Driewielers en filerijden als een motor

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Martijngamer
Infopolitie Gast

Driewielers en filerijden als een motor

Bericht door Martijngamer » 27 jul 2018 22:50

Er zijn driewielers waar men met een rijbewijs B op mag rijden, zoals de Piaggio MP3 LT. Ondanks dat er dus geen motorrijbewijs voor nodig is, mogen dit soort voertuigen wel net als motoren tussen files door rijden?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Driewielers en filerijden als een motor

Bericht door zijlvaart67 » 28 jul 2018 00:46

U doelt waarschijnlijk op de MP3 met een 'autokenteken' oid.. Hoe dan ook, de regels voor het inhalen zijn de volgende:

Artikel 11 RVV 1990
1 Inhalen geschiedt links.

Artikel 13 RVV 1990
2 Files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald.

Dus om antwoord te geven op de vraag; zelfs vrachtauto's mogen net als motoren tussen files door rijden.. Het lukt die laatsten alleen niet. Inhalen is dus niet gebonden aan een bepaald voertuig, maar uitsluitend aan de 2 bovenstaande verkeersregels..

Het mag dus..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 28 jul 2018 17:20

Martijngamer schreef:
27 jul 2018 22:50
Er zijn driewielers waar men met een rijbewijs B op mag rijden, zoals de Piaggio MP3 LT. Ondanks dat er dus geen motorrijbewijs voor nodig is, mogen dit soort voertuigen wel net als motoren tussen files door rijden?
Ik begin even met de eerste opmerking. Een MP3 mag niet met rijbewijs B worden gereden. De uitzondering is degene die zijn rijbewijs heeft gehaald voor 19 januari 2013, omdat het voor die datum wel mocht en men met verworven rechten door mag blijven rijden. Verder vind ik dat Zijlvaart de gedragsregels motorrijden wel even had mogen noemen, omdat ik denk dat de vraag daarop is gebaseerd. Dan moeten we wel zeggen dat de MP3 geen motorfiets is en dat de gedragsregels daarvoor niet van toepassing zijn. Wettelijk kan ik mij wel vinden in Zijlvaart zijn uitleg, alleen zul je bij een ongeval je niet kunnen beroepen op de gedragsregel en zal je al snel worden verweten dat je je gevaarlijk hebt gedragen door tussen de file door te gaan rijden.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 28 jul 2018 19:28

De 'gedragsregel' heb ik bewust even buiten beschouwing gelaten, want die regel staat niets toe dat verboden zou zijn, kan ook niet. Vanwege deze 'code' is het verstandig om tussen de 1e en 2e rijstrook door de file te passeren (daar mag een automobilist je nu zeker verwachten en dan heb je de rechter zeker mee), maar verder gaat 't helemaal nergens over en zelfs over 't eerste heb ik nog m'n twijfels; rijd voorzichtig(!) tussen de 3e en 4e rijstrook door en je krijgt nog immer al je schade vergoed als een automobilist van rijstrook wisselt. In mijn ogen is art 5 WvW het enige argument dat een automobilist kan verzinnen om op een gedeelde schuldvraag uit te komen maar het feit dat een motorrijder op de 'verkeerde' plek de file passeert maakt je nog immer niet schuldig aan art 5 of welk civielrechtelijk artikel dan ook..

Ik heb een dergelijke (civiele) uitspraak tenminste (en gelukkig) nog niet kunnen vinden..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

roadtrain
Inventaris
Inventaris
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door roadtrain » 29 jul 2018 22:12

Hier staat alles nog eens duidelijk uiteengezet:
http://motorplatform.nl/over-ons/samenspel-in-de-file/...

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Twitter: Motoron_tw
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 30 jul 2018 10:13

Vraag lijkt me voldoende beantwoord. :slotje: