Wel of geen koppelriem als steward/evenementenbeveiliger ?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
steward
Infopolitie Gast

Wel of geen koppelriem als steward/evenementenbeveiliger ?

Bericht door steward » 06 jul 2018 21:31

Ik werk sinds kort weer af en toe als steward/beveiliger tijdens evenementen. Nu was er wat discussie over het wel of niet mogen dragen van een koppel. Ik draag zelf tijdens dit soort werkzaamheden het liefst een koppel waar ik alles aan heb hangen, in plaats van alles in mijn broekzakken te proppen. Tevens heb ook altijd een 1L veldfles bij me, hetgeen niet prettig draagt aan een normale broekriem. Verder heb ik o.a. een zakmes/multitool, zaklamp, porto en ehbo kitje bij me.
Volgens ons teamhoofd zou het dragen van een koppel de verkeerde indruk kunnen wekken en aggressie bij het publiek kunnen uitlokken, en ziet hij het liefst dat we er zo neutraal mogelijk uit zien. Zelf vind ik het veel praktischer om alles gewoon aan mn koppel te dragen, en ik vind het eerlijk gezegd eerder iets professioneels toevoegen aan het uniform, dan dat het de verkeerde indruk zou wekken.
Wat zijn jullie meningen hierover? Is een koppel wel of niet wenselijk voor evenementenbeveiligers en zou dit inderdaad verkeerd op het publiek kunnen overkomen?

Hierbij een afbeelding van mijn koppel.
Van links naar rechts: beltkeeper, zippo, zaklamp, beltkeeper, veldfles, d-ring, beltkeeper, beltkeeper, first aid setje, zakmes, porto/tel.houder, sleutelhouder, sleutelhouder, beltkeeper

AfbeeldingAfbeelding

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Wel of geen koppelriem als steward/evenementenbeveiliger ?

Bericht door Frans » 06 jul 2018 22:30

Ach ja, de eeuwige "agressie van je koppel" smoes.

Hang gewoon lekker aan je riem wat je nodig hebt, maar wordt ook geen wannabee-cop. Aan beiden heeft de hele wereld een hekel... en voor de rest, er is geen goed of slecht, agressie krijg je toch, gewoon, omdat er nu eenmaal enorm veel teringlijers bestaan die er enorm veel genoegen in scheppen om.... om eender welke reden dan ook te flippen. En daar gaat die koppel niet aan bijdragen... ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contacteer:

Bericht door SWAT » 07 jul 2018 01:24

Er bestaat geen wettelijk verbod op het dragen van een koppel. Een werkgever kan wel bepaalde kleding eisen stellen.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

maestro
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 07 jul 2018 04:18

Ik zou me meer zorgen maken over het zakmes/multi tool. Op zich niet verboden bij je te hebben, maar op de plekken waar jij hem bij je hebt geldt vaak een geheel verbod voor messen e.d.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Smitty
Lid
Lid
Roepnaam: Mick
Geslacht:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Bericht door Smitty » 07 jul 2018 13:32

maestro schreef:
07 jul 2018 04:18
Ik zou me meer zorgen maken over het zakmes/multi tool. Op zich niet verboden bij je te hebben, maar op de plekken waar jij hem bij je hebt geldt vaak een geheel verbod voor messen e.d.
Als ik zo vrij mag zijn om hier even op in te haken. Ik werk als EHBO'er op evenementen, veel van ons dragen ook een multitool of "allesknipper" bij ons aan de broeksriem. Voor zover mij bekend is mogen deze gedragen worden door personeel. Daarnaast komen ze regelmatig goed van pas om bezoekers te helpen.

Ontopic:

Ik denk dat vooral de werkgever hierin aan moet geven wat wel/niet gepast is.. Persoonlijk zie ik niet veel beveiligers met een koppelriem.
Stap 10

maestro
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 07 jul 2018 13:49

Met algemeen verbod bedoel ik dat men geen enkel mes mag hebben, ook niet de messen die je normaal gesproken wel op zak mag hebben. Natuurlijk is het zo dat op een festival een technicus een schroevendraaier bij zich heeft of een EHBO'er een schaar (met bot uiteinde), dat is functioneel en je kunt niet alles regelen. Maar een beveiliger met een mes of multitool kan ik mij minder goed voorstellen. Ik denk dat zijn werkgever er ook niet blij mee zal zijn.

Smitty
Lid
Lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Smitty » 07 jul 2018 14:11

maestro schreef:
07 jul 2018 13:49
Met algemeen verbod bedoel ik dat men geen enkel mes mag hebben, ook niet de messen die je normaal gesproken wel op zak mag hebben. Natuurlijk is het zo dat op een festival een technicus een schroevendraaier bij zich heeft of een EHBO'er een schaar (met bot uiteinde), dat is functioneel en je kunt niet alles regelen. Maar een beveiliger met een mes of multitool kan ik mij minder goed voorstellen. Ik denk dat zijn werkgever er ook niet blij mee zal zijn.
Ik heb meerdere scharen bij me, mét en zonder bot uiteinde.. uiteraard dragen wij dat bij ten behoeve van onze werkzaamheden. Zelfde geldt voor de "allesknipper" als deze op een doordeweekse avond tijdens een controle van de politie bij draag dan zullen daar ongetwijfeld vragen over komen. Dat zelfde geldt voor de multitool overigens.. Daarnaast zijn er zat beveiligers die ook een multitool dragen, zelf supervisors zie ik regelmatig met een volle broeksriem met allerlei materialen.

