Scooter niet meer in mijn bezit, wel op mijn naam.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Martijn84
Infopolitie Gast

Scooter niet meer in mijn bezit, wel op mijn naam.

Bericht door Martijn84 » 14 jun 2018 10:41

Ik heb in 2015 een scooter aangeschaft. In 2017 had ik de scooter doorverkocht aan mijn stiefbroertje, maar niet op zijn naam gezet. Nu heeft hij deze scooter pas geleden aan een vriend van hem verkocht, maar niet laten overschrijven. De scooter staat dus nog op mijn naam. Hij is wel geschorst.

Ik krijg net een brief van de gemeente rotterdam dat dit defecte voertuig op straat aangetroffen is en binnen 7 dagen weggehaalt moet worden.

Nu heb ik geen zin in boetes o.i.d,
Dus is het mogenlijk om zonder papieren deze scooter van mijn naam te halen?

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contacteer:

Re: Scooter niet meer in mijn bezit, wel op mijn naam.

Bericht door SWAT » 14 jun 2018 11:39

Nee, de verantwoording voor het op correcte wijze overschrijven van het kenteken ligt bij de kentekenhouder, u dus.
De Rijksdienst voor het Wegverkeer gaat over de kenteken registratie dus daar moet u met uw vraag zijn.
Mijn advies is de bromfiets ophalen duplicaat kentekenbewijs aanvragen en de daarna de bromfiets op de juiste wijze afvoeren.
Daarnaast hopen dat de tussentijdse "eigenaren" niet teveel boetes op kenteken hebben opgedaan want die komen ook voor uw rekening. Als de bromfiets niet verzekerd meer is kunt u daar ook nog rekeningen voor verwachten nu deze op de openbare weg is aangetroffen.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Tommy
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Bericht door Tommy » 14 jun 2018 11:55

Bel gelijk even het CJIB dan kunt daar even navraag doen of er niet al bekeuringen zijn opgedaan. Dan komt u ook niet voor verassingen te staan.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 14 jun 2018 18:49

Ik mis een beetje de uitleg waaróm u het voertuig niet op naam van uw stiefbroertje hebt laten zetten. Nu kan ik het antwoord wel raden (en dit zal waarschijnlijk ook juist zijn) maar ik hoor het toch graag van uzelf...
PDC | DICT

Martijn86
Infopolitie Gast

Bericht door Martijn86 » 15 jun 2018 08:23

KaaDee schreef:
14 jun 2018 18:49
Ik mis een beetje de uitleg waaróm u het voertuig niet op naam van uw stiefbroertje hebt laten zetten. Nu kan ik het antwoord wel raden (en dit zal waarschijnlijk ook juist zijn) maar ik hoor het toch graag van uzelf...

Stiefbroertje is minderjarig, 15 jaar en wilde alvast een scooter voor als hij 16 zou worden. Het plan was dat we hem dus over zouden schrijven zodra hij ermee ging rijden. Nu heeft hij hem dus zonder mijn weten aan een vriend van hem verkocht, zonder de scooter op die vriend zijn naam te zetten dus.

Tommy
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Tommy » 15 jun 2018 09:11

En heb je al contact gezocht met je stiefbroertje en/of de nieuwe eigenaar.

Hoe is dit gegaan met het kentekenbewijs?

Als de bromfiets niet is overgeschreven dan neem ik aan ( waarschijnlijk onterecht) dat u nog in het bezit bent van de tenaamstellingscode danwel deel II. Deze delen zijn toch nog niet nodig geweest.

Martijn86
Infopolitie Gast

Bericht door Martijn86 » 15 jun 2018 09:21

Tommy schreef:
15 jun 2018 09:11

Als de bromfiets niet is overgeschreven dan neem ik aan ( waarschijnlijk onterecht) dat u nog in het bezit bent van de tenaamstellingscode danwel deel II. Deze delen zijn toch nog niet nodig geweest.
Ik ben net na lang zoeken inderdaad toch alle papieren tegen gekomen. Ook ben ik langs de plek van de scooter geweest, maar die staat op slot aan een paal. Zou ik misschien hiervoor de politie kunnen bellen om het slot door te slijpen, zodat ik de brommer op een aanhanger mee naar huis kan nemen? De sleutel van de scooter claimt de eigenaar op dit moment “kwijt te zijn”.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 15 jun 2018 09:39

De scooter is niet meer uw bezit. ik ben van mening dat u de scooter niet mag weghalen; verkocht is verkocht en de nieuwe eigenaar doet er maar mee wat die wil, al gaat hij er morgen mee op vakantie naar Indonesie.. of hij doet er niets mee..

