Motor begrenst naar 35kw, verzekerd, maar niet officie op kentekenbewijs

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Motorfanaat
Infopolitie Gast

Motor begrenst naar 35kw, verzekerd, maar niet officie op kentekenbewijs

Ongelezen bericht door Motorfanaat »

Goedendag,

Zoals mijn lange onderwerp het al indiceerd, zit ik met een klein dilemma.

Als ik een motor met origineel vermogen boven de 35kw begrens tot 35 en dan in rekening gehouden met de A2 rijbewijs regels. Het vervolgens kan verzekeren, maar NIET officieel heb laten goedkeurenn door RDW en dus niet rechtsgeldig. Kan ik dan in de problemen komen als ik aangehouden word (=bekeuring, motor in beslag genomen)?

Mijn tweede vraag is het volgende:

Ook al word ik verzekerd door een verzekeringsmaatschappij. Als bij een ongeluksgeval de tegenpartij erachter komt dat ik in feite strafbaar de desbetreffende motor reed, dan zouden ze de kosten op mij kunnen verhalen, toch? Of kan zelfs mijn partij dat ook doen om te voorkomen dat zij moeten uitbetalen?

Denk ik te voorzichtig hier over na aangezien er motorrijders zijn die het zo wel gedaan hebben en geen problemen hebben gehad.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3713
Lid sinds: 27 jun 2005, 17:05
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: Motor begrenst naar 35kw, verzekerd, maar niet officie op kentekenbewijs

Ongelezen bericht door DiNozzo »

1. Bij een controle ga ik uit van de gegevens op het kentekenbewijs. Ik kan aan een vermogensuitdraai niet zien of deze nog altijd begrenst is. Je zal dus een bekeuring krijgen voor het rijden zonder geldig rijbewijs voor de categorie voertuig welke je bestuurt. Bij een ongeval zal ik, indien nog mogelijk, onderzoek aan de motor laten uitvoeren om te kijken of deze daadwerkelijk begrenst was.

2. Je hebt jezelf verzekerd tegen verhaal door een andere partij middels je WA-verzekering. Al rij je zonder rijbewijs dronken door rood op een onbegrensde motor zal je verzekeraar bij schuld uitkeren. Maarrrr... je hebt wel kans dat je verzekeraar de keutel intrekt en je niet meer dekt omdat in de polisvoorwaarden staat dat je voertuig aan de eisen moet voldoen en je een geldig rijbewijs voor de categorie voertuig welke je bestuurt moest hebben. Dat betekent dat alle kosten op je verhaald worden. Het is dus belangrijk dat je de toestemming van de verzekeraar zwart op wit hebt.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Motor begrenst naar 35kw, verzekerd, maar niet officie op kentekenbewijs

Ongelezen bericht door Pim »

en bedenk dat verzekeraars vóórdat het zover is zullen zeggen dat het geen probleem is
dat ze tot het zover is zullen doen dat het geen probleem is (lees: premiegelden zullen accepteren)
en als het zover is ze geen dekking meer accepteren en de uitgekeerde bedragen inderdaad terugvorderen
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Motor begrenst naar 35kw, verzekerd, maar niet officie op kentekenbewijs

Ongelezen bericht door Skipperje »

Uiteindelijk kom je toch bij de RDW terecht. Immers het is verplicht om je kenteken aan te laten passen als het vermogen meer dan 20% wordt aangepast.

Wetstekst

Artikel 6.3 Regeling voertuigen het vermogen van motorfietsen, driewielige motorrijtuigen en bromfietsen, alsmede het vermogen van overige motorvoertuigen, indien deze meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde;
Dus als je gecontroleerd wordt en een vermogensuitdraai laat zien kan dat leiden tot een boete en een WOK (ongeldig kenteken tot herkeuring). Daarom zou ik nu al naar de RDW mailen en om aanpassing vragen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14438
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Motor begrenst naar 35kw, verzekerd, maar niet officie op kentekenbewijs

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik ben van mening dat als je zo rondrijdt het uitsluitend een bonnetje oplevert omdat het kentekenbewijs niet is aangepast.

De 35 kw grens staat niet beschreven als een eis aangaande de rdw gegevens, maar als een feitelijke eis. Ik bedoel; al staat er op het kentekenbewijs dat het ding 60 kw heeft, als het apparaat feitelijk maar 35 levert is alles ok. Ook voor de verzekering. Een verzekering kan nimmer onder een uitkering uitkomen omdat het kentekenbewijs niet correct is. Je meldt bij de verzekering dat je een 35 kw ding wilt verzekeren en dat risico accepteren ze. Het is ook een 35 kw ding, er is bij de aanvraag dus geen woord over gelogen. Dat een plastic kaartje van de rdw daar niet op aansluit is niet relevant.

