Mag politieagent in laadruimte kijken?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

prohopper
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid sinds: 22 apr 2018, 13:08
Geslacht:
Contact:

Mag politieagent in laadruimte kijken?

Ongelezen bericht door prohopper »

Hallo luitjes,

Gisteravond laat door een motoragent in Lelystad staande gehouden en gevraagd om het rijbewijs. Omdat we in een gesloten bestelbus reden, werd na het het controleren hiervan ons gevraagd of hij even in de laadruimte mocht kijken, waarop wij met nee antwoordden, waarop de agent ons vertelde dat hij daar toe bevoegd was omdat dit opgenomen zou zijn in de APV van Lelystad. Uiteraard hadden we niets illegaals bij ons en hebben we hem even in de laadruimte laten kijken en mochten we onze weg weer vervolgen.

Thuis aangekomen de APV van Lelystad erbij gepakt en zie zo 1, 2, 3 niets hierin staan dat hij dit zomaar mocht doen. Kan dit zomaar?

groetjes,
Prohopper
KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: Mag politieagent in laadruimte kijken?

Ongelezen bericht door KaaDee »

Het vervoeren en/of voorhanden hebben van inbreekwerktuig is sinds een aantal jaar opgenomen in veel APV's. Hierin is ook vastgelegd dat opsporingsambtenaren bevoegd zijn deze te handhaven.

Zonder de lokale APV te kennen (de meesten zijn op hoofdlijnen hetzelfde) is mijn antwoord dus "Ja, dat mag"...
Oost-Nederland | GLM
Gebruikersavatar
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 7910
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Roepnaam: Leo

Re: Mag politieagent in laadruimte kijken?

Ongelezen bericht door thijeleo »

Wetstekst

APV Lelystad
Artikel 2:44 Vervoer inbrekerswerktuigen en geprepareerde voorwerpen

Het is verboden op een openbare plaats (inbrekers)werktuigen, waaronder gereedschappen, voorwerpen of middelen te vervoeren of bij zich te hebben, met het kennelijke doel zich onrechtmatig de toegang tot een gebouw of erf te verschaffen, onrechtmatig sluitingen te openen of te verbreken, diefstal door middel van braak te vergemakkelijken of het maken van sporen te voorkomen.
Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Berichten: 296
Lid sinds: 24 aug 2016, 21:32
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: Mag politieagent in laadruimte kijken?

Ongelezen bericht door Tommy »

En daarop volgend zijn de agenten toezichthouder en staat hun bevoegdheid voor het onderzoek in:

De Algemene Wet Bestuursrecht.

Wetstekst

Artikel 5:19 1. Een toezichthouder is bevoegd vervoermiddelen te onderzoeken met betrekking waartoe hij een toezichthoudende taak heeft.
2. Hij is bevoegd vervoermiddelen waarmee naar zijn redelijk oordeel zaken worden vervoerd met betrekking waartoe hij een toezichthoudende taak heeft, op hun lading te onderzoeken.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11073
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Mag politieagent in laadruimte kijken?

Ongelezen bericht door Hilde »

prohopper schreef: 22 apr 2018, 16:35 Thuis aangekomen de APV van Lelystad erbij gepakt en zie zo 1, 2, 3 niets hierin staan dat hij dit zomaar mocht doen.
Dus volgende keer even 4,5,6 kijken en dan zie je dat het wel mag :wink:
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
prohopper
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid sinds: 22 apr 2018, 13:08
Geslacht:
Contact:

Re: Mag politieagent in laadruimte kijken?

Ongelezen bericht door prohopper »

Mmm, thanks. Dat van dat inbrekerstuig heb ik gelezen, maar dacht meer dat ze daarbij bedoelden dat je niet met een tas met schroevendraaiers en breekijzers door bijvoorbeeld een woonwijk mocht rondlopen. Dat meen ik echt.

Het rare is dat we in een werkbus reden, die afgeladen was met gereedschap en daar werd niets over gezegd, dus op zich dan wel een opmerkelijke wet, die m.i. alleen maar in het leven is geroepen om een agent de bevoegdheid te geven iedere auto te kunnen controleren. Maar nogmaals, hartelijk bedankt.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16670
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Mag politieagent in laadruimte kijken?

