eenvoudige mishandeling

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
kees2003
Infopolitie Gast

eenvoudige mishandeling

Bericht door kees2003 » 10 jul 2018 07:01

Ik ben Kees, 14 jaar oud en men heeft aangifte tegen mij gedaan wegens eenvoudige mishandeling. De situatie ging als volgt : Vorige maand heeft een marokkaanse jongen mij zo erg geprovoceerd (schelwoorden) dat ik mijn zelfbeheersing verloor en heb ik hem tegen de grond gewerkt en zei dat hij moest stoppen met deze opmerkingen. Toen hij op de grond lag en ik bovenop hem zag hij dat er een marokkaanse man voorbij fietste en daarop begon hij te schreeuwen dat hij pijn had. De man maakte vervolgens een opmerking met "rustig aan doen jongens" En daarna liet ik de jongen los en ben weggegaan. Nu, een maand later kreeg ik een uitnodiging voor verhoor bij de politie. Ik heb toen mijn verhaal moeten doen en toen bleek dat de verklaring van het slachtoffer en er was ook nog de getuige (de man op de fiets zo blijkt) haaks stonden op wat ik heb verklaard. Slachtoffer en getuigen verklaarden namelijk dat ik slachtoffer hard heb getrapt en geslagen terwijl ik volhoud dat dit niet is gebeurt. Ik durf dit zelfs onder ede nog wel te verklaren. Maar wat kan ik nu verwachten ? Het is immers mijn woord tegen dat van het slachtoffer, en dan heb je ook nog de getuige die naar mijn mening een valse verklaring heeft afgelegd want ik weet immers dat ik die jongen niet hebt geslagen of getrapt maar bewijzen is moeilijk in deze.

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contacteer:

Re: eenvoudige mishandeling

Bericht door SWAT » 10 jul 2018 09:55

Afhankelijk van het letsel en je strafblad kan je een uitnodiging verwachten om bij de officier van justitie te komen of een dagvaarding om bij de kinderrechter te verschijnen. In beide gevallen zal er een advocaat aan je toegewezen worden. Die zal je verder informeren. Besef dat ook iemand hard tegen de grond werken, zonder feitelijk slaan of schoppen, als mishandeling kan worden gezien. De verklaring van een onafhankelijke getuige legt veel gewicht in de schaal.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

maestro
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 10 jul 2018 10:45

Zoals SWAT aangeeft weegt de verklaring van de getuige zwaar en is het op de grond gooien ook zonder slaan al als mishandeling te zien.

Wat kun je verwachten: Dat hangt helemaal af van de situatie en wat bewezen wordt en of het de eerste keer is. In zijn algemeenheid, zonder rekening te houden met eventuele specifieke omstandigheden, zal het volgende gelden:

- je moet bij de officier van justitie komen en krijgt een schikkingsvoorstel: een boete tot 100 Euro of tot 20 uur taakstraf.

- je wordt gedagvaard en moet bij de kinderrechter komen: bij een enkele schop/klap een boete van 100 euro of 20 uur taakstraf, bij meerdere schoppen/slaan 200 euro boete of tot 40 uur taakstraf.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Bericht door Pim » 10 jul 2018 10:55

Kende de Marokkaanse jongen jou?
Hoe wist de politie jou te achterhalen?
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

kees2003
Infopolitie Gast

Bericht door kees2003 » 10 jul 2018 11:49

Ik kende die jongen want hij woont ergens bij ons in de buurt maar ben niet bevriend met hem. Hij wist niet waar ik woonde maar wel waar mijn oom woont en via hem is hij achter mijn adres gekomen. Mijn oom heeft contact opgenomen met mijn vader die daarop zei : geef die jongen maar mijn adres en laat hem maar langskomen want hij wilde graag weten wat er gebeurd was. Hij is echter nooit langsgeweest.

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contacteer:

Bericht door SWAT » 10 jul 2018 14:08

De officier van justitie kan maximaal 40 uur taakstraf opleggen.
Minderjarigen krijgen in de regel geen boete tenzij ze niet meer school gaand zijn en een reguliere vaste baan hebben.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

kees2003
Infopolitie Gast

Bericht door kees2003 » 10 jul 2018 14:22

Hoe zit het precies met de getuige ? Ik vind namelijk dat er redenen zijn om te twijfelen aan zijn geloofwaardigheid aangezien de getuige een goede kennis is van de moeder van het slachtoffer. Ik heb de indruk dat die getuige samenspant met het slachtoffer en zijn moeder om mij een loer te draaien. Kan ik hier iets mee ? Ik weet namelijk zelf wel wat ik heb gedaan en weet dus ook dat de getuige liegt, maar ik kan niets bewijzen. Ik zou het zo onterecht vinden als ik wordt gestraft voor schoppen en trappen terwijl dat niet het geval was alleen omdat een getuige dat zegt. Ja, ik heb het slachtoffer tegen de grond gewerkt maar verder geen klap uitgedeelt.

