duitse aanhanger achter nederlandse auto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
retep2334
Infopolitie Gast

duitse aanhanger achter nederlandse auto

Ongelezen bericht door retep2334 »

Ik wil volgende week een bootje kopen in duitsland, en die staat op een aanhanger met duits kenteken. Mag ik hiermee naar nederland rijden? Eenmaal hier ga ik er uiteraard een nederlands kenteken
op aanvragen, maar ik moet hem dus wel zelf hierheen halen.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16722
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: duitse aanhanger achter nederlandse auto

Ongelezen bericht door Frans »

retep2334 schreef: 08 jun 2017, 22:34 Ik wil volgende week een bootje kopen in duitsland, en die staat op een aanhanger met duits kenteken. Mag ik hiermee naar nederland rijden? Eenmaal hier ga ik er uiteraard een nederlands kenteken
op aanvragen, maar ik moet hem dus wel zelf hierheen halen.
de wet:

Wetstekst

Hoofdstuk 5.
Kentekens en kentekenbewijzen
§ 1. Kentekenplicht

Artikel 36
  1. Aan de eigenaar of houder van een motorrijtuig of een aanhangwagen op de weg dient overeenkomstig bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde regels door de Dienst Wegverkeer een kenteken voor dat voertuig te zijn opgegeven.
  2. Ter zake van de in het eerste lid bedoelde opgave dient overeenkomstig bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde regels door de Dienst Wegverkeer een kentekenbewijs te zijn afgegeven aan de eigenaar of houder van het voertuig.
  3. Het kentekenbewijs dient:
    1. te voldoen aan de bij ministeriële regeling vastgestelde eisen inzake inrichting en uitvoering,
    2. zijn geldigheid niet te hebben verloren,
    3. niet te zijn ingevorderd, en
    4. behoorlijk leesbaar te zijn.
  4. [Vervallen.]
  5. Motorrijtuigen en aanhangwagens dienen overeen te komen met de gegevens in het voor het betrokken voertuig afgegeven kentekenbewijs en met de gegevens die omtrent het voertuig zijn opgenomen in het kentekenregister, tenzij krachtens artikel 71 een bepaalde afwijking van die gegevens is toegestaan.
  6. Voor overtreding van het eerste tot en met vijfde lid zijn aansprakelijk:
    a. voor zover het betreft een motorrijtuig, de eigenaar of houder die het motorrijtuig op de weg laat staan of daarmee over de weg laat rijden, alsmede in het geval dat met dat motorrijtuig over de weg wordt gereden, de bestuurder, en
    b. voor zover het betreft een aanhangwagen, de eigenaar of houder die de aanhangwagen op de weg laat staan of deze met een motorrijtuig over de weg laat voortbewegen, alsmede in het geval dat de aanhangwagen met een motorrijtuig over de weg wordt voortbewogen, de bestuurder van dat motorrijtuig.
  7. De in het derde lid, onderdeel a, bedoelde eisen kunnen mede dienstbaar zijn aan de heffing van de belasting van personenauto’s en motorrijwielen en van de motorrijtuigenbelasting.
  8. Bij ministeriële regeling worden nadere regels vastgesteld ter uitvoering van het eerste en het tweede lid.
maar, en ik kort even wat in... art 37....

Wetstekst

Hoofdstuk IV.
Kentekens en kentekenbewijzen § 1.
Kentekenplicht
Artikel 37


Artikel 36 is niet van toepassing op:

<knippie>

b. in het buitenland geregistreerde motorrijtuigen en aanhangwagens, die zich in het internationaal verkeer bevinden, mits ter zake van de registratie van het betrokken voertuig door het daartoe bevoegde gezag in het buitenland een bewijs is afgegeven dat voldoet aan de daaraan gestelde eisen in de tussen Nederland en het betrokken land van kracht zijnde internationale overeenkomst en het betrokken voertuig voldoet aan de eisen die in die overeenkomst dan wel bij algemene maatregel van bestuur ter uitvoering van die overeenkomst aan dat voertuig worden gesteld met betrekking tot de toelating tot het internationaal verkeer;

<knippie>
Met andere woorden, zolang de aanhanger zich "in het internationale verkeer bevindt", u verplaatst de aanhanger van Duitsland naar Nederland, is er geen probleem en mag u dus gewoon het Duits kenteken achter de Nederlandse auto hangen.

