Toeteren, gevaar afwenden en dieren

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Klaas Ventura
Infopolitie Gast

Toeteren, gevaar afwenden en dieren

Bericht door Klaas Ventura » 09 mei 2018 17:27

Achtergrond: ik heb al meer dan 10 jaar een bromfiets certificaat/rijbewijs (en een dergelijke situatie dus al regelmatig meegemaakt, maar dan op een ander voertuig) en ik ben nu aan het lessen voor de auto; ik heb mijn theorie al en heb over 3 weken praktijk examen.

Vandaag had ik rijles en op een gegeven moment zat er een kraaiachtige vogel midden op de weg en die leek niet van plan weg te gaan. Ik zie dit als een gevaar en claxoneer. Ik kreeg commentaar van de instructeur dat dit niet was toegestaan maar alleen voor auto's, voetgangers, fietsers etc. en als je een vogel plat rijdt, is dat pech.

Niet voor vogels, tja, ik vind het raar maar kan het argument nog enigzins volgen. Op de vraag hoe groot het beest dan moet zijn, was het antwoord nee, claxoneren is alleen toegestaan voor het afwenden van gevaar van auto's, fiets, etc. Zelfs niet voor huisdieren? Nee, zelfs niet voor huisdieren.

Nu zal ik, als hij gelijk heeft, persoonlijk liever voor m'n examen zakken dan dat ik een kat of hond doodrijdt, maar ik was toch even benieuwd naar een seconde opinion.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Toeteren, gevaar afwenden en dieren

Bericht door zijlvaart67 » 09 mei 2018 19:20

In de basis heeft de instructeur zeker gelijk; claxonneren doe je puur voor het afwenden van een bepaald gevaar en niet om vogels te verjagen..
Waar ligt grens? Die is niet zo makkelijk te trekken en daar bestaat geen eensluidend antwoord op. Een wetboek geeft geen antwoord op 135.000 verschillende casussen..

Tot zover de juridische inbedding, want in de praktijk gaat 't natuurlijk anders..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 09 mei 2018 19:32

Ten aanzien van vogels is mijn (jarenlange....) ervaring, dat behalve duiven (zeker bij warm weer) vrijwel alle vogels tijdig een veilig heenkomen zoeken als er een auto nadert.

Dan over het wel/niet mogen gebruiken van geluid- en/of lichtsignalen, daarover zegt de wet het volgende:
Wettekst
RVV artikel 28:

Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.
Denk dat het vooral van de situatie afhangt en ook een stukje gevoel wat als dreigend gevaar kan worden gezien.
Zou zelf niet bij het minste of geringste mijn claxon gebruiken, maar ik ben er niet bij geweest om over jouw situatie een oordeel te vellen.

Enne, zakken op jouw examen doe je echt niet als je keertje (ten onrechte) de claxon gebruikt, terwijl het misschien niet eens nodig was.....
Uiteraard is het niet de bedoeling om de claxon bij het minste of geringste gebruikt; dan ga je ongetwijfeld commentaar krijgen tijdens de rit!

Ook als je plotseling, zonder noodzaak, behoorlijk hard remt voor iets waar je ook op een normale manier voor had kúnnen afremmen zonder daarbij het andere verkeer in gevaar te brengen, mag je nogmaals een examen afleggen om het bezit te komen van een rijbewijs.......
Kortom je zakt niet zomaar, dan is er vast wel iets meer gebeurt dan alléén onnodig claxonneren.

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door ThunderSTreak » 10 mei 2018 13:22

Dusty schreef:
09 mei 2018 19:32
Ten aanzien van vogels is mijn (jarenlange....) ervaring, dat behalve duiven (zeker bij warm weer) vrijwel alle vogels tijdig een veilig heenkomen zoeken als er een auto nadert.

Sluit ik mij bij aan. Afgelopen week op de snelweg nog een aanvaring gehad met een duif bij 130 km/h. Deze keer gelukkig met de bus, maar het kostte mij wel mijn spiegelglas links.

Voor het overige moet je je realiseren dat claxonneren ook aandacht (dus tijd) vergt van het dier om te reageren. Het is dan ook nog maar de vraag of ze tijdig weg zijn. Soms moet je duidelijke afwegingen maken welke risico's er zijn. Levert uitwijken, afremmen of ontwijken gevaar op voor mijzelf en het overige verkeer of moet ik ter voorkoming van erger juist beslissen om gewoon op koers te blijven en de klap te kopen. Dat laatste heb ik tot twee keer moeten doen met twee honden die plots overstaken. Een keer in de auto op een smalle dijk in dichte mist met een overstekende zwarte labrador: gevolg forse schade aan de auto en uiteindelijk beperkte schade aan het dier. En eenandere keer op de motor toen een hond, ja weer een labrador, maar nu een beige, letterlijk voor mijn wielen vanuit de bosjes van de ene kant van de weg plots overstak naar zijn baasjes die aan de andere kant stonden. Dat was met 70 km/h buiten de bebouwde kom en was ook niet te beremmen; er was niet uit te wijken (tegenliggers)en overeind blijven op twee wielen was belangrijker. Forse klap alsof ik over een autoband reed zoals ik al zo vaak beoefend had tijdens trainingen. Ik had geen schade aan mijn motor, maar de hond heeft het helaas niet overleefd.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Gesloten