Ontzegging rijbevoegdheid, wanneer?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Sjulemon
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Ontzegging rijbevoegdheid, wanneer?

Bericht door Sjulemon » 10 jun 2018 18:07

Aangehouden voor het rijden onder invloed.

Op verdenking van, is het rijbewijs opgestuurd naar het CBR en is er 12 uur ontzegging rijbevoegdheid gegeven.
2 maanden later was het NFI klaar, schuldig verklaard.
CBR schorst de geldigheid van het rijbewijs.
2 maanden later voorlopige voorziening (rechtzaak), o.a. 1 jaar rijontzegging gekregen, ook rijbewijs ongeldig verklaard.

Mijn vraag: Wanneer mag ik weer lessen om opnieuw het rijbewijs te halen?

Naar mijn weet mag ik voor het feit niet tweemaal een rijontzegging krijgen,
Gaat de gerechtelijke rijontzegging pas in wanneer ik daar daadwerkelijk hinder van ondervindt (Na opschorten schorsing CBR)?
Een voorlopige voorziening is toch een tijdelijke uitspraak waarna een defintieve rechtzaak en uitspraak nog volgt tot twee jaar na proces-verbaal?

Iemand die mij met enige zekerheid wijzer kan maken?

MarcH
Deskundige
Deskundige
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Ontzegging rijbevoegdheid, wanneer?

Bericht door MarcH » 10 jun 2018 18:26

Uw vraag roept bij mij vooral vragen op, dus daarom een paar vragen ter verduidelijking.

U heeft het over een voorlopige voorziening waar u 1 jaar rijontzegging heeft gekregen. Dat kan niet. De voorlopige voorziening is een bestuursrechtelijke procedure tegen bijvoorbeeld een beslissing van het CBR. Een rijontzegging wordt opgelegd door de strafrechter. Zijn er twee rechtszaken geweest?

Is het rijbewijs daadwerkelijk geschorst door het CBR of is het ingehouden door het (CV)OM? Dat maakt een groot verschil voor de beantwoording van uw vraag.
Be yourself, no matter what they say ...

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Bericht door Frans » 10 jun 2018 20:13

Moderatoropmerking van Frans
Sjulemon, gaat het in deze casus om dezelfde art 8 (rijden onder invloed) als de casus die je eerder schetste in dit onderwerp?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Sjulemon
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Sjulemon » 10 jun 2018 20:58

Frans, ja dat klopt.

Er was een voorlopige voorziening aangevraagd om inderdaad het besluit van het CBR te beïnvloeden. Eenmaal bij de rechtszaak hoorde ik dat niet mogelijk is.

Uitspraak is gedaan door de strafrechter. (De uitspraak is voorlopig tot twee weken na uitspraak i.v.m. mogelijk hoger beroep).

Niet in beroep gegaan.
Bezwaar tegen het CBR was niet mogelijk, niet voor de beslissing van het CBR, noch daarna volgens CBR.

MarcH
Deskundige
Deskundige
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door MarcH » 10 jun 2018 21:14

De rijontzegging geldt nu al (is aangevangen toen het vonnis van de strafrechter onherroepelijk werd) maar het jaar begint pas daadwerkelijk te lopen op het moment dat het rijbewijs wordt ingeleverd bij het OM. Het rijbewijs ligt nu echter bij het CBR en kan dus niet worden ingeleverd bij het OM. Dat is een bekend probleem. Misschien kan het CBR meer vertellen over de mogelijke oplossing, maar op afstand valt hier geen antwoord op te geven.

Tegen de ongeldigverklaring van het rijbewijs staat overigens wel degelijk de mogelijkheid van bezwaar en beroep open. Het is alleen de vraag of de termijn daarvoor inmiddels niet verstreken is.
Be yourself, no matter what they say ...

Gesloten