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 10 jul 2018 15:23

Zijn er geen andere getuigen? Ook bv van het scheiden?

kees2003
Infopolitie Gast

Bericht door kees2003 » 10 jul 2018 15:41

Andere getuigen zijn er niet zover ik weet, het is ook al even geleden dat dit is gebeurt.

maestro
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 10 jul 2018 16:36

kees2003 schreef:
10 jul 2018 14:22
Hoe zit het precies met de getuige ? Ik vind namelijk dat er redenen zijn om te twijfelen aan zijn geloofwaardigheid aangezien de getuige een goede kennis is van de moeder van het slachtoffer. Ik heb de indruk dat die getuige samenspant met het slachtoffer en zijn moeder om mij een loer te draaien. Kan ik hier iets mee ? Ik weet namelijk zelf wel wat ik heb gedaan en weet dus ook dat de getuige liegt, maar ik kan niets bewijzen. Ik zou het zo onterecht vinden als ik wordt gestraft voor schoppen en trappen terwijl dat niet het geval was alleen omdat een getuige dat zegt. Ja, ik heb het slachtoffer tegen de grond gewerkt maar verder geen klap uitgedeelt.
SWAT heeft mijn eerdere post terecht gecorrigeerd.

Het twijfelen de geloofwaardigheid van de getuigen kun je beter aan je advocaat overlaten en heeft waarschijnlijk weinig zin.

Het is heel moeilijk te bewijzen dat iemand liegt en dat hoeft ook helemaal niet zo te zijn. Zeker niet als de getuigenverklaring dagen later wordt opgenomen. We denken vaak dat we alles precies herrineren, maar het tegendeel is waar. Het menselijk geheugen is bepaald niet betrouwbaar. Hij kan zich oprecht vergissen en zich herrineren dat je de ander geslagen hebt terwijl dat in werkelijk niet het geval was.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 10 jul 2018 18:55

Je bent minderjarig en door de politie verhoord terzake een misdrijf...

Heb je een advocaat geraadpleegd?
PDC | DICT

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 10 jul 2018 19:42

Dat mag ik toch wel hopen?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

2003kees
Infopolitie Gast

Bericht door 2003kees » 10 jul 2018 20:17

Ik heb geen advocaat geraadpleegd tijdens het verhoor, dat zal ik pas gaan doen als ik eventueel voor de rechter moet verschijnen of iets dergelijks. Ik heb gewoon eerlijk mijn verhaal verteld en ook gereageerd op de verklaringen van slachtoffer en getuige. Ik weet gewoon dat ik niets verkeerds heb gedaan behalve dan die jongen tegen de grond gewerkt maar dat heb ik ook toegegeven.

Jan
Toplid
Toplid
Contacteer:

Bericht door Jan » 10 jul 2018 21:50

@2003kees : Je komt over , zeker voor een 14 jarige, als iemand die weet waarover hij praat. Ik ben geen agent of deskundige, maar ik denk (!) niet dat je snel voor zo'n feit voor een rechter moet verschijnen, eerder bij de officier van justitie. Dan wordt de zaak door het OM buitengerechtelijk afgedaan. Realiseer je wel dat er daarmee mogelijk een aantekening in je justitiele documentatie komt. En dat ZOU in de toekomst weleens in je nadeel kunnen werken. Als verdachte ben je roepende in een woestijn en dan telt je ontkenning niet echt mee, en zeker niet als de zaak buiten de rechter om gaat. In feite sta je met 1-0 achter, omdat er ook een getuige is die belastend heeft verklaard over jou,. Doordat je geen advocaat had tijdens je verhoor zou je al met 2-0 achter kunnen staan, ook al heb je puur de waarheid verteld. Bij een buitengerechtelijke afdoening heb je minder waarborgen als verdachte.

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 10 jul 2018 22:18

Bij een buitengerechtelijke afdoening heb je minder waarborgen als verdachte
Die moet je even uitleggen.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Gesloten