Agent geeft andere reden op dan de bekeuring

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jesse James
Infopolitie Gast

Aanhouding wegens "treiteren" agent

Bericht door Jesse James » 17 mei 2018 23:24

Bevrijdingsdag was net ten einde en mijn werkdienst zat erop. Iets na 00:00 liep ik met een vriend door de uitgaanstraat tussen duizenden vierders van de vrijheid langs alle cafés. Zoals bijna iedereen in de straat, hadden we op een gegeven moment beiden een flesje met bier in de hand.

Door een agent werden we gevraagd onze flesjes in de prullenbak te deponeren. Ik stemde gelijk toe en liep naar de bak, nam zonder na te denken een laatste slok en in dezelfde beweging legden wij onze flesjes weg.

De agent kwam aangesneld door al het overige uitgaanspubliek en begon een proces verbaal op te maken. Hij vroeg of ik wist waarom. Ik zei: "misschien omdat we met flesjes over de straat liepen en dat niet zo fijn is (voor de veiligheid)?"

Agent: "nee, ik vroeg jullie dit weg te doen en jij nam een slok, dat vind ik kinderachtig gedrag, politie treiteren, en daarom ga ik ook kinderachtig doen."

Ik voelde me behoorlijk onrespectvol behandeld, aangezien ik beleefd de agent gehoorzaamde, en totaal niet aan het "treiteren" was. Ik vermoedde achteraf dat het allemaal misschien alleen maar een afschrikwekkend effect zou moeten hebben.

Enkele weken verder, en er ligt dus toch een beschikking op de mat, voor "het op een openbare plek nuttigen van een alcoholhoudende drank."

------------
De agent schreef een boete uit voor kinderachtig gedrag, terwijl ik dat ook niet eens was. Daarbij pikte hij er mij, tussen alle honderden andere feestvierders en terrasgangers, selectief uit. Zelfs mijn vriend, die notabene ook bier bij zich had, werd met rust gelaten. Er is daarbij niet eens gekeken of er bier in zat.

Juist, in het openbaar drinken mag in principe niet, maar ik vind dit wel een hele rare gang van zaken.

Stefanvv
Lid
Lid
Aspirant
Roepnaam: Stefan
Geslacht:
Contacteer:

Re: Aanhouding wegens "treiteren" agent

Bericht door Stefanvv » 17 mei 2018 23:57

Wat is precies uw vraag?

Verder heeft u nadat u iets gevraagd is, toch nog dat gene gedaan waarop u bent aangesproken. Dit kan gezien worden als opzettelijk nog even iets doen terwijl er gevraagd is de handelingen te staken en te voldoen aan de vraag. Het staat u natuurlijk vrij om tegen de beschikking in beroep te gaan.

Jesse James
Infopolitie Gast

Bericht door Jesse James » 18 mei 2018 00:51

Nee hoor, ik volgde precies de instructies op (namelijk het weggooien van het flesje). Vervolgens zonder tegenstribbelen meegewerkt. Het was ook allemaal behoorlijk onverwacht.

Verder, de vraag is natuurlijk: kan dit volgens de lezers op dit forum?
De reden van de staandehouding en het proces verbaal was "kinderachtig gedrag, treiteren", aldus de agent, "en daarom doe ik ook kinderachtig".

1. De hele bekeuring is dus gebaseerd op kinderachtig gedrag en uitgedeeld door een (naar eigen zeggen) kinderachtige agent. En niet op drinken in het openbaar. Die reden is absoluut niet gegeven op dat moment.

2. Wie zegt dat er bier in de desbetreffende container zat?

3. En waarom word ik wel bekeurd, terwijl mijn vriend ook een fles vast heeft (en waar dan ook bier in zou zitten net zoals bij mij). Alle overige talloze alcohol dragende mensen en café gasten nagelaten.

Ik zet dit hier op omdat ik wat meer mensen wil vragen om hun mening. :)

Hendrik
Infopolitie Gast

Agent geeft andere reden op dan de bekeuring

Bericht door Hendrik » 18 mei 2018 01:30

Onlangs ben ik voor een bepaalde kleine overtreding staandegehouden, en de agent heeft een proces verbaal opgemaakt en hier een reden voor gegeven.

