Rechts afslaande auto vs Scooter

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Vis93
Infopolitie Gast

Rechts afslaande auto vs Scooter

Ongelezen bericht door Vis93 »

Beste lezer,

Afgelopen vrijdag is het volgende gebeurd;

Ik reed op de openbare weg met mijn auto en ik zag dat er de hele tijd een scooter achter mij reed.
Op het moment dat ik op een kruising rechtsaf mijn straat in wilde rijden, zat de scooter plots rechts naast mij om me rechtdoor in te halen en schaafde zo met zijn schooter tegen de zeikant van mijn auto waarna hij half omviel.
Hij stond op, keek geschrokken achterom en reed snel weg waarna ik hem achterna reed en zijn kenteken noteerde en de politie heb gebeld.
Nu heb ik aangifte gedaan, maar de agente zegt dat ik 'waarschijnlijk' de schulde ben omdat ik afslaand verkeer ben.
Kan iemand mij hier misschien meer over vertellen? Het kan toch niet zo zijn dat hij mij rechts inhaalt terwijl hij de hele tijd achter mij zit, en mijn auto beschadigd en ik vergolgens de schuldige ben?

Groet, Vis93
Gebruikersavatar
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Berichten: 7387
Lid sinds: 06 jul 2004, 21:54
Locatie: Regio Rotterdam Rijnmond
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contact:

Re: Rechts afslaande auto vs Scooter

Ongelezen bericht door rai »

Je moet je vraag in dit geval even in tweeen knippen, want er is sprake van twee afzonderlijke vraagstellingen.

Enerzijds het doorrijden na aanrijding, daar kan iemand gewoon aangifte van doen, dat staat namelijk los van de schuldvraag.

Daarmee kom je gelijk uit bij de vervolgvraag, en dat is de afhandeling van de schade.
We kunnen hier hier wel wettelijke bepalingen neerzetten wie eventueel welke verkeersfout gemaakt heeft, maar de (verdeling van de) schuldvraag wordt uiteindelijk bepaald door de verzekeringsmaatschappijen.

Die kan soms voor mensen verrassend uitpakken, omdat ze naast de (gedeelde) schuldvraag nog meer factoren mee laten wegen in de afwikkeling van de schade.
Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: Rechts afslaande auto vs Scooter

Ongelezen bericht door Jan »

Een bromfietser mag niet rechts inhalen. Maar... Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.

Ik heb trouwens een vraag over dat inhalen voor de kenners alhier, puur uit interesse. Een bromfietser mag rechts niet inhalen, een fietser mag dat weer wel.
Nou gaat het in dit topic om een scooter, maar dat kan dus ook een snorscooter zijn geweest waar andere regels voor gelden dan een bromscooter. Mag een snorscooter eigenlijk wel rechts inhalen of is dat een no-go ??
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
Gebruikersavatar
Dusty
Deskundige
Deskundige
Berichten: 2136
Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Contact:

Re: Rechts afslaande auto vs Scooter

Ongelezen bericht door Dusty »

guest (jan p) schreef: 16 aug 2017, 15:45 Ik heb trouwens een vraag over dat inhalen voor de kenners alhier, puur uit interesse. Een bromfietser mag rechts niet inhalen, een fietser mag dat weer wel.
Nou gaat het in dit topic om een scooter, maar dat kan dus ook een snorscooter zijn geweest waar andere regels voor gelden dan een bromscooter. Mag een snorscooter eigenlijk wel rechts inhalen of is dat een no-go ??
Ja, ook een snorfietser mag andere bestuurders rechts inhalen.
Onderling (dus ook een fietser.....) mag dat niet en dient hij die 'gewoon' links in te halen. 8)

Meteen maar even het betreffende artikel erbij:

Wetstekst

RVV artikel 11:

1 Inhalen geschiedt links.

2 Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.

3 Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.

4 Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering bevinden mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden rechts inhalen.

5 Bestuurders mogen trams rechts inhalen.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Rechts afslaande auto vs Scooter

Ongelezen bericht door Pim »

Een "scooter" bestaat niet voor de wet, dat is spreektaal.

De wet kent alleen een:
-snorfiets; blauw kenteken, geen helmplicht
-bromfiets; geel kenteken, helm verplicht
-motorfiets; geel kenteken, helmplicht.

Een scooter is er voor alle 3 de bovenstaande varianten: snorscooter, bromscooter en motorscooter.

Iedereen moet het woord scooter gelijk vergeten en verbannen 8)
Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: Rechts afslaande auto vs Scooter

Ongelezen bericht door Jan »

Scooters zijn zo ingeburgerd tegenwoordig, en "gewone" snorfietsen en bromfietsen zijn in de minderheid.

Ik had RVV artikel 11-3 wel gezien maar daar hebben ze het over fietsers, en daarom vond ik het een beetje onduidelijk wat de regel is voor een snorscooter (of snorfiets hoe je het wil noemen).
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Rechts afslaande auto vs Scooter

Ongelezen bericht door Skipperje »

guest (jan p) schreef: 17 aug 2017, 08:50 Scooters zijn zo ingeburgerd tegenwoordig, en "gewone" snorfietsen en bromfietsen zijn in de minderheid.

Ik had RVV artikel 11-3 wel gezien maar daar hebben ze het over fietsers, en daarom vond ik het een beetje onduidelijk wat de regel is voor een snorscooter (of snorfiets hoe je het wil noemen).
Dit vind je in artikel 2b RVV 1990.

Wetstekst

De regels van dit besluit betreffende fietsen en fietsers zijn, in plaats van de regels betreffende bromfietsen en bromfietsers, mede van toepassing op snorfietsen en snorfietsers, tenzij anders is bepaald.
Omdat in artikel 11 niet staat dat het rechts inhalen niet van toepassing is op snorfietsers, mogen snorfietsers dus ook rechts inhalen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Rechts afslaande auto vs Scooter

Ongelezen bericht door Pim »

guest (jan p) schreef: 17 aug 2017, 08:50 Scooters zijn zo ingeburgerd tegenwoordig, en "gewone" snorfietsen en bromfietsen zijn in de minderheid.
Omdat we het hier over verkeersregels en wetgeving hebben en wij niet bij geschetste voorvallen waren lijkt het mij elementair dat we ons hier beperken tot de juiste omschrijving.

Als ik jou vertel "Ik reed op de openbare weg met mijn auto en ik zag dat er de hele tijd een scooter achter mij reed."
Weet jij dan of het een snorfiets, bromfiets of motorfiets is?
Nogal belangrijk voor een correct antwoord omdat een (snor)scooter de regels van fietsen volgt en rechts mag inhalen.
Een (motor)scooter daarentegen links moet inhalen.

Daarom dus.
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: Rechts afslaande auto vs Scooter

Ongelezen bericht door Gast »

Bedankt voor de antwoorden allen.
Om even duidelijkheid te scheppen: Het was een bromfiets. Dus met geel kenteken en een helm.
Gebruikersavatar
Vis93
Infopolitie Gast

Re: Rechts afslaande auto vs Scooter

Ongelezen bericht door Vis93 »

Het gaat hier om een bromfiets.
Geel kenteken met een helm.
Sorry voor de onduidelijkheid

Groet, Vis93

Opmerking van moderator Frans

We moeten je berichten goedkeuren Vis93, je ziet ze niet meteen maar ze zijn er wel. Soms duurt het even voor wij ze hebben goedgekeurd... vakantie enzo ;-)
Gesloten