Ongelezen bericht door Frans »

Je kunt ook gewoon even de achterdeur van je bus openen... als je niks te verbergen hebt... of zeg ik nu iets geks?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11073
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Mag politieagent in laadruimte kijken?

Ongelezen bericht door Hilde »

prohopper schreef: 22 apr 2018, 20:30 Mmm, thanks. Dat van dat inbrekerstuig heb ik gelezen, maar dacht meer dat ze daarbij bedoelden dat je niet met een tas met schroevendraaiers en breekijzers door bijvoorbeeld een woonwijk mocht rondlopen. Dat meen ik echt.

Het rare is dat we in een werkbus reden, die afgeladen was met gereedschap en daar werd niets over gezegd, dus op zich dan wel een opmerkelijke wet, die m.i. alleen maar in het leven is geroepen om een agent de bevoegdheid te geven iedere auto te kunnen controleren. Maar nogmaals, hartelijk bedankt.
Daarmee mogen ze ook in een tas kijken ja.

Een werkbus..
Vanaf de buitenkant kan de agent niet zien wat erin zit.
Nu zat er gewoon gereedschap in en omdat dat te verwachten was, heeft hij daar niets over gezegd.

En nee, niet iedere auto mag zomaar gecontroleerd worden.. maar bijvoorbeeld een werkbus, avonds laat...
Helemaal als er "nee" wordt geantwoord..

Vaak zit er dan iets anders in 😉
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Mag politieagent in laadruimte kijken?

Ongelezen bericht door Pim »

Het rare is dat we in een werkbus reden, die afgeladen was met gereedschap en daar werd niets over gezegd,
Er staat dan ook in het betreffende artikel in de APV een belangrijke zinsnede die begint met: "met het kennelijke doel...."

Wetstekst

...met het kennelijke doel zich onrechtmatig de toegang tot een gebouw of erf te verschaffen, onrechtmatig sluitingen te openen of te verbreken, diefstal door middel van braak te vergemakkelijken of het maken van sporen te voorkomen
De agent zal het gereedschap en de wijze waarop het werd vervoerd niet ingeschat hebben als verdacht. En gestolen goederen werden ook niet aangetroffen. Het was anders geweest als hij onder een voorstoel van een personenauto een breekijzer had aangetroffen bij een controle. Nu het gereedschap in de laadruimte lag van nota bene een werkbus is het al veel minder of misschien zelfs helemaal niet meer verdacht.

Ik kan niets ontdekken wat niet klopt in de handelswijze van de agent.
Gebruikersavatar
speedo
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1400
Lid sinds: 15 mar 2014, 20:15
Geslacht:
Contact:

Re: Mag politieagent in laadruimte kijken?

Ongelezen bericht door speedo »

En ik nog steeds maar denken dat dit alleen mag als er douane bij is ?? weet niet waar ik dat vandaan heb en zal het ook gelijk deleten .
Is mij overigens 2 x in mijn leven door een agent gevraagd en heb beide keren netjes meegewerkt hoor :) :) :) :)
Never change a winning team
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1888
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Mag politieagent in laadruimte kijken?

Ongelezen bericht door maestro »

Hij is bevoegd vervoermiddelen waarmee naar zijn redelijk oordeel zaken worden vervoerd met betrekking waartoe hij een toezichthoudende taak heeft, op hun lading te onderzoeken, alsdus de wet. Maar ook geld 1:6 Awb:
De hoofdstukken 2 tot en met 8 en 10 van deze wet zijn niet van toepassing op:
a. de opsporing en vervolging van strafbare feiten, alsmede de tenuitvoerlegging van strafrechtelijke beslissingen;
Ik zou de agent naar de reden van zijn onderzoek hebben gevraagd en aan de hand daarvan wel of geen toestemming gegeven hebben. Hij moet immers een redelijk vermoeden hebben dat er iets wordt vervoerd wat onder zijn bevoegdheid tot controle valt.

