Electrische eenwieler

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Wheeldavid
Infopolitie Gast

Electrische eenwieler

Ongelezen bericht door Wheeldavid »

Goedemiddag,

Zoals ik hier heb gelezenis er wel eens een discussie over de elektrische eenwieler geweest en of dit wel op de openbare weg zou mogen.
Ik heb een verzekering bij univé waar het volgende staat in mijn contract (7.1)
Dit heb ik nagevraagd bij univé en zij geven aan dat mijn éénwieler hier ook onder valt als hij voldoet aan de contractueel gestelde eisen ongeacht het missen van een classificatie/categorie van het RDW.

"7.1 Verzekerd tot € 2.500.000
Schade met of door een motorrijtuig:

[*]waar geen WA-verzekering voor gesloten hoeft te worden. Dit geldt als het motorrijtuig niet sneller dan 20 km per uur kan rijden[*]"

Wat ik hiermee wil weten is : Mocht ik staande gehouden worden, kan ik mij in dit 'grijs gebied' hier op beroepen lijkt mij? mijn motorrijtuig kan maximaal 18km/u en ik ben verzekerd (gedekt door univé) als ik ooit brokken zou maken bij anderen ongeacht de locatie.

Overigens hebben 9/10 agenten die ik heb gesproken hebben nog nooit lastig gedaan over mijn "éénwieler" Deze is voorzien van voor en achter verlichting een bel en heeft reflectietape voor zichtbaarheid. Mijn éénwieler is niet zo'n uitgeklede versie als de airwheel of solowheel en heeft mij toch bijna 2,500 euro gekost. Je vind mij voornamelijk op mijn wiel in het bos en niet de openbare weg (Slechts van thuis naar het bos).


Gr, David
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14465
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Electrische eenwieler

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Er moet onderscheid gemaakt worden in 2 zaken; de toelating tot de weg en de verzekering(splicht).

Alles is te verzekeren; een mensen- en dierenleven, de vingers van een pianist, vliegtuigen, huizen, boomgaarden, etc.. Verzekeren is een civiele kwestie, soms verplicht opgelegd door de overheid, maar het blijft niks meer dan een zakelijke afspraak tussen een verzekeringnemer en een firma die een bepaald risico wil dragen.

Dit staat echter los van de 'toelating tot de weg'. Daar gaat de RDW over en, voor zover ik weet, wil die het nog steeds niet hebben in Nederland.. Dat betekent simpelweg dat iedere eenwieler op de openbare weg (en dat zijn bospaden ook) gewoon in beslag kan worden genomen en daarna vernietigd oid..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9206
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Electrische eenwieler

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik heb een reactie van justitie.
Dit voertuig valt uitsluitend onder de definitie motorrijtuig uit de WVW 1994: motorrijtuigen: alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het voertuig zelf aanwezig dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders, met uitzondering van fietsen met trapondersteuning;
Geen enkele andere definitie in de verkeersregelgeving noch EG voertuigcategorie is van toepassing omdat alle categorieën uitgaan van minimaal twee wielen. Gevolg: geen kentekeneisen, geen minimum leeftijd, noch rijbewijseis van toepassing voor bestuurder. Op dit moment kan alleen worden opgetreden op grond van de WAM (de WA verzekeringsplicht) en mogelijk vanwege hinderlijk of gevaarlijk rijgedrag van de bestuurder op grond van 5 WVW 1994.
Als TS inderdaad zijn aansprakelijkheid heeft geregeld en zich niet gevaarlijk gedraagt, dan zijn er volgens justitie geen wettelijke mogelijkheden om op te treden.

Overigens staat in het antwoord ook dat de wetgeving aangepast gaat worden, zodat de eenwieler ook onder de Nederlandse wetgeving gaat vallen. Maar wanneer dat rond is, is niet bekend.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14465
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Electrische eenwieler

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Mooi gaatje in de wetgeving gevonden..

Geinig dat de importeur van die dingen z'n website nog niet heeft aangepast.. :)

Thanks voor de update..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Marcel1981
Infopolitie Gast

Re: Electrische eenwieler

Ongelezen bericht door Marcel1981 »

Ik ben ook in het bezit van een elektrische eenwieler met een WA verzekering bij Univé.
Dit is ook de enige verzekering waar je je kunt verzekeren mocht er wat gebeuren.
In België is het legaal om hiermee op de openbare weg te rijden en in Nederland is het niet echt duidelijk of het wel of niet mag, zeker niet als de ene
agent er geen probleem van maakt en de ander wel. Hoop dat hier snel duidelijkheid over komt en dat er in de toekomst probleemloos
op de openbare weg mee gereden mag worden want rijden op een elektrische eenwieler is gewoon genieten!!!

Gr Marcel
Gebruikersavatar
Phaeton97
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid sinds: 02 nov 2016, 20:55
Roepnaam: Wouter
Locatie: Amsterdam
Geslacht:
Leeftijd: 64
Contact:

Re: Electrische eenwieler

Ongelezen bericht door Phaeton97 »

Mi is de regeling zo dat momenteel alleen een Segway toegelaten is en dat hoverboards en eenwielige apparaten het aan een stuurinrichting ontbeert en daarmee niet een goedkeuring kan verkrijgen. Het is dethalve niet toegestaan ermee op de openbare weg (trottoir en weg) te rijden.

Sterker, ermee rijden op,de openbare weg kan je een strafbeschikking opleveren waarvan de rechter het bedrag zal gaan vaststellen (Feitcode K024).
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Electrische eenwieler

Ongelezen bericht door Pim »

Marcel1981 schreef:In Nederland is het niet echt duidelijk of het wel of niet mag, zeker niet als de ene
agent er geen probleem van maakt en de ander wel. Hoop dat hier snel duidelijkheid over komt en dat er in de toekomst probleemloos
op de openbare weg mee gereden mag worden want rijden op een elektrische eenwieler is gewoon genieten!!!
Ik denk dat het vwb duidelijkheid anders ligt. Het is meer wat u wilt lezen.
Verzekeringsplicht is slechts 1 detail van het geheel.
Hoe zit het met voldoen aan allerlei andere details zoals verlichting, reflectoren, remmen, stuur, maximum snelheid.

Het feit dat niet elke agent die u passeert of ziet er niet direct tegen optreedt wil nog niet zeggen dat die agent van mening is dat van een overtreding geen sprake is.
Als u daarin wel een bevestiging ziet is dat (denk ik) uw roze bril.

Opmerking van moderator MotoRon

Verwijderd. :topic:
Terug naar uw onderwerp: als een agent niet optreedt kan dat verschillende redenen hebben:
-onwetendheid (niet elke agent kent alle details van alle wetgeving)
-relatief onschuldige overtreding (niet overal reden in zien op te treden)
-wel weten maar niet kunnen (geen tijd of op weg naar een melding en keuzes maken)
-bewijsvoering (éénwielers staan niet in het RDW dus valt niet te controleren of er aan de WAM (als daarvan sprake is, of enige andere verzekeringsplicht) voldaan is.
u kunt wel een document tonen maar de politie kan dat niet verifiëren in een overheidsregister
uw brief is relatief simpel te dupliceren met welke andere naam erboven (goeie business ;-) )
en heeft u uw verzekeringspolis bij u als u op straat rijdt met uw éénwieler?
Gebruikersavatar
Marcel1981
Infopolitie Gast

Re: Electrische eenwieler

Ongelezen bericht door Marcel1981 »

Mijn elektrische eenwieler heeft voor en achterverlichting. Als ik rem gaat er een remlichtje branden en dit zie ik niet bij de segway ook een reflector zie ik niet terwijl deze officieel op de openbare weg mag.
Aangezien dat een elektrische eenwieler een klein voertuig is ben ik van mening dat dit wel overdreven is om te hebben.
Sturen gaat op een andere manier maar omdat deze niet aanwezig is word de elektrische eenwieler niet goed gekeurd, dit is typisch Nederland en dat betreft moet we met de techniek meegaan.
Tegenwoordig het je van die handige apps net zoals die van Univé en omdat ik mijn telefoon altijd bij me heb kan ik op deze manier mijn polis aantonen :wink:
Ik ben in ieder geval verzekerd en rij normaal in het verkeer. Mocht ik een keer aangehouden worden dan ik benieuwd hoe de agenten hiermee omgaan.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9206
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Electrische eenwieler

Ongelezen bericht door Skipperje »

Phaeton97 schreef:Mi is de regeling zo dat momenteel alleen een Segway toegelaten is en dat hoverboards en eenwielige apparaten het aan een stuurinrichting ontbeert en daarmee niet een goedkeuring kan verkrijgen. Het is dethalve niet toegestaan ermee op de openbare weg (trottoir en weg) te rijden.

Sterker, ermee rijden op,de openbare weg kan je een strafbeschikking opleveren waarvan de rechter het bedrag zal gaan vaststellen (Feitcode K024).
Kennelijk heb je mijn bericht niet gelezen. Justitie zelf geeft aan dat een eenwieler niet bestaat in de wet qua eisen, waardoor K024 hier ook niet op van toepassing is. En alleen een Segway toegelaten? Ken je de Zappy3, de Stint, de Trikke , de Swing, de Virto, de Paukool, de Robstep Robin-M1, de Virto S, de Ninebot type 2, de Ninebot type Urban, de Kickbike type Luxury, de Yedoo Mezeq type E-step, de E-one, de Kickbike Cruise, en de Kickbike Fat Max? :roll: . Deze voertuigen hebben allen dezelfde goedkeuring als de Segway.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9206
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Electrische eenwieler

Ongelezen bericht door Skipperje »

Marcel1981 schreef:Mijn elektrische eenwieler heeft voor en achterverlichting. Als ik rem gaat er een remlichtje branden en dit zie ik niet bij de segway ook een reflector zie ik niet terwijl deze officieel op de openbare weg mag.
Als ik afbeeldingen van de Segway bekijk op google dan zie ik dat ze voldoen aan de wettelijke eisen.

Wetstekst

Artikel 5.6.93 Regeling voertuigen
1. Aangewezen bromfietsen moeten zijn voorzien van:
a. rode opvallende retroreflecterende lijnmarkering of één of twee rode retroreflectoren, aangebracht aan de achterzijde van het voertuig op een hoogte van minimaal 0,15 m en maximaal 0,90 m;
b. witte of gele opvallende retroreflecterende markering of één of twee ambergele zijretroreflectoren, aangebracht aan de zijkant van het voertuig.

Artikel 5.6.94 Regeling voertuigen
Een aangewezen bromfiets mag zijn voorzien van:
a. één of twee lichten aan de voorzijde;
b. één of twee achterlichten;
c. één of twee remlichten;
d. één of twee witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig;
e. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van het voertuig;
f. één dagrijlicht.
Dus de reflector is niet verplicht. Idem verlichting voor en achter en remlichten.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten