Twee en/of driepuntsgordel oldtimer.

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Rondjesrijder
Infopolitie Gast

Twee en/of driepuntsgordel oldtimer.

Bericht door Rondjesrijder » 05 sep 2018 19:43

In mijn oldtimer van 1973 zitten originele tweepuntgordels op de voorste zitplaatsen, volgens mijn informatie is dit toegestaan voor auto's tot 1975.
Voor de veiligheid overweeg ik er driepunts gordels in te zetten, moet ik dan de originele tweepunters er uit halen of mogen die blijven zitten ?
Als ze mogen blijven zitten, heb ik dan de keuze welke te dragen of moet ik gebruik maken van beide ?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Twee en/of driepuntsgordel oldtimer.

Bericht door zijlvaart67 » 05 sep 2018 20:38

Wettekst
Personenauto’s die na 1 januari 1971 doch voor 1 januari 1990 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor de zitplaats van de bestuurder en de naast deze plaats aanwezige zitplaatsen, voor zover deze aan een portier grenzen.

Bestuurders van een personenauto, een bedrijfsauto, een driewielig motorvoertuig met gesloten carrosserie of een brommobiel en hun passagiers maken gebruik van de voor hen beschikbare autogordel.

Tot zover de regels; uw voertuig voldoet aan deze regels en als u er zelf (deugdelijke) driepuntsgordels weet in te bouwen, dan is dat alleen maar beter. Er bestaat geen regel dat 'overbodige aansluitingen' oid verwijderd moeten worden, dus u kunt de oude gordels ook laten zitten. Ik vraag me wel ernstig af wat de meerwaarde daarvan is, maar toe maar. Een driepuntsgordel inbouwen doe je tenslotte met een bepaald doel.

Zoals u ziet bestaat er geen 'keiharde wetgeving' over welke gordel het beste is en welke dan wel en niet gedragen moet worden, maar dat zou ook niet moeten hoeven.. 'Geef je verstand voorrang' is de slogan van de wetgever..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Rondjesrijder
Infopolitie Gast

Bericht door Rondjesrijder » 05 sep 2018 20:50

Dank U wel voor deze informatie, zijlvaart67.
De meerwaarde van het laten zitten van de tweepunts gordel zou kunnen zijn dat het de originaliteit ten goede komt, dit soort dingen kunnen door oldtimer bezitters belangrijk gevonden worden. Maar dit te zijde.
Verder kan ik U verzekeren dat ik uit veiligheids overwegingen de driepuntsgordel zal gebruiken maar heb ik de keuze ?
M.a.w ben ik in overtreding als ik de tweepunts gordel draag terwijl de andere er los bijhangt en/of vice versa ?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 05 sep 2018 22:00

Ik herhaal wat ik al schreef:
'Er bestaat geen keiharde wetgeving over welke gordel het beste is en welke dan wel en niet gedragen moet worden'...

De wetgever heeft totaal geen aandacht aan dit punt besteed, waarschijnlijk omdat het te weinig voorkomt.
De eis is dat u een gordel draagt en welke.. kies er 1 en u voldoet aan de wetgeving..en daar blijft 't bij..

Succes met inbouwen.

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Rondjesrijder
Infopolitie Gast

Bericht door Rondjesrijder » 06 sep 2018 08:04

Ik dank U hartelijk voor de genomen moeite mijn vraag te beantwoorden. :D

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 06 sep 2018 08:43

Moderatoropmerking van Hilde
kijk, en van dit soort berichten kan ik dan weer heel blij worden 😉
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 06 sep 2018 10:02

Rondjesrijder schreef:
05 sep 2018 20:50

M.a.w ben ik in overtreding als ik de tweepunts gordel draag terwijl de andere er los bijhangt en/of vice versa ?
Er is natuurlijk wel een kans, dat u dan aan de kant wordt gezet omdat men het idee heeft dat de gordel niet wordt gedragen.
Nadat men geconstateerd heeft dat u de andere gordel op de juiste wijze gebruikt, mag u (waarschijnlijk) de weg weer vervolgen...... 8)

Plaats reactie