Echter, de reden die hij destijds gaf is totaal belachelijk en niet eens bekeuringswaardig.

De reden die op het proces verbaal stond dat ik kreeg thuisgestuurd, is vervolgens ook heel wat anders dan de reden die de agent mij aangaf. Ik heb hier getuigen van.

Gaat dit niet geheel tegen het proces in? Ik voel mij namelijk wel genaaid door een chagrijnige agent.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Agent geeft andere reden op dan de bekeuring

Bericht door Frans » 18 mei 2018 07:50

Er is maar 1 "proces-verbaal" om het dan maar zo te noemen en dat is datgene wat u op papier heeft. Dat heet namelijk letterlijk een PV.

En wat u of een verbalisant daar vervolgens voor verhaal aan geven om het voor u te verduidelijken of waardoor u zich "genaaid" voelt is eigenlijk allemaal niet zo interessant want uiteindelijk staat het allenaal nog eens een keer heel duidelijk op die acceptgiro die de officier meestuurt.

Dat is ook degene waartegen u bezwaar kunt aantekenen, niet tegen het verhaaltje van de agent. Daartegen kunt u, althans tegen zijn gedrag jegens u, wel een klacht indienen maar zoals ik lees heeft hij u niet onbehoorlijk behandeld. Hij heeft u bijvoorbeeld niet uitgescholden. Er is alleen een miscommunicatie geweest...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contacteer:

Bericht door SWAT » 18 mei 2018 08:23

U wordt aangesproken vanwege het feit dat u in het openbaar alcohol nuttigt. Een agent spreekt u daar op aan en zou direct een bekeuring kunnen geven. Dat doet hij niet hij stelt u, terwijl hij dat dus niet hoeft te doen, in de gelegenheid de overtreding te doen stoppen door uw flesje bier weg te gooien. U stopt echter niet met de overtreding door nogmaals een slok te nemen. U pleegde op dat moment dus een nieuwe overtreding waarvoor de agent gerechtigd was een bekeuring uit te schrijven. U heeft dus geen bekeuring gekregen voor "treiteren" of "kinderachtig" gedrag maar voor het voortzetten van de eerder geconstateerde overtreding.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 18 mei 2018 08:40

Jesse James schreef:
18 mei 2018 00:51
Ik zet dit hier op omdat ik wat meer mensen wil vragen om hun mening. :)
Ik denk dat je een beetje een bijdehandje bent en gewoon pissed om die bon, klaar. En het allermooiste van alles, je kunt nog 300 mensen vragen om hun mening... er zijn er maar een paar die er echt toe doen: die van de tiepmiep die je bezwaar behandelt voor de OvJ, als je in beroep gaat de tiepmiep die het daarna doet en uiteindelijk een rechter die zal kijken naar de wet en het pv.

Niemand gaat geloven dat een agent je heeft gevraagd om je flesje met onbekende vloeistof op je gemak eerst leeg te drinken voordat je de lege fles netjes in de glasbak deponeert, klaar. Je flesje bier moest gewoon in de vuilnisbak want je mócht daar al niet drinken maar die agent dacht: "hé, feestdag, laat ik m een waarschuwing geven"... en vervolgens drink jij nog even je flesje leeg.... terwijl je het al niet eens bij je mocht hebben. En vervolgens ga je, als kind van 4 om je heen wijzen.. ja, maar die anderen hebben het ook...

Als je eens begeint met: Ja, maar ik heb me als een behoorlijke loser gedragen want ik had al bier bij waar dat niet mocht, en toen ze me waarschuwden dronk ik het vlug leeg en daarna probeerde ik op alle manieren een ander de schuld te geven?

Of is dat te?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 30
Contacteer:

Bericht door DiNozzo » 18 mei 2018 08:53

Als u vermeld wat volgens u de overtreding is en wat er in de thuisgekomen brief stond kunnen wij ook beoordelen of dat klopt. Met dit soort vaagheden kunnen wij ook niet helpen.

Wildplassen heet in de volksmond wildplassen maar op de strafbeschikking staat ineens "binnen de bebouwde kom op een openbare plaats zijn natuurlijke behoefte doen buiten een daarvoor bestemde plaats".
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 18 mei 2018 09:36

Moderatoropmerking van Hilde
Onderwerpen samengevoegd.

@Hendrik, @JessyJames, het is niet de bedoeling dat je je voordoet als een andere gast en op een andere manier probeert een ander antwoord te krijgen.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

maestro
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 18 mei 2018 10:11

@jessyjames

Uit je verhaal maak ik niet op dat je een PV hebt gekregen voor treiteren van de politie. Uit je verhaal maak ik op dat de agent vond dat je te ver bent gegaan en daarom proces verbaal heeft opgemaakt waar hij je eerst met een waarschuwing liet wegkomen. De agent vond dat je hem vervolgens uitdaagde (treiterde) en dus kreeg je alsnog een pv voor het drinken in het openbaar.
Het kinderachtige gedrag was de reden voor het alsnog opmaken van een pv. Dat is wat anders dan dat agent je vertelde je een PV zou krijgen voor treiteren.

Je geeft verder aan dat het niet eens ben met het pv omdat je de agent verkeerd begreep. Je dacht dat je niet met een flesje mocht rond lopen. Je kunt om die reden in bezwaar gaan maar ik geef je weinig kans. Bedenk dat de agent je al zonder eerst een waarschuwing te geven had kunnen verbaliseren.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Jesse James
Infopolitie Gast

Bericht door Jesse James » 18 mei 2018 10:24

DiNozzo schreef:
18 mei 2018 08:53
Als u vermeld wat volgens u de overtreding is en wat er in de thuisgekomen brief stond kunnen wij ook beoordelen of dat klopt. Met dit soort vaagheden kunnen wij ook niet helpen.

Wildplassen heet in de volksmond wildplassen maar op de strafbeschikking staat ineens "binnen de bebouwde kom op een openbare plaats zijn natuurlijke behoefte doen buiten een daarvoor bestemde plaats".
"als een persoon die de leeftijd van 18 heeft bereikt op een door het college aangewezen openbare plek alcoholische drank nuttigen"

En de overtreding zoals beschreven door de agent is kinderachtig zijn, politie treiteren en onrespectvol wezen.
Terwijl de agent dat gewoon tegen mij is.

Er zijn toch wel bepaalde procedures te volgen tijdens zo'n staandehouding?

Mir81
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Bericht door Mir81 » 18 mei 2018 11:33

Lees nu eens goed wat de collega's hiervoor hebben geschreven. Het kinderachtig zijn is de overtreding niet.

Ik snap dit niet zo goed. Je begaat een overtreding, je krijgt een waarschuwing in plaats van een bon (wees er blij mee zou ik zeggen), vervolgens ga je door met de overtreding en uiteindelijk krijg je wel een bon. En dan ligt dat aan de agent? Had na die waarschuwing gewoon geluisterd, dan was er niks aan de hand geweest.

r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Dwarsligger
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contacteer:

Bericht door r0n. » 18 mei 2018 11:37

Jesse James schreef:
18 mei 2018 10:24
En de overtreding zoals beschreven door de agent is kinderachtig zijn, politie treiteren en onrespectvol wezen.
Terwijl de agent dat gewoon tegen mij is.
1. Je begaat een overtreding en krijgt een waarschuwing.
Daarna ga je ondanks de waarschuwing door (een slok nemen), dat is een bewuste extra overtreding, treiteren en niet respectvol.

2. De agent heeft je een kans gegeven, maar jij was eigenwijs, dus ...........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 18 mei 2018 12:11

Jesse James schreef:
18 mei 2018 10:24
DiNozzo schreef:
18 mei 2018 08:53
Er zijn toch wel bepaalde procedures te volgen tijdens zo'n staandehouding?
Moderatoropmerking van Frans
Dit klopt, niet veel maar dan moet ik je verwijzen naar onze forumregels: app.php/rules#regel-17a

Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Twitter: thijeleo / infopolitie
Facebook: leotenthije
Linkedin: leotenthije
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door thijeleo » 18 mei 2018 16:04

Voldoende beantwoord, ik sluit het topic.
LJB ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

Gesloten