mag een aanhanger achter quad?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
robot797
Infopolitie Gast

mag een aanhanger achter quad?

Bericht door robot797 » 07 jun 2018 12:54

hallo
ik ben van plan om een weekeinde weg te gaan met mijn quad
maar nu wil ik een klein aanhangertje trekken voor de tent en zo
nu zit ik alleen met een kwestie
mag dit wel

mijn quad is een bashan bs200s7 (op auto kenteken maar geregistreerd als driewielig motorvoertuig)

en de aanhanger is een vis kar met brede banden (natuurlijk ook rem en knipperlicht)

ik hoor het graag als mensen mij hier meer over kunnen vertellen

groeten rob

Ramos
Infopolitie Gast

Re: mag een aanhanger achter quad?

Bericht door Ramos » 07 jun 2018 21:04

Laten we beginnen bij het eerste, Hoe ben je van plan de aanhanger (Voorzieningen van licht etc ) aan te sluiten op je quad?

robot797
Infopolitie Gast

Bericht door robot797 » 08 jun 2018 08:44

met de 7 polige stekker welke ik erop heb gezet (hoe anders :D )
dus ik heb al een trekhaak en een 7 polige stekker

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 08 jun 2018 09:35

Heeft de quad een goedgekeurde trekhaak?

robot797
Infopolitie Gast

Bericht door robot797 » 08 jun 2018 09:43

nog niet
voor ik een dure trekhaak erop laat zetten wil ik namelijk eerst weten of het wel mag

Mitch
Toplid
Toplid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Mitch » 08 jun 2018 09:44

Als de quad en de aanhanger voldoen aan de eisen uit de regeling voertuigen mag het.

Kortom: geschikte banden, Assen, carrosserie, verlichting en een goedgekeurde trekhaak (en meer)...

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 09 jun 2018 15:00

robot797 schreef:
08 jun 2018 08:44
met de 7 polige stekker welke ik erop heb gezet (hoe anders :D )
dus ik heb al een trekhaak en een 7 polige stekker
robot797 schreef:
08 jun 2018 09:43
nog niet.
voor ik een dure trekhaak erop laat zetten wil ik namelijk eerst weten of het wel mag
In het ene bericht zeg je dat je al een stekker erop hebt zitten en een trekhaak hebt
In het volgende bericht zeg je dat je de trekhaak er nog niet op hebt zitten.

Normaal gesproken wordt een stekker samen met een trekhaak geïnstalleerd door een erkend bedrijf welke hem dan ook goedkeurt en aanmeld bij de RDW samen met het toegestane gewicht.
Pas dan mag je de trekhaak wettelijk gebruiken.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 13 jun 2018 18:45

Als ik de Regeling voertuigen lees, dan vind ik alleen Artikel 5.5.66. Hierin staat:
Wettekst
1. Indien het driewielig motorrijtuig is voorzien van een inrichting tot het koppelen van een aanhangwagen, moet deze inrichting deugdelijk zijn bevestigd en mag deze niet zijn gescheurd, gebroken, vervormd of in ernstige mate door corrosie zijn aangetast. Indien sprake is van corrosie ter plaatse van de bevestiging geschiedt de controle op de wijze zoals bepaald in bijlage VIII, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3.
Bij een inrichting als bedoeld in het eerste lid, die is voorzien van een koppelingskogel moet de diameter van de kogel ten minste 49 mm bedragen.
en artikel 5.18.18a. Hierin staat:
Wettekst
Artikel 5.18.18a
3. De massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van aanhangwagens achter driewielige motorrijtuigen mag niet meer bedragen dan de helft van de ledige massa van het trekkende driewielige motorrijtuig.
Wel voldoen aan alle technische eisen van afdeling 13 (aanhangwagens beneden de 750 kg) en dan kun je rijden.
Dus de goedkeuring van de trekhaak is niet van toepassing bij een driewielig motorrijtuig. In het kentekenbewijs hoeft ook niet te staan hoeveel getrokken mag worden. Dit staat al in 5.18.18a.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

robot797
Infopolitie Gast

Bericht door robot797 » 15 jun 2018 08:49

taxikemperman schreef:
09 jun 2018 15:00

In het ene bericht zeg je dat je al een stekker erop hebt zitten en een trekhaak hebt
In het volgende bericht zeg je dat je de trekhaak er nog niet op hebt zitten.

Normaal gesproken wordt een stekker samen met een trekhaak geïnstalleerd door een erkend bedrijf welke hem dan ook goedkeurt en aanmeld bij de RDW samen met het toegestane gewicht.
Pas dan mag je de trekhaak wettelijk gebruiken.
de trekhaak welk ik erop had gezet is een tijdelijke fiets/scooter koppeling
deze is niet permanent dus

en als electrisch monteur is zoan stekker aansluiten geen probleem (dus dat heb ik maar zelf gedaan)

robot797
Infopolitie Gast

Bericht door robot797 » 15 jun 2018 08:50

Skipperje schreef:
13 jun 2018 18:45
Als ik de Regeling voertuigen lees, dan vind ik alleen Artikel 5.5.66. Hierin staat:
Wettekst
1. Indien het driewielig motorrijtuig is voorzien van een inrichting tot het koppelen van een aanhangwagen, moet deze inrichting deugdelijk zijn bevestigd en mag deze niet zijn gescheurd, gebroken, vervormd of in ernstige mate door corrosie zijn aangetast. Indien sprake is van corrosie ter plaatse van de bevestiging geschiedt de controle op de wijze zoals bepaald in bijlage VIII, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3.
Bij een inrichting als bedoeld in het eerste lid, die is voorzien van een koppelingskogel moet de diameter van de kogel ten minste 49 mm bedragen.
en artikel 5.18.18a. Hierin staat:
Wettekst
Artikel 5.18.18a
3. De massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van aanhangwagens achter driewielige motorrijtuigen mag niet meer bedragen dan de helft van de ledige massa van het trekkende driewielige motorrijtuig.
Wel voldoen aan alle technische eisen van afdeling 13 (aanhangwagens beneden de 750 kg) en dan kun je rijden.
Dus de goedkeuring van de trekhaak is niet van toepassing bij een driewielig motorrijtuig. In het kentekenbewijs hoeft ook niet te staan hoeveel getrokken mag worden. Dit staat al in 5.18.18a.

Piet

dank je

Gesloten