Ook ema / ongeldig verklaren rijbewijs Door cbr bij ALLEEN een am rijbewijs?

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Ook ema / ongeldig verklaren rijbewijs Door cbr bij ALLEEN een am rijbewijs?

Bericht door zijlvaart67 » 30 mei 2018 10:32

Ja, we gaan 't allemaal meemaken.. Houdt ons in ieder geval op de hoogte..

Brommerman schreef:
30 mei 2018 09:38
Behalve dat ik dan weer een beginners rijbewijs krijg.

Overigens klopt dit niet; Het 'beginnersrijbewijs' gaat lopen vanaf de afgifte van het eerste rijbewijs. Of iemand daarna 34 jaar wel of geen rijbewijs meer heeft gehad heeft geen enkele invloed; de datum van de allereerste afgifte ligt al vast en dat is en blijft de leidraad, wat er ook gebeurt met latere rijbewijzen..

Brommerman schreef:
30 mei 2018 09:38
Mijn overschrijding met als gevolg het gevorderd rijbewijs en dus uiteindelijk het ongeldig verklaren van het rijbewijs bedraagt hier 040 ugl wat neerkomt op 0.09 promille.
Overigens vind ik deze opmerking wat flauw. Als ik een rijbewijs invorder krijg ik ook vaak de opmerking te horen:
'Oh, dus mijn rijbewijs wordt ingevorderd omdat ik 1 km/h te hard rijd?'
'Nee, 50 te hard.'

Ik bedoel:
Rijden onder invloed boven de 0,5 promille is een misdrijf en dat is de strafbare EERSTE grens. Dat u daarbij een TWEEDE grens overschrijdt (de recidive an sich) en ook nog eens een DERDE (boven de invorderingsgrens) leent zich in mijn ogen niet voor uw afvlakkende benadering..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

brommerman
Infopolitie Gast

Re: Ook ema / ongeldig verklaren rijbewijs Door cbr bij ALLEEN een am rijbewijs?

Bericht door brommerman » 30 mei 2018 12:45

Ik houd jullie zeker op de hoogte wat betreft de afloop, echter zou ik nu ook weer aan het werk moeten :|
De daadwerkelijke strafzitting zal immers nog even op zich laten wachten.

Bedankt voor de info! Dat maakt het opnieuw opgaan eigenlijk nog nuttelozer aangezien de datum van het eerst afgegeven rijbewijs leidend is. Dat wist ik nog niet.

Wat betreft mijn ''flauwe'' opmerking moet ik zijlvaart67 gelijk geven. Zoals ik al zei is het volledig mijn fout en betreft het een forse overschrijding! Een passende straf zal dan ook zeker op zijn plaats zijn. Ik begrijp en respecteer volkomen dat de grens natuurlijk ergens getrokken moet worden. Echter leek het mij nog wel ''discussieerbaar'' omdat de overschrijding vanaf 220 ugl gezien zeker behoorlijk fors is, maar ik de overschrijding vanaf 570 ugl gezien ''nihil'' vind. Nogmaals is dit volledig mijn eigen domme fout en klopt het wel wat zijlvaart67 zegt met ''die ene km'' en zal een rechter daar inderdaad waarschijnlijk niet ''warm of koud'' van worden. Des te meer reden toch maar een advocaat in te schakelen voor ik ''olie op het vuur gooi''.

Gisteren tijdens de behandeling van mijn klaagschrift deelde de rechter mede wat mij ''boven het hoofd hing''. Een geld boete van zo'n €320.- en 6 maanden rijontzegging voorwaardelijk. Over de het hele ongeldig verklaren van het rijbewijs ben ik maar niet begonnen, aangezien er inhoudelijk pas bij de daadwerkelijke strafzitting over word gebogen. En ik blijkbaar sowieso dus helemaal niet bij de rechter moet zijn om de ongeldigheid tegen te gaan (mits überhaupt nog mogelijk).

Wil ik enige kans van slagen hebben zou ik toch nu al (voor de strafzitting) moeten beginnen met een procedure richting CVOM / CBR.

