VRIJWILLIGE POLITIE - taken en doorgroeien

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Bas VP
Infopolitie Gast

VRIJWILLIGE POLITIE - taken en doorgroeien

Bericht door Bas VP » 13 mei 2018 12:53

Hallo!

Mijn naam is Bas en ik ben sterk aan het overwegen of ik zal solliciteren als politievrijwilliger naast mijn HBO-studie.

Waar ik eigenlijk het meest over twijfel betreft de taken die je uit mag voeren als politievrijwilliger. Wat mij het meest aantrekt aan politiewerk zijn diensten waar je afgaat op meldingen van inbraken, opstootjes bij horeca-gelegenheden, fietsendieven of achtervolgingen! Ik begrijp dat dit een vrij stereotype beeld is van hoe politiewerk afgebeeld wordt op social media en dergelijke, maar dat is wel wat mij zo trekt aan het werk. Zeker wanneer ik de verhalen mag aanhoren van meerdere familieleden die werkzaam zijn (/geweest) bij de politie, als full-time agent t/m brigadier.

Nu is mijn vraag eigenlijk aan jullie: tot in hoeverre komt bovenstaand beeld te pas bij de vrijwillige politie? Worden er normaliter noodhulp diensten gedraaid bij de vrijwillige politie? Zijn er ook mogelijkheden om binnen aanzienlijke termijn ook vuurwapendragend te worden als rang: vrijwillig agent? Dit is uiteindelijk wel waar ik naartoe zou willen; om écht de, voor mij, aantrekkelijke kanten van het politiewerk te beleven.

Ik hoor graag van jullie :wink:

Groet,
Bas

Stefan
Toplid
Toplid
Aspirant
Contacteer:

Re: VRIJWILLIGE POLITIE - taken en doorgroeien

Bericht door Stefan » 13 mei 2018 14:39

Ik ben bang dat de vrijwillige politie niet aan dit stereotype voldoet. Je draait over het algemeen geen noodhulp diensten als vrijwilliger, maar ik heb begrepen dat dit in andere eenheden wel gebeurt. Het lijkt dus afhankelijk van waar je solliciteert of je die achtervolgingen van dichtbij gaat zien, maar ik denk dat het tegen gaat vallen. Je bent vrij minimaal opgeleid en bent echt een ondersteuner aan de fulltime agenten. Bij evenementen ben je wel goed zichtbaar aanwezig en kun je prima dit soort meldingen krijgen. Voor zover ik weet krijgen vrijwilligers geen vuurwapen, anderen op het forum kunnen daar vast meer over vertellen.

Kortom: vrijwilliger is een leuke taak naast je fulltime job om bezig te zijn met zaken die je als burger niet van dichtbij ziet. Je zult alleen zelden in aanraking komen met de 'dikke meldingen'. Je bent beter af om te solliciteren als fulltime agent als je dat wilt, maar dat betekent je baan opzeggen.

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contacteer:

Bericht door SWAT » 13 mei 2018 16:53

Beste Bas,

Als vrijwilliger wordt je eerst opgeleid naar niveau 2. Dat is de surveillant (twee strepen) niet vuurwapen dragend. Surveillanten worden in beginsel niet ingezet voor de noodhulp. Afhankelijk van de eenheid waar je zit en jou mate van beschikbaarheid kan je wel ingezet worden in de wijk zorg middels (brom) fiets, lopend of (soms) auto. Meestal wordt je ingezet voor toezicht houden op straat. Ook daar kan van alles gebeuren en zal je moeten handelen.
Als je goed functioneert bestaat de mogelijkheid om door te studeren naar niveau 3 (3 strepen) agent. Op dat moment kan de mogelijkheid ontstaan dat je ook de vuurwapen opleiding krijgt en vuurwapen dragend wordt. Je kan dan ook ingezet worden voor noodhulp meldingen. Maar ook nog steeds voor andere taken. Wel blijft van belang hoeveel ervaring je hebt en opdoet. Als je 1x per maand komt dan zal je niet snel ingedeeld worden voor noodhulp.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

vraagteken
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Dennis
Geslacht:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Bericht door vraagteken » 13 mei 2018 20:25

Ik zit in landelijk gebied als vrijwilliger en ben daar surveillant, niet vuurwapendragend dus. Bij ons heb je in het hele gebied (meerdere gemeenten) soms maar twee of drie auto's rijden. Je bent dan redelijk vaak de dichtstbijzijnde auto en dan word je ook gewoon naar reanimaties, lijkvinding, aanrijdingen letsel oid gestuurd. Maar we doen ook veel evenementen en verkeerscontroles. Maar ben ook wel eens om de hoek van een gewapende overval geweest en het enige dat ik doen doen is op afstand de collega's bijpraten maar ik kan daar gewoon niet op af. Niet verantwoord. Het hangt heel erg af van het team waar je in komt te zitten qua geografie en hoe men daar met vrijwilligers omgaat.