Dit laat onverlet dat u wel de gewichten van aanhanger en trekkend voertuig in acht moet nemen (TTM van aanhanger en trekkend voertuig)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Berichten: 7387
Lid sinds: 06 jul 2004, 21:54
Locatie: Regio Rotterdam Rijnmond
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contact:

Re: duitse aanhanger achter nederlandse auto

Ongelezen bericht door rai »

Toch nog even een randvraag.
Zoals ik het begrijp wordt de aanhanger "ge-importeerd" vanuit Duitsland.

Wat gaat de huidige eigenaar/tenaamgestelde van de boottrailer doen ?

Ik kan me namelijk voorstellen dat hij niet 'zomaar' de boortrailer meegeeft in de hoop dat diegene ook daadwerkelijk de trailer van kenteken afhaalt.

Ik ken de Duitse wetgeving niet zo heel goed voor wat betreft de kentekenwetgeving, maar als hij besluit het kenteken van naam af te laten halen of kenteken ongeldig laat verklaren of wat dan ook, dan vervalt de geldigheid van het kenteken.

Hij heeft namelijk in Duitsland ook bepaalde verplichtingen en zal ook ergens aan moeten geven dat de boottrailer ge-exporteerd wordt.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16722
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: duitse aanhanger achter nederlandse auto

Ongelezen bericht door Frans »

rai schreef: 09 jun 2017, 05:10 Hij heeft namelijk in Duitsland ook bepaalde verplichtingen en zal ook ergens aan moeten geven dat de boottrailer ge-exporteerd wordt.
En ik kan het mis hebben maar volgens mij zit m daar de kneep. De oude eigenaar zal hem toch over willen laten schrijven. Wil TS het dus correct doen dan zou hij een exportkenteken moeten aanvragen, dat erop schroeven en daarmee naar NL rijden en vervolgens in NL voor de aanhanger een nieuw kenteken aanvragen.

Website RDW:
Rijden met een voertuig dat u wilt invoeren
Voor het rijden vanuit het buitenland naar Nederland, geeft de RDW geen kenteken af. Neemt u hiervoor contact op met de buitenlandse instanties. U kunt het voertuig ook op een trailer of auto-ambulance vervoeren.

Rijdt u met het voertuig voorzien van de buitenlandse kentekenplaten en het geldige buitenlandse kentekenbewijs naar de RDW? Dan moet u er rekening mee houden dat de RDW wettelijk verplicht is om het buitenlandse kentekenbewijs in te nemen. U mag dan nadat u bij de RDW bent geweest, niet meer met het voertuig op de openbare weg rijden, omdat u niet meer in het bezit bent van een geldig kentekenbewijs. In dit geval kunt u een gratis eendagskenteken aanvragen bij de RDW. Dit eendagskenteken is alleen geldig op de dag van de keuring.

Na ontvangst van het Nederlandse kentekenbewijs kunt u het voertuig (weer) gebruiken. Een voorwaarde is wel dat u ook moet voldoen aan de overige verplichtingen die horen bij het hebben van een voertuig.
Bron
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1191
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: duitse aanhanger achter nederlandse auto

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Er is ook nog iets als aanhangers met kenteken trekkende auto. Dacht maximum gewicht 750 kg.
Als hij daaronder blijft kan je een witte plaat met kenteken trekkend voertuig gebruiken.
Maar voor de juiste antwoorden zeker omdat de aanhanger geëxporteerd wordt, zou ik contact opnemen met de RDW
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: duitse aanhanger achter nederlandse auto

Ongelezen bericht door Pim »

Bestaat die 750 kg. regel ook in Duitsland? Volgens mij niet namelijk.