In ieder geval hartelijk bedankt voor alle informatie hier en ben ik op 48 uur tijd toch behoorlijk wijzer geworden! :thanks:

brommerman
Infopolitie Gast

Bericht door brommerman » 30 mei 2018 13:01

Heb online nog even gekeken naar de kosten van het opnieuw opgaan voor alleen AM. Ik heb deze in 2006 nog in ''certificaatvorm'' behaald á €40 en in 2009 omgeruild voor het nieuwe AM rijbewijs.

Maar als ik het goed begrijp , en ik zou nu , na ongeldig verklaren AM , meteen opgaan voor rijbewijs B i.p.v alleen AM , ik dus wél alsnog een EMA en rijgeschiktheidsonderzoek zou krijgen? Zo ja, zit daar ook een verjaringstermijn aan om mijn rijbewijs B te kunnen halen zonder CBR maatregel?

MarcH
Deskundige
Deskundige
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door MarcH » 30 mei 2018 16:11

De EMA is dan voor zover mijn kennis strekt niet aan de orde. In het kader van de geschiktheid moet dan een Eigen Verklaring worden ingeleverd. Die geeft het CBR mogelijk aanleiding, naar aanleiding van de ongeldigverklaring van het rijbewijs, een onderzoek naar de geschiktheid te eisen voordat een verklaring van geschiktheid wordt afgegeven. De wetgever heeft hiervoor geen verjaringstermijn bepaald. Dat is aan het CBR.
zijlvaart67 schreef:
30 mei 2018 08:28
Wat is dus de meerwaarde van het opnieuw moeten aanvragen (rijexamen doen) mbt uitsluitend een AM rijbewijs?

(...)

Edit:
Even contact gehad met het CBR voor wat meer duidelijkheid, maar die is er eigenlijk niet.
Het CBR geeft aan dat het CVOM kan verzoeken om een 'ongeldigverklaring' en het CBR geeft daar dan gevolg aan.
'Voor welke (maximum) termijn?'
'Geen idee, dat is afhankelijk van het verzoek van het CVOM. Dezelfde als de OBM wellicht..'

Feit is wel dat daarna gewoon weer het feest van het theorie-examen en de praktijkproef kan worden opgestart..
De meerwaarde was voor de Tweede Kamer erin gelegen dat recidivisten simpelweg hun rijbewijs kwijt moesten raken (het staat vrijwel letterlijk zo in de wetsgeschiedenis). Daarbij heeft men al onderkend dat in het overgrote merendeel van de gevallen het onderzoek naar de rijgeschiktheid al leidt tot ongeldigheid van het rijbewijs. Dat het wat betreft de rijvaardigheid nergens op slaat, is ook al van verschillende kanten onderkend.

De recidiveregeling heeft tot gevolg dat het rijbewijs automatisch ongeldig wordt. Daar is geen duur aan gekoppeld. Hoe lang men niet over een geldig rijbewijs beschikt is afhankelijk van hoe lang de betreffende bestuurder erover doet om zijn geschiktheid en rijvaardigheid aan te tonen.
Be yourself, no matter what they say ...

brommerman
Infopolitie Gast

Ook ema / ongeldig verklaren rijbewijs Door cbr bij ALLEEN een am rijbewijs?

Bericht door brommerman » 15 sep 2018 01:11

Hallo allemaal, recentelijk ben ik hier een onderwerp gestart namelijk:

viewtopic.php?f=70&t=41000&start=15

Ik zou nog laten weten hoe het afgelopen is. Helaas kan ik daar niet meer in reageren omdat het onderwerp ''gesloten'' is. Nu is mijn vraag kan dit opnieuw geopend worden en deze nieuwe worden verwijderd anders word het zo'n zooitje lijkt me, of gewoon een nieuwe starten en verifiëren naar bovenstaande?. Alvast bedankt!

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Frans » 15 sep 2018 08:04

Moderatoropmerking van Frans
Done. ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

brommerman
Infopolitie Gast

Bericht door brommerman » 15 sep 2018 12:41

Bedankt!

Hallo allemaal, 5 september j.l was de eerste aanleg in deze strafzaak, dus zoals verwacht wederom buiten de 5 jaren vanaf de eerste veroordeling geteld (13-08-2013). Helaas blijkt zoals hier al besproken de ''ongeldigheid verklaring'' geheel buiten de rechtszaak om te gaan. De strafrechtelijke uitspraak van de politierechter was als volgt: een geldboete van €250 en een ontzegging van de rijbevoegdheid voor de duur van 2 maanden voorwaardelijk met een looptijd van 2 jaren. Op zich een milde straf in deze zaak en zeker op zijn plaats. De oorspronkelijke eis van de OVJ was €350 en 6 maanden voorwaardelijke rijontzegging.

Echter heb ik behalve ‘’rijbewijs-technisch’’ nog onvoorziene, onverwachte, enorme nadelen ondervonden aan het door mij gepleegde misdrijf. Ik ben namelijk gestart met de overname van een snackbar / cafetaria. Ik kreeg de kans waarna ik direct het huurcontract heb getekend, geld heb geïnvesteerd, een medewerkster heb overgenomen (contract aangeboden) die daar al 30 jaar werkt etc waarna ik meteen dacht te kunnen starten. Echter bleek deze vork wel anders in de steel te zitten, heel anders. Zo moet er bij de plaatselijke gemeente een zogenaamde horeca-exploitatievergunning worden aangevraagd die persoonsgebonden blijkt te zijn (ik dacht dat de vergunning op het gehuurde zat). Deze persoonsgebonden horecavergunning staat dus los van de vergunning op het pand wat weer met het bestemmingsplan te maken heeft. Ten tijde van het eerste gesprek bij de gemeente werd mij verteld u krijgt te maken met de wet ‘’bibop’’ waarna ik natuurlijk direct ben gaan google’n. Vergunningsmisbruik, de onderwereld wat naar boven infiltreert, witwaspraktijken en al dat soort zaken wat absoluut en strekt niet op mij van toepassing zijn. U voelt het al aankomen, in mijn aanvraag was een weigering op grond van ‘’slecht levensgedrag’’ (nog nooit van gehoord). Uiteraard staat deze tenlastelegging en de vorige veroordeling als paal boven water in deze aanvraag, bovenop een eenmalige aanwezigheid bij een vechtpartij april 2013 en een eenmalige verdenking van heling van een brommobiel medio 2014 alsmede het bezit van een geringe hoeveelheid softdrugs (2gram) voor vermoedelijk eigen gebruik waar ik een afstandsverklaring voor heb getekend april 2014.

Het direct gevolg hiervan is geweest dat ik niet tijdig (ingangsdatum contracten 8-8-2018) kon openen met alle financiële gevolgen van dien wat heeft geresulteerd in een maand gesloten te zijn geweest maar ik wel alle lasten heb moeten dragen (ondanks dat de aanvraag ruim op tijd binnen was). Na overleg met advocaten en persoonlijke gesprekken met gemeenteraadslieden heb ik ''met pijn en moeite'' gelukkig een tijdelijke vergunning verkregen voor 1 jaar waarna ik opnieuw ''getoetst'' word met de nadruk op het levensgedrag. Mijn eerste reactie was natuurlijk meteen wat de causaliteit betreft met het levensgedrag en het weigeren van de vergunning in het kader van de wet bibop (wat heeft dit met frieten bakken te maken). De wet bibop is immers om de echte boeven te vangen en niet -laten we zeggen- een kleine kwajongen als ik een halt toe te roepen. Echter staat letterlijk in de APV van Heerlen dat een exploitant ''in geen enig opzicht van slecht levensgedrag mag zijn'' juridisch gezien hoeft daar zelfs geen onherroepelijke veroordeling aan ten grondslag te liggen. Dit slechte levensgedrag staat nog los van de zogenaamde ''zedelijkheidseisen'' zoals bedoeld onder 3.4 2.2 lid c van de APV Heerlen waar letterlijk in staat dat een exploitant in de afgelopen 5 jaren maximaal 2 x onherroepelijk mag zijn veroordeeld waarvan slechts één keer inzake de WVW (dus rijden onder invloed). Dit betekend dus dat ik in principe al 5 jaren voorwaardelijk heb met ingang van deze nieuwe onherroepelijke veroordeling. Zodoende dat de rechter ook wel inzag dat ik ditmaal wel echt gestraft ben en dus tot een lagere uitspraak kwam. Zo zie je maar dat zo'n domme actie als rijden onder invloed nog vele zwaardere gevolgen kan hebben dan alleen een rijbewijs wat op de tocht staat wat je aanvankelijk wel zou denken.

