Bekeuring rood licht, minder dan 3,5 seconden oranje

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
StevenD.
Infopolitie Gast

Bekeuring rood licht, minder dan 3,5 seconden oranje

Bericht door StevenD. » 25 jun 2017, 22:38

Hallo, mijn opa heeft een forse bekeuring gehad van een vaste en bekende flitspaal. Hij en oma zweren dat ze zich aan de snelheid van 50 km hielden en het net oranje werd toen het stoplicht nog net zichtbaar was. Stoppen was geen optie meer. Het stoplicht zou dan een kortere tijd dan 3,5 seconden oranje zijn geweest. Is dat te verifiëren als zoja hoe en waar kunnen ze dan het beste bezwaar maken? Ze hebben inmiddels al wel betaald. Met vriendelijke groet, Steven

Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Berichten: 14574
Lid geworden op: 21 mei 2003, 12:00
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Re: Bekeuring rood licht, minder dan 3,5 seconden oranje

Bericht door Frans » 25 jun 2017, 23:13

StevenD. schreef:
25 jun 2017, 22:38
Hallo, mijn opa heeft een forse bekeuring gehad van een vaste en bekende flitspaal. Hij en oma zweren dat ze zich aan de snelheid van 50 km hielden en het net oranje werd toen het stoplicht nog net zichtbaar was. Stoppen was geen optie meer. Het stoplicht zou dan een kortere tijd dan 3,5 seconden oranje zijn geweest. Is dat te verifiëren als zoja hoe en waar kunnen ze dan het beste bezwaar maken? Ze hebben inmiddels al wel betaald. Met vriendelijke groet, Steven
Dag steven,

Dus je opa zag 50 meter voor de kruising geen enkele kans meer om te stoppen?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Gebruikersavatar
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Berichten: 3318
Lid geworden op: 27 jun 2005, 17:05
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Re: Bekeuring rood licht, minder dan 3,5 seconden oranje

Bericht door DiNozzo » 25 jun 2017, 23:15

Via de site van het CJIB kan je de foto's opvragen. Je zal twee foto's zien, die van het moment voor de stopstreep en het moment van passeren van de stopstreep. De oranjetijd staat ook vermeld op de foto, evenals de roodtijd. Over het algemeen zit er een kleine marge op tussen rood worden en het afgaan van de flitspaal.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

Gebruikersavatar
rai
Moderator
Moderator
Berichten: 7169
Lid geworden op: 06 jul 2004, 21:54
KMAR
Locatie: Regio Rotterdam Rijnmond
Geslacht:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Bekeuring rood licht, minder dan 3,5 seconden oranje

Bericht door rai » 26 jun 2017, 00:25

Dat u probeert namens uw opa de boete aan te vechten is uw goed recht, alleen moet u dan wel alle gegevens hebben en goed beslagen ten ijs komen, want anders zal er namelijk niet veel over blijven.

U gaat uit dat het minder was dan 3.5 seconde, maar als ik kijk naar uitspraken uit het verleden in soortgelijke zaken, dan zijn er mensen bijgeweest die voor minder ongelijk hebben gekregen.
Om daar een voorbeeld in te nemen, hierbij ging het ook om een 50 km/u weg, waarbij de geel tijd slechts 2,9 seconde was.
Redenering van het Gerechtshof Leewauden. (hoogste rechtsorgaan voor dit soort zaken)
3.5. Uit de in het dossier aanwezige foto's van de gedraging is genoegzaam gebleken dat de betrokkene de stopstreep is gepasseerd toen het verkeerslicht reeds 2,3 seconden rood licht uitstraalde en daarvoor reeds 2,9 seconden geel licht had uitgestraald. Op de foto's is waar te nemen dat de gedraging is verricht met een personenauto met een éénassige aanhangwagen.