En als je bedoelt om de Duitse aanhanger mee naar NL te vervoeren dan kan dat volgens mij ook niet.
Mijn GBV (gezond boeren verstand) zegt dat die aanhanger een Duitse identiteit heeft (totdat hij daar afgemeld is) en je dus niet zomaar een Nederlandse kentekenplaat eroverheen kunt hangen en doen alsof het een Nederlands voertuig is.
Gebruikersavatar
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Berichten: 7387
Lid sinds: 06 jul 2004, 21:54
Locatie: Regio Rotterdam Rijnmond
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contact:

Re: duitse aanhanger achter nederlandse auto

Ongelezen bericht door rai »

Precies, we hebben het dus niet over een situatie dat alleen de boot gekocht wordt, waarbij de boottrailer dus even "gebruikt" wordt om de boot in Nederland te krijgen, maar gaat het om het importeren-exporteren van een in Duitsland gekentekend en geregistreerd voertuig.
Gebruikersavatar
retep2334
Infopolitie Gast

Re: duitse aanhanger achter nederlandse auto

Ongelezen bericht door retep2334 »

rai schreef: 09 jun 2017, 05:10 Toch nog even een randvraag.
Zoals ik het begrijp wordt de aanhanger "ge-importeerd" vanuit Duitsland.

Wat gaat de huidige eigenaar/tenaamgestelde van de boottrailer doen ?

Ik kan me namelijk voorstellen dat hij niet 'zomaar' de boortrailer meegeeft in de hoop dat diegene ook daadwerkelijk de trailer van kenteken afhaalt.

Ik ken de Duitse wetgeving niet zo heel goed voor wat betreft de kentekenwetgeving, maar als hij besluit het kenteken van naam af te laten halen of kenteken ongeldig laat verklaren of wat dan ook, dan vervalt de geldigheid van het kenteken.

Hij heeft namelijk in Duitsland ook bepaalde verplichtingen en zal ook ergens aan moeten geven dat de boottrailer ge-exporteerd wordt.
Ik dacht dat de eigenaar zei dat hij even ging uitzoeken hoe de aanhanger dan van zijn naam af komt en er dan waarschijnlijk een exportkentekenplaat op komen.
Ik weet wel dat als je een auto koopt, je de papieren er bij krijgt en daarmee kun je dan hier bij de rdw een nederlands kenteken aanvragen, dus zal dat voor die
aanhanger wel ongeveer het zelfde zijn. Ik geregeld autos in duitsland, maar die vervoer ik dan op een autoambulance, dus wil ik ook even weten hoe dat zit
met een aanhangertje.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16722
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: duitse aanhanger achter nederlandse auto

Ongelezen bericht door Frans »

retep2334 schreef: 09 jun 2017, 18:08 Ik weet wel dat als je een auto koopt, je de papieren er bij krijgt en daarmee kun je dan hier bij de rdw een nederlands kenteken aanvragen, dus zal dat voor die
aanhanger wel ongeveer het zelfde zijn.
Volgen mij niet eens "ongeveer" maar gewoon exact mits de aanhanger een volledig eigen registratie = kenteken heeft en dat is even de vraag waar enkel TS op kan antwoorden.

Ik mag aannemen dat de Duitse eigenaar die AHW inclusief boot over laat schrijven op de nieuwe eigenaar voordat hij hem achter een (voor hem vreemde) NL auto laat hangen. Heeft de AHW geen eigen kenteken en is ie TTM < 750 kg dan kan er gewoon een witte plaat op... maar was de hele discussie al niet eens begonnen en als TTM > 750 KG maar GEEN eigen kenteken op aanhanger (maar op bijvoorbeeld een duitse auto)
dan mag de NL auto hem helemaal niet trekken in NL en dan moet het geheel sowieso op een ambulance naar RDW.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: duitse aanhanger achter nederlandse auto

Ongelezen bericht door Pim »

Volgens mij, maar ik kan ernaast zitten, ga je samen, koper en verkoper, naar de TüV.

Daar wordt de Plakette van het kenteken afgehaald.
Zonder de zilveren Plakette (Dienstsiegel) toon je de buitenwereld dat er geen Haftpflichtversicherung (WA) meer betaald wordt in Dld.
Daarmee mag het voertuig ook niet meer rijden (en naar ik meen zelfs niet meer staan) op de Duitse openbare weg.
Elke handhaver kan zien aan het ontbreken van de zilveren Kreis-Plakette dat er iets mis is met de registratie.

Loop je achterstand op in Verzekeringspremies komt er ook een mannetje met een schaafje het Dienstsiegel verwijderen als hij de auto aantreft op de openbare weg.
De zilveren Plakette is van de Kreis (regio/gemeente) waar je aangemeld bent, de gekleurde van de TüV-keuring en heeft elk jaar een andere kleur.