Zoals al eerder hier besproken ben ik van mening dat een straf (eigenlijk zwaarder dan deze uitspraak) zeker op zijn plaats is. Maar die ongeldigheidsverklaring van het ''am-rijbewijsje'' vind ik persoonlijk in deze behalve niet op zijn plaats ook nutteloos zoals eerder hier besproken omdat die dan wegens alcohol ongeldig word maar datgene bij het opnieuw opgaan weer geen rol speelt m.b.t alleen AM. Ook krijg ik niet opnieuw bijvoorbeeld een beginnersrijbewijs en zijn de feiten en veroordelingen zonder uitstel, hoger beroep of andere ''trucen'' buiten de 5 jaren. Dat deze wetten er zijn zou best goed zijn en wellicht noodzakelijk maar ben ik ervan overtuigd dat deze voor vele in het leven zijn geroepen maar niet voor mijn geval. De rechter kon zelf niks doen (zei ze). Mijn vraag is als ik nu in hoger beroep ga, kan ik in de tussentijd nog een procedure starten ergens om de ongeldigheid tegen te gaan? Er zal toch ergens iemand ''op een knop'' moeten duwen voor die daadwerkelijk ongeldig word? Of voor mijn part zoals in de films :P een ''deal'' met een voorwaardelijke rijontzegging van bijvoorbeeld een heel jaar met een looptijd van 5 jaren. zou zoiets mogelijk zijn? Of dat echter ergens mogelijk is en of ik me tijdig nog ergens kan bezwaren hoop ik hier te ondervinden bedankt alvast. Daarnaast heb ik voor het gemak hier vermeld ''rijden op een bromfiets'', echter betrof het een brommobiel en heb ik al jaren een handelsonderneming waarmee ik al zo'n 200 brommobielen heb verkocht (45km auto's). Met een behoorlijke regelmaat kom ik juist mensen tegen die na een ongeldigheidsverklaring wel hun AM terug krijgen en een brommobiel aanschaffen terwijl hier boven staat dat bij bijvoorbeeld een weigering met blaastest het rijbewijs de geldigheid verliest voor ALLE categorieën waarvoor het is afgegeven? Het zou iets te maken moeten hebben met dat AM niet onder de 130 WVW procedure zou vallen? Ik voel (en vooral hoop) dat er ergens iets mogelijk is en dat ik buiten de boot val qua ongeldigheidsverklaring. De nadelen die ik nu al heb ondervonden, de feitelijke 5 jaren voorwaardelijk voor mijn snackbar i.c.m het feit dat het eigenlijk nutteloos is omdat het qua rijvaardigheid nergens op slaat zou toch ergens een mogelijkheid moeten bieden deze ongeldigheid tegen te gaan. Bedankt alvast voor de moeite en ben benieuwd of ik nog iets kan ondernemen!

MarcH
Deskundige
Deskundige
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door MarcH » 15 sep 2018 16:31

Voor het ongeldig worden van het rijbewijs is geen druk op de knop nodig. Op het moment dat de veroordeling onherroepelijk wordt, wordt het rijbewijs van rechtswege (automatisch) ongeldig. Er worden wel nog wat administratieve handelingen verricht, maar er neemt niemand een beslissing dat uw rijbewijs ongeldig wordt. Dat heeft de wetgever al gedaan.
Als u niets doet, wordt de veroordeling op 20 september onherroepelijk. Door in hoger beroep (en daarna eventueel nog in cassatie te gaan) te gaan tegen de veroordeling, kunt u dat uitstellen. Daarbij horen wel twee opmerkingen:
a. het is uitstel, geen afstel;
b. “appelleren is riskeren”, door in hoger beroep te gaan loopt u ook het risico dat het hof een zwaardere straf oplegt dan de politierechter.

Of het systeem eerlijk is, valt van alles over te zeggen maar uiteindelijk heeft de wetgever tot deze regeling besloten. Kortom, als u iets wil dan zal u bij de Tweede Kamer moeten zijn (maar dat zou waarschijnlijk voor uzelf geen verschil meer maken als het rijbewijs eenmaal ongeldig is). Daarbij zit u niet buiten de termijn van vijf jaar, in de wet staat nu eenmaal dat de recidiveregeling van toepassing is als men binnen vijf jaar na de veroordeling wederom onder invloed rijdt. Hoeveel tijd er tussen de veroordelingen zit, boeit simpelweg niet.

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 54
Contacteer:

Bericht door Botje » 16 sep 2018 11:49

De eisen met betrekking tot zedelijkheid/levensgedrag laten zich gemakkelijker verklaren dan je denkt. Ik lees dat je uit Heerlen komt, of in ieder geval uit de omgeving van Heerlen. Juist jij zou dan bekend moeten zijn met het project Hartslag dat sinds begin jaren '00 loopt en de leefbaarheid (bijvoorbeeld rond de omgeving van het station) in Heerlen heeft teruggebracht. Alle problematieken die in het verleden hebben gespeeld, hebben er mede voor gezorgd dat er zulke eisen zijn gekomen voor het uitbaten van natte de droge horeca. Men wil niet terug naar hoe het 20-30 jaar geleden was. Men wil mensen van onbesproken gedrag omdat deze nu eenmaal minder gajes aantrekken dan de "brothers in crime" die ergens een zaakje beginnen.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

brommerman
Infopolitie Gast

Bericht door brommerman » 16 sep 2018 12:37

Wat betreft het zogenaamde ''project hartslag'' heb ik tot op heden nog nooit van gehoord. De wet bibop lijkt mij duidelijk dat het om de henneptelers en drugsdealers gaat toch niet iemand die eens een ''jointje'' heeft gerookt en 2 maal onder invloed van alcohol heeft gereden, lijkt me. Het lokale ondernemen zou juist in grote lijnen ondersteund moeten worden denk ik zo. Daarbij ben ik van mening dat horeca klaarblijkelijk tot ''besmet gebied'' is verklaard wat betreft witwassen en dergelijke. Mij lijkt dat dit ''gajes'' gewoon verplaatst naar bijvoorbeeld kapsalons of iets dergelijks. Als ik immers op papier voor 1 miljoen frieten verkoop moet ik deze toch ook hebben ingekocht? Hetgeen mij bij een kapsalon gemakkelijker lijkt om te ''sjoemelen''. Het belangrijkste is dat me dat in ieder geval al gelukt is en weliswaar te laat, ik wel heb mogen starten anders had ik al schuldsanering kunnen aanvragen :roll: . Het AM rijbewijs is nog te overzien qua opnieuw opgaan.

Bedankt voor de info! Ben bang dat ik er dan toch aan moet geloven. Hoger beroep is mij ook afgeraden omdat de straf dan inderdaad alleen maar hoger kan uitvallen, of dat opweegt tegen het ''uitstel'' en ik dus nog even kan rijden ga ik me nu bedenken. Hoe moet ik eigenlijk hoger beroep instellen? Kan ik daar gewoon voor bellen naar de rechtbank? En hoe zit het dan dat al die mensen wel hun AM rijbewijs terug krijgen na bijvoorbeeld het weigeren van een blaastest? Dit ben ik in de praktijk vaker tegengekomen bij klanten die bij mij een brommobiel hebben gekocht.
Alvast bedankt voor de info!

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contacteer:

Bericht door SWAT » 16 sep 2018 13:16

Hoger beroep kunt u alleen persoonlijk aantekenen bij de griffie van de veroordelende rechtbank of door een door u gemachtigde advocaat. Dus niet per post en ook niet telefonisch.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 54
Contacteer:

Bericht door Botje » 16 sep 2018 13:17

Het lokale ondernemen wordt juist ondersteund door te proberen de rotte appels weg te houden uit dat ondernemen. Die rotte appels gaan namelijk ten koste van de omzet van diegenen die wel goed bezig zijn. Alleen daarom al zou je als goedwillende ondernemer achter het bibop-gebeuren moeten staan. Overigens beperkt het bibop-gebeuren zich niet alleen tot natte of droge horeca. Dat die bibop-procedure als een verrassing komt zegt misschien iets over hoe zeer je je verdiept hebt in jouw nieuwe loopbaan? Ik bedoel, bibop bestaat al even en iedereen had je kunnen vertellen dat je eerst door die hoepel heen moet.

insiderinfo: ik ben opgegroeid in de horecawereld dus je hoeft me qua sjoemelen niets te vertellen.

