Alcohol in uitstaande auto met sleutel in contact

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Didier1
Infopolitie Gast

Alcohol in uitstaande auto met sleutel in contact

Bericht door Didier1 » 15 sep 2018 16:01

Beste,

Situatie: melding gemaakt door een persoon die zag een verdachte auto ( dat was ik )

Politie geariveerd, de auto stond uit, met de sleutels in het contact, maar de motor stond af. Ik moest blazen en mee naar het burau. Daar heel lang gezeten 10 uur omdat ik niet wilde verklaren dat de auto aan stond. Ik vroeg hoe kom ik hier weg en mag ik naar huis. :politie verklaar maar dat je auto wel aan stond. Ik: heb dit toen toegegeven.

De volgende dag heeft de politie wel toegegeven dat de auto inderdaad uit stond. Maar niet gevraagd of ik een nieuwe verklaring wil afleggen. ( is dat niet raar)

Mijn vraag: is de straf lager wanneer de auto uit stond wel met sleutel in contact?

Dan nu in de verklaring dat de auto aan stond?

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Re: Alchol in uitstaande auto met sleutel in contact

Bericht door Pim » 15 sep 2018 16:30

Ja. Als je niet hebt gereden en geen andere bestuurdershandelingen hebt verricht heb je helemaal geen overtreding begaan. Dus hoor je geen straf te krijgen.

Máár.... nu je kennelijk hebt gezegd dat je wél hebt gereden dan loop je wel serieus kans op een veroordeling en boete.

De vraag is wat, en hoe, de politie dit op papier heeft gezet. En wat de politie zelf heeft waargenomen. Uw verhaal is één kant van het verhaal.

In sommige gemeenten wordt er namelijk gewerkt met toezichtcamera's. En daardoor kan de politie meekijken op straat en zien of de auto heeft bewogen en/of heeft gereden.

Dus de gewetensvraag (die je van mij niet hoeft te beantwoorden) of je echt niet hebt gereden, zelf geen spreekwoordelijke 10 cm. (een omwenteling) ?
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 15 sep 2018 19:16

Pim schreef:
15 sep 2018 16:30
Ja. Als je niet hebt gereden en geen andere bestuurdershandelingen hebt verricht heb je helemaal geen overtreding begaan. Dus hoor je geen straf te krijgen.
Ter aanvulling, en vooral om TS niet het idee te geven dat hij er onderuit kan komen, gewoon door te ontkennen...

Behalve als men heeft gezien dat je hebt gereden. En je uitlaat nog warm was. En je de gordel nog om had. En een halfvol flesje bier naast je ligt.
Genoeg plusjes om je als verdachte aan te merken.

Zelf iemand onder vergelijkbare omstandigheden aangehouden. Wilde ook niet verklaren hoe hij en zijn auto op 15km van het huisadres terecht waren gekomen.
Prima, dan verklaar je toch niets? Plusjes genoeg om je als verdachte aan te merken en alles door te zetten naar ZSM.
PDC | DICT

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 15 sep 2018 19:36

Moderatoropmerking van Hilde
@KaaDee ZSM???

(gastendeel he.. dus geen afkortingen etc...
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 15 sep 2018 20:22

De 'rijden onder invloed' wetgeving is heel simpel; de politie hoeft alleen maar aannemelijk te maken dat iemand heeft gereden, men hoeft dit echt niet zelf waar te nemen..

Vergelijk het met aanrijdingen; ook daar trekken we legio artikeltjes 8 vandaan zonder ook maar 1 waarneming door de politie dat men gereden heeft. Alles hangt af van hoe de politie het eea op papier weet te zetten.

Gewoon afwachten of een OvJ (die in Utrecht) het de moeite waard vindt.. Ziet die er wel brood in, neem dan een knappe rondborstige advocate; lukt die het niet om de zaak af te wimpelen, dan heb je in ieder geval nog een beetje waar voor je geld gehad..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Serpetine
Infopolitie Gast

Bericht door Serpetine » 16 sep 2018 08:43

KaaDee schreef:
15 sep 2018 19:16
Behalve als men heeft gezien dat je hebt gereden. En je uitlaat nog warm was. En je de gordel nog om had. En een halfvol flesje bier naast je ligt.
Genoeg plusjes om je als verdachte aan te merken.

Zelf iemand onder vergelijkbare omstandigheden aangehouden. Wilde ook niet verklaren hoe hij en zijn auto op 15km van het huisadres terecht waren gekomen.
Prima, dan verklaar je toch niets? Plusjes genoeg om je als verdachte aan te merken en alles door te zetten naar ZSM.
In uw voorbeeld schrijft u een boete uit en klaar. Laat ze maar bezwaar aantekenen.
Maar iemand 10 uur vasthouden met de boodschap "verklaar maar dat je auto wel aan stond" na de vraag wanneer iemand weer weg mag, die snap ik niet helemaal. Kan natuurlijk nooit weten wat er precies gebeurt is, maar ergens klopt er iets niet. Of het verhaal van de topic-starter is niet volledig. Of de politie op het bureau heeft niet juist gehandeld.
Of zie ik dit verkeerd?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Alcohol in uitstaande auto met sleutel in contact

Bericht door zijlvaart67 » 16 sep 2018 10:48

Een 'standaard' artikel 8 (van een volledig meewerkende verdachte) handel je inderdaad in een uurtje af..

Een verdachte de hele nacht insluiten om zo aan de 10 uur te komen kan wel, maar dan is er meer aan de hand geweest..of zijn er inderdaad dingen fout gegaan..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 16 sep 2018 10:49

Serpetine schreef:
16 sep 2018 08:43
Maar iemand 10 uur vasthouden met de boodschap "verklaar maar dat je auto wel aan stond" na de vraag wanneer iemand weer weg mag, die snap ik niet helemaal. Kan natuurlijk nooit weten wat er precies gebeurt is, maar ergens klopt er iets niet. Of het verhaal van de topic-starter is niet volledig. Of de politie op het bureau heeft niet juist gehandeld.
Of zie ik dit verkeerd?
Hou het maar op het niet volledige verhaal.
Een verdachte hoeft helemaal niets te verklaren namelijk.

Dus pas als TS het volledige verhaal vertelt kunnen we (misschien) beoordelen of er juist gehandeld is,

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Bericht door Pim » 16 sep 2018 15:59

Serpetine schreef:
In uw voorbeeld schrijft u een boete uit en klaar. Laat ze maar bezwaar aantekenen.
Maar iemand 10 uur vasthouden met de boodschap "verklaar maar dat je auto wel aan stond" na de vraag wanneer iemand weer weg mag, die snap ik niet helemaal.
10 uur aangehouden zijn kan niet vóór rijden onder invloed. De 10 uur klopt niet of er is meer gebeurd of men heeft gewacht op een advocaat wat ook niet past bij een eenvoudige "artikel 8" a.k.a. rijden onder invloed.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 45
Contacteer:

Bericht door rai » 16 sep 2018 17:08

Pim schreef:
16 sep 2018 15:59
Serpetine schreef:
Maar iemand 10 uur vasthouden met de boodschap "verklaar maar dat je auto wel aan stond" na de vraag wanneer iemand weer weg mag, die snap ik niet helemaal.
10 uur aangehouden zijn kan niet vóór rijden onder invloed. De 10 uur klopt niet of er is meer gebeurd of men heeft gewacht op een advocaat wat ook niet past bij een eenvoudige "artikel 8" a.k.a. rijden onder invloed.
Kan theoretisch wel, alleen niet heel logisch.
Als TS in de nacht is aangehouden, vervolgens om wat voor reden dan ook ingesloten is tot 09.00 uur (nachtrust bestemde tijd) waarna het onderzoek pas weer verder ging, kan je aan 10 uur komen.

Maar nogmaals, voor een kale artikel 8 niet heel waarschijnlijk, daarnaast is bij een artikel 8 eigenlijk zijn verklaring overbodig, omdat het uit gaat van het technische bewijs, dus wat hij verklaard is eigenlijk niet eens van meerwaarde.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Re: Alcohol in uitstaande auto met sleutel in contact

Bericht door Hilde » 16 sep 2018 18:06

Moderatoropmerking van Hilde
denk dat we beter even wachten op een reactie van TS voordat we gaan discussiëren over wat het wel niet geweest kan zijn.

Gesloten