Overigens mag hij de lading onderzoeken, niet doorzoeken. Dat laaste hoort volgens de rechter thuis in het strafrecht.

Onderzoek op inbrekerswerktuigen is niet toegestaan op grond van 5:19 Awb: De Doge Raad dit jaar:
Blijkens de verwerping van het tot bewijsuitsluiting strekkende verweer heeft het Hof kennelijk geoordeeld dat de opsporingsambtenaren als toezichthouder op de voet van art. 5:11, in verbinding met art. 5:15 en/of 5:19 Awb (in samenhang met art. 2:44, eerste lid, APV Zwijndrecht) bevoegd waren het voertuig (en de lading) te onderzoeken. Dat oordeel getuigt van een onjuiste rechtsopvatting. Blijkens art. 1:6, aanhef en onder a, Awb zijn de hoofdstukken 2 tot en met 8 en 10 van die wet immers niet van toepassing op de opsporing en vervolging van strafbare feiten. Zulks blijkt ook uit de onder 3.2.2 vermelde wetsgeschiedenis van art. 1:6 Awb. Dat brengt met zich dat art. 5:15 en 5:19 Awb geen grondslag bieden voor het toepassen van de in die bepalingen neergelegde bevoegdheden van een toezichthouder tot - kort gezegd - het betreden van plaatsen en het onderzoeken van voertuigen en hun lading, indien die bevoegdheidsuitoefening in de concrete omstandigheden van het geval uitsluitend kan worden aangemerkt als opsporing in de zin van art. 132a Sv.
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... R:2018:487
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1186
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: Mag politieagent in laadruimte kijken?

Ongelezen bericht door taxikemperman »

speedo schreef: 22 apr 2018, 22:16 En ik nog steeds maar denken dat dit alleen mag als er douane bij is ?? weet niet waar ik dat vandaan heb en zal het ook gelijk deleten .
Volgens mij, maar ik kan het ook fout hebben, mag alleen de Douane bij een controle zonder meer in elke afgesloten ruimte van een voertuig kijken.
De overige diensten mogen dat alleen als daar aanleiding voor is (verboden voorwerpen in zicht bij een controle, waardoor de controle opgeschaald mag worden en / of aantekeningen met betrekking tot wapens of drugs)
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11073
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Mag politieagent in laadruimte kijken?

Ongelezen bericht door Hilde »

taxikemperman schreef: 23 apr 2018, 07:04
speedo schreef: 22 apr 2018, 22:16 En ik nog steeds maar denken dat dit alleen mag als er douane bij is ?? weet niet waar ik dat vandaan heb en zal het ook gelijk deleten .
Volgens mij, maar ik kan het ook fout hebben, mag alleen de Douane bij een controle zonder meer in elke afgesloten ruimte van een voertuig kijken.
De overige diensten mogen dat alleen als daar aanleiding voor is (verboden voorwerpen in zicht bij een controle, waardoor de controle opgeschaald mag worden en / of aantekeningen met betrekking tot wapens of drugs)
Precies.

Douane mag het altijd. Bij ieder voertuig, op ieder moment, zonder aanleiding.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1389
Lid sinds: 08 jan 2006, 13:23
Roepnaam: Jaap
Locatie: Ruinerwold
Geslacht:
Contact:

Re: Mag politieagent in laadruimte kijken?

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

Natuurlijk roept een dichte bestelbus zaterdagavond's laat vragen op. Nu heeft TS er moeite mee dat de agent even een blik wil werpen. Wat als er een zojuist gestolen motorfiets achterin blijkt te staan? Agent de held van de dag? Eigenaar blij.

Beslist geen onredelijk verzoek, hooguit de aanvankelijke weigering die nog meer rechtvaardiging aan het verzoek biedt.

Jaap

(ooit zelf op deze wijze aan de kant gezet, en waarom ook niet?)
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8393
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Mag politieagent in laadruimte kijken?

Ongelezen bericht door MotoRon »

Vraag is beantwoord. :slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten