Verkeersregelaar

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Ronnald1
Infopolitie Gast

Verkeersregelaar

Bericht door Ronnald1 » 06 aug 2018 18:27

Wat en hoe zijn de regels.

1, evenementen verkeersregelaar wordt gevraagd om bij een evenement te komen helpen , door een verkeersregelaars bedrijf. Zijn taak is verkeer regelen op een kruispunt. Dit persoon heeft een formulier getekend waar in staat dat zij in opleiding is en hebben een pasnummer . (Maar deze persoon is niet in bezit van een beroepspas)
Kan en mag dit.

2. Is dit bedrijf in overtreding, zo ja door wie kan en mag dit worden gecontroleerd.

Volgens mij is dit een artikel 5 van toepassing.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Re: Verkeersregelaar

Bericht door Frans » 06 aug 2018 18:51

Artikel 5 van welke wet?

Aanvullend: als je bedoeld van de wegenverkeerswet dan moet je die eens uitleggen, omdat die verkeersregelaar, onbevoegd, gevaar zou veroorzaken op die kruising bedoel je?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Ronbr
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Ronbr » 06 aug 2018 18:57

Wegenverkeerswet 1994z

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehonderd of kan worden gehinderd.

Denk ik

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 06 aug 2018 19:13

Nu ben ik niet helemaal thuis in 'het verkeersregelaargebeuren', maar ik denk niet dat je hier zomaar artikel 5 op los kunt laten.
Dan zal er (waarschijnlijk) eerst iets moeten gebeuren, voordat men kan of gaat optreden.........

Aan de andere kant zolang de verkeersregelaar zijn werk netjes doet en niemand hem/haar controleert, is er eigenlijk niets aan de hand.
Heb ook geen idee hoe vaak het voorkomt dat een agent besluit om een verkeersregelaar naar zijn bevoegdheidspas te vragen; daar weet iemand anders misschien wel een antwoord op.

Daarnaast is het uiteraard niet verstandig van een bedrijf om iemand als verkeersregelaar in te zetten, die niet bevoegd is.
Als er iets gebeurt, en men komt er achter dat het bedrijf wist dat betreffende verkeersregelaar daar nog niet mocht staan, hebben die uiteraard wel degelijk een probleem!

Maar dat is allemaal gebaseerd op "als......"
Op het moment dat ik daar als weggebruiker aankom ben ik verplicht om zijn aanwijzingen op te volgen, zélfs als ik vermoed dat hij/zij daar onbevoegd het verkeer staat te regelen.

Zo weet ook niet iedereen van elke automobilist of die wel of geen rijbewijs bezit en daar gedraag ik mij ook niet anders tegen, mocht ik denken te weten dat iemand helemaal geen rijbewijs heeft.
Ook daar komen de problemen pas als er iets gebeurt..........

Ronbr
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Ronbr » 06 aug 2018 19:26

Bedankt voor deze antwoorden, het is mij een beetje duidelijk geworden.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Twitter: Motoron_tw
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 06 aug 2018 20:28

Een evenementenregelaar hoeft niet in het bezit te zijn van een beroepspas. Uiteraard zijn er wel regels voor een evenementenregelaar. Zo moet ie o.a.:

Minimaal 16 jaar zijn;
Een e-instructie hebben gevolgd, niet ouder dan een jaar;
Aangesteld zijn als evenementenverkeersregelaar voor een periode van max 1 jaar;
Tijdens zijn werkzaamheden moet de evenementenverkeersregelaar op eerste vordering een geldig identiteitsbewijs tonen.

Alle regels voor de evenementenregelaar zijn terug te vinden in de Regeling verkeersregelaars. Zie http://wetten.overheid.nl/BWBR0025299/ vanaf artikel 9
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 06 aug 2018 22:40

Het is op zich wel een legitieme vraag die TS stelt maar ik debk dat hij dan een paar dingen uit elkaar moet trekken.

1. Moet de verkeersregelaar, als hij of zij optreedt als verkeersregelaar, voldoen aan een aantal wettelijke verplichtingen? Zie antwoord Ron
2. Als er iets gebeurd, doordat de verkeersregelaar FOUT handelt (bewust of onbewust), zou je dan te maken kunnen krijgen met een art. 5?

Die "art 5" is een strafbaar feit uit de WvW waar een verbalisant tegen op kan treden en je in civiel recht heel weinig aan hebt, verzekeringtechnisch zou je dus appels met bananen aan het vergelijken zijn... en ik denk dat dat uiteindelijk de vraag is toch?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 06 aug 2018 23:03

...maar haal de bevoegdheid om het verkeer te regelen weg. Wat hou je dan over? Een willekeurig burger die, in een hesje gekleed, op een kruispunt tussen de auto's gaat staan :)

Ben heel benieuwd of een HoVJ mee zou gaan in een aanhouding voor art. 5
PDC | DICT

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 07 aug 2018 00:02

Nee, al ligt het wel aan de situatie... je moet wel een heel "creatief pv" maken wil je er een art 5 van overhouden. Maar goed, de BBQ naast de A2 kan, in theorie, ook een art 5 opleveren.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 07 aug 2018 08:35

Dusty schreef:
06 aug 2018 19:13
Aan de andere kant zolang de verkeersregelaar zijn werk netjes doet en niemand hem/haar controleert, is er eigenlijk niets aan de hand.
Heb ook geen idee hoe vaak het voorkomt dat een agent besluit om een verkeersregelaar naar zijn bevoegdheidspas te vragen; daar weet iemand anders misschien wel een antwoord op.
De enige keren dat mij om mijn pas werd gevraag door een officiële instantie (Politie), was bij het doen van aangifte. Dit omdat de gegevens bij het PvB moeten komen te staan.
Een keer werd het ook gevraag bij de Marathon van Amsterdam. Dit werd gedaan in het kader van de ontheffing om te kijken of er genoeg Beroepsverkeersregelaars op de kruising stonden zoals in de vergunning omschreven
Verder zijn er de nodige voorbijgangers die als ze boos worden om mijn pas vragen, maar die krijg deze niet meer van mij te zien dan dat deze (bij ons bedrijf) in mijn bodyjack achter een plastic venstertje zit.
Ik heb mijn pas zelfs met de voorkant naar voren zitten. Een hoop collega's hebben hem voor de privacy zelfs achterstevoren, maar een ieder kan deze dus zien zitten.

Verder is het inderdaad zo, dat als iemand op de weg staat met een officieel hesje dat je dan de aanwijzingen moet opvolgen. Echter kijk ik dan meestal wel twee keer (vooral bij sommige bedrijven) of ik inderdaad kan gaan rijden.
Net als met een rijbewijs: sommige hebben de papieren, maar zijn een gevaar op de weg. In dat geval zal je dus de politie moeten bellen en die zullen dan moeten optreden.
Ik stel me dan voor dat ze eerst even op afstand kijken hoe het gaat en als er niets aan de hand is, dat ze gewoon verder rijden.
Maakt de verkeersregelaar er wel een rotzooitje van, dan zullen zij mogelijk om een pas vragen en eventueel zelfs de verkeersregelaar van de weg halen

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 07 aug 2018 09:00

Frans schreef:
07 aug 2018 00:02
Nee, al ligt het wel aan de situatie... je moet wel een heel "creatief pv" maken wil je er een art 5 van overhouden. Maar goed, de BBQ naast de A2 kan, in theorie, ook een art 5 opleveren.
Als je bewust onbevoegd bent zoals TS.
En je besluit op te treden als bevoegd verkeersregelaar, of moet ik zeggen verkeersontregelaar.
En als gevolg van jouw onjuiste handelen ontstaat of ontstaan er verkeersgevaarlijke situaties of erger ongelukken of nog erger ongelukken met letsel.

Dan zie ik geen beletsel voor een artikel 5 WVW.
Of ik die weg zou volgen is een andere vraag.
Maar ik zie geen beletsel om het te kunnen dóen
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 07 aug 2018 11:17

@taxikemperman; dat dacht ik wel, dat er in principe alleen controle plaats vind bij 'probleemgevallen'. 8)

Wat mij later nog te binnen schoot, is het voorbeeld van een vrachtauto die achterwaarts de weg wil oprijden en daarbij wordt geholpen door iemand die met een handgebaar het overige verkeer duidelijk maakt om even te stoppen, zodat de chauffeur zonder gevaar zijn manoeuvre kan uitvoeren.
Die persoon is officieel niet bevoegd om het verkeer tegen te houden; in de praktijk zullen de meeste mensen echter zijn bedoeling wel snappen (in combinatie met de achteruitrijdende vrachtauto.....) en keurig even wachten.

Dus ook in die situatie ga ik (persoonlijk) mij niet druk maken om het feit dat 'deze tijdelijke verkeersregelaar' eigenlijk niet eens bevoegd is.
Natuurlijk heb je altijd mensen die zich van zijn stopteken niets aantrekken.........., die blijf je altijd houden!! :shock:

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 07 aug 2018 16:15

Maar ook daar zie ik verschil tussen.
Het mogelijk eenmalig even voor verkeersregelaar spelen omdat anders een auto niet kan in- / uitvoegen, achteruit kan rijden. Daar heb ik helemaal geen probleem mee, zolang die persoon het veilig doet
Echter bij een bouwplaats gewoon te gierig zijn om een verkeersregelaar in te huren en hier dan gewoon een bouwvakker neer te zetten die het meerdere keren per dag doet. Ook al doet hij het veilig, hij is op dat moment aan het beunhazen.

Hetzelfde dat ik laatst twee verkeersregelaars zag staan met burgerkleding (mag), verouderd hesje (mag dus niet) en een spiegelei. Dat werd gewoon goed gevonden door de wijkagent, terwijl een verkeersregelaar nooit een spiegelei mag gebruiken, terwijl een verkeersbrigadier juist altijd met een spiegelei moet werken

Plaats reactie