Ik geloof wel dat je een leuk discussiepunt hebt met de agent die je aan de kant zet, maar het is aan hem om aan te tonen dat het ding meer dan 35 kw levert en hij mag daarbij nimmer uitgaan van rdw gegevens. Die kloppen namelijk heel vaak niet. Hoe vaak zie ik een rode auto rijden, terwijl op het kentekenbewijs staat dat hij groen is? De eindconclusie is toch echt dat het ding rood is en de rdw krijgt dan nimmer gelijk, ook niet bij de rechter; het apparaat blijft namelijk rood..

Dit is de wettelijke eis:

Wetstekst

Art 15 reglement rijbewijzen
c. motorrijtuigen op twee wielen, niet zijnde een bromfiets, met een maximumvermogen van 35 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van niet meer dan 0,2 kW per kg massa in rijklare toestand als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen en niet afgeleid van een motorrijtuig met meer dan het dubbele vermogen, al dan niet met zijspan of aanhangwagen (rijbewijs A2);

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Motor begrenst naar 35kw, verzekerd, maar niet officie op kentekenbewijs

Ongelezen bericht door Pim »

Staat er in de kleine polislettertjes niet ergens iets dat het voertuig voorzien moet zijn van een geldig kentekenbewijs?
Zoals er ook staat dat de bestuurder in het bezit moet zijn van een geldig rijbewijs?
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14438
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Motor begrenst naar 35kw, verzekerd, maar niet officie op kentekenbewijs

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

In mijn polisvoorwaarden niet.. ;)

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Motor begrenst naar 35kw, verzekerd, maar niet officie op kentekenbewijs

Ongelezen bericht door Pim »

Heb ik nu een hiaat in de uitvluchten van verzekeraars ontdekt? :scratch:

Best raar eigenlijk: een geldig kentekenbewijs (zeker nu we meer en meer met WOK werken) zou toch een boel claims kunnen schelen voor verzekeraars.
En hoe meer ik er over nadenk is een geldig kentekenbewijs, net als een geldig rijbewijs voor de bestuurder, helemaal niet zo'n gekke polisvoorwaarde.
Want in theorie zou je dus met een geldig rijbewijs met een voertuig met WOK dekking kunnen genieten van je verzekering.

Of zou het dan via een andere constructie afgewezen worden? Hmmm.... :roll:
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8455
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Motor begrenst naar 35kw, verzekerd, maar niet officie op kentekenbewijs

Ongelezen bericht door MotoRon »

:topic:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Motor begrenst naar 35kw, verzekerd, maar niet officie op kentekenbewijs

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik ben het met Zijlvaart eens. Praktisch kom ik deze motoren bij ongevallen ook tegen. Wij laten het vermogen dan testen, zodat in ons PV het juiste vermogen staat en PV kan worden gemaakt voor het rijden zonder rijbewijs (dat is vaak de praktijk na een vermogenstest). Maar mijn betoog dat TS uiteindelijk toch bij de RDW komt is ook juist en daarom mijn advies dit zelf te regelen voordat TS gecontroleerd wordt en het verplicht moet.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3713
Lid sinds: 27 jun 2005, 17:05
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: Motor begrenst naar 35kw, verzekerd, maar niet officie op kentekenbewijs

Ongelezen bericht door DiNozzo »

zijlvaart67 schreef: 13 mei 2017, 11:09 Ik ben van mening dat als je zo rondrijdt het uitsluitend een bonnetje oplevert omdat het kentekenbewijs niet is aangepast.

De 35 kw grens staat niet beschreven als een eis aangaande de rdw gegevens, maar als een feitelijke eis. Ik bedoel; al staat er op het kentekenbewijs dat het ding 60 kw heeft, als het apparaat feitelijk maar 35 levert is alles ok. Ook voor de verzekering. Een verzekering kan nimmer onder een uitkering uitkomen omdat het kentekenbewijs niet correct is. Je meldt bij de verzekering dat je een 35 kw ding wilt verzekeren en dat risico accepteren ze. Het is ook een 35 kw ding, er is bij de aanvraag dus geen woord over gelogen. Dat een plastic kaartje van de rdw daar niet op aansluit is niet relevant.

Ik geloof wel dat je een leuk discussiepunt hebt met de agent die je aan de kant zet, maar het is aan hem om aan te tonen dat het ding meer dan 35 kw levert en hij mag daarbij nimmer uitgaan van rdw gegevens. Die kloppen namelijk heel vaak niet. Hoe vaak zie ik een rode auto rijden, terwijl op het kentekenbewijs staat dat hij groen is? De eindconclusie is toch echt dat het ding rood is en de rdw krijgt dan nimmer gelijk, ook niet bij de rechter; het apparaat blijft namelijk rood..
De enige aanwijzing dat het voertuig niet meer voldoet aan het kentekenbewijs is de verklaring van de betrokkene. Die vermogensuitdraai kan oud zijn en het voertuig weer op vol vermogen. Vervolgens is er dus ineens niets meer mis met het kentekenbewijs maar wel met het rijbewijs.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Gesloten