De koper regelt zijn Exportkenzeichen.

Als de koper handelaar is:
...mag deze een groene plaat erop doen en in NL direct naar de RDW voor een voertuigidentiteitscontrole van het voertuig.
In elk geval is dit voor België de praktijk. Ik neem aan ook voor Duitsland.

De voertuigidentiteitscontrole levert enkel RDW papieren op, geen kenteken, die de NL eigenaar/handelaar kan overleggen bij een verkeerscontrole.
Met die papieren kan een handelaar een kenteken aanvragen. LET OP: Een handelaar heeft hiervoor 1 jaar.
Verkoopt hij de auto aan het buitenland komt er nooit een NL-kenteken op dat voertuig.
De handelaar mag dus tot max. 12 maanden wachten met een kenteken en dat heeft te maken met de BPM-kosten.
Meteen op kenteken zetten en niet meteen verkopen kost hem onnodig geld.
Meteen op kenteken zetten en verkopen aan het buitenland idem.

Nu verder zonder handelaar in het spel:
De koper regelt een exportkennzeichen en verzekering.
Daarmee kan hij verder rijden naar NL een bij de RDW een kenteken regelen.
Gebruikersavatar
retep2334
Infopolitie Gast

Re: duitse aanhanger achter nederlandse auto

Ongelezen bericht door retep2334 »

Frans schreef: 09 jun 2017, 18:21
retep2334 schreef: 09 jun 2017, 18:08 Ik weet wel dat als je een auto koopt, je de papieren er bij krijgt en daarmee kun je dan hier bij de rdw een nederlands kenteken aanvragen, dus zal dat voor die
aanhanger wel ongeveer het zelfde zijn.
Volgen mij niet eens "ongeveer" maar gewoon exact mits de aanhanger een volledig eigen registratie = kenteken heeft en dat is even de vraag waar enkel TS op kan antwoorden.

Ik mag aannemen dat de Duitse eigenaar die AHW inclusief boot over laat schrijven op de nieuwe eigenaar voordat hij hem achter een (voor hem vreemde) NL auto laat hangen. Heeft de AHW geen eigen kenteken en is ie TTM < 750 kg dan kan er gewoon een witte plaat op... maar was de hele discussie al niet eens begonnen en als TTM > 750 KG maar GEEN eigen kenteken op aanhanger (maar op bijvoorbeeld een duitse auto)
dan mag de NL auto hem helemaal niet trekken in NL en dan moet het geheel sowieso op een ambulance naar RDW.
Het is een aanhanger boven de 750kg, dus met eigen papieren, en die zal hij dan zelf moeten afmelden en waarschijnlijk ook de kentekenplaat moeten houden, en dan zou ik dan idd er niet mee naar huis
mogen rijden, dus zou ik kunnen afspreken dat hij hem pas afmeld als ik hem thuis heb staan, en hij daarna de papieren op stuurt, of niet?
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16722
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: duitse aanhanger achter nederlandse auto

Ongelezen bericht door Frans »

retep2334 schreef: 09 jun 2017, 23:30
Frans schreef: 09 jun 2017, 18:21
retep2334 schreef: 09 jun 2017, 18:08 Ik weet wel dat als je een auto koopt, je de papieren er bij krijgt en daarmee kun je dan hier bij de rdw een nederlands kenteken aanvragen, dus zal dat voor die
aanhanger wel ongeveer het zelfde zijn.
Volgen mij niet eens "ongeveer" maar gewoon exact mits de aanhanger een volledig eigen registratie = kenteken heeft en dat is even de vraag waar enkel TS op kan antwoorden.

