Staandehouding ivm led bar voorzijde auto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Wesley2345
Infopolitie Gast

Staandehouding ivm led bar voorzijde auto

Ongelezen bericht door Wesley2345 »

Vandaag een korte tijd achtervolgt door een agent in burger in een volvo s60, na het doorgehad te hebben dat het om een agent ging gestopt en het gesprek aangegaan met de betreffende agent.

Die gaf aan dat de door mij geplaatste led bar niet toegestaan is op de openbare weg.

Dit terwijl er geen licht gevoerd is met de led bar.

De agent in burger heeft 2 collegas in uniform opgeroepen en die zijn ter plaatse gekomen en meegekeken met de agent die mij staande hield.

Ik kreeg medegedeeld dat de led bar in beslag genomen zou worden en direct verwijderd zou moeten worden, of ik zou de lamp verwijderen of de auto zou in beslag genomen worden.

Na het verwijderen van de lamp en inleveren van de lamp heb ik op een klad papiertje van de agent de naam en het nummer van hem gekregen.

Ik heb te horen gekregen dat ik er een boete voor zou krijgen maar geen geeltje gekregen of iets, ook heb ik geen bewijs van inbeslagname gekregen ?

Direct heb ik contact gezocht met het district Schiedam waar het plaats heeft gevonden, deze verbonden me door naar de landelijke eenheid.

Die hebben me doorgeschakeld met de betreffende agent maar geen gehoor.

Nu ben ik zeer benieuwd of de werkwijze van de agent correct is en wat ik voor boetebedrag mag verwachten?
MarcH
Jurist/Advocaat
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht: Man

Re: Staandehouding ivm led bar voorzijde auto

Ongelezen bericht door MarcH »

Het overtreden wetsartikel zal het volgende zijn:

Wetstekst

Artikel 5.2.65 Regeling voertuigen
1. Personenauto’s mogen niet zijn voorzien van:
a. meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.2.51, 5.2.51a, 5.2.57 en 5.2.57a is voorgeschreven of toegestaan, en
b. in het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig.
Bijbehorende boete bedraagt € 140.
Be yourself, no matter what they say ...
Wesley2345
Infopolitie Gast

En hoe zit het dan met bijvoorbeeld een "jeep" met extra verstralers erop of een mini cooper met 2 verstralers erop?
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door Skipperje »

In het aangehaalde wetartikel staan een aantal andere artikelen. Lees die even zodat je niet de vraag hoeft te stellen waarom 2 extra verstralers wel mogen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Wesley2345
Infopolitie Gast

Heb deze inderdaad doorgelezen en daarin heb volgende zien staan :

meerdere grote lichten, tegelijkertijd mogen niet meer dan vier grote lichten werken;

Er is niet geprobeerd of geconstateerd dat de lampen uberhaupt aangesloten zitten.
KaaDee
Stamgast
Stamgast

Ongelezen bericht door KaaDee »

Wesley2345 schreef: Er is niet geprobeerd of geconstateerd dat de lampen uberhaupt aangesloten zitten.
voorzien zijn van
Oost-Nederland | GLM
roadtrain
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door roadtrain »

Even voor de duidelijkheid: deze zat op het dak??

Omdat je de vergelijking maakt met verstralers.......
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Hierboven haalt Marc al de belangrijkste regel aan. Er staat: 'mag niet voorzien zijn van'...
Dat impliceert dat het niet interessant is of ze wel of niet branden, wel of niet aangesloten zijn. Ze mogen in 't geheel al niet aanwezig zijn..

Ik weet niet wat de functie van de 'ledbar' inhoudt, maar kennelijk voldoet deze niet aan de definitie van een extra mistlamp oid...

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door Skipperje »

Desondanks, ik kan niets bedenken dat een extra lamp in beslag wordt genomen. Zelfs als er een lamp te veel op een auto zit blijft het politieoptreden beperkt tot een boete en eventueel een WOK. Inbeslagname is niet toegestaan.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Wesley2345
Infopolitie Gast

Ik lees tog echt het volgende:

Personenauto’s mogen zijn voorzien van:
twee mistvoorlichten;

meerdere grote lichten, tegelijkertijd mogen niet meer dan vier grote lichten werken;
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Leeftijd: 37

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Om wat voor strip gaat het? Zijn het echt LEDjes die werken, niet werken of zijn het infraroodlampjes om de leesbaarheid van de kentekenplaat te voorkomen bij een flitser?
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Wesley2345
Infopolitie Gast

Gaat om dit type lamp : http://logo-auto.nl/producten/154/Led-L ... s-/-Ledbar

Was bedoeld als extra verlichting tijdens de reis richting de wintersport vorige week.
Pim
Blijvertje
Blijvertje

Ongelezen bericht door Pim »

Bepaald geen "mistlamp" dus
Lichthoek: combo beam verstraler/breedstraler 30/60 graden
Kleurtemperatuur: 6000K - 6500K
En als gezien is dat deze verlichting gevoerd werd en verblindend was dan is dat bij wet niet toegestaan.
Regeling voertuigen 5.2.64
Personenauto's mogen, met uitzondering van het grote licht, niet voorzien zijn van verblindende lichten.
En ook hier staat: "voorzien zijn van"
Wesley2345
Infopolitie Gast

Het licht is niet gevoerd, dit is ook te zijn op de dashcam beelden die in mijn bezit zijn.

En dan nog vraag ik mij af of de werkwijze correct is van deze agent, met name het in beslag nemen zonder bewijs van inname??
Wessel.1
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Wessel.1 »

Wesley2345 schreef:Het licht is niet gevoerd, dit is ook te zijn op de dashcam beelden die in mijn bezit zijn.

En dan nog vraag ik mij af of de werkwijze correct is van deze agent, met name het in beslag nemen zonder bewijs van inname??
Een bewijs van inname ( ook wel bewijs van ontvangst) moet zoveel mogelijk worden opgemaakt. Als dit niet ter plekke kan zal deze zo spoedig mogelijk worden verstuurd naar jou.
De werkwijze van de agent kan ik niet over oordelen aangezien ik hier niet bij was.
Gesloten