Wat je rijbewijs betreft is het even afwachten wat het CBR gaat doen. Beperkt het onderzoek zich tot alcoholgebruik dan moet je het rijbewijs als het goed is terugkrijgen voor de categorie AM. Wanneer het op basis van gedrag ongeldig wordt verklaard zul je een cursus (EMG) moeten doen om het terug te krijgen en wanneer het op basis van rijvaardigheid ongeldig wordt verklaard zul je opnieuw examen moeten doen. Ik denk dat je in jouw geval het rijbewijs terug gaat krijgen.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

MarcH
Deskundige
Deskundige
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door MarcH » 16 sep 2018 20:58

Botje schreef:
16 sep 2018 13:17
Wat je rijbewijs betreft is het even afwachten wat het CBR gaat doen. Beperkt het onderzoek zich tot alcoholgebruik dan moet je het rijbewijs als het goed is terugkrijgen voor de categorie AM. Wanneer het op basis van gedrag ongeldig wordt verklaard zul je een cursus (EMG) moeten doen om het terug te krijgen en wanneer het op basis van rijvaardigheid ongeldig wordt verklaard zul je opnieuw examen moeten doen. Ik denk dat je in jouw geval het rijbewijs terug gaat krijgen.
In het geval van TS speelt het CBR geen rol omdat het hier gaat om de recidiveregeling van artikel 123b Wegenverkeerswet 1994.
brommerman schreef:
16 sep 2018 12:37
En hoe zit het dan dat al die mensen wel hun AM rijbewijs terug krijgen na bijvoorbeeld het weigeren van een blaastest?
In dat geval zal het rijbewijs door het CBR ongeldig zijn verklaard, want die ongeldigverklaring geldt niet voor categorie AM. Wanneer die mensen binnen vijf jaar na een veroordeling voor rijden onder invloed of het weigeren van een blaastest (weer) een blaastest weigeren, verliezen ze ook hun rijbewijs onder de recidiveregeling en dus ook voor categorie AM.

Brommerman
Infopolitie Gast

Bericht door Brommerman » 18 sep 2018 17:37

Wederom hartelijk bedankt voor de informatie!

Het is helaas wel duidelijk dat ik het AM rijbewijs kwijt raak. Nu heb ik nog een paar ideeën. Stel ik ga in hoger beroep en slaag in de tussentijd voor een autorijbewijs B of motorrijbewijs A. Is dat überhaupt mogelijk en behoud ik dan alsnog AM of meerdere catagorien op het rijbewijs na de definitieve veroordeling in hoger beroep?

Of kan ik bijvoorbeeld nu al een AM examen afleggen die dan de geldigheid behoud na de veroordeling?

En zou het zin hebben eens een brief naar de tweede kamer te zenden met dit uitzonderlijke "kromme" geval en zou dan een ongeldigheid op uitzonderlijke wijze kunnen worden tegengegaan want de wet gaan ze (terecht) voor mij niet veranderen.

Het zijn nog maar puur suggestieve vragen want ik zie het niet meer rooskleurig in.

:thanks:

MarcH
Deskundige
Deskundige
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door MarcH » 18 sep 2018 23:18

Het rijbewijs dat je hebt, wordt ongeldig op het moment dat de veroordeling onherroepelijk wordt. Dat geldt dus voor alle categorieën die je op dat moment hebt. Het in de tussentijd behalen van andere rijbewijscategorieën voegt dus niets toe. Het alvast doen van examens gaat ook niet werken, want de verklaring van rijvaardigheid die je krijgt na het afleggen van de examens komt ook te vervallen:
Wettekst
Artikel 42, eerste lid, Reglement rijbewijzen
Verklaringen van geschiktheid of verklaringen van rijvaardigheid, geregistreerd voor de registratie van de ongeldigheid, bedoeld in artikel 123b, eerste lid, van de wet, of de registratie, bedoeld in artikel 123b, derde lid, van de wet vervallen op dat tijdstip.
Wat betreft de Tweede Kamer is er altijd de mogelijkheid om een verzoekschrift in te dienen (zie https://www.tweedekamer.nl/kamerleden_e ... kschriften) om de kwestie aan de orde te stellen. De kans op succes lijkt me vrijwel uitgesloten, maar dat is mijn persoonlijke inschatting.

Plaats reactie