaliber .177 / 4,5 milimeter voldoet u al niet meer aan de gestelde eisen.

Kort en bondig: Het wapen dat u op het oog heeft voldoet niet aan de criteria van een airsoftapparaat.
Politie Rotterdam

racefiets
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Leeftijd: 44
Contacteer:

Bericht door racefiets » 28 sep 2018 16:16

Sportschutter schreef:
23 sep 2018 18:28
Met deze speelgoedpistolen en geweren mag door kinderen tot 14 jaar in de publieke ruimte gespeeld worden.
Kinderen boven 14 jaar mogen met dit speelgoed uitsluitend op eigen terrein spelen.
Wanneer iemand boven 14 jaar met dit speelgoed op straat speelt is deze volgens de Wet Wapens en Munitie strafbaar volgens categorie 4, sub. 7. Dit komt omdat de speelgoed richtlijnen gelden tot 14 jaar.
Als volwassene ben je strafbaar als dit speelgoed op de openbare weg bij je wordt aangetroffen. Dit komt omdat het voor be- en afdreiging geschikt is."
Dit zou ik nog maar eens opnieuw nakijken. Speelgoed is speelgoed. Het ding bepaald dat en niet de persoon die hem vast houd. Ook een volwassene mag gewoon met dit speelgoed spelen in de openbare ruimte. (je kan je alleen wel af vragen of het slim is, verboden is het in ieder geval niet. Denk alleen wel dat je de krant haalt)

rijschoollucassen
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Jaap
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door rijschoollucassen » 28 sep 2018 19:21

Zelfde citaat:
Onder 14jr spelen in openbare ruimte toegestaan, Boven 14jr alleen eigen terrein, Volwassenen niet eens bij zich dragen op de openbare weg. Beetje omgekeerde wereld als een kind van 12 in de openbare ruimte met iets mag spelen wat een volwassene niet eens bij zich mag dragen. Of lees ik dat nou verkeerd?

Jaap

racefiets
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Leeftijd: 44
Contacteer:

Bericht door racefiets » 13 nov 2018 09:48

Je interpreteert het zoals de politieschool dat graag wil zien. Zo staat het alleen niet in de Europese wetgeving.

In onderstaande topic staat onderin een documentje die de moeite is om eens door te lezen. Het gaat niet geheel over speelgoed maar maakt wel heel goed duidelijk hoe duidelijk de wapenwetgeving is.
viewtopic.php?f=32&t=37086

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 13 nov 2018 10:13

rijschoollucassen schreef:
28 sep 2018 19:21
Zelfde citaat:
Onder 14jr spelen in openbare ruimte toegestaan, Boven 14jr alleen eigen terrein, Volwassenen niet eens bij zich dragen op de openbare weg. Beetje omgekeerde wereld als een kind van 12 in de openbare ruimte met iets mag spelen wat een volwassene niet eens bij zich mag dragen. Of lees ik dat nou verkeerd?

Jaap
Dat zal te maken hebben met het feit dat een 5 jarige met een speelgoedpistool minder bedreigend is dan een 25 jarige met hetzelfde ding.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Plaats reactie