3.6. De vraag of de geellichtfase in de gegeven omstandigheden zodanig is dat op verantwoorde wijze voor het rode verkeerslicht kan worden gestopt, dient te worden beantwoord aan de hand van de stopafstand van het betreffende voertuig. De stopafstand bestaat uit de remweg van het voertuig plus de afstand die nog wordt afgelegd in de reactietijd van één seconde voordat na het signaleren van het gele licht begonnen wordt met remmen. Het is het hof ambtshalve bekend dat de remweg wordt bepaald door toepassing van de formule S = V²/2xA. Daarbij staat S voor de remweg, V voor de beginsnelheid en A voor de remvertraging.

3.7. Artikel 5.18.35 Voertuigreglement bepaalt dat de remvertraging van de bedrijfsrem van samenstellen van trekkend voertuig en aanhangwagen ten minste 4,0 m/s² moet bedragen.
Uitgaande van een toegestane maximumsnelheid van 50 kilometer per uur (13,88 m/s) en een remvertraging van 4,0 m/s² levert de remwegformule een remweg op van 24,08 meter. Wanneer daar de reactieafstand van 13,88 meter bij opgeteld wordt, blijkt dat de stopafstand van het samenstel 37,96 meter is. Het hof merkt daarbij op dat bij verreweg de meeste voertuigen de remvertraging een stuk groter is dan minimaal vereist, zodat de remweg en dus ook de stopafstand feitelijk nog korter is.
3.8. Uitgaande van de omstandigheid dat de betrokkene op het moment dat het verkeerslicht geel licht begon uit te stralen reed met de maximaal toegestane snelheid van 13,88 m/s, was de betrokkene op dat moment 5,2 (2,9 + 2,3) x 13,88 = 72,18 meter van de stopstreep verwijderd. Derhalve is de stopafstand van 37,96 meter ruim voldoende geweest om tijdig voor de stopstreep te kunnen stoppen. Derhalve faalt het beroep op overmacht.

3.9. Zelfs al wordt uitgegaan van een reactietijd van 3 seconden, dan kan er in de onderhavige zaak nog geen sprake zijn van overmacht. Immers, op het moment dat het verkeerslicht geel licht begon uit te stralen was de betrokkene 72,18 meter van de stopstreep verwijderd, terwijl de stopafstand bij een reactietijd van 3 seconden 65,72 meter ((13,88²/ 2 x 4) + 41,64) bedraagt.

3.10. Hetgeen de gemachtigde heeft aangevoerd, vormt derhalve niet een omstandigheid die het opleggen van een sanctie niet zou billijken dan wel zou moeten leiden tot matiging van het bedrag van de sanctie. Derhalve zal het hof de beslissing van de kantonrechter bevestigen.

3.11. Nu de betrokkene niet in het gelijk wordt gesteld, is er geen aanleiding tot vergoeding van kosten.

4. De beslissing

Het gerechtshof:

bevestigt de beslissing van de kantonrechter;

BC9133

Kortom, richt u pijlen niet alleen op de tijd dat een verleerslicht op geel staat, maar er wordt gekeken naar het totaal plaatje.
Dus ook wat het verkeerslicht op al op rood staat en de gereden snelheid.

Stel in uw geval dat geel licht misschien 3.2 seconde was en rood tijd 1 seconde, betekende dat dat het licht van groen naar geel dus 4,2 seconde was bij overgang.
50 km/u is een snelheid van 13,88 m/s X 4.2 seconde, is ruim 58 meter voor de stopstreep dat het licht op geel ging.

Daar word heel simpel een rekensom op gemaakt wat mogelijk is, en is dan niet goed onderbouwt (zie voorbeeld) dan sta je gewoon met lege handen.

Kortom, niet alleen geel tijd is dus van belang, ook tijd dat het licht op rood stond en de gereden snelheid.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Berichten: 3773
Lid geworden op: 27 sep 2008, 18:24
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Bekeuring rood licht, minder dan 3,5 seconden oranje

Bericht door Pim » 26 jun 2017, 07:59

Men offert de geel fase soms op.