Bij ons worden alle vrijwilligers, mits capabel, opgeleid voor de rijopleiding (maar te weinig plekken dus enorme achterstand). Idem voor niveau 3 doorstroom (dus ook vuurwapen), zodra de gelegenheid er weer is.
Hoofdbaan: Digitaal rechercheur
Bijbaan: Politievrijwilliger

Bas VP
Infopolitie Gast

Bericht door Bas VP » 16 mei 2018 23:45

Goedenavond,

Bedankt voor de reacties. Het geeft zeker stof tot nadenken. Zoals ik het een beetje lees, lijkt het vrijwillige politiewerk mij in ieder geval leuk genoeg om te solliciteren wanneer er weer vacatures vrij komen ;) Weet daar niet iemand iets van af? Klinkt heel tegenstrijdig; mensen die vrijwilligerswerk willen verrichten maar dat simpelweg niet kunnen omdat er geen vacatures zijn!

Heeft iemand nog ervaring met de deeltijd opleiding die je volgt voor Politievrijwilliger? Ik ben van plan om het naast een druk propedeusejaar te ge gaan volgen, heeft iemand idee of dit een beetje te doen is qua lestijden etc.?

Bas

Rob79
Lid
Lid
Vrijwilliger
Roepnaam: Rob
Geslacht:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Bericht door Rob79 » 17 mei 2018 16:48

Op dit moment zijn er geen vacatures voor politievrijwilliger en deze worden zoals het er nu voor staat in 2019 weer verwacht. Maar... zoals gezegd is dat een verwachting. Op http://www.wordpolitievrijwilliger.nl/ kan je na wat doorklikken een vacaturealert aanmaken en krijg je vanzelf bericht wanneer er weer vacatures zijn. Hier staat ook wat meer info over politievrijwilligers. Hoe je wordt ingezet hangt van nogal wat factoren af, maar zoals de collega's hierboven al aangeven, zal dat voornamelijk evenementen, wijksurveillance en controles zijn. Ik merk ook dat het erg per team verschilt en of je in een stad of buitengebied zit. Ik ben ook politievrijwilliger in de rang van surveillant en draag geen vuurwapen. Hierdoor ga je inderdaad niet naar een overval of achtervolging met een vuurwapengevaarlijke verdachte. Als je veel diensten draait en weet wat je doet en de eventuele meldingen die je krijgt zelfstandig en correct kan afhandelen, kan er bij ons best veel. Maar dan heb je wel ervaring en kennis nodig en dat is lastiger als je 1x per maand een keer een dienst doet. De ene dienst hebt je geen meldingen maar wel heel veel contact met de burger, de andere keer neem je een aangifte op of surveilleer je door de binnenstad, en weer een andere dienst draai ik wel mee met meldingen omdat het druk is. Je weet niet van te voren hoe je dienst er uit komt te zien en dat maakt het voor mij leuk. Samengevat... je moet er zelf wat van (willen) maken en je verwachtingen over achtervolgingen zal ik wat bijstellen.

Of de opleiding te doen is naast je HBO studie hangt nogal af van of je naast je HBO studie nog tijd hebt om 1 of 2 avonden in de week naar de politieacademie te gaan, je eventuele huiswerk, en je stages te op straat te doen.
Als er weer vacatures zijn, komen er denk ik ook wel weer voorlichtingsavonden op de academie, waar meestal ook een vrijwilliger aanwezig is die specifieke vragen kan beantwoorden over de opleiding en het werk op straat. Een collega van werving en selectie kan je dan van alles over de opleiding vertellen want die kan ook anders zijn dan de vorige opleiding. Hoe die er uit komt te zien staat nog niet vast.

Ik heb vorig jaar samen met een collega een camerateam van Nieuwsuur mee op de auto gehad en dat was een vrij gemiddelde surveillancedienst. Geen spanning en sensatie achtervolgingen, maar wel ander politiewerk waar wij voor ingezet worden. Wellicht geeft je dat een beetje een beeld. (Dit hoeft dus niet voor elk team het geval te zijn)
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/220593 ... agent.html

Wat het doorstromen betreft is ook nog niets zeker en zijn er genoeg vrijwilligers die al 10 jaar of meer surveillant zijn en wachten op een doorstroom. (en dat geldt ook voor veel beroepscollega's)
Het doorstromen was overigens ook de aanleiding van het Nieuwsuur item.
Succes met je oriëntatie!
VP Eenheid Oost-NL

ronaldod
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: Evert
Geslacht:
Leeftijd: 44
Contacteer:

Bericht door ronaldod » 17 mei 2018 19:57

De nu gestopte opleiding was betreffende zwaarte goed naast je opleiding te doen. Enige uitdaging kan voor jou zijn de studie tijden. 1-2 avonden in de week. Over de vernieuwde opleiding is nog niet veel bekend wat het gaat worden aangezien nu bezig zijn met de opstellen van de reparatie opleiding n2- naar volledig n2 (q4 2018) en de opleiding van N2 naar N3. (q1-2 20190.) Afhankelijk daarvan zal de nieuwe opleiding opgezet worden.(q4 2019/q1 2020)
Maar houd voor jezelf 2 avonden aan tijd aan die je er aan kwijt bent. In mijn klas zaten een aantal studenten. En ze hebben het allemaal gehaald.
Mogelijk dat einde deze maand weer een update komt over de opleidingen.
VP Midden-Nederland
LOPV contact persoon Midden-Nederland eenheidmiddennederland@lopv.nl

Gesloten