Aangemeld als ''Verkeershufter''

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Timo1234
Infopolitie Gast

Aangemeld als ''Verkeershufter''

Bericht door Timo1234 » 11 sep 2018 13:56

Hallo Info Politie,

Ik heb ongeveer 2 jaar mijn eigen auto, en 4 jaar mijn rijbewijs.

Vorig jaar is de wijkagent al langsgekomen om mij aan te spreken op mijn rijgedrag en er op te wijzen dat mijn uitlaat te veel geluid maakt. Naar aanleiding van veel klachten uit de buurt.

Ik zou het laten aanpassen en mijn rijstijl aanpassen. Dit is ook gedaan, ik heb een extra demper onder de auto geplaatst. (ik heb het factuur)

Nu vandaag, ongeveer 1 jaar later, wordt ik gebeld door de wijkagent dat er weer veel klachten zijn over mijn rijstijl en even goed nog last van geluid.

De wijkagent vertelde mij dat de uitlaat aangepast moet worden, en dat ik mijn rijstijl moet aanpassen. Anders zou ik worden aangemeld als een ''verkeershufter'' en dan zal de politie actief opzoek gaan naar mijn kenteken, en bij de kleinste fout ook al is het maar 1km/u te hard zou mijn auto en rijbewijs kunnen worden ingevorderd.

Ik dus weer van plan om mijn uitlaat aan te passen, en mijn rijstijl te verbeteren, dat is wel duidelijk...

Maar ik vraag me dus af of dit ook daadwerkelijk mogelijk is wat de agent zegt? Ik ben namelijk bang dat er altijd zeurende mensen zijn die mij niet mogen en daarom sowieso altijd een klacht indienen. En ik daarom de penis ben en op die ''verkeershufters'' lijst komt te staan.

Met vriendelijke groet,

Timo.

vraagteken
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Dennis
Geslacht:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Re: Aangemeld als ''Verkeershufter''

Bericht door vraagteken » 11 sep 2018 15:56

Timo1234 schreef:
11 sep 2018 13:56
Anders zou ik worden aangemeld als een ''verkeershufter'' en dan zal de politie actief opzoek gaan naar mijn kenteken, en bij de kleinste fout ook al is het maar 1km/u te hard zou mijn auto en rijbewijs kunnen worden ingevorderd.
Ik kan mij niet voorstellen dat een agent dit zou zeggen, maar als hij dit wel gezegd heeft: klopt niet. Het is wel zo dat als je bekend staat als "daar is altijd wat mee", dat je misschien sneller opvalt en daardoor vaker gecontroleerd wordt.

Het is in ieder geval ervoor te zorgen dat je aan alle wettelijke eisen voldoet.
Hoofdbaan: Digitaal rechercheur
Bijbaan: Politievrijwilliger

Timo1234
Infopolitie Gast

Bericht door Timo1234 » 11 sep 2018 16:30

Wat als de agent mij staande houd en vindt dat mijn uitlaat nog steeds te luid is? Kan hij dan mijn voertuig/rijbewijs invorderen?

Mvg, Mitchell.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 11 sep 2018 17:19

Even terug, ik zie 3 opties:
* De uitlaat is nog immer te luid en de politie besluit een wok-melding te plaatsen. Een keuring door de rdw is de enige manier om weer rechtsgeldig de weg op te mogen,
* De registratie als 'verkeershufter' trekt agenten aan als 'magneten' en leidt automatisch tot meer controle en waarschijnlijk ook bekeuringen,
* Na herhaaldelijke meldingen van 'ronduit slecht verkeersgedrag' legt het CBR de maatregel 'EMG' op. Het CBR is dan van mening dat u uw rijbewijs niet waard bent en stuurt u op cursus (op eigen kosten).

Een auto cq het rijbewijs 'invorderen' is niet aan de orde, pijnlijk kan het echter wel worden..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Timo1234
Infopolitie Gast

Bericht door Timo1234 » 11 sep 2018 18:46

Bedankt voor de info.

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 11 sep 2018 19:07

Timo1234 schreef:
11 sep 2018 13:56

Ik zou het laten aanpassen en mijn rijstijl aanpassen. Dit is ook gedaan, ik heb een extra demper onder de auto geplaatst. (ik heb het factuur)

Nu vandaag, ongeveer 1 jaar later, wordt ik gebeld door de wijkagent dat er weer veel klachten zijn over mijn rijstijl en even goed nog last van geluid.

De wijkagent vertelde mij dat de uitlaat aangepast moet worden, en dat ik mijn rijstijl moet aanpassen. Anders zou ik worden aangemeld als een ''verkeershufter'' en dan zal de politie actief opzoek gaan naar mijn kenteken, en bij de kleinste fout ook al is het maar 1km/u te hard zou mijn auto en rijbewijs kunnen worden ingevorderd.

Ik dus weer van plan om mijn uitlaat aan te passen, en mijn rijstijl te verbeteren, dat is wel duidelijk...

Maar ik vraag me dus af of dit ook daadwerkelijk mogelijk is wat de agent zegt? Ik ben namelijk bang dat er altijd zeurende mensen zijn die mij niet mogen en daarom sowieso altijd een klacht indienen. En ik daarom de penis ben en op die ''verkeershufters'' lijst komt te staan.

Met vriendelijke groet,

Timo.
Heb er even twee dingen 'uitgelicht'; je zegt dat je na jouw eerste contact met de wijkagent jouw rijstijl en uitlaat hebt aangepast.

Nu na ongeveer een jaar ben je opnieuw benaderd door (dezelfde) wijkagent en wéér neem je het besluit om je rijstijl en uitlaat aan te passen. En dan ben ik dus de weg kwijt: je hád je rijstijl en uitlaat toch al aangepast?!?!? :roll: :roll: :roll:

Of heb je na jouw eerste contact met de wijkagent, een tijdje gewacht (kwamen geen klachten meer.......) en nadien de demper weer uit de uitlaat gehaald en meteen jouw rijstijl weer teruggebracht tot een bedenkelijk niveau????? :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Timo1234
Infopolitie Gast

Bericht door Timo1234 » 11 sep 2018 19:58

Mijn rijstijl en mijn uitlaat heb ik toen der tijd aangepast. Mijn uitlaat is zo gebleven, ik heb de demper er niet weer tussen uit gehaald.

Ik heb daarna geen klachten meer van buren of boetes ontvangen, ook geen staande houding, dus ik dacht dat het wel goed zat. Blijkbaar niet dus.

Jan
Toplid
Toplid
Contacteer:

Bericht door Jan » 11 sep 2018 21:12

Er zijn inderdaad altijd wel mensen die klagen omdat ze niets beters hebben te doen. Ik kan me ook voorstellen dat jij het geluid van een sportieve uitlaat juist mooi vind, en dat jij vind dat het wel meevalt met je rijstijl.

Maar aan de andere kant, we leven in Nederland met zijn allen op een kluitje, en je hebt dus wel rekening met elkaar te houden. Juist om dit soort gezeik te voorkomen. Want ik kan me ook voorstellen dat als jij (ik noem maar wat) vaak 's-nachts door de wijk rijdt met een bepaald "brom"geluid van je uitlaat, dat dat hinderlijk kan zijn voor anderen die proberen te slapen. Terwijl het geluidsniveau misschien nog net binnen de wettelijk toegestane grenzen ligt , en terwijl het ook niet verboden is om 's-nachts te rijden. Overlast is ook subjectief.

Ik zou voor de zekerheid ervoor zorgen dat het geluidsniveau inderdaad binnen de toegestane grenzen ligt, dan kun je daarvoor geen wokmelding of boete krijgen lijkt me. En je moet voor jezelf proberen na te gaan wat voor overlast je zou kunnen veroorzaken met je rijstijl, en daar (nog) beter op te letten. Misschien ging je in de loop der tijd ongemerkt toch weer terug naar je oude rijstijl.

Als je werkelijk niet weet wat er nu nog aan je rijstijl mankeert dan zou je daar uitleg over moeten vragen aan de wijkagent. Persoonlijk zou ik dan ook wel willen weten wie er dan klaagt, is dat 1 persoon, of meerderen. Al denk ik niet dat de wijkagent snel namen gaat vrijgeven.

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Bericht door Pim » 11 sep 2018 21:15

Eerst ben je bang dat buren zomaar weer gaan klagen met alle consequenties die dat voor u met zich meebrengt.

Maar het is een jaar stil geweest.
Daaruit leid ik af dat mensen niet ZOMAAR klaagden, maar alleen klaagden als uw gedrag daartoe aanleiding gaf. Anders hadden ze wel eerder geklaagd.

Het lijkt er, vóór mij althans, op dat u na een tijdje weer in uw gedrag bent teruggevallen.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Timo1234
Infopolitie Gast

Bericht door Timo1234 » 11 sep 2018 23:50

Ik ga niet liegen, mijn rijstijl is sportief. En als je dan als 22 jarige in een BMW rijd met een flinke motor erin heb je al gauw een oordeel te pakken bij de meeste mensen. Maar ik zie dus ook in dat ik daar nu nog meer moet op gaan letten.

Het is ook niet dat ik regels overtreed, ik geef iedereen netjes voorrang en ben geen onnodige links rijder of iemand die door rood rijd.

Mijn vraag was gewoon of de politie dus zomaar mijn rijbewijs/auto kan afpakken, zonder daadwerkelijk bewijsmateriaal/heterdaad. Dat kan dus niet, en dat is waar de wijkagent wel op duidde. Gevalletje (deels) bangmakerij denk ik dus...

Maar goed ik snap dat we allemaal in dit kikker landje wonen, ik zal daarom de nodige maatregelen nemen.

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 12 sep 2018 11:45

Mijn vraag was gewoon of de politie dus zomaar mijn rijbewijs/auto kan afpakken, zonder daadwerkelijk bewijsmateriaal/heterdaad. Dat kan dus niet, en dat is waar de wijkagent wel op duidde. Gevalletje (deels) bangmakerij denk ik dus...
Als jij de klemtoon op "zomaar" legt heb je gelijk.
Maar de politie doet het niet "zomaar" maar na meerdere klachten met een repeterend karakter.
En ja, het kan wèl zonder bewijsmateriaal en heterdaad. De politie hoeft conform artikel 130 wvw slechts een "vermoeden" te hebben. Het staat letterlijk in de eerste regel van artikel 130 wvw.

Lees nog een keer de 3e optie van collega Zijlvaart hierboven.
Lees eens wat er in artikel 130 van de Wegenverkeerswet.

De politie kan een invordering doen van uw rijbewijs, zelfs enkel op waarnemingen en meldingen van derden! Of dat snel gebeurt kan ik in uw geval niet inschatten, maar het kàn wel.

Een vordering waaraan u verplicht bent te voldoen. Daarna gaat uw rijbewijs naar het CBR. Vanaf dat moment bent u niet meer in het bezit van uw rijbewijs en mag u niet rijden totdat het CBR een beslissing heeft genomen: uw rijbewijs aan u terug te sturen en u het weer in uw bezit gekregen heeft, OF u bent uitnodigt en zeer waarschijnlijk voor een (L)EMA.

Afhankelijk van de uitkomst daarvan wordt een beslissing genomen door het CBR en afhankelijk van de beslissing wordt het rijbewijs wel/niet aan u teruggegeven.

Het volgende moet u even goed laten inwerken op u: een rijbewijs is geen grondrecht. U heeft het rijbewijs verworven door een rijexamen met goed gevolg af te leggen bij het CBR. En evengoed kunt u het kwijtraken door wangedrag als het CBR dat noodzakelijk acht. Aan het weer innemen van het rijbewijs door het CBR komt geen rechter of officier van justitie aan te pas.

Hooguit om het na inname weer terug te bevechten. Maar dan bent u het wel al kwijt.

Timo1234
Infopolitie Gast

Bericht door Timo1234 » 12 sep 2018 16:20

Pim schreef:
12 sep 2018 11:45
Als jij de klemtoon op "zomaar" legt heb je gelijk.
Maar de politie doet het niet "zomaar" maar na meerdere klachten met een repeterend karakter.
En ja, het kan wèl zonder bewijsmateriaal en heterdaad. De politie hoeft conform artikel 130 wvw slechts een "vermoeden" te hebben. Het staat letterlijk in de eerste regel van artikel 130 wvw.

Lees nog een keer de 3e optie van collega Zijlvaart hierboven.
Lees eens wat er in artikel 130 van de Wegenverkeerswet.

