Staande gehouden door politie vanwege dragen werkkleding / uniform

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

nldranger
Infopolitie Gast

Staande gehouden door politie vanwege dragen werkkleding / uniform

Bericht door nldranger » 27 jul 2018 12:24

Hallo allemaal,

Gisterenavond werd ik in de binnenstad staande gehouden door de politie vanwege het dragen van mijn werkkleding. Ik werk als vrijwilliger voor een natuurbeheerorganisatie, en mijn (eigen) werkkleding lijkt veel op het uniform van een boswachter (groene fostex broek, khaki overhemd, kisten/werkschoenen). De agent vroeg mij waarom ik deze kleding (uniform) draag en vervolgens vrij specifiek waar en voor welk organisatie ik werkzaam ben. Vervolgens vroeg de agent mij om een legitimatiebewijs en heeft hier ook een foto van gemaakt. Ik heb alle vragen netjes beantwoord, maar voelde mij toch wel enigszins aangetast in mijn privacy.

- Mag er om een legitimatiebewijs gevraagd worden zonder dat hier een directe aanleiding toe is, behalve dan het dragen van bepaalde werkkleding?
- Mag er uberhaupt om persoonlijke informatie gevraagd worden zoals werk of werkgever?
- Mag er zomaar een kopie of foto van je identiteitsbewijs gemaakt worden? En wat gebeurt er verder met deze informatie? Ik zou het toch erg vervelend vinden als deze informatie ergens opgeslagen wordt of er een aantekening gemaakt wordt, zonder dat hier enige aanleiding toe is.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Re: Staande gehouden door politie vanwege dragen werkkleding / uniform

Bericht door Frans » 27 jul 2018 12:53

1. Als je werkkleding draagt wat op een "uniform" lijkt dan... ja, het is in Nederland namelijk verboden om niet goedgekeurde uniformen te dragen. Zien we dus een vreemd uniform dan weten we graag met wie we van doen hebben.
2. Ja, in dit specifieke geval wel, als je zegt dat het om kleding gaat die je werkgever verstrekt. Ik ken je werkkleding niet maar het lijkt me dat er wel eens een vervolgactie richting je werkgever zou kunnen komen.
3. Ja, die wordt vastgelegd in de mutatie waarbij de agent netjes vastlegd DAT hij je heeft gesproken, waarom hij je heeft gesproken en WIE hij heeft gesproken etc.

Tot slot, er was dus wel aanleiding (kennelijk) al is dat moeilijk beoordelen zonder het zelf te zien. Ik zou zeggen, stuur een foto zonder je hoofd... dan kunnen we het beoordelen... ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

nldranger
Infopolitie Gast

Bericht door nldranger » 27 jul 2018 15:20

Hallo Frans,

Dank voor je reactie. Nog even ter verheldering: het gaat hier om eigen (zelf aangeschafte) werkkleding, zonder enige herkenningstekens of insignes, dat qua kleurstelling (groen/khaki) lijkt op het uniform van een boswachter, maar dus niet een door de werkgever verstrekt uniform. In feite zijn mijn werk en werkgever dan toch volledig irrelevant? Gaat de politie straks dan ook iedereen staande houden die in een trainingspak van een bepaald merk rondloopt omdat hij net van de tennisbaan komt, of in andere opvallende kleding rondloopt?
Zeker gezien de nieuwe privacy wetgeving vind ik het toch vreemd dat de politie zo maar naar allerlei persoonlijke informatie kan vragen en opslaat, zonder dat hier direct aanleiding toe is. Tenzij het natuurlijk om een strafbaar feit gaat.
Wat gebeurt er eigenlijk met deze mutaties die vastgelegd worden, en wie heeft hier inzage in?

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 30
Contacteer:

Bericht door DiNozzo » 27 jul 2018 17:49

Laten we heel blij zijn dat de politie niet altijd concreet een strafbaar feit moet hebben om iets vast te leggen. Dat zou het toch lastig maken om vast te leggen dat een bekende inbreker zich in een duister steegje of in een bepaalde buurt ophoudt. Met die informatie worden zeer regelmatig zaken opgelost.

U loopt op een manier die kennelijk afsteekt tegen het algemene straatbeeld. De politie raakt dan geïnteresseerd wat er aan de hand is. Misschien vond men de kleding zelf wel verdacht, of leek het er op alsof u zich voordeed als een boswachter. Wij zijn er niet bij geweest maar kennelijk was er een trigger die deed besluiten u te controleren.
Er wordt bijna nooit meer een foto van uw ID gemaakt maar men scant de MRZ code waarna de systemen direct bevraagd worden.

U kunt de gemaakte mutatie opvragen door contact te leggen met de privacy officier van de eenheid waar u woonachtig bent.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 27 jul 2018 18:07

Beste TS
Reacties als de uwe verbazen mij steeds weer.
Allereerst moet het u bekend zijn dat er voor de politie andere regels en vrijstellingen gelden dan voor Jan met de pet. Of pak.

Ik word vaak aangesproken over verkeersgerelateerde zaken zoals parkeerovertredingen die ik of een collega in de ogen van een burger pleeg.

Tegelijk heeft nog nooit iemand mij aangesproken waarom ik met een vuurwapen over straat loop en ik ook nog eens geen wapenverlof heb.

Dan is het ineens wel duidelijk dat er voor een agent uitzonderingen gelden.

Dan over het controleren zonder aanleiding.
Dat mag dan zo zijn of lijken in uw ogen. Maar lees eens artikel 2.1 van de (inmiddels vervallen)aanwijzing identificatieplicht .

Er is zoveel meer dan een strafbaar feit.
En dat hoeft u niet bekend te zijn of gemaakt te worden. Het beste voorbeeld is bijvoorbeeld het zoeken naar een pedofiel in de n wijk. Stel er loopt iemand die erop lijkt en de politie kent de naam van de pedofiel. Dan lijkt iemand er op en vraagt de politie of degene zich wil identificeren. Maar tegelijk wil de politie maatschappelijke onrust voorkomen en niet zeggen aan de te controleren persoon welk strafbaar feit aan de controle ten grondslag ligt.

Er staat dat er een rechtmatige reden moet zijn.
Niet dat deze bij u bekend moet zijn of bekend moet worden gemaakt:
Het is onvoldoende wanneer in het eventuele proces-verbaal slechts wordt aangegeven dat de bevoegdheid tot het vorderen van een identiteitsbewijs plaatsvond op grond van één van de genoemde taken. In het proces-verbaal moeten de feiten en omstandigheden worden vermeld op basis waarvan de opsporingsambtenaar het noodzakelijk heeft geacht de inzage van een identiteitsbewijs te vorderen. In het proces-verbaal moet de concrete activiteit die aan de vordering tot inzage van het identiteitsdocument ten grondslag ligt, worden beschreven.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 27 jul 2018 18:20

Collega's hebben al veel antwoorden gegeven, dubbelop is.dus onnodig.

1 ding staat nog open, de opmerking over "de nieuwe privacywet". Voor alle duidelijkheid, ja, die geldt ook voor de politie, maar wel op een andere manier dan voor u en zoals u zou denken om de simpele reden dat de Nederlandse Politie (en aanverwante organisaties) niet de voetbalclub of de breiclub van Tante Truus zijn. Wij hebben namelijk soms WEL iets iets met uw gegevens te maken.

Meer informatie over dit onderwerp vind u op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens zelf:

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... ie/politie
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Plaats reactie