Op het Churchillplein in Rotterdam krijgt kruisend verkeer al groen tegelijk met de geel fase van verkeer in de dwarsrichitng.

Ik weet dat dit niet van toepassing lijkt op iemand die geflitst wordt zoals de casus is maar ik wil benadrukken dat men rekent en denkt vanuit de totaaltijd.
Groen krijgen bij geel, want voor het kruisende verkeer elkaar echt kruisen kan op 2 wegen die elk een middenberm hebben duurt langer dan twee kruisende wegen zonder middenberm. Vandaar dat men de ene richting groen gaf terwijl de andere richting geel KRIJGT.

http://www.knmv.nl/Nieuws-motorrijden/2 ... ntergroen/
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

slvk
Lid
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 19 okt 2014, 07:33
Contacteer:

Re: Bekeuring rood licht, minder dan 3,5 seconden oranje

Bericht door slvk » 26 jun 2017, 11:57

@Rai

Is wel mooi die berekening, kun je met je eigen flitsfoto in de hand zelf een beetje uitrekenen of je naar de maatstaven van de rechtbank al dan niet een kans maakt. Ik ken uit de VS wel voorbeelden waar rechters bekeuringen eruit gooiden vanwege te kort oranje (of in de VS geel). Maar daar waren ook steden die blijkbaar om de inkomsten uit flitspalen wat te verhogen expres de tijd hadden ingekort dat het verkeerslicht geel was.

Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Berichten: 7643
Lid geworden op: 20 mei 2004, 08:43
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Re: Bekeuring rood licht, minder dan 3,5 seconden oranje

Bericht door Skipperje » 26 jun 2017, 13:21

Misschien voldoet 3 seconden wel niet aan de richtlijnen, maar het is niet verboden. In een recent onderzoek staat:
In het handboek voor verkeerslichtenregelingen van het CROW (Wilson, 2014) is het TNO-advies overgenomen, waardoor de huidige CROW-aanbeveling 4 seconden geel bij 50 km/h en 5 seconden geel bij 70 en 80 km/h is. Dit geldt voor verkeersregelinstallaties, waarin de geeltijden in hele seconden worden ingesteld. De theoretische geeltijd voor 50, 70 en 80 km/h is respectievelijk 3,8, 4,9 en 5,4 seconden als men uitgaat van een afremvertraging van 2,5 m/s2 en een perceptie-responstijd van 1,0 seconde. Deze tijden mogen worden toegepast als de verkeersregelinstallatie dit toelaat.
Het handboek vermeldt dat in de praktijk vaak geeltijden van 3 en 4 seconden toegepast worden bij snelheden van 50 en 70 km/h
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Gebruikersavatar
rai
Moderator
Moderator
Berichten: 7169
Lid geworden op: 06 jul 2004, 21:54
KMAR
Locatie: Regio Rotterdam Rijnmond
Geslacht:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Bekeuring rood licht, minder dan 3,5 seconden oranje

Bericht door rai » 26 jun 2017, 19:22

slvk schreef:
26 jun 2017, 11:57
@Rai

Is wel mooi die berekening, kun je met je eigen flitsfoto in de hand zelf een beetje uitrekenen of je naar de maatstaven van de rechtbank al dan niet een kans maakt. Ik ken uit de VS wel voorbeelden waar rechters bekeuringen eruit gooiden vanwege te kort oranje (of in de VS geel). Maar daar waren ook steden die blijkbaar om de inkomsten uit flitspalen wat te verhogen expres de tijd hadden ingekort dat het verkeerslicht geel was.
Ja, dat is simpelweg het rekensommetje van de rechtbank volgen.
Uiteraard speelt de geel-tijd wel een factor, maar enkel daarop een beroepsprocedure is vaak kansloos, tenzij er echt sprake is van een extremis bv. maar een geel-tijd van 1 seconde.
Zoals je ziet gaat het om de complete factor, dus hoelang geel-tijd (als die redelijk is, in casu dus 2,9 seconde) en de tijd dat het licht rood stond.