De politie kan een invordering doen van uw rijbewijs, zelfs enkel op waarnemingen en meldingen van derden! Of dat snel gebeurt kan ik in uw geval niet inschatten, maar het kàn wel.

Een vordering waaraan u verplicht bent te voldoen. Daarna gaat uw rijbewijs naar het CBR. Vanaf dat moment bent u niet meer in het bezit van uw rijbewijs en mag u niet rijden totdat het CBR een beslissing heeft genomen: uw rijbewijs aan u terug te sturen en u het weer in uw bezit gekregen heeft, OF u bent uitnodigt en zeer waarschijnlijk voor een (L)EMA.

Afhankelijk van de uitkomst daarvan wordt een beslissing genomen door het CBR en afhankelijk van de beslissing wordt het rijbewijs wel/niet aan u teruggegeven.

Het volgende moet u even goed laten inwerken op u: een rijbewijs is geen grondrecht. U heeft het rijbewijs verworven door een rijexamen met goed gevolg af te leggen bij het CBR. En evengoed kunt u het kwijtraken door wangedrag als het CBR dat noodzakelijk acht. Aan het weer innemen van het rijbewijs door het CBR komt geen rechter of officier van justitie aan te pas.

Hooguit om het na inname weer terug te bevechten. Maar dan bent u het wel al kwijt.
Oké dat is duidelijk bedankt voor de info.

En hoe zit het dan met de wagen? Als deze te veel geluid maakt kan deze enkel worden aangemeld voor een WOK toch? Of kan deze ook in beslag worden genomen met een ''vermoeden''?

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 12 sep 2018 23:54

Afhankelijk waardoor de auto teveel geluid maakt kan dat een bekeuring zijn van bijna €400 en een WOK. Maar daarvoor moet de agent in kwestie wel zèlf waarnemingen hebben. WOK betekent overigens wel dat u direct niet meer mag rijden anders dan alleen op de dag van herkeuring bij de RDW op weg naar de RDW.

Inbeslagneming kan niet.
De agent kan de auto wel onder hem nemen, voor een redelijke termijn, voor onderzoek. Echter alleen als dat onderzpek niet meteen kan plaatsvinden en niet bij wijze van straf.

En die termijn is geloof ik maximaal 3 dagen. Al staat die termijn ook niet in steen gebeiteld.

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 13 sep 2018 17:57

Ik zou TS ook adviseren om de wijkagent nader te bevragen over de bron, de aard en aantallen van de klachten. Zeker indien TS zelf de indruk heeft aan alle regels te voldoen. Als de klachten blijven, wat doen je dan ? De auto verkopen ? De buurt kan niet gaan bepalen in wat voor auto je rijdt. Ik heb zelf ook wel eens meegemaakt dat een wijkagent, in een poging problemen in de kiem te smoren, de beklaagde aansprak ipv de (onterecht) zeurende klager. Ik adviseer de wijkagent te mailen, zodat je antwoorden op schrift hebt, mocht het toch tot een artikel 130 melding richting het CBR komen.

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 54
Contacteer:

Bericht door Botje » 14 sep 2018 11:06

Weet je vent, die wijkagent is geen verantwoording schuldig. Die bedoelt het vast goed en spreekt TS aan op gevolgen van zijn rijgedrag. Het is aan TS om daar wat mee te doen. Hij weet nu in ieder geval wat de gevolgen kunnen zijn wanneer het gedrag niet aangepast wordt. Ik weet ook niet in welke buurt TS woont maar ik was in het verleden bijvoorbeeld wijkagent in een buurt met een hoog zelfregulerend vermogen, zoals ik dat altijd noem. Daar woonde een gast die het ook niet zo nauw nam met zijn omgeving en er een sportieve rijstijl op na hield. Nadat hij op een zomerse dag bijna een kind onder de auto had, was de buurt het zat gingen ter plekke al zijn autoruiten eruit. Er is nooit een aangifte gekomen en hij rijdt nu voorbeeldig. Weliswaar in een andere auto...

De waarheid zal vast wel; ergens in het midden liggen, TS zal zijn rijgedrag best aangepast hebben maar zal altijd extra aandacht blijven houden van de klager of klagers. Zo werkt dat nu eenmaal. Als je ergens een hekel aan hebt ga je er extra op letten en worden alle waarnemingen omgezet om het negatieve gevoel te versterken.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

Gesloten