Ik mag aannemen dat de Duitse eigenaar die AHW inclusief boot over laat schrijven op de nieuwe eigenaar voordat hij hem achter een (voor hem vreemde) NL auto laat hangen. Heeft de AHW geen eigen kenteken en is ie TTM < 750 kg dan kan er gewoon een witte plaat op... maar was de hele discussie al niet eens begonnen en als TTM > 750 KG maar GEEN eigen kenteken op aanhanger (maar op bijvoorbeeld een duitse auto)
dan mag de NL auto hem helemaal niet trekken in NL en dan moet het geheel sowieso op een ambulance naar RDW.
Het is een aanhanger boven de 750kg, dus met eigen papieren, en die zal hij dan zelf moeten afmelden en waarschijnlijk ook de kentekenplaat moeten houden, en dan zou ik dan idd er niet mee naar huis
mogen rijden, dus zou ik kunnen afspreken dat hij hem pas afmeld als ik hem thuis heb staan, en hij daarna de papieren op stuurt, of niet?
Hoe kan de Duitse eigenaar een AHW "afmelden" dan? Overigens, ik zou het als eigenaar never nooit doen want ik blijf verantwoordelijk als kentekenhouder tot dat ding ergens in NL stil staat toch?

Kortom, wat is de reden dat je niet gewoon een exportkenteken gaat halen?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
retep2334
Infopolitie Gast

Re: duitse aanhanger achter nederlandse auto

Ongelezen bericht door retep2334 »

Frans schreef: 10 jun 2017, 01:07
retep2334 schreef: 09 jun 2017, 23:30
Frans schreef: 09 jun 2017, 18:21
retep2334 schreef: 09 jun 2017, 18:08 Ik weet wel dat als je een auto koopt, je de papieren er bij krijgt en daarmee kun je dan hier bij de rdw een nederlands kenteken aanvragen, dus zal dat voor die
aanhanger wel ongeveer het zelfde zijn.
Volgen mij niet eens "ongeveer" maar gewoon exact mits de aanhanger een volledig eigen registratie = kenteken heeft en dat is even de vraag waar enkel TS op kan antwoorden.

Ik mag aannemen dat de Duitse eigenaar die AHW inclusief boot over laat schrijven op de nieuwe eigenaar voordat hij hem achter een (voor hem vreemde) NL auto laat hangen. Heeft de AHW geen eigen kenteken en is ie TTM < 750 kg dan kan er gewoon een witte plaat op... maar was de hele discussie al niet eens begonnen en als TTM > 750 KG maar GEEN eigen kenteken op aanhanger (maar op bijvoorbeeld een duitse auto)
dan mag de NL auto hem helemaal niet trekken in NL en dan moet het geheel sowieso op een ambulance naar RDW.
Het is een aanhanger boven de 750kg, dus met eigen papieren, en die zal hij dan zelf moeten afmelden en waarschijnlijk ook de kentekenplaat moeten houden, en dan zou ik dan idd er niet mee naar huis
mogen rijden, dus zou ik kunnen afspreken dat hij hem pas afmeld als ik hem thuis heb staan, en hij daarna de papieren op stuurt, of niet?
Hoe kan de Duitse eigenaar een AHW "afmelden" dan? Overigens, ik zou het als eigenaar never nooit doen want ik blijf verantwoordelijk als kentekenhouder tot dat ding ergens in NL stil staat toch?

Kortom, wat is de reden dat je niet gewoon een exportkenteken gaat halen?
ik deed maar een gokje, maar als het dus met een exportkenteken kan, dan gaan we die een halen, want ik wil uiteraard geen gedonder onderweg, want ik moet wel even 600km rijden.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: duitse aanhanger achter nederlandse auto

Ongelezen bericht door Pim »

Jij zult tijdens de rit over de voertuigpapieren moeten beschikken en de kentekenplaat.
De (Duitse) eigenaar zal bij het afmelden ook over beide moeten beschikken.
Hoe kan hij anders de administratieve handelingen verrichten?

Ergo: dat gaat niet.
Nog afgezien van het feit dat jij aanrijdingen, bekeuringen en andere ongein kunt verrichten met een aanhanger die op zijn naam staat.
Ik zou dat ook in geen geval toestaan als verkoper. Boter bij de vis. Ik het geld, jij de aanhanger. Maar dan wel gelijk van mijn naam af.
Gebruikersavatar
retep2334
Infopolitie Gast

Re: duitse aanhanger achter nederlandse auto

Ongelezen bericht door retep2334 »

Begrijp ik het nou goed dat er dus een exportkenteken op de aanhanger geregeld moet worden om er dan mee naar nederland te kunnen rijden?
Gesloten