Die tijd bij elkaar opgeteld, maakt hoeveel seconde je voor het verkeerslicht was, toen het licht van groen naar geel ging.
Vermenigvuldig dit met de snelheid die je ter plaatse reed (in meters per seconde) en je weet redelijk exact hoeveel meter je van de streep verwijderd was.
Dit is echt geen hogere wiskunde en redelijk eenvoudig uit te rekenen.

Als je zoals in casu op een 50 km weg rijdt en je rijdt dit ook, dan rij je 13,88 m/s (50 km/u delen door 3.6)
Stel dat de geel-tijd 3 seconde was en rood-tijd 1 seconde, dan was je dus voor het passeren van de streep, 4 seconde van het verkeerslicht verwijderd voor hij van groen naar geel ging.
Vermenigvuldig dus die 4 seconde met je snelheid (in casu 13.88 m/s) is ruim 55 meter.
Voor de beeldvorming is dit dus ongeveer de breedte van een voetbalveld.


Om je remweg te berekenen, is reactietijd + stopafstand.
Stopafstand bereken je met S= V² / 2xA
Houden we die 50 km/u (13.88 m/s) aan en gaan we uit van de minimale wettelijke remvertraging die een auto van na 31-12-2011 onder normale omstandigheden moeten hebben, dat is 5,8 m/s.

13.88 X 13.88 = 192,65
2 X 5.8 = 11.6

192,65 / 11.6 = 16,61 meter remweg.
Dit is dus de afstand die je daadwerkelijk nodig hebt vanaf het moment dat je je rempedaal in trapt, daar komt dan nog je reactietijd bij.

Als je simpelweg de remweg af trekt van de afstand die ik als voorbeeld had, 55 meter - 16,61 meter remweg = 38 meter voor reactietijd, is dus ruim 2,5 seconde.
Terwijl in de basis een reactietijd van een seconde gehanteerd wordt.
Dit is dus op basis van ideale omstandigheden en een auto die aan de minimale wettelijke eis voldoet, want de praktijk is dat de meeste auto's een remvertraging hebben die (ruim) hoger ligt dan de wettelijke 5.8 m/s vertraging die als eis geldt.


Maar dan ga ik even naar dat stuk van Piet, waarin gesproken wordt over een remvertraging van 2,5 m/s seconde, dus nog niet de helft van het wettelijke vereisten, maar kan in extreem barre weersomstandigheden.

13.88 X 13.88 = 192,65
2 X 2.5 = 5.0

192,65 / 5.0 = 38,53 meter remweg.
Dit is dus de afstand die je daadwerkelijk nodig hebt vanaf het moment dat je je rempedaal in trapt, daar komt dan nog je reactietijd bij.

Wederom, bij overgang groen naar geel, was 55 meter voor de streep, min 38,53 meter remweg = 16 meter.
Aangezien je rijdt met een snelheid van 13,88 m/s heb je dus nog steeds een reactietijd van ruim een seconde, iets wat in het dagelijks leven gehanteerd wordt als norm.
Zoals ik al zei, die vertraging van "slechts" 2,5 m/s is extreem en kom je in 99% van de gevallen niet tegen.

Onder normale omstandigheden is er dus ruim voldoende tijd om altijd af te remmen voordat het licht op rood staat.
Als ik uit ga van het wettelijke minimum, in combinatie met de reactietijd, is dus een normale remweg van 13.88 + 16,61 = 30,5 meter een normale gemiddelde afstand.

Met andere woorden als je geel-tijd en rood-tijd SAMEN onder even afgerond de 2,2 seconde uit komt dan zou je een punt kunnen hebben, maar mijn ervaring is dat meeste boetes allemaal liggen op minimaal 3.5 tot 4 seconde bij elkaar opgeteld en dat is dus onder normale omstandigheden ruim voldoende om te anticiperen.

En als de weers- of andere omstandigheden het niet toe laten, dan is ook de rechtbank makkelijk en zeggen ze gewoon dat je je dan moet aanpassen naar die omstandigheden.

Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Berichten: 14574
Lid geworden op: 21 mei 2003, 12:00
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Re: Bekeuring rood licht, minder dan 3,5 seconden oranje

Bericht door Frans » 26 jun 2017, 20:03

Frans schreef:
25 jun 2017, 23:13
Dag steven,

Dus je opa zag 50 meter voor de kruising geen enkele kans meer om te stoppen?
Daar kwam ik volgens mij ook op uit maar daar had Steven ook nog niet op geantwoord... ;)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Gebruikersavatar
rai
Moderator
Moderator
Berichten: 7169
Lid geworden op: 06 jul 2004, 21:54
KMAR
Locatie: Regio Rotterdam Rijnmond
Geslacht:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Bekeuring rood licht, minder dan 3,5 seconden oranje

Bericht door rai » 26 jun 2017, 20:24

Frans schreef:
26 jun 2017, 20:03
Frans schreef:
25 jun 2017, 23:13
Dag steven,

Dus je opa zag 50 meter voor de kruising geen enkele kans meer om te stoppen?
Daar kwam ik volgens mij ook op uit maar daar had Steven ook nog niet op geantwoord... ;)
Ja precies, had ik gezien. ;)

Mijn antwoord was meer voor slvk om aan te geven dat je met een roodlicht bon van hele goede huize moet komen om er onderuit te komen als alles verder in orde is.

Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Berichten: 14574
Lid geworden op: 21 mei 2003, 12:00
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Re: Bekeuring rood licht, minder dan 3,5 seconden oranje

Bericht door Frans » 26 jun 2017, 20:36

Ah top rai! ;)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Berichten: 10132
Lid geworden op: 18 apr 2006, 21:56
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Re: Bekeuring rood licht, minder dan 3,5 seconden oranje

Bericht door Hilde » 26 jun 2017, 20:46

Moderatoropmerking van Hilde12
mensen, ik denk dat opa door de gele en rode bomen het bos niet meer ziet....


De vraag was waar opa kon nagaan hoe lang het stoplicht op oranje had gestaan en waar opa dan bezwaar kon maken.
En opa heeft de boete al betaald..
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Berichten: 14574
Lid geworden op: 21 mei 2003, 12:00
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Re: Bekeuring rood licht, minder dan 3,5 seconden oranje

Bericht door Frans » 26 jun 2017, 23:31

Samengevat dan:

Als opa op de website van het cjib kijkt kan hij daar de foto van zijn boete opvragen. De link:

https://www.cjib.nl/ik-wil-mijn-flitsfoto-bekijken

Bezwaar maken kan opa op de wijze zoals beschreven op de brief die zit bij de acceptgiro die opa thuis heeft gekregen toen hij d eboete kreeg. Daar staat ook op welke gegevens hij exact moet vermelden.

Als opa inlogt bij het CJIB kan opa de opgevraagde foto downloaden en zoals voorgangers al hebben opgemerkt, op die foto staat duidelijk aangegeven wat "de oranjetijd" is van het bewuste verkeerslicht.

Zoals uit de discussie naar voren is gekomen moet opa echter wel een heel goede reden hebben om in zijn bezwaar te vermelden wil dat bezwaar gehonoreerd worden. Zoals de ook aangehaalde jurisprudentie al zegt: "hij kon niet meer stoppen" is niet voldoende reden.
Daar tegenover staat: bezwaar maken kost opa enkel het schrijven van een brief, niet geschoten is altijd mis en zoals het klokje thuis tikt tilt het nergens, kortom, het is zijn goed recht om bezwaar aan te tekenen.

Ik hoop dat opa hiermee vooruit kan. ;)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 13 gasten