Eerlijk gezegd weet ik niet hoe dat wettelijk geregeld is.. even een wilde gok hoor, maar misschien dat het op het festivalterrein als medewerker wel mag maar zodra je buiten het terrein bent hier iets anders voor geldt?

Met andere woorden.. ik zie het probleem van een multi tool voor een beveiliger/steward niet :-?
Stap 10

Smitty
Lid
Lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Smitty » 07 jul 2018 14:16

Nog even een reactie op TS:

Als ik zo naar de koppel kijk en wat er aan zit, zijn er natuurlijk ook een aantal dingen die in het personeelshok / je eigen tas kunnen blijven tijdens de werkzaamheden. Ik denk als je het e.e.a. eraf haalt en aan een normale riem hangt dat iedereen blij is toch? Jij hebt nog de belangrijkste spullen aan je riem hangen en de baas is ook blij. Veldfles, first aid set en je zaklamp aan de riem. En de rest in de broekzakken of in het personeelshok?
Stap 10

maestro
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 07 jul 2018 14:29

Een steward/evenementenbeveiliger kan makkelijk betrokken raken bij een vechtpartij opstootje. Voor hem geldt de wet net als voor ieder ander, hij heeft geen speciale bevoegdheden.

Stefan
Toplid
Toplid
Aspirant
Contacteer:

Bericht door Stefan » 07 jul 2018 16:04

Smitty schreef:
07 jul 2018 14:11
Met andere woorden.. ik zie het probleem van een multi tool voor een beveiliger/steward niet :-?
Het is allemaal afhankelijk van de situatie. Een EHBO-er die inderdaad op een terrein bezig is met verbinden van mensen kan prima knip- en snijspul bij zich hebben. Een beveiliger, die de zaak moet beveiligen, heeft daar niet echt een reden voor. Natuurlijk kun je vanalles verzinnen, maar dan staat of valt het opnieuw met de omstandigheden.

Over het algemeen heeft een beveiliger geen mes of multitool nodig. Je bent daar om de boel te beveiligen en dat doe je vooral met je mond en bij nood ook met je handen. In dat soort situaties is een mes of multitool al snel iets anders dan een handigheid aan je riem. Maar; we dwalen af -> zo`n riem kun je prima dragen maar is naar mijn mening overbodig.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Frans » 07 jul 2018 16:58

Beveiligers moeten een uniform dragen wat voldoet aan een aantal eisen: https://www.justis.nl/producten/particu ... index.aspx

Maar, die mensen hebben diploma's dus ook minimumeisen vwb salaris. Noem je het geen beveiligers maar "stewards" of "begeleiders" dan zijn er ineens geen eisen meer. Hopla, een hesje van 4,95 in een fluorescerende kleur want er moet wel "iets" van een wij-gevoel ontstaan, we zetten er een "teamleider" boven die al helemaal het licht heeft gezien door non-argumenten te gebruiken als "een riem met een zakje met daarin latex handschoentjes wekt heel erg veel agressie op" en de chaos is compleet.

Maar je hebt als organisatie wel je doelstelling gehaald, maximaal rendement, veel poppetjes die weinig kosten...

Of ben ik nu te negatief?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Bericht door Pim » 07 jul 2018 17:55

Ik meen dat er jurisprudentie is ontstaan in een Haagse bouwmarkt. Die bouwmarkt liet winkelpersoneel per toerbeurt voor één uur achter bewakingscamera's plaatsnemen.

Uitspraak van de rechtbank: als je beveiligingswerk uitvoert dan ben je beveiliger. Dan moet je werkgever een toelatingsnummer hebber en je personeel valt onder de Wet op de Particuliere Beveiligingsorganisaties (uniform etc.).

Dan over dat koppel.
Ik heb jaren beveiligingswerk gedaan.
Nooit een veldfles, zakmes etc nodig gehad.
We leven in Nederland waar kranen aan de muur hangen. Waar 24-uurs winkels zijn. Waar flessenwater rijkelijk voorhanden is. Op evenementen zijn meestal volgens de vergunning ook EHBO'ers of Rode Kruismedewerkers aanwezig.

Signaleren, rapporteren en muteren.
Dat waren de credo's in de beveiliging.
Je bent immers niet Rode Kruis en horecasteward en beveiliger en politieagent en brandweerman in één persoon.

Als ik dit zie, die volgehangen koppels met tasjes vol met onzin, ook bij politievrijwilligers en -volontairs dan moet ik (ze) altijd (uit)lachen.
Wat een wannabee politieagent gehalte.

Of je werkgever vind dat het werkattributen zijn en verstrekt ze... Of hij verstrekt ze niet en dan vindt hij het kennelijk niet nodig dat zijn personeel over deze middelen kan beschikken.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 07 jul 2018 20:34

Pim schreef:
07 jul 2018 17:55
Of je werkgever vind dat het werkattributen zijn en verstrekt ze... Of hij verstrekt ze niet en dan vindt hij het kennelijk niet nodig dat zijn personeel over deze middelen kan beschikken.
Ik ben het grotendeels met je eens, maar toch... Waarom zouden al die collega's hun eigen spullen bij zich dragen?
Natuurlijk, in de auto heb je een AED en Maglite tot je beschikking. Maar hoeveel collega's dragen daarnaast nog een pocketmask en zaklamp bij zich?

Maar bij de beveiliging, toezichthouders, verkeersregelaars en kassameisjes is een vol koppel inderdaad niet nodig ;)
PDC | DICT

Gesloten