De gemeente heeft aangegeven de scooter weg te gaan halen; dat zal ook nog op uw kosten zijn. Juridisch terecht, want hij staat nog immer op uw naam. Daarna is 't probleem (vermoedelijk) opgelost.

De snelste oplossing:
Je moet iets om je eigen stommiteit goed te maken, haal de kentekenplaat er dan maar vanaf. Hoef je in ieder geval het kettingslot niet te vergoeden en het zou helemaal humor zijn als de eigenaar simpelweg aangifte van diefstal van de scooter zou doen (die bij de tenaamgestelde wordt aangetroffen).

Maar goed; je moet wat. Haal de plaat eraf (zie dat dan maar als uw bezit oid) en de nieuwe eigenaar moet dan zelf maar zorgen hoe hij aan een eigen kenteken en tenaamstelling komt. Heeft hij nog interesse in de scooter, dan meldt hij zich vanzelf bij u om het ding over te schrijven. Deel hem vooral wel mede dat de gemeente van plan is om de scooter te verwijderen en hij daarna helemaal niets meer heeft. Of liever; dan kan hij 'm (tegen betaling van de kosten en de overschrijving) zelf weer ophalen bij de gemeente..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Tommy
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Tommy » 15 jun 2018 09:57

Martijn86 schreef:
15 jun 2018 09:21
Tommy schreef:
15 jun 2018 09:11

Ik ben net na lang zoeken inderdaad toch alle papieren tegen gekomen. Ook ben ik langs de plek van de scooter geweest, maar die staat op slot aan een paal. Zou ik misschien hiervoor de politie kunnen bellen om het slot door te slijpen, zodat ik de brommer op een aanhanger mee naar huis kan nemen? De sleutel van de scooter claimt de eigenaar op dit moment “kwijt te zijn”.
Ik begrijp hieruit dat u contact heeft met de nieuwe eigenaar. Heeft u hem/haar het verhaal uitgelegd? Zoja wat was zijn/haar reactie hierop. Misschien geeft de eigenaar toestemming om het slot door te slijpen. Of u kunt samen naar een station om de bromfiets van uw naam te krijgen.

Voor het zelfstandig door slijpen van het slot zonder medeweten van de eigenaar verwijs ik naar mijn voorganger. U bent slechts kentekenhouder.
Er zou een aangifte van vernieling van het slot kunnen komen en bent u verder van huis!

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Bericht door Pim » 15 jun 2018 10:18

Was het niet op je eigen naam overschrijven niet ook strafbaar?

Dat is misschien een stok om mee te dreigen.
Zeker nu er contact is met een nieuwe eigenaar/bezitter.
U bent slechts kentekenhouder.
Dat is precies waarom ik, soms tot verbazing en/of frustratie van collega's, geen (brom)fietssloten openknip. Ook niet als men een (afgebroken) sleuteltje toont en zegt dat de sleutel of het slot defect is.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 15 jun 2018 10:39

zijlvaart67 schreef:
15 jun 2018 09:39
Je moet iets om je eigen stommiteit goed te maken, haal de kentekenplaat er dan maar vanaf.
Stiefbroertje heeft intussen de scooter verkocht. Onbekend aan wie, althans, ik lees het nergens.

Maar hoe dan ook, scooter is verkocht INCLUSIEF die plaat en hoewel het kentekenbewijs niet is overgeschreven ben ik er nog eens niet zo zeker van of die plaat "an sich" wel eigendom is van TS en of het niet simpelweg diefstal is als ie die plaat eraf zou jatten.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 15 jun 2018 10:45

Overigens, daar tegenover staat, maar dat zou @Hilde eens moeten bevestigen, mag een kind van 15 uberhaupt wel zelfstandig aankopen als scooters kopen en verkopen zonder toestemming van ouders??
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 15 jun 2018 11:09

De topicstarter heeft contact met de nieuwe eigenaar; is een bekende..

Ik weet dat het officieel niet is toegestaan om een kentekenplaat te verwijderen, maar als het niet normaal opgelost kan worden, dan maar abnormaal..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 15 jun 2018 11:32

Maar, waar leuteren we nu met zijn allen over dan?

Scooter is verkocht aan vriendje van stiefbroer, aangenomen dat alle verkoop legaal is. Dan gaat TS toch "gewoon" met dat vriendje naar het postkantoor en is alles binnen 5 minuten geregeld, klaar. Kan vriendje en eigenaar meteen regelen dat die scooter weggehaald wordt... toch?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Tommy
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Tommy » 15 jun 2018 11:45

Het is allemaal zo simpel!

Gesloten